W gamie Mercedesa GLC, średniej wielkości SUV-a spod znaku trójramiennej gwiazdy, debiutuje szczególnie dynamiczny wariant – Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC. 3-litrowy silnik V6 biturbo o mocy 270 kW (367 KM), automatyczna przekładnia 9G-TRONIC o skróconym czasie zmiany przełożeń i sportowy napęd na obie osie AMG 4MATIC, kierujący większość momentu obrotowego na tylne koła, zapewniają sportowe doznania z jazdy, a charakterystyczny design i specjalnie zestrojone zawieszenie na bazie układu AIR BODY CONTROL z aktywną regulacją tłumienia podkreślają przynależność do świata Mercedes-AMG.
Po rekordowych ubiegłorocznych wynikach sprzedaży Mercedes-AMG pozostaje na ścieżce wzrostu – również w tym roku gama produktowa sportowej marki Mercedes-Benz będzie dynamicznie poszerzana. „Wraz z nowym GLC 43 4MATIC po raz pierwszy oferujemy model AMG w segmencie SUV-ów klasy średniej. Jako topowy wariant GLC, wjeżdża on w lukę pomiędzy GLA a GLE” – mówi Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH.
3-litrowy silnik V6 biturbo pod maską GLC 43 4MATIC osiąga moc 270 kW (367 KM) i 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To jedyna 6-cylindrowa jednostka dostępna w GLC, znana już z innych modeli Mercedes-AMG.
GLC 43 4MATIC przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,9 s, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Połączenie nowo opracowanej przedniej osi, sztywniejszej elastokinematyki zawieszenia oraz precyzyjnego, sportowego układu kierowniczego z progresywnym wspomaganiem zapewnia mu wyjątkową jak na SUV-a zwinność i dynamikę jazdy.
Kluczowe dane techniczne
Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC | |
Silnik | V6 biturbo |
Pojemność | 2996 ccm |
Moc maks. | 270 kW (367 KM) przy 5500-6000 obr./min |
Maks. moment obr. | 520 Nm
przy 2500-4500 obr./min |
Zużycie paliwa w cyklu NEDC: miast/trasa/cykl mieszany | 10,8/6,9/8,3 l/100 km |
Średnica emisja CO2 | 189 g/km |
Klasa wydajności | D |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Prędkość maks. | 250 km/h* |
Masa własna wg EC** | 1845 kg** |
* ograniczona elektronicznie; ** z kierowcą (68 kg), bagażem (7 kg) i zbiornikiem paliwa zatankowanym w 90%
Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC: cechy szczególne
• 3-litrowy silnik V6 biturbo ze zmodyfikowanym sterowaniem i wyższym ciśnieniem doładowania – odczuwalnie lepsza dynamika i elastyczność
• automatyczna przekładnia 9G-TRONIC z funkcją podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji i wyjątkowo krótkim czasem zmiany przełożeń w trybie „Sport Plus”
• napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC z rozdziałem momentu obrotowego faworyzującym tylne koła – 31% na przód, 69% na tył
• sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z trzystopniową, adaptacyjną regulacją tłumienia
• przełącznik AMG DYNAMIC SELECT pozwala wybrać jeden z pięciu trybów jazdy o zmodyfikowanej pod kątem wersji AMG charakterystyce
• trzystopniowy system kontroli stabilności ESP®
• przednia oś z nowo opracowanymi zwrotnicami i sworzniami oraz zmodyfikowaną elastokinematyką drążków
• sztywniejsza elastokinematyka tylnej osi z myślą o wyższej dynamice jazdy
• wydajne hamulce z wentylowanymi wewnętrznie, perforowanymi tarczami hamulcowymi, o średnicy 360 mm z przodu i 320 mm z tyłu
• design AMG z charakterystycznymi zderzakami i specjalnymi końcówkami układu wydechowego
• diamentowa osłona chłodnicy ze srebrnymi zdobieniami i czarną listwą ze lśniącym wykończeniem
• 19-calowe, pięcioramienne obręcze AMG w kolorze czarnym, ze lśniącym wykończeniem
• panel wskaźników AMG z akcentem w postaci wyścigowej flagi i prędkościomierzem wyskalowanym do 280 km/h
• wielofunkcyjna, sportowa kierownica ze skórzanym obszyciem, mocnym wyprofilowaniem w obszarze chwytu, spłaszczonym u dołu wieńcem i czerwonymi przeszyciami
• sportowe fotele obite czarną tapicerką ze sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA z czerwonymi przeszyciami
Wysoka moc, niewielki apetyt: 3-litrowy silnik V6 biturbo AMG
Jednostka V6 biturbo łączy wysoką moc maksymalną z niewygórowanym zapotrzebowaniem na paliwo i niską emisją spalin. Moc 270 kW (367 KM) osiągnięto tu m.in. dzięki wyższemu ciśnieniu powietrza doładowującego (1,1 bara). Maksymalny moment obrotowy o wartości 520 Nm jest dostępny w szerokim zakresie 2500-4500 obr./min. Zamontowane blisko silnika turbosprężarki odznaczają się wyjątkowo spontaniczną reakcją na gaz.
Gładzie cylindrowe pokrywa powłoka NANOSLIDE®, sprawdzona w silnikach V6 turbo stosowanych w bolidach Formuły 1. Wyjątkowo wytrzymała i odporna na zużycie, pozwala ona ograniczyć tarcie – a tym samym dodatkowo zwiększyć wydajność. To samo odnosi się do strumieniowego, wielofazowego wtrysku, podającego paliwo pod ciśnieniem do 200 barów. Z zewnątrz silnik AMG wyróżnia się czerwoną, aluminiową wkładką na obudowie.
Szybka zmiana biegów, wysoka efektywność: 9G-TRONIC
Automatyczna przekładnia 9G-TRONIC została dopasowana specjalnie do wymagań nowego GLC 43 4MATIC. Poprzez zmiany w oprogramowaniu skrzyni projektanci AMG skrócili czas zmiany poszczególnych przełożeń. Wielokrotna redukcja pozwala na spontaniczniejsze przyspieszanie, a funkcja podwójnego wysprzęglenia w trybach „Sport” i „Sport Plus” dostarcza jeszcze bardziej emocjonujących doznań z jazdy. Określone ingerencje w działanie układu zapłonowego dodatkowo skracają czas zmiany biegów względem ustawień „Eco” oraz „Comfort”.
Ręczny tryb „Manual” aktywuje się osobnym przyciskiem na konsoli centralnej. Zmiana przełożeń odbywa się tu w tempie uprzednio wybranego ustawienia, kierowca może jednak dokonywać jej samodzielnie, łopatkami przy kierownicy. Co istotne, przekładnia nie załączy wyższego biegu nawet po „dobiciu” wskazówki obrotomierza do ogranicznika prędkości obrotowej silnika.
Więcej zwinności: sportowe zawieszenie oparte na AIR BODY CONTROL
Z myślą o większej zwinności, bardziej neutralnej charakterystyce w zakrętach i lepszej trakcji – nawet przy agresywnym stylu jazdy – inżynierowie z Affalterbach opracowali specjalne, sportowe zawieszenie oparte na układzie pneumatycznym AIR BODY CONTROL. Zmiany objęły również system aktywnych amortyzatorów ADS PLUS z trzema trybami tłumienia: Comfort, Sport oraz Sport Plus, zwiększający rozpiętość ustawień w zróżnicowanych warunkach – od komfortowych, długich podróży autostradą aż po dynamiczną jazdę krętymi, wąskimi drogami.
Czterodrążkowa przednia oś otrzymała specjalne zwrotnice i sworznie, a wszystkie elementy zoptymalizowano pod kątem wyższej sztywności. Większy negatyw kół przednich i tylnych przekłada się na lepszą dynamikę poprzeczną. Równocześnie usztywniono elastokinematykę wielowahaczowej osi tylnej.
Układ AMG Performance 4MATIC o tylnonapędowej charakterystyce
Standardowy napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC faworyzuje koła tylnej osi – to do nich płynie większość momentu obrotowego (rozdział siły napędowej przód:tył wynos 31:69). Taka konfiguracja pozwala zwiększyć dynamikę jazdy i przyspieszenia poprzeczne, zapewnia też lepszą trakcję podczas dynamicznego przyspieszania.
Zmiana charakteru za naciśnięciem przycisku: AMG DYNAMIC SELECT
Kierowca GLC 43 4MATIC za naciśnięciem przycisku może dostosować charakter pojazdu do własnych preferencji. Do wyboru ma pięć zróżnicowanych trybów jazdy, od wydajnego i komfortowego do zdecydowanie sportowego: „Eco”, „Comfort”, „Sport”, „Sport Plus” oraz „Individual”. Elektronika modyfikuje kluczowe parametry, takie jak reakcje silnika i przekładni czy ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego. Niezależnie od aktualnie wybranego programu DYNAMIC SELECT kierowca może aktywować ręczny tryb zmiany biegów.
W trybach „Sport” i „Sport Plus” układ napędowy jest skonfigurowany z wyraźnym naciskiem na dynamikę jazdy – jeszcze większym niż w wersjach cywilnych. Efekt: agresywne reakcje na gaz i krótsze zmiany biegów z funkcjami podwójnego wysprzęglenia oraz dezaktywacji wybranych cylindrów. Ponadto, podwyższona prędkość obrotowa biegu jałowego umożliwia jeszcze szybsze ruszanie z miejsca.
Z myślą o zwiększeniu wydajności w trybie „Eco” aktywne są funkcje ECO start/stop oraz żeglowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu w zakresie prędkości 60-160 km/h, silnik zostaje odłączony od układu napędowego. Elektronika zmniejsza prędkość obrotową do poziomu biegu jałowego, a kompresja i siły tarcia występujące w jednostce napędowej podczas hamowania silnikiem przestają zwiększać opory jazdy.
Bezpośredni i komunikatywny: sportowy układ kierowniczy z progresywnym wspomaganiem
Sportowy układ kierowniczy GLC 43 4MATIC ze wspomaganiem uzależnionym od prędkości jazdy i przekładnią o zmiennym przełożeniu imponuje precyzją, zapewniając autentyczne wyczucie drogi. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy wspomagania: komfortowy lub sportowy, połączone z systemem wyboru trybów jazdy DYNAMIC SELECT albo uruchamiane osobno w ramach programu „Individual”.
Wydajny układ hamulcowy z dużymi, wentylowanymi wewnętrznie, bimetalicznymi tarczami hamulcowymi zapewnia niezawodne i błyskawiczne wytracanie prędkości. Z przodu zamontowano perforowane tarcze o wymiarach 360 x 36 mm z i 4-tłoczkowe, stałe zaciski z oznaczeniem „AMG”, a z tyłu – tarcze o wymiarach 320 x 24 mm oraz stałe zaciski 1-tłoczkowe.
Sportowy i wyrazisty: design karoserii
Typowa dla modeli Mercedes-AMG stylizacja GLC 43 4MATIC bazuje na zewnętrznym pakiecie AMG. Uwagę zwracają wykończone na wysoki połysk akcenty – diamentowy wlot powietrza z chromowanymi „szpilkami”, boczne wloty powietrza w zderzaku przedzielone srebrnymi listwami i splitter w tym samym kolorze, zapewniający optymalny dopływ powietrza do chłodnic.
W profilu GLC 43 4MATIC dominują lakierowane na czarno, 19-calowe obręcze AMG z pięcioma podwójnymi ramionami. Zaopatrzono je w mieszane ogumienie: z przodu w rozmiarze 235/55 R 19 z felgami 8 J x 19, a z tyłu – 255/50 R 19 z felgami 9 J x 19. Zakres modyfikacji uzupełniają obudowy bocznych lusterek w kolorze czarnym i srebrne emblematy „BITURBO 4MATIC” na przednich błotnikach.
Z tyłu sportową naturę GLC 43 4MATIC zdradzają dwie podwójne końcówki układu wydechowego i charakterystyczny dla wersji AMG tylny zderzak ze srebrnymi dodatkami.
Wnętrze: sportowy klimat i charakterystyczne dla AMG detale
Wystrój kabiny GLC 43 4MATIC koresponduje z jego dynamicznym charakterem. Idealna przy zaangażowanym stylu jazdy wielofunkcyjna, sportowa kierownica – ze spłaszczonym u dołu, obitym czarną skórą wieńcem i czerwonymi przeszyciami – perfekcyjnie leży w dłoniach. Sportowe przednie fotele o wydatniejszym podparciu bocznym zapewniają bezpieczną pozycję nawet podczas szybszej jazdy. Tapicerka z czarnej, sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA ma specjalny wzór, wzbogacony o kontrastowe przeszycia czerwoną nicią. Dopasowano do niej wykończenie paneli drzwi z tego samego materiału.
Panel wskaźników AMG dostarcza kierowcy wszelkie potrzebne informacje – to zasługa dwóch dużych, okrągłych tarcz i centralnego, kolorowego ekranu o przekątnej 5,5″. Wyświetlacz ECO pomaga w utrzymaniu ekonomicznego stylu jazdy, a prędkościomierz ozdobiony motywem wyścigowej flagi przywodzi na myśl rasowe samochody sportowe.
Opcjonalne dodatki z naciskiem na sport
Sportowy charakter GLC 43 4MATIC uwydatniają również elementy opcjonalnego wyposażenia, np. sportowe fotele z mocniejszym podparciem bocznym, skórzana tapicerka, elementy ozdobne z włókien węglowych, pakiet Night czy 21-calowe, dwukolorowe obręcze kół.
Swoją premierę Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC świętował podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku. Sprzedaż modelu rozpocznie się 11 kwietnia br. Pierwsze egzemplarze trafią do dealerów w czerwcu.
[dg ids=”24006″]