Goodyear Wrangler MT/R LT265/75 R16 P
Chcesz „emteery”? Chcę. Jaki rozmiar? 235/85… Nie, 265/75 R16! Taka szeroka opona do Disco? Prawda, szeroka, może i za szeroka, ale wąski MT/R to nie MT/R. Przejeździłem na nich 25 tys. km. Czas na podsumowanie, tym bardziej, że MT/R pierwszej generacji odchodzi powoli do lamusa.Decyzja wzięcia szerokiego rozmiaru była słuszna. Widziałem kiedyś wąskiego Wranglera MT/R (235/85) – wyglądał jak ostrzejszy „atek”. Ten bieżnik został stworzony do szerokich kapci.
Serwis
Wrangler MT/R powstał jako następca kierunkowej opony Wrangler MT, jednak nie sam bieżnik jest tu najważniejszy. Karkas MT/R (Maximum Traction / Reinforced) miast dwóch, otrzymał trzy warstwy poliestrowe, co zdecydowanie podniosło odporność boków i zbliżyło pod tym względem Wranglera do terenowych opon BFG. Do tego dwie warstwy opasania stalowego i jedna nylonowa zachodząca lekko na barki, naturalna kauczukowa mieszanka gumowa z dodatkiem krzemionki. Brzmi dobrze.
Sam bieżnik wygląda imponująco. Wielość krawędzi tworzących kąty ostre i przestrzenność występów sprawia wrażenie bardzo przemyślanych. Żebra zewnętrzne przechodzą w masywną część barkową. Wszystko to sprawia, że MT/R wygląda bardzo bojowo i estetycznie. Pierwsza miła uwaga eksploatacyjna: nie było żadnych problemów z wyrównoważeniem kół. Wrangler MT/R LT265/75 R16 siadł na alufelgach o szerokości 7’’.
Droga
Na drodze MT/R zachowuje się jak każda tego typu opona. Szerokość i profil sprawiają, że reakcja na ruchy kierownicą jest więcej niż dobra, a znoszenie boczne niewielkie jak na „emteka”. Możliwości hamowania na suchym bez zarzutu, na mokrym i zaśnieżonym jest znacznie lepiej niż wskazuje średnia dla tego typu opon, choć zawsze trzeba pamiętać, że to jednak „emtek”. Dość średnio wypada MT/R pod względem głośności – hałasuje wyraźnie bardziej niż Goodrich Mud Terrain, ale źle nie jest. Poza prędkościami rzędu kilku km/h nie wprowadza drgań na nadwozie ani dudnień.
Przy tej szerokości i agresywnych otwartych barkach MT/Ra nosi też w koleinach, szczególnie podczas hamowania. Szerokość daje też o sobie znać przy szybszym pokonywaniu głębokich kałuż. Zaskakująco przyzwoicie natomiast opona tłumi nierówności, nawet te ostre, choć nie pozwala o sobie zapomnieć reakcjami kierownicy.
Na twardym testowe Goodyeary nosiły ciśnienie 2,7-2,8 bara – wyraźnie więcej niż wynika z zapewnienia odpowiedniej nośności dla dwutonowego pojazdu, jednak takie ciśnienie zapewnia dobre prowadzenie i równomierne zużycie bieżnika. Jeżdżąc po nawierzchniach szutrowych i zniszczonych asfaltach warto zejść do ok. 2,3 bara – dla poprawy (wyraźnej) komfortu.
Teren
W błocie Wrangler MT/R działa jak każdy przeciętny „emtek”, ale z pewnością nie wychodzi ponad średnią. W piachu jest podobnie, przy czym ze względu na szerokość opona pochłania sporo mocy. Najgorzej jest na śliskich trawkach i glinie, gdzie MT/R zawodzi tak pod względem kierowalności, jak i trakcji, przywodząc na myśl klasyczną gumę AT.
MT/R rewelacyjnie, jak na „emteka”, pracuje na śniegu. Zapewnia doskonałą trakcję na ubitym, jak i na luźnym śniegu. Potrafi ciągnąć mocno zakręcona, jak i – po obniżeniu ciśnienia do ok. 2,0 bara – toczyć się powoli w głębszym, czy rozmiękłym podłożu. Także ze względu na sporą szerokość ciągnie na podjazdach lepiej niż inne, zwłaszcza węższe „emteki”. Generalnie w śniegu zachowuje się wyraźnie lepiej niż błotny Goodrich.
Jednak żywiołem „emteera” są miksty i nawierzchnie kamienne oraz skaliste. Szczególnie przy nieco obniżonym ciśnieniu układa się na nierównościach znakomicie, ale i przy drogowych 2,8 bara robi jak trzeba. Podobnie dobrze opona pracuje w koleinach i na zboczach. Czuć dobrze urzeźbione barki. Są one przy tym dobrze chronione grubym bieżnikiem, a trzy warstwy osnowy zapewniają dużą odporność na ostre kamienie. Niestety, brak rantu przy stopce powoduje, że ryzyko uszkodzenia krawędzi obręczy jest dość znaczne. Po 25 tys. km przebiegu i dwóch latach eksploatacji widać delikatne spękania gumy na przejściu boku w stopkę. Stan bieżnika to ok. 80 proc. wysokości, przy czym klocki bieżnika noszą już oznaki zmęczenia: częsta jazda w skalistym i mikstowym podłożu oraz na szutrach spowodowała zgąbczenie gumy i kilka wyrw oraz przecięć.
Podsumowanie
Goodyear Wrangler MT/R to przykład udanej opony wysokiej jakości. Przy odrobinie dobrej woli można na tej oponie spędzić cały rok. Można też wybrać się w długa trasę bez uszczerbku na zdrowiu. Jest trwała i przyczepna na każdej drodze, bardzo dobrze robi w mikstach i na podłożu kamienistym, nieźle w błocie, poddaje się natomiast na śliskiej glinie czy mokrych trawkach. W miękkim podłożu stawia spore opory, więc można ją polecać raczej do mocnych aut, niż do dychawicznych ropnioków. Niestety, nie jest tania (ceny wyższe od średniej).
Jej największym mankamentem jest jednak fakt, że jest modelem schodzącym. Nowy MT/R stał się faktem, stary odchodzi do lamusa. Szkoda, bo być może nie jest to optymalna opona do Discovery, jednak stanowi całkiem porządną uniwersalną broń do średnich i dużych oraz mocnych samochodów.
Goodyear Wrangler MT/R LT265/75 R16 – ocena
Nawierzchnia asfaltowa dobrej jakości +++
Nawierzchnia utwardzona gorszej jakości ++++
Nawierzchnia szutrowa +++++
Nawierzchnia gruntowa +++++
Piasek ++++
Błoto ++++
Trawa +++
Skała ++++
Mikst ++++
Śnieg ++++
Koszt zakupu +
Dostępność ++++
Ocena: +++++ – celująca, ++++ – bardzo dobra, +++ – dobra, ++ – zadowalająca, + – akceptowalna, – negatywna
Goodyear Wrangler MT/R LT265/75 R16 – dane techniczno-eksploatacyjne
przeznaczenie
umiarkowanie trudny teren, piasek, drogi gruntowe i złej jakości, całoroczna (bezproblemowa jazda na nawierzchniach twardych)
zastosowanie
samochody klasy średniej i wyższej (standardowa i ponadwymiarowa) osobowe i użytkowe
konstrukcja
rodzaj bezdętkowa
konstrukcja osnowy radialna
osnowa trzy warstwy poliestrowe
opasanie dwie warstwy stalowe, jedna warstwa nylonowa
rodzaj bieżnika niekierunkowy, symetryczny, czterorzędowy, całkowicie otwarty, bez lameli
wymiary
szerokość 273 mm
szerokość bieżnika ok. 205 mm
głębokość bieznika 14,5 mm
średnica zewnętrzna w stanie wolnym 796 mm
promień statyczny 372 mm
obwód toczny b.d.
zalecane felgi 6 1/2’’-(7 1/2’’)-8 1/2”
parametry
nośność, prędkość maksymalna, ciśnienia
indeks nośności D (Load Range), 119/116
indeks prędkości P (150 km/h)
nośność nominalna na koło [kg] 1360
ciśnienie nominalne [bar] 4,5
cena* [PLN] 993 (z VAT)
*wg: cennik Goodyear; cena rynkowa to ok. 750 PLN
autor: Tomasz Konik
zdjęcia: autor