OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Nissan Patrol Y61. Darth Wader by eXpedycja.pl.

Nissan Patrol to tak kultowe auto, że co roku zdobywa nowych wyznawców, nie tracąc starych fanatyków. Niektórzy powiedzą: To ostatni Patrol w Europie. I tak właśnie jest. Nowy model Nissana Patrola bowiem nie został wprowadzony przez koncern Nissan-Renault do oferty na Europę. Zresztą czy byłby nadal tą starą dobrą terenówką co Y60, dzięki któremu Nissan zdobył uznanie?

01

Prezentowany przez nas pojazd posiada wybuchowy z natury silnik 3,0 tdi, koła 33-cale i zawieszenie złożone ze sprężyn Old Man Emu oraz amortyzatorów Koni Raid.
Z pewnością padnie pytanie: Dlaczego nie większe 35-calowe koła? Otóż Darth Wader celowo otrzymał takie opony. Nie podnoszą one auta aż tak wysoko jak 35-calówki, co za tym idzie pojazd lepiej spisuje się na trawersach, a także zwykłych, asfaltowych i szutrowych duktach i zakrętach. Po drugie większe opony wymagałyby zastosowania innych, wolniejszych przełożeń bo niestety Nissany Patrole nie grzeszą nadmiarem mocy. Po trzecie 35-calowe opony są szerokie, a szeroka opona jest dobra jedynie na podmokłe łąki. Źle spisuje się natomiast na trawersach, podjazdach, gorzej grzebie w błocie, jak to się mówi „wszystko przez mniejszy nacisk na centymetr kwadratowy styku opony z podłożem”.
Ponadto w pojeździe zamontowany został snorkel oraz zderzaki polskiego producenta, firmy Up. W przednim zderzaku znalazła się wyciągarka More 4×4 12000 o uciągu 5,4 tony, wyposażona w wodoodporną skrzynkę przekaźnikową oraz sterowanie bezprzewodowe wyciągarki. Ponadto na bęben nawinięta została lina syntetyczna Dynema SK-75 More 4×4. Do wyposażenia przedniego zderzaka dołączyły xenonowe lampy dalekosiężne firmy [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”Dzięki użytym w reflektorach odbłyśnikom, lampy te poza charakterystyką lamp dalekosiężnych, doświetlają pobocza drogi.” class=”dymek”]Ledhider*[/su_tooltip] skonstruowane specjalnie dla potrzeb off-roadu.

02

W naszych rękach

Darth Wader Y61 ma już za sobą 12 lat eksploatacji i jak to bywa z nastoletnimi pojazdami, lekko podrdzewiał zanim trafił do naszego warsztatu. Właściciele zdecydowali się na radykalne kroki, żeby przywrócić blask ich ukochanemu pojazdowi.

Prace rozpoczęliśmy od napawania kul przedniego mostu, gdyż ten model Nissana cierpi patologicznie na ogromne wżery w tychże kulach. Wymiana samych uszczelniaczy na nic się zdaje i jedynym sposobem na niecieknące mosty jest przywrócenie kulom oryginalnego wymiaru i pozbawienie ich wżerów.

Potem przyszedł czas na rozczłonkowanie Dartha Wadera. Po oddzieleniu mechanizmów od karoserii okazało się, że samochód wymaga interwencji blacharskich w przedniej belce i na progach, o nadkolach już nie wspominając. Łatwo dojść do wszystkich zakamarków karoserii, jeśli jest ona pozbawiona ramy. Tak zrobiliśmy. Blachę oczyściliśmy z rdzy i pokryliśmy powłoką preparatu reagującego z rdzą, a następnie polakierowaliśmy kilkoma warstwami epoksydowego podkładu oraz wykończyliśmy podwozie lakierem poliuretanowym, dającym wysoką odporność na ścieranie.

Podłoga pojazdu została pokryta farbami epoksydowymi

Podłoga pojazdu została pokryta farbami epoksydowymi

Rama

No i przyszedł czas na piaskowanie ramy. Wypróbowaliśmy wcześniej metodę piaskowania na mokro w oparciu o urządzenie firmy Karcher. Ten sposób piaskowania ma jednak następujący minus – po wykonaniu całej operacji, w ciągu 24 godzin, rama i wypiaskowane elementy zawieszenia pokrywają się lekkim, rdzawym nalotem. Dlatego zanim pokryliśmy ramę i podzespoły Patrola epokrydowym podkładem, w całości została ona pokryta preparatem reagującym z tlenkami (czyli rdzą) o nazwie Brunox, Cortina, Cortanin itp. Ten sam preparat wstrzyknęliśmy do wnętrza ramy w ilości na tyle dużej, żeby wyciekał wszystkimi możliwymi otworami. Usunięcie rdzy z wnętrza ramy jest bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe, dlatego postanowiliśmy po zakończeniu lakierowania całości, dodatkowo wypełnić profile zamknięte ramy i karoserii ogólnie znanymi fluidolami. Te czynności nie usuną rdzy z wnętrza ramy, ale z pewnością odizolują ją od warunków zewnętrznych i zatrzymają proces dalszej korozji wnętrza ramy.

Wierzchnie ubranie

Po pracach blacharskich pozostały ślady na pancerzu Dartha Wadera Y61, jednak dodatkowy koszt lakierowania całego pojazdu wydawał się dość wysoki, jak na auto, które ma jeździć w terenie… i tak się porysuje. Może okleić go folią? Ale to wydatek od 4 000 do 6 000 zł.

Maska została oklejona folią 3M wersja carbon

Maska została oklejona folią 3M wersja carbon

Wreszcie wybrano wersję najtańszą czyli folię natryskową Plasti Dip. Dzięki tej nowoczesnej metodzie, rodem z Ameryki, Darth Wader zyskał nie tylko nowy, czarny, matowy kolor, ale także satynową powierzchnię pancerza. Wspomniana metoda zmiany koloru polega na wielowarstwowym natryskiwaniu specjalnego preparatu, który tworzy na powierzchni pojazdu folię/gumę. Tą folię/gumę można zerwać jeśli np. kolor nam się znudzi. Kolory dostępne są wg próbnika RAL, zawsze matowe, jest także bezbarwny. Auto pokrywa się preparatem w całości z lampami, szybami i innymi elementami, a po wyschnięciu zrywa się Plasti Dip, który ma strukturę mocno rozciągliwej folii samoprzylepnej.

Nolię natryskową Plasti Dip nakłada się na somochód w całości. Po wyschnięciu preparatu zrywa sięgo z lamp i szyb

Nolię natryskową Plasti Dip nakłada się na somochód w całości. Po wyschnięciu
preparatu zrywa sięgo z lamp i szyb

A jak z trwałością, skoro tak łatwo oderwać powłokę od np. reflektorów czy szyb?
Powłoka jest gumowa w dotyku i z łatwością odbija drobne kamienie czy piasek sypiący się spod kół. Wykazuje też dużą odporność na zarysowania gałęziami. Auto pokryte Plasti Dipem można myć na myjniach bezdotykowych, a dopiero przyłożenie dyszy myjki na odległość 1-2 cm na kilkanaście sekund sprawi, że powłoka zostanie uszkodzona. Uwaga! Sporym minusem tej metody zmiany koloru auta jest nieodporność na produkty rafinowane, dlatego należy uważać podczas tankowania pojazdu, gdyż oblanie powłoki benzyną lub ropą pozostawi trwałe przebarwienie na jej powierzchni.
Dla urozmaicenia designu Dartha Wadera Y61 postanowiliśmy użyć na masce pojazdu tradycyjnej folii wylewanej firmy 3M o strukturze włókna węglowego. Efekt gwarantowany.

W walce z rdzą

Nawet Lord Darth Wader mimo potęgi ciemnej strony mocy kiedyś zardzewieje, a w jego pancerzu pojawią się dziury, bruzdy i pęknięcia. Nic to skoro w dzisiejszych czasach mamy do dyspozycji tak bogaty arsenał chemicznych środków rdzobójczych i konserwantów.

10

Darth Wader Y61
Dane techniczno-ekspoatacyjne

SILNIK
3.0 TDI, 158KM, 116kW
SKRZYNIA BIEGÓW
automatyczna
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
b.d.
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
sprężyny Old Man Emu, amortyzatory Koni Raid
ZAWIESZENIE TYLNE
sprężyny Old Man Emu, amortyzatory Koni Raid
UKŁAD HAMULCOWY
b.d.
UKŁAD KIEROWNICZY
amortyzator skrętu HD
KOŁA
33-cale, opony BFGoodrich MT
WYPOSAŻENIE
progi rurowe 4×4, wyciągarka More4x4 12000lbs. Energy z liną syntetyczną, przedni i tylny zderzak stalowy, kamera cofania, snorkel, oświetlenie Ledhider
WYMIARY I MASY
b.d.
OSIĄGI
b.d.
Autor: Adam Sas, Zdjęcia: eXpedycja.pl

...a może to też Cię zainteresuje: