OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Toyota Tundra Red Dragon

Czerwony smok

Produkowana od 1999 roku w koncernie Toyoty Tundra niezmiennie poraża rozmiarami, nie pozwalając przejść obok siebie obojętnie. Co jeszcze, poza rozmiarami, jest w niej imponującego? Jako MetalPasja Team, czyli tuner aut terenowych, postanowiliśmy sprawdzić, co możemy zrobić, aby Toyota zaczęła ziać ogniem.

Czerwone akcenty kolorystyczne pojawiają się m.in. na stalowym zderzaku, grillu i felgach, nadając Dragonowi ognistego charakteru

Red Dragon jest przedstawicielem generacji produkowanej w latach 2007-2009. Jest to więc druga odsłona modelu oferowana w wersji Single lub Double Cab, z silnikami benzynowymi o pojemności 4.0 V6, 4.6 V, 4.7 V8 oraz 5.7 V8. Opisywany model to wersja Double Cab z napędem 2×4, wyposażona w silnik V8 o pojemności 5,7 l. Ta jednostka może pochwalić się 381 KM mocy*. Motor, jak na swoją pojemność i rozmiary samochodu, okazuje się być dość ekonomiczny. Średnie spalanie wynosi 18,5 l / 100 km. Umiarkowany apetyt na paliwo nie oznacza jednak ospałości. Toyocie, w porównaniu do innych marek, udało się „wycisnąć” sporo mocy z tego silnika.

Dla porównania – Dodge z 5,7-litrową jednostką HEMI uzyskuje 345 KM, motor GM Vortec 6,0 l V8 osiąga moc 367 KM, a silnik Nissana 5,6 l V8 ma jedynie 317 KM.

Podczas testów pojazdu bez ładunku udało się uzyskać całkiem dobry czas do „setki” – 6,3 sekundy. Natomiast droga hamowania wyniosła około 40 metrów. Trzeba przyznać, że to zadowalające rezultaty, które stawiają Tundrę w czołówce w swojej klasie.

Toyota jako pierwsza w tego typu pojazdach wprowadziła układ stabilizujący tor jazdy samochodu, zwany przez Toyotę VSC, a popularnie znany pod nazwą ESP. Układ kierowniczy jest precyzyjny, gwarantuje przewidywalne zachowanie auta oraz najlepsze prowadzenie. Pojazd może być jednak nieco podsterowny, co wynika z faktu, iż doposażony jest w pakiet off-road.

Toyota Tundra Red Dragon

Go big or go home

Prezentowany egzemplarz doposażony jest w lift zawieszenia (+6”). Dodatkowe centymetry nie tylko pozwoliły znacznie urosnąć temu kolosowi, ale i umożliwiły montaż ogumienia w rozmiarze 35 x 12,5 x 18, które przy tak dużym nadwoziu wciąż mogłyby być większe. Wybrany przez właściciela model to dobrze znany wariant AT General Grabber. Rozmiar ogumienia gwarantuje niewielkie zwiększenie zużycia paliwa na długich trasach… jest to istotny aspekt, ponieważ auto często podróżuje na Syberię.

Zderzaki

Red Dragon posiada stalowe zderzaki z przodu i z tyłu. Przedni zderzak doposażono w dodatkowe oświetlenie i uchwyty do szarpania. Wewnętrzna płyta, ukryta pod poszyciem, mieści wyciągarkę elektryczną sterowaną bezprzewodowo.
Tylny, stalowy zderzak chroni przed przeszkodami w terenie, polepsza kąt zejścia pojazdu i zapewnia solidne punkty mocowania szekli w postaci uchwytów do szarpania.
Red Dragon z założenia miał być autem użytkowo-wyprawowym, dlatego też został doposażony w pakiet kempingowy. Aby umożliwić użytkownikom korzystanie ze sprzętu RTV/AGD, Tundra otrzymała przetwornicę prądu. Na pace natomiast zamontowane zostały gniazda 230/12V.

Pogromca błota

Choć manewrowanie w terenie olbrzymim pickupem staje się momentami uciążliwe, Tundra odsłoniła przed nami swoje zalety. Pokonywanie głębokiego błota nie stanowi dla tego ponad 2-tonowego olbrzyma najmniejszego problemu. Potężna moc silnika 5.7 przy przełożeniach 4,31 czyni z Tundry zadziwiająco dzielny pojazd. Zupełnie nie przeszkadza fakt, iż Red Dragon wyposażony jest jedynie w opony typu AT.

Toyota Tundra Red Dragon

Dlaczego Red Dragon?

Pan Piotr, właściciel Tundry, chciał maksymalnie zabezpieczyć nadwozie przed uszkodzeniami powstającymi podczas jazd terenowych. Zależało mu także, aby to okazałe auto, nabrało charakteru i wyrazu, a te, poza walorami użytkowymi, cechują realizacje naszego teamu. Dość szybko udało nam się przygotować wizualizację projektu lakierowania całego nadwozia. Według wytycznych właściciela pojazdu głównym wiodącym kolorem miał być czarny półmat. Dodatki, czyli progi boczne, stopnie, orurowanie paki, logotypy, szekle oraz atrapa przednia miały zostać zabezpieczone kolorem czerwonym. Ciekawie zapowiadały się obręcze kół, które miały otrzymać czerwone ranty oraz nakrętki.

Line-X

Aby zapewnić maksymalną ochronę nadwozia i doskonały efekt wizualny, zastosowaliśmy poliuretanowe powłoki ochronne. Do zabezpieczenia karoserii pojazdów używamy oryginalnego amerykańskiego produktu Line-X. Na polskim rynku jest wiele podobnych specyfików, jednak nie są one tak wysokiej jakości jak wspomniany wcześniej Line-X. Odporność na rozciąganie, zgniatanie oraz zarysowania są wręcz nieprawdopodobne. Dlatego właśnie produkt tak dobrze sprawdza się w miejscach narażonych na mechaniczne uszkodzenia. Zabezpieczone w ten sposób powierzchnie nie matowieją, nie rysują się, a po myciu polakierowany element wygląda jak nowy. Dodatkowo chropowata struktura dodaje pojazdom nieco agresywnego wyglądu

Okazałe nadwozie zostało w całości zabezpieczone poliuretanowymi powłokami Line-X. Efekt? Doskonała ochrona i unikalny wygląd

Lakierowanie

Proces lakierowania był dość skomplikowany, gdyż wymagał demontażu praktycznie całego nadwozia. Większość elementów została wypiaskowana, a następnie zabezpieczana podkładami lakierniczymi zwiększającymi przyczepność podłoża. Wszystkie demontowane elementy nadwozia oraz przestrzeni ładunkowej zostały polakierowane w całości, również w miejscach niewidocznych. Każdy element pokryliśmy bardzo dokładanie, co zagwarantuje zabezpieczenie na lata. Cały proces lakierowania przy opcji multikolor trwał około dwóch tygodni. Wysiłek się opłacił – Tundra cieszy nie tylko oczy, ale i duszę. Red Dragon to iście ognisty smok.

Czerwone akcenty kolorystyczne pojawiają się m.in. na stalowym zderzaku, grillu i felgach, nadając Dragonowi ognistego charakteru

Toyota Tundra Red Dragon – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK

V8 5,7 l 3UR-FE, 5,7 l , moc – 381 KM przy 5600 obr / min

NAPĘD

2×4, przełożenia – 4.31

ZAWIESZENIE PRZEDNIE

niezależne, wahacze poprzeczne, zestaw podnoszący zawieszenie +6 cali

ZAWIESZENIE TYLNE

sztywny most, resory, pneumatyczne poduszki poprawiające ładowność z możliwością regulacji wysokości każdej z osobna.

UKŁAD HAMULCOWY

seryjny układ hamulcowy bez modyfikacji, nowoczesny system hamowania, tarcze wentylowane, ABS na 4 koła i elektroniczny rozdział siły hamowania, droga hamowania (na pusto) – 39,92 m

KOŁA

opony General Grabber AT w rozmiarze 35×12.5×18

MASY, WYMIARY, OSIĄGI

długość x szerokość x wysokość – 6266 x 2030 xx 1925 mm, rozstaw osi – 3701 mm, masa własna – 2103 kg, przyspieszenie od 0-100 km/h – 6,3 s. (rezultat przy wyłączonej kontroli trakcji)

WYPOSAŻENIE DODATKOWE

dwa stalowe zderzaki z oświetleniem, wyciągarka elektryczna Superwinch, progi boczne, orurowanie paki, przetwornica napięcia (12-230V), instalacja elektryczna na pace, gniazda 230 V oraz 12 V

autor: MetalPasja Team, zdjęcia: Wojciech Marczak, Piotr Jantarski

...a może to też Cię zainteresuje:

Gadżety

1. Klean Kanteen Classic testowane przez OFF-ROAD PL Oferta bidonów i kubków termicznych jest bardzo bogata. Wśród wielu produktów wyróżniają

Czytaj dalej >>