X-Silver Project
Pan Tomasz z Wrocławia, właściciel Jeep’a Grand Cherokee WJ, marzył o całkowitej metamorfozie swojego pojazdu. Chciał, aby auto nie tylko wspaniale radziło sobie w terenie, ale również przyciągało wzrok nietuzinkowym wykończeniem i designem. Postanowił oddać samochód w ręce właścicieli polskiej marki osprzętu off-road – pasjonatów, którzy specjalizują się w modyfikacjach Jeep’ów. Tak narodził się X-Silver
Project.
Seryjny WJ z 2003 roku z silnikiem 4.7 V8 to przedstawiciel „ginącego gatunku” samochodów terenowych z zawieszeniem zależnym. Pierwszym etapem prac nad modyfikacjami było zamontowanie 5-calowego liftu zawieszenia, opartego na komponentach na zamówienie. Nowe zawieszenie umożliwiło montaż opon typu MT w rozmiarze 33x11x16. Opony zostały odsadzone na boki felgami o ET-20. Aby koła nie wystawały poza obrys karoserii zamontowano poszerzenia nadkoli.
Jeep został wyposażony w nowy układ dolotowy z filtrem stożkowym i snorkelem.
Założeniem projektu było doposażenie pojazdu w osprzęt off roadowy oraz zabezpieczenie dolnej części karoserii, nadkoli i maski powłoką poliuretanową o chropowatej matowej strukturze.
Zderzaki
Przód pojazdu został przygotowany pod największe wyzwania. Z bogatej oferty MetalPasji, Pan Tomasz wybrał stalowy zderzak przedni „Iron Man” z płytą pod wyciągarkę, wbudowanymi światłami LED do jazdy dziennej oraz soczewkami przeciwmgłowymi. Skorzystał również z proponowanych przez producenta dodatków w postaci otworów pod podnośnik hi lift, dzięki którym można bezpiecznie podnosić pojazd. Także odkręcany bull bar przydaje się podczas terenowych manewrów i rajdów. Design zderzaka odsłania przednie koła i poprawia kąt natarcia samochodu.
Zderzak tylny był prawdziwym wyzwaniem dla jego projektantów- miał pomieścić wyciągarkę 12000lbs, ramię koła zapasowego, gniazdo haka amerykańskiego 2’, a także wbudowane światła robocze w technologii LED i, konieczne w terenie, ultra solidne uchwyty do szarpania, polepszając jednocześnie kąt zejścia pojazdu. Zadanie zostało wykonane na medal! Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość zdemontowania w razie potrzeby ramienia koła zapasowego, uchwytów do szarpania, haka oraz osłony wyciągarki.
Bonusy
Żaden pojazd 4×4 jeżdżący w terenie nie może obejść się bez solidnych progów, które nie tylko chronią karoserię, ale w razie potrzeby umożliwiają podniesienie auta hi liftem, czy balansowanie lub asekurację pojazdu na trawersach. W projekcie X-Silver zamontowano klasyczny, prosty model progów 2D.
Z oferty bagażników dachowych Pan Tomasz wybrał najbardziej złożony konstrukcyjnie model „African Challenge”, wykonywany w technologii gięcia wielopłaszczyznowego metodą CNC. Na bagażniku zamontowano oświetlenie w technologii LED- przedni panel o mocy 180W, po jednej lampie roboczej o mocy 10W na bokach oraz dwie lampy robocze LED po 15W z tyłu*.
Instalację elektryczną ukryto estetycznie wewnątrz rur, a jej zakończenie hermetycznymi wtyczkami pozwala na szybki i niekłopotliwy demontaż bagażnika w razie potrzeby. „Elektrownią” steruje panel w podłokietniku pojazdu, do którego przewody poprowadzono pod tapicerką pojazdu. W panelu przewidziano także podświetlane włączniki wyciągarki przedniej i tylnej.
Dla lepszego doświetlenia terenu w polu widzenia kierowcy zamontowano dodatkowo także dwa LED-owe reflektory na masce.
Urokliwy design
Jako jedyna firma w Europie, producenci zamontowanego osprzętu lakierują swoje produkty przy pomocy innowacyjnej metody natrysku poliuretanem. Technologia ta, wynaleziona w Stanach Zjednoczonych, jest kilkanaście razy odporniejsza na zarysowania, obicia i inne uszkodzenia czy korozję od innych metod malowania. Ponadto powierzchnie łatwo można czyścić przy pomocy karchera, dlatego świetnie sprawdza się ona w off roadzie. Pan Tomasz, aby dodatkowo zabezpieczyć również karoserię pojazdu i nadać autu bardziej agresywnego charakteru zdecydował się na lakierowanie dolnej części karoserii do połowy drzwi, nadkoli, maski oraz snorkela. Jeep wygląda naprawdę bojowo!
Jeep Grand Cherokee WJ X-Silver Project – dane techniczno-eksploatacyjne
SILNIK
z zapłonem iskrowym, pojemność skokowa – 4 701 cm3, wielopunktowy wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – V8, stopień sprężania – 1:9, dwa zawory na cylinder, moc maksymalna – 223 KM przy 4 700 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 390 Nm przy 3 200 obr./min
SKRZYNIA BIEGÓW
automatyczna, 5-biegowa
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
NV-247 Quadra-Drive
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
zależne, wahacze dolne, górne regulowane, sprężyny o podwyższonej twardości, amortyzatory RC o wydłużonym zakresie pracy do liftu 4-6 cali
ZAWIESZENIE TYLNE
zależne, wahacze regulowane, A-wahacz, sprężyny o podwyższonej twardości, amortyzatory RC o wydłużonym zakresie pracy do liftu 4-6 cali
UKŁAD KIEROWNICZY
podwójny amortyzator skrętu, odpinane łączniki stabilizatora z przodu
KOŁA
felgi stalowe z ET-20, opony z bieżnikiem typu MT, BFG 33x11x16
WYPOSAŻENIE
wyciągarka o uciągu 5 443 kg, przedni panel oświetlenia LED 180 W, lampy robocze 10 W, tylne lampy robocze LED 15 W
WYMIARY, MASY
długość x szerokość – 4 605 x 1 858 mm, rozstaw osi – 2 690 mm, masa własna – 1 980 kg
Autor: Ilona Jantarska, Zdjęcia: Piotr Jantarski
Artykuł archiwalny z numeru 5/2014