OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Czteroosobowy. Can–Am Maverick Max 1000 R

01

Można powiedzieć, że Can-Am swoimi produktami wydobywa całą esencję z określenia „side by side”. W przypadku nowego modelu, nie tylko kierowca z pasażerem siedzą ręka w rękę, ale tyczy się to też podróżujących z tyłu. Od grupy użytkowych pojazdów terenowych nie należało by się spodziewać sportowej duszy, ale Maverick Max, dzięki swoim parametrom mocy, do prędkości ma mocne zacięcie. Choć jest sporo cięższy od typowego quada, wygodą i bezpieczeństwem z pewnością bije go na głowę.
101-konny silnik Rotax V Twin o pojemności 976 cm3 powoduje, że uśmiech kierowcy staje się praktycznie odruchem. Od innych pojazdów „side by side” Maverick Max odróżnia się dodatkowymi dwoma siedzeniami, ulokowanymi równolegle za przednimi. Prawie jak mała terenówka, a jednak niezupełnie.

Paradoksalnie Maverick Max 1000R od swojego młodszego brata X RS 1000R różni się niewiele. Delikatnie zwiększony rozstaw osi wcale nie spowodował znaczących zmian innych komponentów. Po co zmieniać to, co w praktyce zdaje egzamin? Elektryczny starter oraz wrażliwy na stopę pedał gazu z pewnością są dobrymi „haczykami” na klienta. Dzięki chłodzeniu cieczą silnik nie przegrzewa się i może działać nawet w ekstremalnych warunkach, które dla tego typu pojazdów są przecież codziennością. Bez względu na czynniki zewnętrzne, elektrycznie sterowane wtryski paliwa zapewniają optymalną moc. Max będzie dostępny w dwóch wersjach: standardowej i X rs Performance Package.

Podwozie
Zastosowane w dwuosobowym Mavericku podwójne wahacze poprzeczne oraz niezależne tylne zawieszenie zostało wykorzystane również w modelu Max. Parametr skoku zawieszenia, zarówno z przodu jak i z tyłu, wynosi 356 mm. 2,5-calowe amortyzatory Fox X Podium wytrzymują trudne warunki, teren mokry, skalny i piaszczysty.

Niektóre z dodatkowych funkcji oferowanych w pakiecie X to np. wspomaganie kierownicy, Visco – Lok, czyli automatyczny mechanizm różnicowy (przód). Nie można zapomnieć o 12-calowych felgach zaopatrzonych w gumy Maxxis Beadlock Bighorn 2,0.

Nadwozie
Czteroosobowy Maverick Max 1000 otrzymał całą linię ulepszeń. Rama, aby utrzymać sztywność, została specjalnie dostosowana do większej długości. Inżynierowie Can–Am dołożyli starań, by poprawić rozłożenie masy i dynamikę jazdy, przekładające się później na pracę układu kierowniczego oraz przyczepność.
Producent zapewnia, że Maverickiem Max będzie się jeździło komfortowo. Mając wspomaganie kierownicy poczujemy się pewniej i zyskamy zdecydowanie więcej kontroli w zakrętach i przy ostrym hamowaniu.
Jeśli chodzi o komfort jazdy z tyłu, Can – Am zamieścił tam identyczne jak z przodu pełnowymiarowe siedziska. Są one umieszczone o 90 mm wyżej niż siedzenia przednie, aby zwiększyć pasażerom widoczność podczas jazdy oraz zapewnić większą interakcję ze środowiskiem.
Pakiet X ma dodatkowo możliwość wyboru koloru. Czarno-żółty, jak w standardzie, lub nowy design o czarno-biało-czerwonych barwach. Nowy „look” podobno bardzo dobrze się komponuje z dużymi gabarytami Mavericka.

Światowe rynki
Can–Am Maverick Max 1000 R ma być dostępny na rynku już w 2014. Cena takiej „zabawki” to 20,399 dolarów. Nie wiadomo, czy trafi do Polski, gdyż zapotrzebowanie na pojazdy tego typu jest u nas nieduże. „Side by side”, zwane pogardliwie meleksami, papa mobile czy terenowymi wózkami golfowymi, nie wpisują się na razie w polską mentalność, a przede wszystkim ekonomię. Natomiast w Stanach Zjednoczonych robią karierę, sprzedając się lepiej niż quady. Jakby nie patrzeć, Maverick 1000 to takie czteroosobowe buggy, sprawnie przemieszczające się w terenie, dzielne na różnych nawierzchniach, a w dodatku wystarczająco szybkie aby poczuć radość z jazdy.

Dane techniczno – eksploatacyjne

SILNIK
976 cm3 , V-twin, chłodzony cieczą, SOHC, 8-zaworowy (4-valve/cyl)

PRZEKŁADNIA
automatyczna, CVT, Przełożenia 2WD/4WD, blokada mechanizmu różnicowego (przód)

RAMA
konstrukcja stalowa

ZAWIESZENIE
przednie – niezależne, podwójne wahacze poprzeczne, przednie amortyzatory – Fox Podium X, skok zawieszenia – 356 mm
tylne – niezależne, wielowahaczowe, amortyzatory FOX PODIUM X, skok zawieszenia – 356 mm

OPONY
Maxxis Bighom 2,0 27x9x21 (przód), Maxxis Bighom 2,0 27x11x12 (tył)

HAMULCE
z przodu: wentylowane tarcze hamulcowe (214 mm) z dwutłoczkowymi zaciskami (27 mm)
z tyłu: wentylowane tarcze hamulcowe (214 mm) z zaciskami (32 mm)

MASY, WYMIARY, OBJĘTOŚCI
masa własna – 588 kg, długość x szerokość x wysokość – 3 017 x 1 626 x 1 885 mm, rozstaw osi – 2 141 mm, prześwit – 330 mm, pojemność bagażnika – 91 kg, pojemność dodatkowych schowków w kokpicie – 31,5 kg, pojemność zbiornika paliwa – 37,8 l

Autor: Sylwia Hycnar, Zdjęcia: Can-Am

...a może to też Cię zainteresuje:

Czeski błąd.

Nasi uważni czytelnicy zapewne zauważyli, że redakcyjny chochlik podmienił zdjęcia w artykule o Skodzie Karoq. Miał on o tyle łatwiej,

Czytaj dalej >>