OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Kia Motors na SEMA Show 2015

  • Premiera czterech nowych pojazdów koncepcyjnych Kia
  • Pierwszy pokaz prototypowego Trail’stera AWD z napędem hybrydowym
  • Powrót fantazyjnego lecz praktycznego barobusa Sedona Ballast Trip

Z okazji otwarcia wystawy SEMA 2015 (Zrzeszenia dostawców specjalnego wyposażenia samochodowego i tuningu) Kia Motors America pokazała cztery nowe, specjalnie indywidualizowane pojazdy koncepcyjne.


„W trakcie 21-letniej obecności na rynku USA obserwowaliśmy z dumą, jak nasze pojazdy umożliwiały ludziom podróżowanie i poznawanie tego, co w tym kraju warte jest uwagi.” – mówi Tim Chaney, wiceprezydent KMA ds. marketingu i komunikacji – „Tegoroczna SEMA daje nam szansę zgłębienia tego ducha przygody na bezkresnej drodze, podkreślając różnorodność Ameryki lecz także akcentując tysiące sposobów służących personalizacji pojazdów w dążeniu do realizacji ludzkich pasji i ekspresji indywidualności.”
Stoisko Kia skomponowano z sześciu „customowanych” pojazdów nawiązujących do amerykańskiej legendy podróżowania – inspirowanej symbolami krajobrazów z różnych regionów USA.

 

Sorento PACWest Adventure

Typowa dla Emerald City (Szmaragdowego miasta – Seattle) i Rose City (Miasta róż – Portland) oraz tysięcy mil kwadratowych pomiędzy nimi, aura Pacific Northwestu (Północno-zachodnich obszarów USA nad Pacyfikiem) znana jest ze swobodnego, bezproblemowego stylu życia, którego symbolem jest nie tylko rewolucja muzyczna XX wieku ale i rękodzielniczych browarów piwnych XXI wieku. Dla ludzi, których żywiołem jest plener i przyroda, Sorento PacWest Adventure to wierny kompan ich podróży.
Wykonana ręcznie przez zespół LGE-CTS Motorsports powłoka lakiernicza Sorento PacWest Adventure jest wynikiem wielce pracochłonnego, unikalnego procesu lakierniczego z wykorzystaniem kolorów ‘perłowo-cukierkowych’ dla uzyskania zmiennego efektu „kameleonowego”. Jako ilustracja surowego piękna regionu służą stonowane odcienie elektryzującej, głębokiej zieleni. Wszystkie detale chromowane pokryto matową czernią, by podkreślić wizualną solidność wyglądu Sorento. Aby zwalczać cienie na szlaku czy też odstraszać Wielkie Zwierzę (w języku Indian Sasquatch lub Big Foot) wśród alei drzew, Sorento wyposażone jest w dwie listwy świateł LED – ponad spojlerem przednim i na galerii dachowej.
W celu zwiększenia zdolności do jazdy terenowej, Sorento PacWest Aventure team LGE-CTS zastosował zmodernizowane zespoły podwozia, podnoszące skok zawieszenia i prześwit samochodu. I tak z tyłu pojazdu, wydłużone wahacze umożliwiają lepsze prowadzenie kół podczas wypraw off roadowych lecz także zwiększają wysokość pojazdu nad podłożem. Prześwit Sorento PacWest Adventure jest większy o sześć cali (155 mm) niż w seryjnej Kii Sorento. Tak wysokie zawieszenie pozwoliło na montaż rasowych opon terenowych Nitto Trail Grappler MT LT285/70R17 na nowej generacji felgach typu ‘beadlock” (z pierścieniem zabezpieczającym oponę) BMF S.S.D. o wymiarze 17 x 8,5 cala – pod poszerzonymi, „customowymi” nadkolami. Niejako w hołdzie dla surowego krajobrazu Pacific Northwestu lecz i poszanowaniu jego uroku – Kia Sorento PacWest Adventure otrzymała amortyzatory Fox Racing 2.0 wewnątrz sprężyn śrubowych Eibach. Nowe zderzaki – przedni i tylny – wraz z płytami osłonowymi podwozia i bocznymi pałąkami chronią artystyczne malowanie nadwozia tam ,gdzie ‘zaczynają się schody’. W razie utknięcia w błocie pomocą służy wyciągarka MileMarker PE4500ES z super-mocną liną syntetyczną. Designerzy LGE-CTS zachowali charakterystyczny dla Kia grille w kształcie ‘tygrysiego nosa’ lecz wypełnili go ‘przewiewną’ siatką GrillCraft jako akcent indywidualizujący. Specjalnie zaprojektowana galeria dachowa mieści wszystko, co niezbędne do nocnych wypraw plenerowych, m.in. taśmy holownicze ARB czy zestaw ciśnieniowy E-Z Deflator Kit. Seryjna moc 290 KM i moment obrotowy 340 Nm silnika wystarcza niemal w każdej sytuacji, a nowy snorkel WFJ potrafi zamienić Sorento PacWest Adventure w tzw. lądowy pojazd brodzący.

Wyposażenie wnętrza obejmuje lakierowane inserty tablicy przyrządów i boczków drzwiowych, panel sterujący Daystar oraz przełączniki przechylne aktywacji świateł LED, a także – być może mało dekoracyjne, lecz toporne pod kątem użytkowania maty podłogowe. Wyszywane logo Kia na zagłówkach i siedziskach foteli towarzyszy ich konturowaniu w zielonej skórze. Całości dopełnia 8-calowy wyświetlacz systemu Alpine Mobile Media obsługujący także przednią, wielofunkcyjną kamerę podglądu.

Forte Koup Mud Bogger

Amerykańskie przywiązanie do samochodów inspiruje entuzjastów do kreatywności pod hasłem realizowania swych automobilowych pasji i niewiele jest takich miejsc, gdzie czuje się atmosferę większej frajdy za kierownicą niż na Południu USA. Pochodząca z lat siedemdziesiątych XX wieku moda na wyścigi błotne – zwane też ‘mud bogging’ zdobyła wielką popularność w USA, docierając również do Kanady. Jest coś nie do końca zrozumiałego w zabawie polegającej na „taplaniu się w błocie” lecz Kia Forte Koup Mud Bogger czuje się znacznie lepiej usmarowana brudem niż „cała śliczny” na salonach SEMA.

Nawiązując współpracę w temacie projektu Forte Koup Mud Bogger’a, Kia i Lux Motowerks uzgodniły, iż jego esencją jest czysta frajda z jazdy. Aby sprostać ekstremalnym warunkom terenowym zdecydowano się na zwiększenie prześwitu przez podniesienie zawieszenia o 102 mm oraz zastosowanie proszkowanych w bieli felg Fuel Off-Road 15×10” Revolver i 28 calowych, „nadmuchanych” opon off-roadowych. Wymagało to modyfikacji błotników i progów bocznych oraz ‘donitowania’ poszerzonych nadkoli. Pojazd został dodatkowo wyposażony w proszkowane, białe orurowanie przodu wokół listwy świetlnej LED Rigid, by chronić Mud Bogger’a (na SEMA pokazanego w kolorze szafirowym Midnight Sapphire) nie tylko w dzień ale i w nocy. Czerwono-biało-niebieska kombinacja kolorystyczna samochodu pomyślana została jako równie efektowna co i patriotyczna.

Przez odsuwany, panoramiczny dach z winylową roletą podziwiać można nieco spartańskie wnętrze, w którym wykładzinę dywanową wymieniono na powłokę ochronną Line-X. Seryjne siedzenia zastąpiono dwoma fotelami Sparco Evo II Red Race z uprzężą Sparco 4PT Snap-In, a kierownicę – „wolantem” Sparco L575. Do jazdy w błocie wymagana jest klatka bezpieczeństwa, tak więc Kia Forte Koup Mud Bogger otrzymała klatkę spawaną ręcznie i piaskowaną na biało w nawiązaniu do wykończenia felg. Forte Koup Mud Bogger jest pojazdem zbudowanym wyłącznie dla czystej frajdy w jeździe off-roadowej – w odpowiedzi na żądzę podróżowania, najlepiej po drogach jednak mniej uczęszczanych.

Trail’ster

Oparty na ikonicznym „miejskim pojeździe osobowym” Kia Soul, turbodoładowany Trail’ster prezentowany na SEMA 2015 w kolorze Polar Pearl Snowdrift/Terra Bronze Metallic (biało-brązowy metalizowany) i wyposażony w zwijany dach brezentowy oraz aluminiowe pod-zderzakowe płyty osłonowe oddaje esencję współczesnego i ‘mogącego wiele’ CUV’a (kompaktowego pojazdu miejskiego). Jest adresowany do amatorów wypadów z miejskiego gąszczu w plener – poszukując przestrzeni bogatych w śnieg, błoto, wartkie strumienie czy górskie szlaki – jak Rocky Mountains. Ekonomiczny i konstrukcyjnie lekki Trail’ster jest doskonałym środkiem transportu dla osób spragnionych przygód z niezbędnym do tego sprzętem. Niezłomny, funkcjonalny i ekskluzywny wobec aktywnego stylu życia Trail’ster zaprojektowany został w kalifornijskim atelier designerskim Kia, czyli tam gdzie narodziły się niezapominane koncepcje Track’stera i GT4 Stingera.

Podkreślając niejako orientację Kia w kierunku napędu AWD Trail’ster otwiera szereg możliwości zajęć typowo górskich – od jazdy na nartach i snowboardingu – aż po kempingowanie, turystykę pieszą czy rowerową. Inspiracją dla kolorystyki nadwozia była prosta kombinacja bieli wiosennego śniegu z odcieniem po-zimowego błota czyli warunków, na które Trail’ster został intencjonalnie stworzony, by niezawodnie docierać do miejsc położonych wysoko ponad poziomem morza. Polar Pearl Snowdrift to nowocześnie neutralna barwa nadwozia skontrastowana z metalizowaną Terra Bronze dachu i dolnych paneli karoserii, kojarzącą się z kurzem mało uczęszczanych dróg. Anodyzowane akcenty jasno-czerwonych felg wśród promieni czysto aluminiowych przydają praktycznej lecz wyszukanej estetyki starannej stylizacji Trail’stera, czerpiąc inspirację z najlepszych wzorców sprzętu sportowego przeznaczonego do użytku głównie w plenerze.

Źródło: Kia Motors Polska

 

...a może to też Cię zainteresuje:

AKADEMIA 4x4 - SKLEP.OFF-ROAD.PL
MAGAZYN OFF-ROAD PL
PRZYGODY