OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Pierwszy szlif. Kia Sorento 2013

Po trzech latach obecności na rynku, Sorento II doczekało się liftingu. Zmiany są dostrzegalne zarówno na zewnątrz, jak i pod maską oraz w samej konstrukcji pojazdu. Największy SUV Kii pewnie wkracza w 2013 rok. Mimo, że do tej pory Sorento wyglądało bardzo przyzwoicie, i tak zdecydowano się na kurację odmładzającą. Kia otrzymała nowy przedni i tylny zderzak, przeprojektowany układ świateł przeciwmgielnych, zmodyfikowaną atrapę chłodnicy oraz nieco inne drzwi bagażnika. W zależności od poziomu wyposażenia, Sorento dostępne jest w wersji z 17-, 18- lub 19-calowymi obręczami ze stopów lekkich. Za dopłatą możemy zażyczyć sobie panoramiczne okno dachowe z elektrycznie sterowaną roletą. Paleta kolorów lakieru nadwozia została rozszerzona o siedem nowych barw.

Środek kabiny wygląda niemal tak samo, jak do tej pory. Przybyło miękkich w dotyku materiałów oraz chromowanych wstawek. Dźwignia automatycznej skrzyni biegów otrzymała nowy, elegancki mieszek.

Zawieszenie
„Zawias” Sorento został obniżony o 10 mm. Dotychczas stosowany układ zawieszenia otrzymał nowe elementy ramy pomocniczej. Całość konstrukcji jest teraz sztywniejsza, bardziej wytrzymała oraz – dzięki zmodyfikowanym tulejom – lepiej wytłumiona. Ponadto, wydłużenie tylnych wahaczy oraz zastosowanie nowych amortyzatorów dodatkowo ma mieć odczuwalny wpływ na komfort jazdy.

Silniki
W zależności od rynku sprzedaży, Kia Sorento będzie kompletowana z różnymi jednostkami napędowymi. W krajowej ofercie znajdą się trzy silniki, w tym dwie wysokoprężne. Motor benzynowy 2.4 GDI dostał nową głowicę i tłoki oraz usprawniony system wtrysku paliwa. Oprócz tego, producent zastosował nowy układ dolotowy. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji, moc wzrosła o 9%, do 192 KM. Wartość maksymalnego momentu obrotowego również jest wyższa – 242 Nm. Średnie zapotrzebowanie na paliwo ma być odczuwalnie niższe. Reszta oferty silnikowej pozostała bez zmian. Znalazły się w niej wszystkim znane – dwie jednostki z zapłonem samoczynnym: 2.0 TCI i 2.2 TCI. Mocniejsza z nich otrzymała nowy układ recyrkulacji spalin (EGR). Każdy z wyżej wymienionych silników, tak jak do tej pory, jest montowany poprzecznie. Nabywca może wybierać pomiędzy wersją z automatyczną skrzynią biegów a jej manualnym odpowiednikiem. Sam układ napędowy 4WD będzie wykorzystywał te same rozwiązania, tj. sterowane elektromechanicznie mokre sprzęgło wielotarczowe. Za odpowiednio niższą cenę będzie można nabyć Kię Sorento ze stałym napędem na przednią oś.

Gwiazdki
Już przedliftingowej wersji Sorento z 2009 roku udało się uzyskać pięciogwiazdkowy wynik w testach Euro NCAP. Od tamtego momentu normy bezpieczeństwa zostały zaostrzone, dlatego, aby utrzymać znakomity wynik, Kia musiała przedsięwziąć pewne kroki. Strukturę karoserii zmodyfikowano. Materiał skorupy nadwozia, w swym składzie posiada teraz większy udział stali. Centralne i tylne podłużnice podłogowe zostały wzbogacone o dodatkową ilość wytrzymałej stali. Dzięki użyciu specjalnych rozpórek, wzmocnieniu uległa także konstrukcja kielichów kolumn przedniego zawieszenia. Ewolucji poddano także układ hamulcowy. Średnica przednich wentylowanych tarcz hamulcowych wzrosła do 320 mm. Ponadto w pakiecie wyposażenia znajdziemy system ochrony pieszego AHS, który w przypadku kolizji unosi tylną część maski silnika, co redukuje ryzyko poważnych obrażeń ciała.

Już w sprzedaży
Ceny Sorento wahają się od 117 700 zł (2.0 CRDI, 2WD, 6MT) do 162 700 zł (2.4 GDI, 4WD, 6AT). Oczywiście po dobraniu kilku dodatków, nawet najbogatsza kompletacja XL staje się jeszcze droższa. Wystarczy doliczyć 19-calowe felgi aluminiowe (1 500 zł), trzeci rząd siedzeń wraz z dodatkową klimatyzowaną strefą (2 500 zł), Kia Safety System – system ratunkowy (3 390 zł), szklany dach (4 500 zł), reflektory ksenonowe, podgrzewanie kanapy drugiego rzędu oraz koła kierownicy, elektrycznie sterowanie fotela kierowcy i zawieszenie tylne z funkcją samopoziomowania (5 000 zł) – aby powoli zbliżyć się do rzędu 200 000 zł. Jeszcze kilkanaście lat temu nikt o zdrowych zmysłach nie wydałby tyle na pojazd ze znaczkiem Kia. Po tylu latach każdy widzi, jak wzrosła jakość samochodów koreańskiego producenta. Doszlifowane Sorento kontynuuje poruszanie się po dobrze wytyczonej ścieżce rozwoju.

[table id=16 /]

Autor: Aleksander Goliat, Zdjęcia: Kia

...a może to też Cię zainteresuje: