To kolejny kamień milowy w historii ŠKODY: centralne zakłady marki w Mladá Boleslav od 1905 roku opuściło już dwanaście milionów samochodów. Obecnie z ich taśm produkcyjnych zjeżdża sześć modeli: Octavia, Octavia Combi, Fabia, Fabia Combi, Rapid i Rapid Spaceback. W ostatnich latach ŠKODA poczyniła ogromne inwestycje w modernizację i rozwój fabryki w Mladá Boleslav w ramach ofensywy nowej kampanii modelowej. Obecnie budowana jest na miejscu nowa tłocznia nadwozi – do początku 2017 roku projekt ten pochłonie kolejne 86 milionów euro.
„Serce ŠKODY bije w Mladá Boleslav” – oznajmia Michael Oeljeklaus, członek Zarządu ŠKODY odpowiedzialny za produkcję i logistykę. „Co 120 lat temu było małą wytwórnią rowerów spółki Laurin & Klement, dziś jest jednym z najbardziej zaawansowanych, potężnych i uznanych warsztatów produkcyjnych całego przemysłu motoryzacyjnego.
Wyprodukowanie dwunastu milionów samochodów świadczy o sile i znaczeniu tej fabryki oraz demonstruje wspaniałe kompetencje tutejszej załogi. W najbliższych latach planujemy rozwinąć zakłady w Mladá Boleslav jeszcze dalej”.
Mladá Boleslav jest głównym filarem globalnej infrastruktury produkcyjnej ŠKODY. Pochodzi stąd ponad połowa ze wszystkich samochodów wyprodukowanych przez całą działalność czeskiej marki. Od momentu jej wejścia w skład Grupy Volkswagen w 1991 roku zakłady zostały poddane gruntownej modernizacji. Przez ten czas wyprodukowano tu już 7,8 miliona samochodów, z czego 3,3 miliona stanowił model Fabia, 2,8 miliona – Octavia, a ponad 309 000 – model Rapid.
Zakłady w Mladá Boleslav odgrywają kluczową rolę w obecnej strategii modelowej ŠKODY. Przeszły one jeden z najbardziej kompleksowych projektów modernizacji i rozrostu w swojej historii przed rozpoczęciem w 2012 roku produkcji modeli Octavia/Octavia Combi, Rapid/Rapid Spaceback i Fabia/Fabia Combi. Wydajność fabryki zwiększyła się z 800 do 1200 samochodów dziennie. Zbudowano także nową nadwoziownię i w pełni zautomatyzowaną lakiernię. W roku 2013 pracę rozpoczęła nowa, przyjazna środowisku tłocznia. Na początku 2017 roku wesprze ją kolejna tłocznia.
Zakłady w Mladá Boleslav przy ulicy Václava Klementa to fabryka ŠKODY par excellence. To tu rozpoczęła się pełna sukcesów, 120-letnia historia czeskiego producenta, a niedaleko od dzisiejszych obiektów produkcyjnych dwóch założycieli ŠKODY, Václav Laurin i Václav Klement rozpoczęli produkcję rowerów w 1895 roku, po czym zmienili profesję na motocykle i w końcu wyprodukowali swój pierwszy samochód w roku 1905.
Dziś w Mladá Boleslav produkuje się nie tylko samochody i silniki benzynowe, ale i skrzynie biegów. Zakład angażuje około piętnaście tysięcy osób w sam proces produkcyjny.
Poza główną fabryką ŠKODA posiada także dwie kolejne placówki w Czechach, w miejscowościach Kvasiny i Vrchlabí. W pierwszej z nich wytwarza się modele Superb, Superb Combi i Yeti, w drugiej dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne DQ 200 dla samochodów ŠKODA i pozostałych marek Grupy Volkswagen. Poza produkcją w Czechach samochody ŠKODA wytwarzane są także w Chinach, Rosji i Indiach.
Kamienie milowe produkcji ŠKODA AUTO:
– 24 listopada 2015: 12 milionów samochodów ŠKODA wyprodukowanych w zakładach w Mladá Boleslav,
– 19 marca 2014: 11 milionów samochodów ŠKODA wyprodukowanych w zakładach w Mladá Boleslav,
– 26 sierpnia 2013: 4 miliony egzemplarzy modelu ŠKODA Octavia,
– 9 lipca 2013: 1 milion samochodów ŠKODA wyprodukowanych w Chinach od 2007 roku,
– 5 lutego 2013: 15 milionów samochodów ŠKODA wyprodukowanych od 1905 roku,
– 30 stycznia 2012: 14 milionów samochodów ŠKODA wyprodukowanych od 1905 roku,
– 12 października 2011: 10 milionów samochodów ŠKODA wyprodukowanych w zakładach w Mladá Boleslav,
– 8 kwietnia 2009: 12 milionów samochodów ŠKODA wyprodukowanych od 1905 roku,
– 13 lipca 2006: 10 milionów samochodów ŠKODA wyprodukowanych od 1905 roku,
– 1991: 5 milionów samochodów ŠKODA wyprodukowanych od 1905 roku.
Wybrane modele produkowane w zakładach ŠKODY w Mladá Boleslav:
1905–1991
– 1906-1909: L&K typ B/B2/BS – 300 sztuk,
– 1916-1925: L&K typ 200/205/210 – 1 200 sztuk,
– 1922-1929: L&K typ 100/105/110/115/120/125/150 – 5 800 sztuk,
– 1933-1947: ŠKODA Popular/Standard/Rapid/Favorit/911 – 26 600 sztuk,
– 1946-1952: ŠKODA 1101/1102 – 52 500 sztuk,
– 1959-1964: ŠKODA Octavia/Combi – 313 700 sztuk,
– 1969-1976: ŠKODA 100/110 – 1 079 800 sztuk,
– 1976-1989: ŠKODA 150/120/130 – 1 830 300 sztuk,
– 1988-1994: ŠKODA Favorit/Forman – 848 800 sztuk.
1991–październik 2015
– 1994-2000: ŠKODA Felicia/Felicia Combi – 850 000 sztuk,
– 1996-2004: ŠKODA Octavia I – 838 000 sztuk,
– 2004-2013: ŠKODA Octavia II – 1 334 100 sztuk,
– 2012–październik 2015: ŠKODA Octavia III – 633 600 sztuk,
– 1999-2008: ŠKODA Fabia I – 1 736 600 sztuk,
– 2006-2014: ŠKODA Fabia II – 1 384 400 sztuk,
– 2014–październik 2015: ŠKODA Fabia III – 166 100 sztuk,
– 2012–październik 2015: ŠKODA Rapid/Rapid Spaceback – 309 000 sztuk.
[dg ids=”22618,22619″]