OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Wyczynowiec. Yamaha Raptor 700R

Jest takie powiedzenie: „Nie naprawiaj tego, co nie jest zepsute”. W przypadku popularnego modelu Yamaha Raptor 700R sprawdza się ono w 100%. W spotach reklamowych producent z dumą mianuje Raptora najlepiej sprzedającym się sportowym quadem. Słupki sprzedaży plasujące pojazd w samej czołówce to dla Yamahy spore osiągnięcie. Z roku na rok japoński koncern stara się dopracować projekt, pozostając jednak wierny pierwowzorowi. Wszystko aby stale utrzymać się na prowadzeniu.

Nowy, odświeżony Raptor nie różni się diametralnie od swojego poprzednika. Producent wie, że nie poprawia się tego, co już jest dobre. Małe modyfikacje, wprowadzane co jakiś czas, sprawiają jednak, że produkt jest wciąż aktualny i budzi zainteresowanie wśród potencjalnych klientów.

Serce

Tym razem decydenci Yamahy znaleźli sposób, aby wycisnąć z silnika kolejne 10 % mocy. Dokonano tego poprzez przeprojektowanie wałka rozrządu, głowicy silnika oraz cylindrów. Zmianie uległ również stopień sprężenia – został zwiększony z 9.2:1 do 10,0:1. Zmiany w obrębie jednostki napędowej przyczyniły się do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo. W porównaniu do poprzednika nowy Raptor nieco oszczędniej obchodzi się z benzyną, a kierowca nie musi martwić się, że zostanie z pustym bakiem na środku trasy.

Zawieszenie

Zarząd Yamahy miał świadomość, że wzrost mocy nie będzie cieszył tak bardzo, jeżeli kierowca nie będzie w stanie wykorzystać potencjału sportowego quada. Stąd też zdecydowano się na wprowadzenie szeregu zmian w obrębie zawieszenia tak, aby dostosować je do wzmocnionej jednostki napędowej i sprawić, by było relatywnie komfortowe podczas jazdy. Długość tylnych sprężyn zwiększono o 5 mm, co w efekcie dało wynik równy 262 mm. Ta modyfikacja pociągnęła za sobą kolejne zmiany – zwiększenie prześwitu i skoku zawieszenia (przód – 231 mm, tył – 257 mm), przez co poprawiły się, i tak już dobre, parametry terenowe. Nierówny, skalisty teren nie będzie dla Yamahy aż tak dużym wyzwaniem. Zwiększyła się również wytrzymałość sprężyn. Łańcuch napędowy wymieniono na bardziej wytrzymały.

Komfortowy wyczynowiec

Trzeba przyznać, że Raptor podczas wyczynowej jazdy radzi sobie nad wyraz dobrze. Podniesienie przednich kół podczas jazdy, nie jest dla niego wyzwaniem. Krzywa momentu obrotowego pozwala na zrywne „odejście” po redukcji biegu.

Agresywna stylistyka Raptora znajduje odzwierciedlenie w osiągach. Pojazd jest w stanie zmierzyć się zarówno z piaszczystymi wydmami, leśnymi ścieżkami, jak i przelotami po asfalcie. Spora dawka mocy i niewielka masa własna są powodem, dla którego należy umiejętnie operować manetką gazu – Raptor należy do bardzo żwawych.

Warto zauważyć fakt, że zawieszenie Raptora jest na tyle dobrze zaprojektowane, że po całodniowej jeździe kierowca nie odczuwa dyskomfortu. Po prostu chce się usiąść za sterami tego pojazdu jeszcze raz.

Na koniec

Yamaha Raptor to jeden z tych quadów, obok których nie można przejść obojętnie. Pojazd po prostu wygląda dobrze i zachęca do kupna. Pozostaje nam tylko cieszyć się, że Yamaha nie zmieniła podstaw, które sprawiają, że Raptor jest tak dobrym czterokołowcem. Fajny design, spory moment obrotowy i dobre parametry terenowe pozwalają w pełni cieszyć się z jazdy. Za pojazd Yamahy przyjdzie nam zapłacić 8,199 $.

Yamaha Raptor 700R – DANE TECHNICZNO-EKSPLOATACYJNE

SILNIKI
4-zaworowy, 4-suwowy, rozrząd – SOHC, pojemność skokowa – 686 cm3, chłodzony cieczą, stopień sprężania – 10:1, średnica cylindra x skok tłoka – 102 x 84 mm
PRZEKŁADNIA
5-stopniowa plus bieg wsteczny, mokre sprzęgło wielopłytkowe, napęd – 2WD
ZAWIESZENIE
przód – niezależne, podwójne wahacze poprzeczne, skok zawieszenia – 231 mm, regulacja stopnia tłumienia amortyzatorów, tył – niezależne, aluminiowy wahacz, skok zawieszenia – 257 mm, regulacja stopnia tłumienia amortyzatorów
KOŁA
przód –Maxxis AT 22 x 7-10, tył – Maxxis AT 20 x 10-9
HAMULCE
przód – podwójne tarcze wentylowane, tył – tarcze wentylowane, układ hydrauliczny, dwutłoczkowe zaciski
MASY, WYMIARY, OBJĘTOŚCI
długość x szerokość x wysokość – 1844 x 1156 x 1115 mm, rozstaw osi – 1280 mm, prześwit – 241 mm, pojemność zbiornika paliwa – 11 l, masa własna – 191 kg

Autor: Karolina Dukla
Zdjęcia: producent

...a może to też Cię zainteresuje: