OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Różnicą jest cena. Audi RS Q3 2,5l vs. Subaru XV 2,0l

Dwa teoretycznie podobne pojazdy, pod względem wielkości prawie identyczne, niemieckie Audi RS Q3 i japońskie Subaru XV w praktyce okazały się jednak inne. Postawiliśmy je koło siebie, aby przedstawić dwa pomysły na pojazdy z napędem na cztery koła w kompaktowych rozmiarach, choć z diametralnie skrajną kwotą, jaką musimy wyłożyć aby stać się właścicielem jednego z nich.

porownanie_subaru_audi05-1

Tradycja

Audi RS Q3, reprezentujące klasę premium, zostało zaprojektowane jako wypełnienie luki pomiędzy osobowym czteronapędowym kombi A4 Allroad, a większym modelem Q5. I tutaj szczerze trzeba przyznać – stylistycznie Audi Q3 nie jest wysublimowaną historią, a po prostu zlepkiem stylistyki innych modeli marki, z brakiem zachowania odpowiednich proporcji. Przedni ogromny trapezowy wlot powietrza przy takim małym pojeździe niestety odstrasza, podniesiona linia dachu burzy kompaktowe kształty pojazdu, a tył został ściągnięty z większego Q5.

02

W przypadku stylistyki nadwozia Subaru XV wypada zdecydowanie lepiej. Zachowanie odpowiednich proporcji auta kompaktowego, ładnie prowadzona łukowa linia dachu oraz wprowadzenie nielakierowanych, a przy tym nie przesadzonych czarnych elementów nadkoli i zderzaków odróżnia pojazd od osobowej Imprezy. Mnie osobiście nie przypadł do gustu pomarańczowy kolor testowanego pojazdu, jednak w redakcji zostałem zdecydowanie przegłosowany. Na szczęście w ofercie znajdują się też inne kolory nadwozia, więc każdy wybierze coś dla siebie.

03

Brak gadżetów

Audi przyzwyczaiło nas do przepychu, w końcu to marka premium. W testowym modelu RS Q3 stylizacja wnętrza poszła w kierunku pojazdów sportowych, ale z końca lat siedemdziesiątych. Wszechobecna czerń okraszona została „aluminiowymi” pedałami i innymi wstawkami, oraz pikowanymi fotelami. Jest oczywiście kilka gadżetów: ekran nawigacji centralnie dolepiony na podszybiu, kierownica w sportowym stylu „spłaszczona w dolnej części”, bardzo przyzwoite audio z przyciskami sterowania na kierownicy, jednak to nic szczególnego, co mogło by nam sugerować, że to właśnie marka Audi.

09i

Przyjemnie za to zaskakuje Subaru XV. Tutaj również dominuje czerń, jednak kompozycyjnie wszystko jest zdecydowanie lepiej dobrane. Nie rażą elementy aluminiowego plastiku, po japońskiej marce nie spodziewaliśmy się przysłowiowych wodotrysków. Oczekiwaliśmy przyzwoitego wyposażenia i takie otrzymaliśmy. Zasiadając za kierownicą wszystko jest pod ręką. Tutaj również znajdziemy przyzwoity zestaw audi i sterowanie na kierownicy, brakuje natomiast nawigacji.

04

[su_note note_color=”#d45328″ text_color=”#ffffff” radius=”5″]W obydwu przypadkach przestrzeń zaprojektowana dla pasażerów jest porównywalna, tyle samo miejsca mają pasażerowie Audi, jak i Subaru. Wielkość bagażnika, w przypadku Audi RS Q3 wynosząca 356 l i 1260 l po złożeniu tylnych foteli jest podobna do Subaru, odpowiednio 380 l i 1270 l.[/su_note]

Silnik

W przypadku jednostek napędowych zdecydowanie lepiej wypada Audi. Modele tej marki oznaczone RS pozycjonowane są w grupie modeli sportowych i wyposażone w zdecydowanie mocniejsze silniki, niż wersje podstawowe. Tym samym Audi RS Q3 napędza ponad trzystukonna benzynowa jednostka o pojemności 2,5 l, wyposażona w turbinę oraz dysponująca momentem 420 Nm. Jak nie trudno się domyśleć, potrafi przyjemnie zaskoczyć pod światłami. Z takim silnikiem możemy cieszyć się jazdą, która niestety jest okupiona znacznym zużyciem paliwa, wynoszącym powyżej dwunastu litrów.

10

Na tle Audi, Subaru XV wypada po prostu blado. Silnik benzynowy, przeciwsobny nie sprawia wrażenia dynamicznego (choć w dowodzie rejestracyjnym widzimy 110 kW). Podczas jazdy odnosimy wrażenie zdławienia, co może być też spowodowane wymaganiami norm czystości spalin. W takim przypadku zdecydowanie polecamy wybranie z oferty Subaru modelu z silnikiem diesla.

07i

Pod autem

Zarówno Audi, jak i Subaru od wielu lat szczyci się niekonwencjonalnymi rozwiązaniami napędu. Po bliższym przejrzeniu zastosowanych rozwiązań czar prysł. W przypadku modelu XV zastosowano centralny mechanizm różnicowy ze zwiększonym tarciem oparty na sprzęgle wiskotycznym, rezygnując tym samym z rozwiązań znanych z wcześniejszych modeli opartych na mechanicznych napędach różnicowych.

13

Podobnie, niestety, sprawa ma się w Audi Q3. Tutaj również zastosowano tańsze sprzęgło wiskotyczne. Przewagą Audi nad Subaru jest tylko automatyczna, siedmiostopniowa skrzynia biegów z dwoma trybami jazdy D i S, oraz możliwością zmiany przełożeń biegów za pomocą łopatek przy kierownicy. W przypadku testowanego Subaru mieliśmy do dyspozycji tylko manualną skrzynię sześciostopniową, całkiem przyzwoitą i dobrze zestopniowaną, jednak nie tak wygodną jak [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”Istnieje możliwość zakupienia Subaru XV ze skrzynią automatyczną.” class=”dymek”]automat*. [/su_tooltip]

08

Przechodząc do układu zawieszenia też nie znajdziemy rewolucji. W obydwu przypadkach rozwiązanie przednie oparte jest na kolumnie MacPhersona, a tylne na układzie wielodrążkowym. Różnice są subtelne, w przypadku Audi RS posadowienie pojazdu zostało obniżone w stosunku do wersji regularnej o 2,5 cm i nadano mu bardziej sportową charakterystykę. Subaru wręcz przeciwnie może pochwalić się 22 cm prześwitem, pozwalającym na jazdę po niewielkich nierównościach.

Jazda

Za Audi, jak i Subaru stoi tradycja marki, wspaniałe lata sukcesów sportowych, co może poprawiać nam nastrój. Jednak przyjemność z jazdy odczujemy wciskając pedał gazu w Audi. Mocny silnik i sportowe, niskie zawieszenie zostawia Subaru XV zdecydowanie w tyle. Inaczej natomiast będzie gdy zjedziemy z autostrady na nieutwardzone drogi. Zwiększony prześwit Japończyka pozwoli nam na płynniejszą i przyjemniejszą jazdę. To właściwie największa różnica pomiędzy tymi pojazdami.

Werdykt

Audi RS Q3 to samochód, który powstał tylko po to, by denerwować sąsiada. Nie jest to ani pojazd sportowy, ani choćby troszkę Crossover. Jest to typowy osobowy kompakt z mocnym silnikiem, w czerwonym kolorze, przy czym bardzo drogi (przeciętna cena oscyluje wokół kwoty 300 tys. zł). Natomiast Subaru XV to mały Crossover, który może się sprawdzić podczas wypadu nad jezioro lub przy dojeździe do domku w górach. Z ceną nieznacznie powyżej 100 tys. zł do najtańszych może nie należy, ale jest to akceptowalna kwota w porównaniu do konkurencji.

AUDI RS Q3 2,5l – Dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik
benzynowy z turbodoładowaniem (turbina o zmiennej geometrii) i chłodnicą powietrza doładowującego, DOHC, pojemność skokowa – 2 480 cm3, układ i liczba cylindrów- R5, moc maksymalna – 310 KM (228 kW) przy 5200-6700 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 420 Nm przy 1500-5200 obr./min
Skrzynia biegów
S-tronic, 7-biegowa, automatyczna
Skrzynia rozdzielcza
jednobiegowa, stały napęd wszystkich kół z hydraulicznym sprzęgłem lepkościowym
Zawieszenie przednie
niezależne, kolumny MacPherson, wahacze poprzeczne, stabilizator
Zawieszenie tylne
niezależne, układ drążków i wahaczy, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Układ hamulcowy
dwuobwodowy, ABS+BA+EBD, system stabilności jazdy VSC, tarcze wentylowane z przodu 328 mm i tarcze pełne z tyłu 302 mm, wspomaganie podciśnieniowe
Układ kierowniczy
wspomagany elektromechanicznie, przekładnia listwowa, średnica zawracania 11,8 m
Koła
opony 255/45 R19 na obręczach aluminiowych 8,5Jx19 ET Continental TS 810 S
Wymiary
rozstaw osi – 2 603 mm, rozstaw kół przód/tył – 1 571/1 577 mm, długość x szerokość x wysokość – 4 410 x 1 841 x 1 580 mm, prześwit – b.d.,
Masy, objętości
własna – 1 665 kg, całkowita – 2 215 kg, przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 1 900/750 kg, maks. masa zestawu – b.d., pojemność bagażnika – 356 l / 1 260 1, pojemność zbiornika paliwa – 64 l
Osiągi
prędkość maksymalna – 250 km/h, czas rozpędzania 0-100 km/h – 5,3 s, zużycie paliwa miasto/poza/mieszane – 12,2/6,9/8,8 l/100 km

Kąty

prześwit – b.d.
gł. brodzenia – b.d.

Subaru XV 2,0 Comfort– dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik
benzynowy, pojemność skokowa – 1 995 cm3, układ i liczba cylindrów – B4, moc maksymalna – 150 KM (110 kW) przy 6200 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 196 Nm przy 4200 obr./min
Skrzynia biegów
manualna, 6-biegowa
Skrzynia rozdzielcza
jednobiegowa, stały napęd wszystkich kół ze sprzęgłem o zwiększonym tarciu wewnętrznym;
Zawieszenie przednie
niezależne, kolumny MacPherson, wahacze poprzeczne, stabilizator
Zawieszenie tylne
niezależne, przestrzenny układ drążków i wahaczy, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Układ hamulcowy
dwuobwodowy, 4 kanałowy ABS+EBD, system stabilności jazdy i kontroli trakcji VDCS, tarcze wentylowane z przodu i tarcze pełne z tyłu; wspomaganie podciśnieniowe; hamulec pomocniczy mechaniczny na koła tylne
Układ kierowniczy
wspomagany elektromechanicznie, przekładnia listwowa średnica zawracania 11,3 m
Koła
opony 225/55 R17 na obręczach aluminiowych 7Jx17 ET 48
Wymiary
rozstaw osi – 2635 mm, rozstaw kół przód/tył – 1525/1525 mm, długość x szerokość x wysokość – 4450 x 1780 x 1570 mm, prześwit – 220 mm,
Masy, objętości
własna – ok. 1370 kg, całkowita – 1940 kg, przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 1600/650 kg, maks. masa zestawu – b.d., pojemność bagażnika – 380l /1270 l, pojemność zbiornika paliwa – 60 l
Osiągi
prędkość maksymalna – 187 km/h, czas rozpędzania 0-100 km/h – 10,7 s, zużycie paliwa miasto/poza/mieszane – 8,6/5,5/6,6 l/100 km

Katy

Kąt natarcia – 20
Rampowy 22
Zejścia 23
prześwit 220 mm
gł brodzenia b.d.
Autor: Grzegorz Surowiec, Zdjęcia: autor, Michał Czubak

...a może to też Cię zainteresuje: