OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Polaris Defense DAGOR. Stworzony do zadań specjalnych.

DAGOR nie jest typową propozycją przedstawianą na łamach naszego magazynu. Pojazd stworzony przez Polaris Defense ma zupełnie inne przeznaczenie niż użytkowe quady, które najczęściej prezentujemy. DAGOR został stworzony do zadań specjalnych – jest ultralekkim pojazdem wojskowym, który podczas konfliktów zbrojnych ma dzielnie walczyć z zagrożeniami.

9-osobowy
Podczas prac nad pojazdem twórcom przyświecała jedna idea – DAGOR miał być lekki, szybki oraz tani, ale przede wszystkim miał być pojazdem militarnym, który będzie wykorzystywany podczas walki. Wszystko po to, aby spełniał wymagania armii. Masa pojazdu wynosi około 2000 kg. Quad może więc być transportowany za pomocą śmigłowców CH-47 Chinook oraz UH-60 Black Hawk. Do tego DAGOR może przewieźć ładunek o wadze 1500 kg. Rozmiarami przypomina czterodrzwiowego Jeepa Wranglera Unlimited. Z jedną jednak różnicą – DAGOR ma pomieścić dziewięcioosobową załogę. Cztery osoby znajdą miejsce w kabinie, kolejne cztery na tylnej skrzyni. Dodatkowo wygospodarowano jedno miejsce na przymocowanym na rurkach klatki siedzisku – jest to lokalizacja idealna dla strzelca. Użytkowość pojazdu została zwiększona przez otwartą konstrukcję kabiny i przestrzeni ładunkowej. Takie rozwiązanie znacznie przyspieszyło wejście i wyjście załogi z pojazdu, a to może być szczególnie istotne podczas ostrzału na froncie. Brak zabudowy sprawił również, że dostęp do przewożonego ładunku jest znacznie łatwiejszy. W razie potrzeby można zadaszyć część pasażerską pojazdu.

Dzielność terenowa
Dagor został zaprojektowany tak, aby sprawnie poruszać się w terenie. Nie straszny mu piasek i kamieniste podłoże. Inspiracją przy jego tworzeniu były dune buggies – niezwykle lekkie pojazdy rekreacyjne posiadające duże koła z szerokimi oponami, zaprojektowane do przeprawiania się przez wydmy, plaże i pustynie. Na plus działają także duży skok zawieszenia i przyzwoity prześwit, które zwiększają możliwości terenowe pojazdu.

DAGOR został wyposażony w turbodoładowany wysokoprężny silnik JP8. Niestety dokładne dane dotyczące jednostki napędowej nie są dostępne.

DAGOR?
Nowy pojazd po raz pierwszy szerszej publiczności został zaprezentowany 13 października w Waszyngtonie na konferencji Association of the United States Army.
Polaris nie zdradza, co oznacza nazwa pojazdu. Wiemy na pewno, że DAGOR nie jest akronimem. Mnie nadany przydomek od razu skojarzył się z językiem elfów, którego używały postacie J.R.R. Tolkiena. Tam słowo „dagor” oznaczało bitwę. Jest jednak mała różnica pomiędzy światem tolkienowskim a realnymi…zagrożeniami, przed którymi będzie musiał stanąć DAGOR są niestety prawdziwe.

Polaris Defense DAGOR – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK
JP8: z zapłonem samoczynnym, turbosprężarka
PRZEKŁADNIA
dwustopniowa skrzynia rozdzielcza, przełożenia H, L, R
ZAWIESZENIE
przód – niezależne, wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory; tył – zależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory
KOŁA
opony Dick Cepek Crusher / BF Goodrich T/A
WYPOSAŻENIE
punkty mocujące na broń automatyczną, gniazdo zasilające 24V
MASY, WYMIARY, OBJĘTOŚCI
masa własna – 2 041 kg, dopuszczalna masa całkowita – 3 515 kg, ładowność – 1 474 kg, zasięg na jednym zbiorniku paliwa – 805 KM

Autor: Karolina Dukla
zdjęcia: Polaris

...a może to też Cię zainteresuje: