OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Nissan Patrol Y60

PatroCamper 4×4

Podróżowanie samochodem terenowym niesie za sobą sporo niewygód i związanych z nimi kompromisów. Podczas kilkumiesięcznych podróży nieco męczące staje się mycie w zimnej wodzie przy aucie czy jedzenie na leżąco i obijanie się głową o dach przy każdym łyku herbaty. Takie doświadczenia zainspirowały do przebudowy naszego Nissana Patrola Y60.

Przygotowanie do pierwszego cięcia

Wszelkie modyfikacje zostały przeprowadzone tak, by maksymalnie usprawnić życie w samochodzie, a tym samym do minimum zredukować liczbę kompromisów i niewygód.
Założeń było wiele, ale najbardziej zależało nam na tym, by auto po przebudowie nie przekroczyło gabarytów umożliwiających nadanie go kontenerem transkontynentalnym. Oprócz tego chcieliśmy, by w samochodzie dało się swobodnie stanąć, przygotować posiłek i wziąć prysznic. Istotnym elementem było również sporej wielkości łóżko zapewniające komfortowy sen.

Modyfikacja nadwozia

Ciężko przezwyciężyć w sobie obawy przed tak drastyczną przeróbką, która z wiadomych przyczyn jest nieodwracalna. Jednak parcie na zrobienie czegoś ciekawego, a tym samym funkcjonalnego, było silniejsze. Pierwsze cięcie i z fabrycznego nadwozia pozostała jedynie szoferka wraz z podłogą i nadkolami. Wbrew aktualnym trendom konstrukcja kontenera opiera się na stalowej klatce stężonej na sztywno z szoferką za pomocą stalowej ściany grodziowej. Punkty mocowań kontenera do podłogi zostały wzmocnione i zespolone elementami blachy. Pozostałe ściany zostały wykonane z lekkich materiałów kompozytowych, a wszelkie elementy stalowe zabezpieczone antykorozyjnie – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Spawy „zakonserwowaliśmy” dwufazowo: wstępnie metodą ciśnieniową, idealnie sprawdzającą się w trudno dostępnych miejscach, oraz docelowo z zastosowaniem masy na pędzlu. Elementy blaszane fabryczne i nowe zostały wyklejone matami butylowymi w celu redukcji wibracji i idącego za nimi hałasu.
Wnętrze ociepliliśmy poprzez zastosowanie płyt XPS o grubości 3 cm i wykończyliśmy je płytami plastikowymi typu HIPS. Całość, z uwagi na zastosowane materiały sztuczne, w dalszym ciągu nadaje się do topienia w wodzie bez obawy o pojawienie się pleśni i grzybów. Konstrukcję dachu stanowi aluminium, a pokrycie to kompozyty o zwiększonej do 3 mm grubości. Wysokość dachu swobodnie wystarcza do wygodnego siedzenia wewnątrz, jednak gdy zapragniemy wstać, konstrukcję należy już uchylić. Z pomocą przychodzą tu siłowniki gazowe oraz łożyskowane zawiasy ze stali kwasoodpornej. Powstają wtedy ścianki z tkaniny wodoodpornej, wyposażone dodatkowo w moskitiery. Wejście do kontenera możliwe jest z szoferki bądź poprzez dwuczęściowe drzwi. Dolna część stanowi przy okazji stopień ułatwiający wejście. W ścianach zamontowane zostały kempingowe okna uchylne wyposażone w dwie rolety, tj. moskitierę oraz kurtynę zaciemniającą.

Wyposażenie na zewnątrz pojazdu

Przedni zderzak pojazdu jest wyposażony w wyciągarkę o uciągu 12 000 lbs, a tylny ma specjale mocowanie do podwieszenia podnośnika typu hi-lift oraz nowe lampy LED. Progi boczne idealnie osłaniają auto przed uderzeniami bocznymi oraz służą do podparcia podnośnika. Wykonany na specjalne zamówienie bagażnik dachowy jest przystosowany do przewozu dwóch kół zapasowych. Wskutek poszerzenia pojazdu konieczne było zastosowanie lusterek o odpowiednio dłuższym ramieniu. Nowe niczym nie ustępują starym. Posiadają pełną elektrykę z podgrzewaniem. Na tylnej ścianie miejsce znalazł kanister na paliwo w dedykowanym mocowaniu. Zbiornik paliwa wykonany jest ze stali kwasoodpornej i posiada 180 l pojemności, co wraz z zapasowym kanistrem zapewnia zasięg ok. 1,5 tys. kilometrów. Na bocznej ścianie zamontowane zostało zadaszenie HEX, które wytwarza cień zarówno z boku, jak i z tyłu pojazdu.

Zadaszenie typu HEX uprzyjemnia postój w słońcu

Wyposażenie wnętrza

Do naszej dyspozycji jest 5 m2. Zabudowa wraz z podłogą zostały wykonane z wodoodpornej sklejki. Sporych rozmiarów łóżko (1,9 x1,5 m) skrywa pod materacem przestrzeń ładunkową, zwaną pieszczotliwie piwnicą, o kubaturze przekraczającej 0,6 m2. Dostęp do niej osiągamy poprzez uchylne wieka na siłownikach gazowych. Materac grubości 10 cm podzielony jest na 4 części celem swobodnego gospodarowania przestrzenią. Część łóżka „zmienia” się w stolik, przy którym swobodnie mogą usiąść 4 osoby. To ważne w długich podróżach, kiedy na zewnątrz panuje nieprzyjemna aura. Oświetlenie części kontenerowej uwzględnia zastosowanie listew LED o łącznej długości 2 m. W narożniku mieści się łazienka o powierzchni blisko 1 m2. Jej wielkość jest na tyle komfortowa, że bez obijania łokci można wziąć w niej prysznic czy wstawić kasetową toaletę turystyczną. Naprzeciw łazienki znajduje się aneks kuchenny.

Przestrzeń w wersji 5-osobowej

Kuchnia

Brak szafek, wszystko w szufladach, co zapewnia lepszą organizację – nic się nie miesza, nie kotłuje i nie wysypuje na podłogę. Szuflady posiadają kulkowe prowadnice o pełnym wysuwie. Jest i kosz do segregowania odpadów. Całość zwieńcza dębowy blat o długości 1 m, który dodatkowo możemy wydłużyć o składany półmetrowy element. W blacie zamontowany został zlew zintegrowany z dwupalnikową kuchenką gazową (Dometic). Możemy go zamknąć pokrywą ze szkła hartowanego, powracając do pierwotnego wymiaru blatu. Chłodziarka została ulokowana poza kuchnią, dumnie zastępując fabryczny podłokietnik w szoferce. A teraz najlepsze – woda. W samochodzie dysponujemy 70 l wody umieszczonej w kwasoodpornym zbiorniku pod samochodem. Jej temperaturę ustalamy cyfrowo z poziomu pulpitu w szoferce. Tam też obserwujemy jej ilość.

Aneks kuchenny z zabudową szufladową

Kotłownia

Jest piwnica, to musi być i kotłownia. Ta druga znalazła swoje miejsce pod kuchnią. Dostęp do niej mamy ze środka, po wyjęciu dolnej szuflady. Jednak każda szanująca się kotłownia musi mieć również dostęp z zewnątrz – w innym przypadku chcąc naładować węgla, nabrudzilibyśmy w kuchni. Węgla wprawdzie nie ładujemy, bo poszliśmy o krok dalej i korzystamy z butli gazowej, ale w naszej kotłowni znajduje się pompa wody, wlewy do tankowania paliwa i wody oraz piec do ogrzewania postojowego. Temperaturę w kontenerze również programujemy cyfrowo.

Zasilanie

O ciągłość prądu w pojeździe dbają dwa akumulatory: fabryczny, służący do rozruchu i poruszania się po drodze, oraz postojowy o pojemności 100Ah zasilający urządzenia w kontenerze (oświetlenie, chłodziarka, pompa, piec, ładowarki itp.). Ten drugi również jest doładowywany z alternatora bądź poprzez panel solarny o mocy 140 W.

Wtopy

Wszystkiego nie da się przewidzieć, dlatego i nam zdarzały się błędy, które na szczęście łatwo dało się naprawić. Największą wpadką, do której troszkę wstyd się przyznać, jest to, że po zamknięciu drzwi kontenera niemożliwe staje się otwarcie dwóch szuflad – cała kuchnia była budowana przy otwartych drzwiach, więc wtedy problemu nie było.

Plany

W planie jest jeszcze antresola, czyli opuszczana z dachu platforma, na której można umieścić dodatkowy materac dla kolejnych dwóch osób. W przyszłości pojawi się też termiczna roleta oddzielająca szoferkę od kontenera. Resztę zweryfikuje najbliższa podróż dookoła Afryki.
Warto dodać, że Nissan nie stracił swoich właściwości terenowych, mimo że po przeglądzie zmian w okręgowej stacji pojazdów stał się autem specjalnym o przeznaczeniu kempingowym. W dalszym ciągu pozostał też pięcioosobowy. Wystarczy wyjąć skrzynię ładunkową stanowiącą część łóżka i zamontować fabryczne fotele w ich nienaruszone punkty mocowań. Dodatkowo pasażerowie tylnych siedzeń do swojej dyspozycji mają boczne podłokietniki pełniące funkcje dodatkowych komór bagażowych wyposażonych w gniazda zasilania.

PatroCamper 4×4 – dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik

wysokoprężny, turbodoładowany, układ i liczba cylindrów – R6, rozrząd – 12-zaworowy, pojemność skokowa – 2 826 cm³, moc maksymalna – 85 kW (116 KM) przy 4 400 obr/min., maksymalny moment obrotowy – 235 Nm przy 2 400 obr/min.

Skrzynia biegów

manualna, 5-biegowa

Skrzynia rozdzielcza

stały napęd tylnej osi z blokadą mostu, przedni napęd dołączany, reduktor

Zawieszenie przednie

zależne, sztywny most, amortyzatory gazowe, sprężyny śrubowe, wahacze wzdłużne, drążek Panharda

Zawieszenie tylne

zależne, sztywny most, amortyzatory gazowe, sprężyny, wahacze wzdłużne, drążek Panharda

Układ kierowniczy

wspomagany hydrauliczne, customowy, wzmocniony drążek kierowniczy z wymiennymi końcówkami

Układ hamulcowy

hydrauliczny, przód – tarcze hamulcowe wentylowane (295 mm), tył – tarcze hamulcowe wentylowane (316 mm)

Koła

opony obecnie BF Goodrich AT 33×12.5R15, felgi stalowe R15 7J

Wymiary i masy

długość x szerokość x wysokość – 5 300 x 2 000 x 2 300 mm, rozstaw osi – 3 000 mm, rozstaw kół przód/tył – 1 415/1 415 mm, masa własna – 2 340 kg, ładowność – 360 kg, pojemność bagażnika – 1 dm³, pojemność zbiornika paliwa – 180 l

autor: Marcin Kozłowski, zdjęcia: autor

Artykuł archiwalny z numeru 11/2018

...a może to też Cię zainteresuje:

Polaris Ranger Crew XP 1000
Farmer

Polaris Ranger Crew XP 1000 Polaris Ranger Crew został zaprojektowany tak, by zostawić swoich konkurentów daleko w tyle. Taką przewagę

Czytaj dalej >>