Pożegnanie z bronią – opona

Goodyear Wrangler MT/R LT265/75 R16 P
Chcesz „emteery”? Chcę. Jaki rozmiar? 235/85… Nie, 265/75 R16! Taka szeroka opona do Disco? Prawda, szeroka, może i za szeroka, ale wąski MT/R to nie MT/R. Przejeździłem na nich 25 tys. km. Czas na podsumowanie, tym bardziej, że MT/R pierwszej generacji odchodzi powoli do lamusa.Decyzja wzięcia szerokiego rozmiaru była słuszna. Widziałem kiedyś wąskiego Wranglera MT/R (235/85) – wyglądał jak ostrzejszy „atek”. Ten bieżnik został stworzony do szerokich kapci.

Serwis

Wrangler MT/R powstał jako następca kierunkowej opony Wrangler MT, jednak nie sam bieżnik jest tu najważniejszy. Karkas MT/R (Maximum Traction / Reinforced) miast dwóch, otrzymał trzy warstwy poliestrowe, co zdecydowanie podniosło odporność boków i zbliżyło pod tym względem Wranglera do terenowych opon BFG. Do tego dwie warstwy opasania stalowego i jedna nylonowa zachodząca lekko na barki, naturalna kauczukowa mieszanka gumowa z dodatkiem krzemionki. Brzmi dobrze.

Sam bieżnik wygląda imponująco. Wielość krawędzi tworzących kąty ostre i przestrzenność występów sprawia wrażenie bardzo przemyślanych. Żebra zewnętrzne przechodzą w masywną część barkową. Wszystko to sprawia, że MT/R wygląda bardzo bojowo i estetycznie. Pierwsza miła uwaga eksploatacyjna: nie było żadnych problemów z wyrównoważeniem kół. Wrangler MT/R LT265/75 R16 siadł na alufelgach o szerokości 7’’.


Droga

Na drodze MT/R zachowuje się jak każda tego typu opona. Szerokość i profil sprawiają, że reakcja na ruchy kierownicą jest więcej niż dobra, a znoszenie boczne niewielkie jak na „emteka”. Możliwości hamowania na suchym bez zarzutu, na mokrym i zaśnieżonym jest znacznie lepiej niż wskazuje średnia dla tego typu opon, choć zawsze trzeba pamiętać, że to jednak „emtek”. Dość średnio wypada MT/R pod względem głośności – hałasuje wyraźnie bardziej niż Goodrich Mud Terrain, ale źle nie jest. Poza prędkościami rzędu kilku km/h nie wprowadza drgań na nadwozie ani dudnień.
Przy tej szerokości i agresywnych otwartych barkach MT/Ra nosi też w koleinach, szczególnie podczas hamowania. Szerokość daje też o sobie znać przy szybszym pokonywaniu głębokich kałuż. Zaskakująco przyzwoicie natomiast opona tłumi nierówności, nawet te ostre, choć nie pozwala o sobie zapomnieć reakcjami kierownicy.

Na twardym testowe Goodyeary nosiły ciśnienie 2,7-2,8 bara – wyraźnie więcej niż wynika z zapewnienia odpowiedniej nośności dla dwutonowego pojazdu, jednak takie ciśnienie zapewnia dobre prowadzenie i równomierne zużycie bieżnika. Jeżdżąc po nawierzchniach szutrowych i zniszczonych asfaltach warto zejść do ok. 2,3 bara – dla poprawy (wyraźnej) komfortu.


Teren

W błocie Wrangler MT/R działa jak każdy przeciętny „emtek”, ale z pewnością nie wychodzi ponad średnią. W piachu jest podobnie, przy czym ze względu na szerokość opona pochłania sporo mocy. Najgorzej jest na śliskich trawkach i glinie, gdzie MT/R zawodzi tak pod względem kierowalności, jak i trakcji, przywodząc na myśl klasyczną gumę AT.

MT/R rewelacyjnie, jak na „emteka”, pracuje na śniegu. Zapewnia doskonałą trakcję na ubitym, jak i na luźnym śniegu. Potrafi ciągnąć mocno zakręcona, jak i – po obniżeniu ciśnienia do ok. 2,0 bara – toczyć się powoli w głębszym, czy rozmiękłym podłożu. Także ze względu na sporą szerokość ciągnie na podjazdach lepiej niż inne, zwłaszcza węższe „emteki”. Generalnie w śniegu zachowuje się wyraźnie lepiej niż błotny Goodrich.
Jednak żywiołem „emteera” są miksty i nawierzchnie kamienne oraz skaliste. Szczególnie przy nieco obniżonym ciśnieniu układa się na nierównościach znakomicie, ale i przy drogowych 2,8 bara robi jak trzeba. Podobnie dobrze opona pracuje w koleinach i na zboczach. Czuć dobrze urzeźbione barki. Są one przy tym dobrze chronione grubym bieżnikiem, a trzy warstwy osnowy zapewniają dużą odporność na ostre kamienie. Niestety, brak rantu przy stopce powoduje, że ryzyko uszkodzenia krawędzi obręczy jest dość znaczne. Po 25 tys. km przebiegu i dwóch latach eksploatacji widać delikatne spękania gumy na przejściu boku w stopkę. Stan bieżnika to ok. 80 proc. wysokości, przy czym klocki bieżnika noszą już oznaki zmęczenia: częsta jazda w skalistym i mikstowym podłożu oraz na szutrach spowodowała zgąbczenie gumy i kilka wyrw oraz przecięć.


Podsumowanie

Goodyear Wrangler MT/R to przykład udanej opony wysokiej jakości. Przy odrobinie dobrej woli można na tej oponie spędzić cały rok. Można też wybrać się w długa trasę bez uszczerbku na zdrowiu. Jest trwała i przyczepna na każdej drodze, bardzo dobrze robi w mikstach i na podłożu kamienistym, nieźle w błocie, poddaje się natomiast na śliskiej glinie czy mokrych trawkach. W miękkim podłożu stawia spore opory, więc można ją polecać raczej do mocnych aut, niż do dychawicznych ropnioków. Niestety, nie jest tania (ceny wyższe od średniej).
Jej największym mankamentem jest jednak fakt, że jest modelem schodzącym. Nowy MT/R stał się faktem, stary odchodzi do lamusa. Szkoda, bo być może nie jest to optymalna opona do Discovery, jednak stanowi całkiem porządną uniwersalną broń do średnich i dużych oraz mocnych samochodów.

 

Goodyear Wrangler MT/R LT265/75 R16 – ocena

Nawierzchnia asfaltowa dobrej jakości +++
Nawierzchnia utwardzona gorszej jakości ++++
Nawierzchnia szutrowa +++++
Nawierzchnia gruntowa +++++
Piasek ++++
Błoto ++++
Trawa +++
Skała ++++
Mikst ++++
Śnieg ++++
Koszt zakupu +
Dostępność ++++

Ocena: +++++ – celująca, ++++ – bardzo dobra, +++ – dobra, ++ – zadowalająca, + – akceptowalna, – negatywna

Goodyear Wrangler MT/R LT265/75 R16 – dane techniczno-eksploatacyjne

przeznaczenie
umiarkowanie trudny teren, piasek, drogi gruntowe i złej jakości, całoroczna (bezproblemowa jazda na nawierzchniach twardych)

zastosowanie
samochody klasy średniej i wyższej (standardowa i ponadwymiarowa) osobowe i użytkowe

konstrukcja
rodzaj    bezdętkowa
konstrukcja osnowy    radialna
osnowa    trzy warstwy poliestrowe
opasanie    dwie warstwy stalowe, jedna warstwa nylonowa
rodzaj bieżnika    niekierunkowy, symetryczny, czterorzędowy, całkowicie otwarty, bez lameli

wymiary
szerokość    273 mm
szerokość bieżnika    ok. 205 mm
głębokość bieznika    14,5 mm
średnica zewnętrzna w stanie wolnym    796 mm
promień statyczny    372 mm
obwód toczny    b.d.
zalecane felgi    6 1/2’’-(7 1/2’’)-8 1/2”

parametry
nośność, prędkość maksymalna, ciśnienia
indeks nośności    D (Load Range), 119/116
indeks prędkości P    (150 km/h)
nośność nominalna na koło [kg]    1360
ciśnienie nominalne [bar]    4,5
cena* [PLN]    993 (z VAT)
*wg: cennik Goodyear; cena rynkowa to ok. 750 PLN

autor: Tomasz Konik
zdjęcia: autor

...a może to też Cię zainteresuje:

Finał MT Series 2011

Finał rajdu MT Series 2011 był zapowiadany jako etap krótki i nietrudny, co u niektórych zawodników mogło zaowocować złudną myślą,

Czytaj dalej >>