OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Nowe Unimogi – U 216-U 530, U 4023-U 5023

Unimog to pojazd typowo użytkowy, jednak ze względu na swoje ponadprzeciętne zdolności terenowe wzbudza ogromne emocje wśród pokaźnej rzeszy off-roadowców. Jest też często spotykany na rajdach terenowych jako pojazd rajdowy czy też pojazd wsparcia, przy czym dotyczy to zarówno małych, jak i dużych modeli Unimoga. Obecnie została zaprezentowana jego kolejna generacja. Opracowano właściwie na nowo wszystkie oferowane modele. To powód, aby je zaprezentować.

Modele Unimoga U 216-U 530 oraz U 4023-U 5023

Choć mnogość zastosowań i rozwiązań Unimogów jest ogromna, to właściwie w ofercie na kolejny rok będziemy mogli rozróżnić dwa główne typy pojazdów, na bazie których powstają rozwiązania użytkowe. Po pierwsze, w kolejnej generacji najmniejszy model U20s zostanie zastąpiony przez model U 216 i U 218. Będą one bazowały na tej samej platformie, co kolejne modele U 318, U 423. U 430, U 527 oraz U 530. Druga grupa pojazdów to większe, oznaczone U 4023 i U 5023. Nowe oznaczenia to zakodowane rozmiary i modele silników. Pierwsza cyfra określa rozmiar modelu, kolejne to moc silnika. 23 to na przykład moc silnika 230 KM. Te trzycyfrowe to mniejsze gabarytowo pojazdy, a te czterocyfrowe to potężne woły robocze.

U 216-U 530

Unimogi serii U 216-U 530 otrzymały nowoczesne panoramiczne kabiny z dużą przednią szybą umożliwiającą obserwację drogi i pola roboczego. Wycieraczki przednie zostały przeniesione na krawędź dachu i nie przesłaniają widoczności. Zwiększono też, w stosunku do poprzedniego modelu, wielkość bocznych szyb. Modele U 216 i U 218 można łatwo rozróżnić, gdyż w ich przypadku otoczenie świateł jest malowane na czarno. Pozostałe modele otrzymują kolor malowania taki, jak pozostała część nadwozia. Dwa modele klasy podstawowej U 216 i U 218 są całkowicie nowe, są też przy tym najzwinniejsze poprzez zmniejszenie rozstawu osi. Obecnie zmniejszył się do 2 800 mm. Promień skrętu to tylko 12,6 m. Modele kolejne U 318-U 430 to tylko nieznacznie większy rozstaw osi – 3 000 mm i promień skrętu 13,7 m. U 527-U 530 to jeszcze większy rozstaw osi.

Komfort kierowcy

Wewnątrz pojazdy zostały całkowicie przeprojektowane. Wnętrze jest funkcjonalne, a fotele komfortowe – do tego już nas przyzwyczaił Mercedes, choć jak dla pojazdu użytkowego to może przesada. Jednak biorąc pod uwagę wielogodzinną pracę pojazdu, to konieczność. Wielofunkcyjna kierownica oraz lepszy przepływ powietrza zarówno zimnego w upalne dni, jak i ciepłego w zimie to główne modyfikacje poprawiające komfort kierowcy. Na kolumnie kierowniczej zamontowano obecnie przełącznik zmiany biegów i hamulec silnika. Przed miejscem kierowcy postawiono duży jasny wyświetlacz informujący o pracy silnika i osprzętu. Joystick sterowania osprzętem można zdemontować i trzymać w dłoni, a pracę przed pojazdem obserwować na monitorze. Opcjonalnie dostępny jest system pompowania opon „Tirecontrol Plus” z zaprogramowanym trybami pompowania w zależności od nawierzchni: road, sand, lub bad surface.

Silniki

Oferowane jednostki to oczywiście rozwiązania dieslowskie spełniające nowe normy Euro VI, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2014 roku. Nowo opracowane silniki mają obecnie oznaczenia OM 934 i OM 936. Ich główne cechy to długi skok tłoka oraz nowe wtryskiwacze elektromagnetyczne z dziesięcioma dyszami. Aby spełniły surowe normy spalin, zastosowano oprócz katalizatora spalin i filtra cząstek stałych, system SCR z zastosowaniem Ad Blue. Mniejszy silnik to czterocylindrowy o pojemności 5,1 litra, mocy 115 kW (156 KM) lub 130 kW (177 KM) oraz wysokim momencie obrotowym 650 Nm dla obrotów 1 200-1 600 oraz o mocy 170 kW (230 KM) i wysokim momencie obrotowym 900 Nm. Druga jednostka to OM 936 o pojemności 7,7 l powstała poprzez dodanie dwóch cylindrów. Dysponuje odpowiednio mocą 200 kW (272 KM) oraz 260 kW (354KM) i wysokim momentem obrotowym 1 200 Nm dostępnym w przedziale 1 200-1 600 obr./min.

Napędy

Choć to w przypadku Unimoga nie najważniejsze, to jednak i tutaj poprawiono właściwości pojazdów. Dla wszystkich modeli zastosowano sztywne mosty wyposażone w blokady dyferencjałów, rewersyjny układ przeniesienia napędu ułatwiający manewrowanie i łatwą zmianę kierunku jazdy. W wyższych modelach znajdziemy mosty portalowe poprawiające prześwit pojazdu. Unimog nie występuje z podwójnym ogumieniem, co również poprawia jego właściwości terenowe.

Na wyposażeniu Unimogów

Unimogi, jak chwali się producent, mają ponad 1 000 różnych możliwości jego wykorzystania. Ich paleta pozwala stosować narzędzia na cztery sposoby. Przewidziano trzy punkty montażu z przodu, z tyłu i pomiędzy osiami oraz na podwoziu. Narzędzia z założenia mają być zasilane energią hydrauliczną, ale możliwe jest zasilanie mechaniczne i elektryczne. Podkreślić należy, że obecnie za sterowanie urządzeń montowanych na Unimogach odpowiada hydraulika o wydajności zwiększonej w stosunku do poprzedników.

Większe modele U 4023 i U 5023

To już klasyka, że od 1974 roku ten model Unimoga posiada płaską charakterystyczną atrapę. Projektanci, chcąc go wyróżnić, tak też ją pozostawili, zmieniając nieznacznie jej kształt. Nowy jest zespół reflektorów koniecznych do pracy po zmroku, oświetlających pod różnymi kątami drogę, ale też i pole robocze pojazdu. W najnowszym rozwiązaniu przeprojektowano właściwie na nowo wiele elementów. Silnik został umiejscowiony bardziej centralnie, co pozwoliło na przesunięcie środka ciężkości i poprawę właściwości pojazdu. Główna różnica pomiędzy modelami U 4023 i U 5023 to rozstaw osi, wielkości ramy oraz dopuszczalne masy całkowite, która dla U 4023 wynosi 10,3 tony a dla U 5023 14,5 tony.

Nowa kabina

Podłużnice ramy, jak i poprzeczne elementy są spawane, poprawiła się podatność skrętna ramy.
Poprzez przesunięcie silnika zyskała też na przestrzeni kabina. Kabina jest o 120 mm dłuższa i nieznacznie wyższa, przesunięto też sterowanie skrzynią z konsoli centralnej na kolumnę kierowniczą, uzyskano tym samym znacznie więcej miejsca we wnętrzu pojazdu. Poprawiono ergonomię pracy kierowcy, zastosowano wielofunkcyjne przyciski z regulowaną kierownicą, duży wyświetlacz, poprawiono przepływ i cyrkulację powierza.

Napęd

Silnik w modelach U 4023 i U 5023 został cofnięty o około jeden metr w stosunku do poprzedniego modelu. Obecnie będzie występował w tych modelach tylko czterocylindrowy BlueEfficiency Power BlueTec 6 o mocy 170 kW (230 KM) i wysokim momencie obrotowym 900 Nm. Poprawiono pracę skrzyni, skracając czas zmiany biegów. Jak zapowiada producent, w przyszłości zmiana biegów będzie się odbywać za pośrednictwem ramienia przy kolumnie kierownicy, obejmującego elektroniczną funkcję szybkiego cofania (EQR), podobnie jak ma to miejsce w mniejszych modelach. Tak jak wcześniej, kierowca ma do dyspozycji osiem przełożeń do jazdy do przodu i sześć do tyłu, a także opcjonalne przełożenia pełzające do zastosowań terenowych w zakresie prędkości 2,5-35 km/h. Przeprojektowano też centralny system pompowania opon „Tirecontrol Plus”. W zależności od rodzaju podłoża można określić ciśnienie powietrza w kołach: „road” (droga), „sand” (piasek) oraz „bad surface” (zła nawierzchnia).

W terenie U 4023 i U 5023

Bezsprzecznie w terenie Unimog to jeden z najdzielniejszych ciężkich pojazdów. Poprzez centralne umieszczenie silnika zmienił się na korzyść środek ciężkości. Mosty portalowe, jak i zawieszenie pozostawiono właściwie bez zmian. Obecnie wykrzyżowanie osi U 4023 to prawie 30 st. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu rury teleskopowej, w której pracuje wał napędzający tylną oś. Ta, oprócz funkcji prewencyjnej, pełni też rolę elementu zawieszenia. Parametry terenowe mówią same za siebie: kąt natarcia 44 st., kąt zejścia 51 st., kąt rampowy 34 st., głębokość brodzenia 120 cm i kąt nachylenia bocznego równy 38 st. W sytuacjach ekstremalnych kierowcę wspiera napęd na koła, wsparty blokadami dyferencjałów.

Komentarz

Miała być modernizacja silników, a tu pełna modernizacja pojazdów. Wydawało się, że w poprzednim stuleciu w pojazdach użytkowych wszystko już wymyślono, jednak w Unimogu znów krok na przód: nowe silniki, nowe rozwiązania napędów, poprawa ergonomii pracy kierowcy. Szkoda, że trzeba za to słono płacić. Gdyby nie ten mały szkopuł, pewnie częściej moglibyśmy je spotkać na rajdach terenowych.

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: Mercedes-Benz

Unimog U 216-U 530 – dane techniczno-eksploatacyjne

Silniki

OM 934 U 216 – czterocylindrowy, R4, wtrysk bezpośredni, wolnossący, o pojemności 5,1 l, mocy 115 (156) KM i maksymalnym momencie obrotowym 650 Nm 1200-1600 obr./min

OM 934 U 218 i U 318 – czterocylindrowy, R4, wtrysk bezpośredni, wolnossący, o pojemności 5,1 l, mocy 130 (177) i maksymalnym momencie obrotowym 750 Nm 1200-1600 obr./min

OM 934 U 423 – czterocylindrowy, R4, wtrysk bezpośredni, wolnossący, o pojemności 5,1 l, mocy 170 (231) i maksymalnym momencie obrotowym 900 Nm 1200-1600 obr./min

OM 936 U 427 U 527– sześciocylindrowy, R6, wtrysk bezpośredni, wolnossący, o pojemności 7,7 l, mocy 200 (272) i maksymalnym momencie obrotowym 1100 Nm 1200-1600 obr./min

OM 936 U 530– sześciocylindrowy, R6, wtrysk bezpośredni, wolnossący, o pojemności 7,7 l, mocy 220 (299) i maksymalnym momencie obrotowym 1200 Nm 1200-1600 obr./min

Skrzynia biegów

UG 100- skrzynia ośmiobiegowa. Sprzęgło pojedyncze suche.

Zawieszenie

zależne, mosty portalowe, sprężyny śrubowe,

Nadwozie

kabina dwudrzwiowa,

Wymiary

U 216 U218

długość /szerokość/wysokość – 4900/2150/2820 mm, rozstaw osi – 2800 mm,

U 318

długość /szerokość/wysokość – 5100/2150/2870 mm, rozstaw osi – 3000 mm,

U 423

długość /szerokość/wysokość – 5100/2200/2900 mm, rozstaw osi – 3000 mm,

U427 U430

długość /szerokość/wysokość – 5150/2200/2900 mm, rozstaw osi – 3150 mm,

U 423 lang U427 lang U430 lang

długość /szerokość/wysokość – 5600/2200/2900 mm, rozstaw osi – 3600 mm,

U 527

długość /szerokość/wysokość – 5550/2300/2970 mm, rozstaw osi – 3350 mm,

U 527 lang

długość /szerokość/wysokość – 6200/2300/2970 mm, rozstaw osi – 3900 mm

Unimog U 4023 -U 5023 – dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik

OM 934 LA – czterocylindrowy, R4, wtrysk bezpośredni, wolnossący, o pojemności 5,1 l, mocy 170 (231) i maksymalnym momencie obrotowym 900 Nm 1400 obr./min

Skrzynia biegów

UG 100- skrzynia ośmiobiegowa. Sprzęgło pojedyncze suche.

Zawieszenie

zależne, mosty portalowe, sprężyny śrubowe,

Nadwozie

kabina dwudrzwiowa,

Wymiary

U 4023 U 5023

długość /szerokość/wysokość pojazd niezabudowany – 6000x2450x3100 mm, rozstaw osi – 3850 mm

...a może to też Cię zainteresuje:

Isuzu D-Max Pickup na maksa.

Do świadomości przeciętnego potencjalnego nabywcy pojazdów użytkowych bardzo trudno przebić się z propozycją wykraczającego poza stereotypowe wyobrażenia. Typowy pickup to

Czytaj dalej >>