OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Mahindra ROXOR. Podobny do Jeepa.

Indyjski koncern Mahindra wkroczył właśnie do amerykańskiego segmentu UTV, wprowadzając model ROXOR, który jest połączeniem klasycznego, użytkowego quada z terenówką, do złudzenia przypominającą najsłynniejszy model ze stajni marki Jeep.

Zupełnie inny

ROXOR znacznie odbiega od innych pojazdów z segmentu UTV dostępnych na rynku amerykańskim – i to zarówno pod względem technicznym, jak i stylistycznym. Jego konstrukcja jest oparta na ramie podłużnicowej, pod maską pracuje turbodiesel, a za zmianę przełożeń odpowiada 5-biegowy manual. Jeżeli natomiast chodzi o wygląd, to już na pierwszy rzut oka widać, że ROXOR ma wiele wspólnego z Jeepem. I nie można się temu dziwić, bowiem indyjski producent (Mahindra&Mahindra Limited) od 1947 roku produkuje pojazdy na licencji amerykańskiej marki. Stąd też stylizacja przywołująca na myśl słynnego Wranglera – warto jednak zaznaczyć, że ROXOR jest od niego znacznie mniejszy i posiada 5-, a nie 7-szczelinowy grill.

Mahindra&Mahindra to założona w 1945 roku indyjska spółka zajmująca się m.in. produkują samochodów. W swojej ofercie posiada SUV-y, limuzyny, pickupy, pojazdy użytkowe oraz motocykle i ciągniki. W 2011 r. koncern nabył pochodzącą z Korei Południowej firmę SsangYong Motor Company, a cztery lata później włoską firmę projektową Pininfarina.

Strona techniczna

Pod maską tej małej terenówki pracuje 4-cylindrowy, 2,5-litrowy silnik wysokoprężny, którego moc maksymalna wynosi 62 KM przy 3 200 obr./ min, a maksymalny moment obrotowy – 195 Nm w zakresie 1 400-2 200 obr./min. Te parametry sprawiają, że ROXOR może osiągnąć 72 km/h prędkości maksymalnej. Za sprawne hamowanie odpowiadają hamulce hydrauliczne – tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu. Zawieszenie obu osi ROXOR-a jest zależne i wykorzystuje solidne sztywne mosty wraz z resorami piórowymi i teleskopowymi, hydraulicznymi amortyzatorami. Prześwit pojazdu wynosi niespełna 330 mm.

 

ROXOR nie posiada pełnej homologacji – w niektórych stanach za jego sterami można poruszać się po drogach lokalnych, ale jazda po drogach stanowych nie jest zgodna z prawem. Producent uzasadnia to tym, że ROXOR w założenia ma być przede wszystkim wsparciem podczas pracy w gospodarstwie, a jego drugim przeznaczeniem jest jazda w terenie.

Podstawowy i rozszerzony

Początkowo w ofercie producenta znajdą się dwa warianty modelu ROXOR: podstawowy oraz rozszerzony. Konstrukcja tego drugiego pozostanie bez zmian, ale ROXOR LE zaoferuje klientom szereg funkcjonalnych dodatków, w tym: miękki dach, wyciągarkę WARN 8000, terenowe opony BFGoodrich KO2, listwę świetlną, tylne lusterko oraz dodatkowe uchwyty. Za ROXOR-a w podstawowej wersji klientom przyjdzie zapłacić 15 549 $. Natomiast koszt modelu LE to 18 999 $. Wszystkie pojazdy przeznaczone na rynek amerykański będą powstawały w fabrykach w Auburn Hills w stanie Michigan. Ξ

 

autor: Karolina Dukla, zdjęcia: Mahindra

...a może to też Cię zainteresuje:

Pierwsza generacja Campagnoli wyraźnie przypominała Willysa. I dobrze - wygląd terenowy i miły dla oka
Kampania włoska

Fiat Campagnola (1951-1987)  Historia Campagnoli zaczęła się w 1951 r. Samochód wyglądem przypominał Willysa i – jak na tamte czasy

Czytaj dalej >>