Bliskowschodnia wizja
Firma Zarooq Motors ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich postanowiła dołączyć do czołówki producentów supersamochodów. Projekt SandRacer to próba podjęcia rywalizacji w trudnym obszarze wyczynowych pojazdów.
Już niebawem w Dubaju ma powstać tor off-roadowy. Oczywiście nie będzie to zwykła inwestycja, ale taka z rozmachem, jak przystało na tamten region. Za projekt odpowiedzialna jest firma Zarooq. Idea powstała z myślą o organizacji profesjonalnych rajdów oraz szkoleń przyszłych właścicieli SandRacera.
Technologia
Z informacji przekazanych przez Zarooq wynika, że samochód w całości powstaje w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Po kolejnej konferencji prasowej zapewne wyjaśni się czy, silnik lub inne podzespoły nie zostały pozyskane od zewnętrznego dostawcy. A jeżeli już o napędzie mowa – pod maską pojazdu wyląduje 3,5-litrowa konstrukcja o mocy 308 KM i momencie 371 Nm*. Zasilaniem jednostki w paliwo zajmuje się wielopunktowy wtrysk paliwa. Z motorem połączono sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów. Silnik został umieszczony w tylnej części pojazdu.
Firma Zarooq na tym nie poprzestaje i już przygotowuje kolejne silniki, generujące 400 i 500 KM.
Samochód nie potrzebuje skrajnie mocnej jednostki, ponieważ jego masa własna wynosi zaledwie 1 000 kg. Nadwozie zostało wykonane w większości z lekkiego włókna węglowego. Zrezygnowano z pomysłu montażu dwuosiowego napędu. Obecnie moment przekazywany jest wyłącznie na tylną oś. Zadbano też o korzystny rozkład mas pojazdu – 40% / 60% (przód / tył). Prędkość maksymalna SandRacera wynosi 200 km/h. Może taka wartość nie powala, ale pamiętajmy, że jest to samochód terenowy.
SandRacer nie został odchudzony w maksymalnym stopniu. W kabinie znajdziemy wygodne fotele, sprzęt multimedialny, ekran LCD, alarm przeciwkradzieżowy oraz schowek na rękawiczki i okulary.
Podwozie
Układ zawieszenia został zaprojektowany pod kątem wyczynowej jazdy. Sportowe hamulce połączono z innymi rajdowymi elementami zawieszenia, takimi jak amortyzatory Fox Racing.
Zawieszenie jest w pełni niezależne – z przodu konstrukcja opiera się na trójkątnych wahaczach oraz sprężynach śrubowych K TBD, z tyłu zastosowano wahacze wzdłużne oraz takie same sprężyny. Układ hamulcowy bazuje na komplecie czterech wentylowanych tarcz o średnicy 240 mm.
Na co dzień
SandRacer ma być kompromisem pomiędzy wyczynową zabawką a samochodem, którym można poruszać się na co dzień. W założeniu pojazd ma spełniać wszystkie wymogi związane z dopuszczeniem do ruchu. Już sam wygląd nadwozia sprawia, że chciałoby się pokazać nowe auto zazdrosnym sąsiadom. SandRacer wygląda jak rasowy sportowiec. Terenowe opony BFGoodrich All-Terrain T/A dopełniają całości. Geometria nadwozia pozwala na wiele w terenie. Kąty natarcia / zejścia / rampowy wynoszą odpowiednio 45° / 53° / 25°. Z kolei przedni i tylny zwis mają po 700 i 704 mm. Jeżeli do tego dodamy jeszcze wysoki prześwit (315 mm), będziemy mieli do czynienia z pełnowartościową terenówką. Niewielkie gabaryty to także terenowy atut. Długość nadwozia wynosi zaledwie 4 200 mm, czyli mniej niż w przypadku Volkswagena Golfa. Ale na szczęście udało się wygospodarować miejsce na dość duże, 33-calowe koło zapasowe i 110-litrowy zbiornik paliwa.
W tym roku samochód będzie można oficjalnie przetestować. Pojazd zostanie dopuszczony do produkcji seryjnej, choć nie należy się spodziewać dużych serii. Będziemy z zaciekawieniem śledzić dalsze losy SandRacera.
Zarooq SandRacer – dane techniczno-eksploatacyjne
SILNIK
3.5: z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów – V6, pojemność skokowa – 3 498 cm3, wielopunktowy wtrysk paliwa, średnica cylindra x skok tłoka – 96 x 81 mm, moc maksymalna – 308 KM , maksymalny moment obrotowy – 371 Nm
SKRZYNIA BIEGÓW
6-stopniowa, automatyczna
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
stały napęd tylnej osi
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
niezależne, wahacze trójkątne, amortyzatory Fox 980-02-009, sprężyny śrubowe K TBD
ZAWIESZENIE TYLNE
niezależne, wahacze wzdłużne, amortyzatory Fox 983-02-075, sprężyny śrubowe K TBD
UKŁAD HAMULCOWY
wentylowane tarcze o średnicy 240 mm
UKŁAD KIEROWNICZY
zębatkowy; 1,7 obrotu od skrajnych pozycji
KOŁA
opony w rozmiarze 33×12.5 R15
WYMIARY, MASY
długość x szerokość x wysokość – 4 200 x 2 084 x 2 100 mm, rozstaw osi – 2 820 mm, kąt natarcia / zejścia / rampowy – 45° / 53° / 25°, prześwit – 315 mm, masa własna – 1 000 kg, objętość zbiornika paliwa – 110 l
OSIĄGI
prędkość maksymalna – 200 km/h
autor: Aleksander Goliat, zdjęcia: producent