OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Dom na czterech kółkach. Toyota Land Cruiser 70

Niektórzy podjeżdżają i oglądają ten samochód. Robią zdjęcia. Czasem elegancka pani na obcasach pyta, czy może wejść do środka. Widać budzi zainteresowanie… Ktoś mnie kiedyś zapytał: dlaczego pan chciał mieć taki samochód? No właśnie… skąd takie pragnienie?

01

Swego czasu należałem do Harcerskiej Drużyny Wędrownej, chodziłem na obozy wędrowne i piesze rajdy. Tam dom nosiło się na własnych plecach. Z czasem zasmakowałem w dalszych wyprawach, za granicę. Odległości coraz większe, więc z pieszych wędrówek trzeba było przerzucić się na podróż samochodem. Przemieszczałem się autem, a mieszkałem w namiocie. Deszcze, zawieruchy, grad, burze piaskowe, odwiedziny robaków, brak wody i toalety pokazały mi, że życie w namiocie jest trudne – to po pierwsze. A po drugie, przekonałem się, że samochód musi być niezawodny w każdych warunkach. Jeździłem sam, więc poznałem, jak smakują chociażby ewakuacja z rzeki samochodu terenowego naszpikowanego elektroniką, a potem jego naprawa w afrykańskich warunkach. Wtedy wymarzyłem sobie samochód, który będzie NIEZAWODNY WSZĘDZIE NA ŚWIECIE bez względu na jakość paliwa, umiejętności i możliwości warsztatowe mechaników, dostępność części zamiennych…

02a

Toyota Land Cruiser

Na początku korzystałem z wypożyczanych Landroverów czy Toyot w Namibii, Kenii, RPA, Maroku, Egipcie, Peru, Tajlandii. Przyglądałem się też, jakimi samochodami tam jeżdżą. Sam zdecydowałem się na Toyotę Land Cruiser serii 7. Silnik duży, mało koni, trwały, przejedzie dużo kilometrów, no i można zbudować na nim domek, który pozwoli przeżyć czas długiej wyprawy np. do Azjii, Australii, Afryki, Ameryki Południowej. Ważne dla mnie było, by domek był samowystarczalny, w zimę grzał, latem chłodził, no i żeby był zamknięty, bezpieczny, bo zbyt dobrze pamiętam, jak obudziłem się w Maroku otoczony sforą ujadających psów…

[su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”Zabudowa została wykonana z paneli pokrytych blachą aluminiową wypełnionych pianką poliuretanową o grubości 35 mm. Podłoga otrzymała dodatkową warstwę sklejki drewnianej wodoodpornej o grubości 15 mm, pokrytej żywicą syntetyczną. ” class=”dymek”]Zabudowa*[/su_tooltip]

02b

Samochód zaprojektowałem sam, a zaprzyjaźniona firma wykonała go pod moim nadzorem. Rozmiar dopasowałem do najmniejszego, czyli najtańszego kontenera morskiego, zaś domek zbudowałem z panela izolowanego pianką poliuretanową. Dach jest podnoszony, z nieprzemakalnym materiałem namiotowym. Zarówno okna dachowe, jak i pozostałe pochodzą z firmy Seitz. Resztę wyposażenia typowego dla kamperów szosowych takich, jak markiza ze ścianami bocznymi wziąłem od firmy Moore.

Wyposażenie

W samochodzie znalazł się zbiornik wody o pojemności 200 l, prysznic z ciepłą wodą, dostęp do prądu – także z baterii słonecznych, kuchnia, łazienka, muszla klozetowa i living room połączony z aneksem kuchennym.

03

Pojazd dysponuje własną instalacją wodną. W jego skład wchodzą trzy zbiorniki wody ze stali nierdzewnej, gazowy podgrzewacz wody firmy Truma BM10E, pompa wody i regulator ciśnienia Shurflo, filtry firmy Seagull oraz instalacja od firmy John Guest, czyli rurki, złączki, kolanka itp. Toaleta jest chemiczna zasilana wodą ze zbiorników kampera.

07
Instalację elektryczną tworzą panele słoneczne, regulator prądu z paneli, ładowarka, przetwornica, dwa akumulatory i separator akumulatorów. Samochód może korzystać także z zasilania zewnętrznego 220V podczas postoju, np.na kempingu.

05

W aucie zainstalowałem ogrzewanie powietrzne Webasto AirTop 2000s zasilane olejem napędowym. Całości wyposażenia dopełniają kuchenka gazowa dwupalnikowa firmy Campinggaz oraz lodówka sprężarkowa firmy Engel MT 60F. Są też rzecz jasna dwie wyciągarki i wszystkie trapy na wypadek zakopania się, bo zgodnie z moimi oczekiwaniami ten pojazd musi być samodzielny w terenie.

Pierwsza trasa

Na początku Toyota testowana była na weekendowych wyjazdach w Polsce: na poligon, w góry. Po każdej wycieczce zapisywałem wszystkie uwagi i poprawki natychmiast wdrażałem. W zeszłym roku pojechałem na wyprawę do Rumunii, po której odnotowałem 170 uwag, mniejszego i większego kalibru. Na przykład: zabezpieczenie wyłączników światła przed przypadkowym wyłączeniem nogą podczas snu lub z poważniejszych rzeczy – skrócenie pojemników na trapy, poprawienie instalacji elektrycznej, czy polepszenie mocowania foteli. Zmieniłem też całkowicie materiał namiotowy użyty uprzednio w pokryciu dachu.

08a

W samej Rumunii przejechałem całą trasę bez żadnych awarii. Co ciekawe, latem w Rumunii przeżyłem śnieg, wiatr, deszcz i bez włączania ogrzewania wewnątrz było ciepło.

Po powrocie musiałem poeksperymentować z tłumikiem, bo był za głośny, a nie było miejsca na umieszczenie dużej puszki. Zwiększyłem też rozstaw kół tylnej osi. Trzeba jeszcze polepszyć rozkład obciążenia mas na osie i zwiększyć wykrzyż tylnej. Ale jestem zadowolony. Moja Toyota na autostradzie jedzie dobrze, a w terenie dzielnie daje sobie radę. Na pewno sprawdzi się na kolejnych wyprawach.

09

Toyota Land Cruiser 70 – dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik
1HZ: z zapłonem samoczynnym, układ i liczba cylindrów – R6, pojemność skokowa – ok. 4 166 cm3, 12-zaworowy, wolnossący, rozrząd – OHC, pompa wtryskowa mechaniczna, chłodzony cieczą, moc maksymalna – 128 KM (96 kW) przy 3 800 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 290 Nm przy 2 200 obr./min, odstojnik paliwa, podgrzewacz paliwa, separator dwóch akumulatorów
Skrzynia biegów
manualna, 5-biegowa, zsynchronizowana
Skrzynia rozdzielcza
dwubiegowa, stały napęd kół tylnych, koła przednie „dopędzane”, przełożenie drogowe – 1,000:1, przełożenie terenowe – 2,488:1, blokady tylnego i przedniego mostu (ARB)
Zawieszenie przednie
zależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Zawieszenie tylne
zależne, resory piórowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Układ hamulcowy
tarczowe – przód, bębnowe – tył
Koła
rozmiar kół – 33”, opony BFGoodrich M/T 285/75 R16, felgi stalowe
Nadwozie
zabudowa kampera wykonana z panelu izolowanego pianką poliuretanową (30 mm), własny zbiornik wody o pojemności 200 l, prysznic, kuchnia, łazienka, muszla klozetowa, bagażnik dachowy
Wyposażenie
Kabina kierowcy: ekran 11”, moduł GPS, wskaźnik ciśnienia oleju i temperatury wody, radio MP3, głośnik niskich tonów, fotele Recaro; akcesoria terenowe: dwie wyciągarki, podnośnik typu hilft, trapy, wyposażenie tylnej zabudowy: panele słoneczne, przetwornica 200 V, ogrzewanie postojowe, toaleta chemiczna, kuchenka gazowa, dwa łóżka 2 000 x 600 mm, dwa baki paliwa po 90 l każdy, akumulator 12V / 70 Ah, rozrusznik – 3,0 kW
Wymiary i masy
rozstaw osi – 3 180 mm, rozstaw kół (przód/tył) – 1 551 mm / 1 420 mm, prześwit – 235 mm, kąt natarcia – 35˚, kąt zejścia – 29˚, kąt rampowy – 27˚, głębokość brodzenia – 700 mm, masa własna – 2 900 kg, dopuszczalna masa całkowita – 3 500 kg
Osiągi
b.d.

04

Autor: Andrzej Szmigiel, Zdjęcia: autor, Paweł Wiechecki, Michał Suławko

...a może to też Cię zainteresuje: