OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Land Rover Defender 110 SW Batmobil

Batmobil kojarzy się powszechnie z pojazdem wielkiego fikcyjnego bohatera, przebranego za nietoperza, który przybywa na ratunek mieszkańcom Gotham City. Pojazd ten wyposażony był w wiele gadżetów umożliwiających walkę ze złymi mocami. Nasz Batmobil został zaprojektowany i zbudowany, by pomagać w lepszym poznaniu nietoperzy.

FUNKCJA
Samochód wyposażony został w w wiele funkcjonalnych rozwiązań umożliwiających pracę badawczą. Głównymi założeniami przy projektowaniu auta były: duża dzielność terenowa, funkcjonalność, niezawodność, możliwość noclegu 4 osób oraz zabranie dużej ilości sprzętu niezbędnego do przebywania w terenie przez kilka dni bez konieczności powrotu do cywilizacji. Do tego celu musieliśmy użyć sprawdzonych wcześniej akcesoriów oraz pewnych rozwiązań.

 

 

ZAWIESZENIE
Bazą naszego Batmobilu był nowiutki Land Rover Defender 110 SW z silnikiem TD4. Na pierwszy ogień wzięliśmy zawieszenie. Oryginalne elementy zawieszenia zastąpiliśmy progresywnymi sprężynami +2” ScorpionRacing, które zapewnią nam duży komfort podczas jazdy na pusto, jak również dobre prowadzenie przy zapakowanym aucie. Amortyzacją zajmą się sprawdzone amorki Koni Raid +2”. Dopełnieniem  zawieszenia jest zestaw Evolution, wraz ze wszystkimi elementami wchodzącymi w skład tego zestawu, takimi jak przednie i tylne obniżone mocowania amortyzatorów, przednie i tylne dyslokatory, tylne wahacze, wyższe odbojniki mostów czy wzmacniane przewody hamulcowe pochodzące z firmy ScorpionRacing. Zestawy te bardzo często są stosowane również w autach sportowych, w których wykrzyż i przyczepność kół do podłoża odgrywają bardzo ważną rolę. Przy zastosowaniu 100% blokad pozwoli nam to zachować lepszą trakcję i zwiększy dzielność terenową.

NAPĘD I TRAKCJA
Dzielność terenowa to nie tylko zawieszenie, ale też, a może przede wszystkim, napęd i trakcja. Żeby zmaksymalizować korzyści płynące z tych elementów użyliśmy blokad ARB, które w połączeniu ze wzmacnianymi półosiami, przegubami i zabierakami firmy Ashcroft dają nam bardzo mocną i niezawodną konstrukcję. Przy takim projekcie zaś właśnie solidność i niezawodność są najważniejsze. Opony to nic innego jak nowy model BFG w rozmiarze 285x75x16 nałożone na super lekkie felgi Zu, które dzięki swojej budowie bardzo szybko czyszczą się z błota i poszerzają nam auto dzięki odsadzeniu ET-13.

ZABEZPIECZENIA
Defender został zabezpieczony  i osłonięty z każdej strony. Zabezpieczenia zaczęliśmy od obrony przez korozją. Decyzję tę motywuję faktem, iż auto jeżdżące w terenie jest narażone na wilgoć oraz otarcia podwozia. Profile zamknięte zostały zakonserwowane środkami serii 750, a pozostałe elementy serią 1 600 szwedzkiej firmy Noxudoll. Za przód odpowiedzialny jest zderzak ScorpionRacing, który w połączeniu z wyciągarką ComeUp i osłoną drążków zabezpiecza nam przód samochodu. Drążki kierownicze zostały zastąpione wzmocnionymi drążkami SR. Za boki odpowiedzialne są solidne, a zarazem zgrabnie wyglądające  progi SR, model Rock And Tree Sliders, które będą chroniły bok auta przed uszkodzeniami z dołu w postaci głazów, pni i innych tym podobnych przeszkód. Progi pozwolą nam również użyć podnośnika hilift, a na trawersie znajdzie się na nich miejsce dla dodatkowego balastu. Zbiornik paliwa został osłonięty aluminiową i zgrabną osłona SR, mosty osłoniliśmy osłonami – przód tradycyjną osłoną, natomiast tył osłoną typu sliders  od SR. Dodatkowo zostały wykorzystane osłony szyb tylnych, co w połączeniu z wewnętrzną, składaną kratą pozwoli nam zabezpieczyć tył auta przed kradzieżą. Przednie błotniki i maska zostały osłonięte ładnie dociętymi elementami z blachy ryflowanej. Koło zapasowe zostało zamontowane na uchwycie mocnej konstrukcji, który odciąży tylne drzwi i zawiasy. Elementy te w każdym Defenderze po jakimś czasie dostają luzów. Obok koła zapasowego swoje miejsce znalazł hilift.

NOCLEGI
Obserwacja, która jest nieodzownym elementem badań przyrodniczych, bardzo często wymaga zostania na noc w terenie. Do tego celu auto zostało przystosowane na dwa sposoby. W tylnej części samochodu została wykonana zabudowa szufladowa z wieloma schowkami, która w połączeniu ze złożonym tylnym rzędem siedzeń daje nam komfortową ilość miejsca dla dwóch osób. Drugą opcją jest namiot dachowy Autohome , model Maggiolina, który mieści kolejne dwie osoby. Namiot posiada duże otwierane okna, wyposażony jest w materac i oświetlenie wewnętrzne, więc osoby prowadzące obserwację bez trudu będą mogły miło spędzić czas. Namiot zamontowaliśmy na aluminiowym bagażniku dachowym, na którym znalazły też miejsce przednie reflektory, tylne i boczne lampy robocze, trapy i przestrzeń na dodatkowe wyposażenie off-roadowe.

WNĘTRZE
Wnętrze pojazdu dostosowaliśmy do potrzeb przewozu dużej ilości sprzętu i pokonywania długich tras. Na desce rozdzielczej zamontowaliśmy Garmina połączonego z kamerą zewnętrzną, co ułatwi parkowanie. Na konsoli centralnej umieściliśmy panel z przełącznikami do blokad i oświetlenia zewnętrznego. CB radio znalazło miejsce w konsoli dachowej, która posiada dodatkowo kilka schowków potrzebnych na co dzień. Pod fotelem kierowcy umieściliśmy czerwoną Optimę, która będzie miała za zadanie utrzymanie wystarczającej ilości prądu dla przetwornicy o mocy 2 000 W, której zadaniem będzie zasilenie urządzeń pomiarowych i nasłuchowych. W tylnej części znajduje się zabudowa szufladowa, która prócz szuflad posiada 3 skrzynie i wlew do zbiornika wody, który umieściliśmy w tylnym lewym nadkolu.

Tak przygotowany i zrobiony Defender świetnie sprawdzi się nie tylko w pracy badawczej, ale również w dalekich podróżach, ponieważ posiada wszystko to, co w każdej wyprawówce jest niezbędne.

Batmobil – dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik
czterocylindrowy, rzędowy, z zapłonem samoczynnym, wtryskiem bezpośrednim common rail, turbodoładowany, z chłodnicą powietrza, o pojemności 2 401 cm3, mocy 90 kW (122 KM) przy 3 500 obr./min, maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm przy 2 000 obr./min

Skrzynia biegów
ręczna, sześciobiegowa, synchronizowana: I – 5,443, II – 2,839, III – 1,721, IV – 1,223, V – 1,000, VI – 0,742, R – 4,935

Skrzynia rozdzielcza

dwubiegowa sterowana mechanicznie: H – 1,211, L – 3,269, przekładnia główna – 3,540, stały napęd wszystkich kół przez centralny symetryczny mechanizm różnicowy; blokada centralnego mechanizmu różnicowego

Oś przednia
zawieszenie zależne, dwa wzdłużne wahacze, półosie Ashcroft, mechanizm różnicowy z blokadą ARB, przeguby Ashcroft, sprężyny śrubowe/ScorpionRacing, lift 50 mm, amortyzatory teleskopowe Koni, zestaw Evolution Scorpion Racing

Oś tylna
zawieszenie zależne, dwa wzdłużne drążki, centralny wachać „A”, półosie – Ashcroft, mechanizm różnicowy z blokadą ARB, sprężyny śrubowe ScorpionRacing, lift 50 mm, amortyzatory teleskopowe – Koni, modyfikacje – zestaw Evolution Scorpion Racing

Układ kierowniczy

przekładnia sruba-nakrętka, wspomagany amortyzator skrętu Koni

Hamulce
hydrauliczny układ hamulcowy z podciśnieniowym wspomaganiem, hamulce tarczowe i klocki

Koła jezdne
opony – BFG Km2 285x75R16, felgi – ZU rims Et-13

Nadwozie
zderzak przedni – Scorpion Racing z dodatkowymi zaczepami, osłona zbiornika – Scorpion Racing, osłona drążków Scorpion Racing, osłona mostów Scorpion Racing, progi Scoprpion Racing

Wyposażenie
wyciągarka – z liną syntetyczną Marlow 12 mm – 30 m, wyciągarka, akumulatory – Optima red, kompresor – ARB, GPS Garmin, dodatkowe 4 halogeny i dwa swiatła robocze boczne, tylne 2 swiatła robocze; bagażnik aluminiowy, namiot dachowy Autohome Maggiolina, zabudowa szufladowa, dodatkowy zbiornik na wodę, przetwornica 12/220 V

Wymiary i masy
rozstaw osi – 2 794 mm, rozstaw kół przód/tył – 1486/1486 mm, długość x szerokość x wysokość – 4 370 x 1 790 (1 992) x 2 021 mm, długość x wysokość skrzyni ładunkowej –1 020 x 1 160 mm, szerokość między wnękami – 800 mm, pojemność zbiornika paliwa – 75 l masa własna – ok. 2 020 kg, całkowita – 3 050 kg, przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 3 500/750 kg, maks. masa zestawu – 6 550 kg

Osiągi
prędkość maksymalna – ok. 130 km/h, czas rozpędzania 0-100 km/h – b.d., zużycie paliwa w cyklu miejskim/pozamiejskim/kombinowanym (wg UE) – 13,6/9,7/11,1 l/100 km, średnica zawracania – 12,8 m

PEŁNA GALERIA ZDJĘĆ

{gallery}galerie/defender_batmobil{/gallery}

 

 

autor: Jacek Iskra, zdjęcia: autor

...a może to też Cię zainteresuje: