OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Porsche Cayenne S

Eska

Połączenie wyścigowych możliwości z nadwoziem typu kombi nie jest łatwym zadaniem i wiąże się z wieloma kompromisami i ustępstwami, ale to właśnie dzięki nim powstały pierwsze SUV-y. Dzisiaj Porsche Cayenne próbuje wyznaczyć nowe standardy w tej klasie.

Wprowadzony w 2002 roku pierwszy SUV Porsche był strzałem w dziesiątkę, mimo że wielu wątpiło w sukces tego pojazdu. Niemiecki producent od lat tworzył już sportowe auta, w jego ofercie brakowało jednak uniwersalnej konstrukcji, która spełniłaby oczekiwania współczesnych kierowców. Rok temu swój debiut miała trzecia generacja modelu Porsche Cayenne, który w wielu krajach jest najlepiej sprzedającym się pojazdem producenta.

Porsche Cayenne S

Projekt

Tylko prawdziwy znawca marki dostrzeże różnice pomiędzy poszczególnymi generacjami Cayenne. Nie jest to oczywiście zarzut, a raczej pochwała za piękny projekt z charakterystycznymi liniami nadwozia. Design jest na tyle uniwersalny, że nie musi zmieniać się z każdą generacją. Wystarczy małe uaktualnienie i kilka ewolucyjnych modyfikacji. Znakiem rozpoznawczym Cayenne są charakterystyczne światła frontowe oraz obłe tłoczenia poszycia nadwozia. Sylwetka pojazdu pozbawiona jest też zbędnych udziwnień – tak częstych w azjatyckich konstrukcjach.

W stosunku do poprzednika nowe Cayenne nieco zmieniło swoje gabaryty – jest dłuższe o 63 mm, szersze o 44 mm i niższe o 9 mm, rozstaw osi pozostał bez zmian.

Wnętrze

Opisywanie i wymienianie wyposażenia Cayenne właściwie nie ma sensu. Jest w nim bowiem wszystko, co mogą zaoferować współczesne pojazdy, a to, czy wnętrze nam się spodoba zależy jedynie od naszego gustu.
Teoretycznie kabina pomieści pięć osób, jednak komfortową jazdę zapewni tylko czterem. Podróżni mogą zasiąść w obszernych fotelach z podłokietnikami i skrytkami (siedziska można dowolnie ustawiać, dopasowując je do własnych potrzeb). Pasażerowie nie będą mogli również ponarzekać na brak miejsca na nogi.
Pojemność bagażnika Cayenne wynosi 770 l* (nieznacznie więcej niż w poprzedniej generacji), co nie jest najlepszym wynikiem, biorąc pod uwagę gabaryty auta. Jednak warto pamiętać, że Porsche z założenia nie jest modelem użytkowym.

Po złożeniu drugiego rzędu foteli otrzymujemy już 1710 l.

Według producenta ma tu być 770-litrowa przestrzeń

Technika

Specjalnością konstruktorów Porsche jest wprowadzanie nowych rozwiązań technicznych z zakresu bezpieczeństwa, np. matrycowych reflektorów LED czy asystenta jazdy nocą z kamerą termowizyjną sygnalizującą słabo oświetlonych uczestników drogi. W nowym Cayenne przed kierowcą postawiono pięć okrągłych zegarów oraz sportową kierownicę z modelu 918 Spyder. Jazdę ma umilać również rozbudowany zestaw audio z usługami online wyposażony w moduł łączności telefonicznej LTE z hotspotem.

Silnik

Silnik Porsche V6 to nowoczesna konstrukcja dostępna w trzech wariantach mocy: 340 KM, 440 KM i 550 KM (w wersji Turbo). Testowany przez nas egzemplarz Cayenne dysponował mocą 440 KM (o 20 KM więcej niż porównywalna jednostka z poprzedniej generacji tego modelu), która zapewniała sprint do setki w 5,2 s*. Napęd był realizowany poprzez 8-stopniową skrzynię automatyczną i rozdzielany na wszystkie koła za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego.

Dla przypomnienia: masa własna Porsche Cayenne wynosi ponad 2 t.

Kilka metrów kwadratowych plastiku skrywa moc 440 KM

Jazda

Przygotowanie zawieszenia do pojazdu z nadwoziem typu podwyższone kombi, o sportowych osiągach i sporej masie własnej było niemałym wyzwaniem dla konstruktorów. Poprzednie generacje Cayenne charakteryzowały się nienaganną precyzją prowadzenia. W najnowszym wcieleniu SUV-a Porsche jest jeszcze lepiej. Niezależne zawieszenie, oparte na kolumnach z miechami pneumatycznymi, zostało bowiem wyposażone w elektroniczną regulację kontroli siły tłumienia, która podczas jazdy automatycznie dostosowuje charakterystykę pojazdu, pozwalając na pokonywanie ostrych zakrętów z dużą prędkością. Ponadto zdecydowano się na wprowadzenie zmiennego ogumienia – węższego na przedniej i szerszego na tylnej osi.

21-calowe felgi mieszczą tarcze hamulcowe o średnicy 305 mm z tyłu i aż 390 mm z przodu, za to tylne opony są szersze od przednich o 30 mm

21-calowe felgi mieszczą tarcze hamulcowe o średnicy 305 mm z tyłu i aż 390 mm z przodu, za to tylne opony są szersze od przednich o 30 mm

Teren

Patrząc na teoretyczne parametry terenowe, zauważymy, że Cayenne jest naprawdę dzielnym pojazdem off-roadowym. Duży prześwit (w wersji z pneumatycznym zawieszeniem wynoszący prawie 25 cm), spora głębokość brodzenia (ponad pół metra) oraz możliwość wyboru trybu pracy off-road przemawiają na korzyść Porsche. Jednak mały skok koła, słaby wykrzyż osi, niskoprofilowe felgi oraz długie zwisy nadwozia znacznie ograniczają zdolności terenowe tego SUV-a.
Do dyspozycji kierowcy są trzy tryby off-road, korygujące pracę sprzęgła wielopłytkowego, zwiększające prześwit pojazdu (w wersjach z pneumatycznym zawieszeniem) oraz mogące blokować lub różnicować działanie tylnego mechanizmu różnicowego (rozwiązania sprawdza się w lekkim terenie i na krótkich odcinkach). W rzeczywistości na nierównej drodze i przy mocno utwardzonym zawieszeniu pojazd niezbyt dobrze się prowadzi. Znacznie lepiej jest na równym szutrze, jednak koleiny i poprzeczne uskoki, nawet te niewielkie, sprawiają Cayenne kłopoty. Domena SUV-a Porsche to drogi asfaltowe oraz tory wyścigowe – i tego się trzymajmy.

Cena

Czy cena czyni cuda? Cayenne S w podstawowej wersji to wydatek ponad 450 000 zł – dodając opcjonalne wyposażenie, łatwo dobić do kwoty pół miliona złotych. Wydaje się jednak, że gdyby pojazdy Porsche były tańsze, wolumen sprzedaży wcale nie byłby wyższy. W przypadku tej marki wartość finalna produkcji nie jest wyznacznikiem ceny salonowej. Duże pieniądze tworzą emocje – dla wielu bardzo ważne. Z drugiej strony pójście w masową produkcję i zaoferowanie wielu modeli w różnych klasach, nie tylko sportowych czy SUV, sprawiło, że Porsche przestało być postrzegane w kategorii marzeń.

Sumując

Pod względem technicznym nowe Porsche Cayenne poszło do przodu, jednak zmiany, które wprowadzono, nie są rewolucyjne. Płacąc niemałe pieniądze, możemy mieć naprawdę fajne auto: wyróżniające się na drodze, bogato wyposażone (m.in. w tak cenione przez młodych klientów usługi online) oraz świetnie się prowadzące, ale… niestety coraz mniej terenowe.

Porsche Cayenne S -dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik

2,9 l bi-turbo: benzynowy, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – V6, pojemność skokowa – 2 894 cm3, moc maksymalna – 324 kW (440 KM) przy 5 700-6 600 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 550 Nm przy 1 800-5 500 obr./min

Skrzynia biegów

automatyczna, Tiptronic S, 8-stopniowa, I – 5,00, II – 3,20, III – 2,14, IV – 1,72, V – 1,31, VI – 1,000, VII – 0,82, VIII – 0,64, R – 3,48

Skrzynia rozdzielcza

Porsche Traction Management (PTM): aktywny napęd rozdzielany na wszystkie koła za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego z funkcją mapowania momentu przekazywanego na przednią i tylną oś, przełożenie przekładni głównej – 3,21

Zawieszenie przednie

niezależne, układ wahaczy, kolumny resorujące: miechy pneumatyczne, amortyzatory teleskopowe, elektroniczna regulacja kontroli siły tłumienia zawieszenia, stabilizator

Zawieszenie tylne

niezależne, układ wahaczy, kolumny resorujące: miechy pneumatyczne, amortyzatory teleskopowe, elektroniczna regulacja kontroli siły tłumienia zawieszenia, stabilizator

Układ hamulcowy

hydrauliczny, przód: tarcze wentylowane o średnicy 390 mm, sześciotłoczkowy aluminiowy zacisk, tył: tarcze wentylowane o średnicy 330 mm, czterotłoczkowy aluminiowy zacisk, wspomaganie podciśnieniowe, ABS, ESP, EBPD

Układ kierowniczy

przekładnia zębatkowa, wspomagany elektromechanicznie, średnica zawracania – 12,1 m

Koła

felgi aluminiowe 10Jx21”, opony Pirelli Scorpion Winter, rozmiar (przód) – 275/40 R21 tył 305/35 R21

Wymiary, masy, objętości

długość x szerokość x wysokość – 4 918 x 1 983 (2 194 z lusterkami) x 1 696 mm, rozstaw osi – 2 895 mm, rozstaw kół (przód/tył) – 1 680/1 673 mm, prześwit – 190 mm (245 mm przy regulowanej pneumatycznie wysokości), masa własna – od 2 184 kg, dopuszczalna masa całkowita – 2 840 kg, pojemność bagażnika – 770-1 710 l, dopuszczalna masa przyczepy z/bez hamulca – 750/3 500 kg

Osiągi

prędkość maksymalna – 265 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 5,2 s, średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim/pozamiejskim/mieszanym – 11,8/9,4/8,4 l/100 km, zbiornik paliwa 75 l (w opcji 90 l)

Porsche Cayenne S – parametry terenowe

Głębokość brodzenia – 525 mm
Kąt rampowy – 21,1 °
Kąt natarcia – 24,1°
Kąt zejścia – 27,1°

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: autor

Artykuł archiwalny z numeru 6/2018.

...a może to też Cię zainteresuje: