OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Bliźniaki. Mitsubishi L200 / Fiat Fullback

Powszechnie sądzimy, że producenci nie lubią porównań bliźniaczych modeli, gdyż wstydzą się braku własnego projektu. Jednak w przypadku Fiata Fullback, opartego na Mitsubishi L200, taka korelacja nie zachodzi, bo japoński projekt jest niezłą i wyróżniającą się konstrukcją.

Pickupy już dawno przestały być tylko pojazdami użytkowymi – to bezdyskusyjny fakt. Drugim faktem jest natomiast konieczność posiadania przez producentów szerokiej oferty modelowej, z której klient będzie mógł wybrać samochód dostosowany do swoich potrzeb. Dzieje się tak dlatego, że użytkując samochód danej marki i będąc z niego zadowolonym, z pewnością wrócimy do salonu po kolejny model. Taki klient musi mieć więc szeroki wybór. Pickupy wpisują się w tę historię, będąc uzupełnieniem oferty i stanowiąc pojazdy flotowe lub rozwiązania dla ludzi aktywnych. Zauważają to kolejni producenci, m.in. Fiat, który uznał, że tworzenie nowego pojazdu, mającego stanowić jedynie uzupełnienie oferty, nie jest opłacalne. Prościej jest nawiązać współpracę z konkurencją. Mitsubishi L200 zadebiutowało w Europie pod koniec 2015 roku. Prawie równocześnie został zaprezentowany Fiat Fullback.

Konstrukcja

Obecnie oferowane pickupy nadal stanowią ramowe konstrukcje, na których posadowione jest nadwozie. Tak też jest w przypadku porównywanych pojazdów. Opisywane Mitsubishi L200 jest już piątą generacją słynnego pickupa, który ewoluował z kompaktowego i prostego auta użytkowego do całkiem sporej prawie-limuzyny. Nowy projekt nadwozia Mitsubishi L200 i Fiata Fullbacka nieznacznie wyróżnia się wśród tego, co oferują konkurenci. Wpływ mają na to wzdłużne tłoczenia blach oraz kształty przednich i tylnych reflektorów. Wystające z lamp, poziome wypusty oraz mocno pochylona, frontowa atrapa nadają pojazdowi lekkości. Na zewnątrz opisywane modele odróżnia jedynie kształt atrapy oraz centralnie na niej umieszczony znaczek.

Środek

Również we wnętrzu obydwu pojazdów nie odnajdziemy zasadniczych zmian pozwalających na wyróżnienie się. Testowane przez nas egzemplarze miały jednak różne kompletacje wnętrza. W Fiacie mogliśmy znaleźć materiałowe obicia siedzeń, natomiast w Mitsubishi – skórzane fotele oraz system bezkluczykowy, a także odpalanie silnika za pomocą przycisku. W obydwu modelach natomiast dostępne były łopatki zmiany biegów znajdujące się na kolumnie kierownicy oraz duży, centralnie umieszczony ekran audio. Decydując się na zakup Mitsubishi lub Fiata, standardowo otrzymamy też elektryczne sterowanie szyb i fotela kierowcy. Na pochwałę zasługuje zarówno rozmieszczenie klawiszy, jak i kształt podłokietnika oraz foteli. Wszystko jest takie, jakie być powinno. Niektórym może nie podobać się bardziej wydłużona podczas jazdy sylwetka – zbliżona do tej w pojeździe osobowym i znacznie odbiegająca od tej, z którą mamy do czynienia w tradycyjnym samochodzie terenowym. To jednak tylko kwestia odbioru.

Nowy silnik

Mitsubishi wprowadzając do sprzedaży nowy model, wyposażyło go w nową jednostkę Diesla o pojemności 2,4 l, pracującą w układzie rzędowym. Silnik automatycznie trafił również do Fiata, który nie zdecydował się na własną konstrukcję. Montowana jednostka należy do nowej rodziny silników wysokoprężnych grupy Mitsubishi, w których zarówno blok, jak i głowica wykonane są z odlewu stopu aluminium. Ponadto jednostki te wyposażane są w zmienne systemy faz rozrządu i wydajne turbosprężarki o zmiennej geometrii (konstrukcje własnego projektu). W stosunku do poprzednika nowy silnik jest znacznie lżejszy, co korzystnie wpływa na rozłożenie masy pojazdu. Motor konfigurowany ze skrzynią automatyczną dysponuje wysokim momentem – 430 Nm przy 3 500 obr/min – oraz mocą nieznacznie powyżej 180 KM.

Rozdział napędu

To, co wyróżnia te pojazdy na tle konkurencji, to zastosowanie mechanizmu różnicowego w reduktorze. Druga generacja Super Select 4WD II to poprawione rozwiązanie rozdziału napędu obecnego w poprzedniej generacji Mitsubishi. Rozwiązanie trafiło zarówno do L200, jak i Fullbacka. Głównym podzespołem tej konstrukcji jest skrzynia redukcyjno-rozdzielcza wyposażona w centralny mechanizm różnicowy, który może realizować napęd na tylną oś lub za pośrednictwem mechanizmu różnicowego na obie osie. Istnieje przy tym możliwość zablokowania mechanizmu różnicowego oraz zredukowania przełożenia na reduktorze. Kierowca decyduje o wyborze trybu pracy układu za pomocą pokrętła umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów. W układzie pracuje też pięciobiegowy automat (jak miało to miejsce w testowanych przez nas pojazdach) lub sześciobiegowy manual. Sporo – jak na pickupy – znalazło się elektroniki wspomagającej pracę napędu, m.in. system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (ASTC), wspomaganie ruszania na wzniesieniu (HSA) oraz zjazdu (HDC), a także system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA).

Zawieszenie

Zawieszenie opisywanych pojazdów nie wyróżnia się od tych występujących w innych pickupach oferowanych w naszych salonach. Przód to rozwiązanie niezależne oparte na kolumach McPhersona. Z tyłu natomiast odnajdujemy sztywny most prowadzony resorami. Stanowi to zapewne kompromis pomiędzy pojazdem dostawdostawczym a osobowym. Kluczem do sukcesu jest jednak odpowiednie skonfigurowanie elementów amortyzujących. W przypadku testowanych egzemplarzy – po przejechaniu za ich sterami kilkuset kilometrów – możemy stwierdzić, że to się udało. W Fiacie w stosunku do Mitsubishi nie zauważyliśmy też zmiany charakterystyki.

Jazda

Oba pojazdy prowadzą się tak samo, co nie było zaskoczeniem, gdyż te pickupy różnią się jedynie znaczkami. Można by też wskazać na różnice w zawieszeniu czy charakterystyce pracy silnika, jednak nie mają one znaczenia. Nie jest to oczywiście naganne, bo po co zmieniać coś, co jest dobre. Obydwa pickupy sprawnie przyśpieszają, zachowując swój tor jazy. Podróżując tymi pojazdami zupełnie nie czujemy, że zostały stworzone do pracy, np. do przewozu towarów. Zadowoleni będą też użytkownicy, którzy zamierzają ciągnąć przyczepy, gdyż z górnym limitem 3 100 kg pickupy prezentują całkiem dobre parametry holownicze. W terenie jest właściwie bez zmian – długi pojazd, jakim jest pickup, będzie miał kłopot na ciasnych drogach leśnych czy przy zawracaniu, ale to przecież wada wszystkich tego typu konstrukcji.

Cena

Cena najbogatszej wersji Mitsubishi L200 (z automatyczną skrzynią biegów) wynosi nieznacznie ponad 150 tysięcy zł. Nieco więcej należy zapłacić za Fiata Fullbacka. Zapewne jest to celowy zabieg, mający wyróżnić te modele. Ceny proponowane w ofercie oficjalnej oczywiście różnią się od tych transakcyjnych, dlatego należy je traktować orientacyjnie.

Sumując

Zarówno Mitsubishi L200, jak i Fiat Fullback to pojazdy wyróżniające się na tle konkurencji, dzięki nowemu, dynamicznemu silnikowi oraz – a może przede wszystkim – rozbudowanemu o mechanizm różnicowy rozdziale napędu. Do tego dosyć komfortowe zawieszenie oraz spójny i mogący się podobać projekt nadwozia i wnętrza sprawia, że od tych pojazdów należy rozpocząć poszukiwania idealnego pickupa. Mitsubishi to bardzo dobry projekt, dlatego też należy chwalić wybór Fiata za podjęcie takiej współpracy. Dodatkowo watro pamiętać, że od wielu lat firmy łączyły się już przy projektach nowych silników. Ξ

 

Mitsubishi L200/Fiat Fullback – DANE TECHNICZNO-EKSPLOATACYJNE

SILNIKI
MIVEC Clean Diesel, 4N15, wysokoprężny, wtrysk typu common rail, zmienne fazy rozrządu, pojemność skokowa – 2 442 cm3, układ i liczba cylindrów – R4, blok i głowica – aluminium, moc maksymalna – 133 kW (181 KM) przy 3 500 obr./min., maksymalny moment obrotowy – 430 Nm przy 2 500 obr./min.
SKRZYNIA BIEGÓW
5-biegowa, automatyczna, przełożenia: I-3,52 II-2,04 III-1,40 IV-1,00 V-0,72, R-3,22
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
4WD Super Select, skrzynia rozdzielczo-redukcyjna o przełożeniu 2,57, przełożenie przekładni głównej – 3,92
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
niezależne, podwójne wahacze, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator, podkładki pod kolumnę
ZAWIESZENIE TYLNE
zależne, sztywna oś, resory piórowe, amortyzatory
UKŁAD KIEROWNICZY
przekładnia listwowa, wspomaganie elektryczne, promień zawracania – 5,9 m
UKŁAD HAMULCOWY
ABS, EBD, przód – tarcze hamulcowe wentylowane, tył – hamulce bębnowe
KOŁA
felgi ze stopu metali lekkich, opony – 265/70 R17
WYMIARY I MASY
dla wersji seryjnej przed modyfikacją: długość x szerokość x wysokość – 5 285 x 1 815 x 1 780 mm, rozstaw osi – 3 000 mm, rozstaw kół przód/tył – 1 520/1 515 mm, masa własna – 1 875, wymiary przestrzeni ładunkowej (długość/szerokość/wysokość) – 1 520/1 470/475 mm, pojemność zbiornika paliwa – 75 l, maksymalna masa przyczepy z hamulcem – 2 700 kg
OSIĄGI
przyspieszenie 0-100 km/h – b.d, prędkość maksymalna – 177 km/h, średnie spalanie wg producenta w cyklu miejskim/pozamiejskim/średnim – 8,4/6,5/7,2 l/100 km

Mitsubishi L200/Fiat Fullback – PARAMETRY TERENOWE

kąt najazdu – 30
kąt zejścia – 22
kąt rampowy – 24

Mitsubishi L200/Fiat Fullback – zalety i wady

+wyróżniająca się linia nadwozia
+spora ilość miejsca
+dobry projekt wnętrza
+oszczędny silnik
+przeniesienie napędu
-„pickupowe” zawieszenie
-brak większych jednostek
-brak silnika benzynowego
-mało miejsca na tylnych fotelach

 

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: autor

...a może to też Cię zainteresuje:

AKADEMIA 4x4 - SKLEP.OFF-ROAD.PL
MAGAZYN OFF-ROAD PL
PRZYGODY