OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Coraz bliżej produkcji?

Nikola Zero

Nikola Zero UTV

 O elektrycznym quadzie Nikola Zero pisaliśmy już wcześniej. Przybliżyliśmy Wam wtedy specyfikację wersji prototypowej. Od tego momentu trochę się pozmieniało, gdyż firma intensywnie pracowała nad projektem elektrycznego quada, czego efektem miał być model produkcyjny, na razie widoczny na komputerowych renderach.

Nikola Zero

Nikola Zero

Nikola Motors Company bardzo stara się o to, by być konkurentem Tesli Elona Muska. Obie firmy zajmują się bowiem produkcją pojazdów z napędami elektrycznymi. Nikola ma jednak jeszcze sporą drogę przed sobą. W jej ofercie figurują na razie dwa koncepty ciężarówek z napędami hybrydowymi oraz elektryczny quad, który wydaje się być bardzo blisko produkcji seryjnej. 

Nikola Zero

Nikola Zero

Do wyboru

Początkowo w ofercie Nikola Motros Company będą dostępne dwa warianty pojazdu – o mocy 415 i momencie obrotowym 499 Nm oraz o mocy 555 KM i momencie obrotowym 665 Nm. Trzeba przyznać, że te parametry znacząco odbiegają od tego, co oferuje konkurencja. Przykładowo Polaris RZR XP 4 Turbo zapewnia 168 KM mocy, Can-Am Maverick MAXX RS Turbo – 131 KM, a Arctic Cat Wildcat 4X – 90 KM. Nikola Zero pozostawia więc rywali daleko w tyle*.

Niebagatelne parametry to nie jedyna przewaga tego quada. Nikola Zero będzie bowiem wyposażona w systemy do tej pory niespotykane – lub spotykane bardzo, bardzo rzadko – w pojazdach z tego segmentu. Mowa tu o układzie ABS, systemach stabilizacji toru jazdy oraz kontroli trakcji i rozdziału momentu obrotowego.

Dodatkowo klienci będą mogli wybierać między wariantami wyposażonymi w baterie o pojemności 75, 100 oraz 125 kWh. Ta ostatnia pozwoli na przejechanie 320 kilometrów na jednym ładowaniu, i to poza utwardzonymi drogami. Warto również wspomnieć o osiągach. Producent zapewnia, że Nikola Zero setkę na liczniku osiągnie w niecałe 4 sekundy – zaznaczmy, że jest to wynik dla pojazdu z czteroosobową załogą na pokładzie. Co ciekawe, Can-Am Maverick X3 Turbo R uzyskuje wynik słabszy jedynie o pół sekundy (jego moc maksymalna to 172 KM).

Pakiet podstawowy plus dodatki

Podstawowy wariant Nikoli Zero będzie posiadał – między innymi – elektryczny układ kierowniczy, 51-centymetrowy skok zawieszenia z przodu i z tyłu, 356-milimetrowy prześwit, cztery niezależne silniki elektryczne, 32-calowe opony z beadlockami, hak holowniczy, 10-calowy wyświetlacz oraz oświetlenie w technologii LED.

Nikola Zero

Nikola Zero

Na tym jednak lista możliwości się nie kończy, gdyż kierowcy będą mogli wybierać jeszcze spośród wyposażenia dodatkowego. A to obejmuje: upgrade mocy silnika do 555 KM, ABS, system kontroli trakcji, przednią i tylną wyciągarkę o uciągu 4 500 funtów, nowoczesny system audio, wewnętrzne oświetlenie LED-owe, ładowarkę słoneczną o mocy 4 kW, lusterka, kamerę, przednią szybę oraz czteroletnią gwarancję.
Wszystkie podzespoły zostaną wykonane z materiałów spełniających normy IP67, co oznacza, że będą wodoodporne. Do takich zapewnień należy jednak podchodzić z dystansem, gdyż nadmierne kąpiele wodne mogą być dla Nikoli Zero zagrożeniem. Niemniej certyfikat IP67 ma gwarantować ochronę przed skutkami krótkotrwałego zanurzenia w wodzie do głębokości jednego metra, co w przypadku pojazdu z napędem elektrycznym jest nader istotne.
Sporą niedogodnością może okazać się również masa własna pojazdu. Ta wynosi niemal 1 600 kg i jest prawie dwa razy większa niż masa konkurentów, np. Can-Ama Mavericka. Wydaje się jednak, że ponadprzeciętne osiągi zrównoważą tę przypadłość.
A propos ponadprzeciętności – taka wydaje się też cena pojazdu. Za podstawowy wariant Nikoli Zero trzeba będzie bowiem zapłacić aż 35 000 $.

Dla przypomnienia: nazwa firmy nawiązuje do Nikoli Tesli – słynnego inżyniera i wynalazcy serbskiego pochodzenia, który jest autorem wielu projektów urządzeń elektrycznych, w tym: silnika elektrycznego, prądnicy prądu przemiennego, dynama rowerowego, elektrowni wodnej, baterii słonecznej, turbiny talerzowej oraz radia.

Nikola Zero

Nikola Zero

Nikola Zero UTV – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK
4 silniki elektryczne AC Motors, 400-woltowe prądu zmiennego, z przekładnią jednostopniową, bateria litowo-jonową o pojemności 75 kWh, 100 kWh lub 125 kWh, chłodzony cieczą, łączna moc maksymalna układu – 415/555 KM, maksymalny moment obrotowy – 499/ 665 Nm, przyspieszenie od 0 do 96 km – 3 s
UKŁAD KIEROWNICZY
przekładnia zębatkowa wspomagana hydraulicznie
NAPĘD
napęd każdego koła osobnym silnikiem poprzez przekładnię redukcyjną i półoś napędową
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
podwójne wahacze poprzeczne, 51-centymetrowy skok kół, amortyzatory FOX Podium Internal
ZAWIESZENIE TYLNE
podwójne wahacze poprzeczne, 51-centymetrowy skok kół, amortyzatory FOX Podium Internal
HAMULCE
układ hydrauliczny, hamulce tarczowe z 3-tłoczkowymi zaciskami; hamowanie z odzyskiwaniem energii
KOŁA
przód/tył – koła w rozmiarze 32’’, aluminiowe felgi, beadlocki
MASY, WYMIARY, OBJĘTOŚCI
szerokość x wysokość – 1 580 x 1 880 mm, prześwit – 356 mm, rozstaw osi – 2 997 mm, ładowność – 635 kg, masa własna – 1 600 kg

Nikola Zero

Zdjęcie 1 z 15

Nikola Zero

autor: Karolina Dukla, zdjęcia: Nikola Zero

...a może to też Cię zainteresuje:

Baja-Saxonia 2009

Baja-Saxonia odbędzie się w dniach 10-12 kwietnia 2009 r., na bezdrożach powyrobiskowych w okolicach Lipska. Niektóre pasaże trasy o łącznej

Czytaj dalej >>