Hybrydowa Kona
Hyundai poinformował o wprowadzeniu do oferty Kony z napędem hybrydowym. Trochę to dziwne, bo debiut tego pierwszego subkompaktowego SUV-a marki Hyundai był w 2017 roku, a zaledwie rok później pojawił się w pełni elektryczny model KONA Electric. Od października 2017 roku na rynku europejskim sprzedano 120 000 sztuk Kony i dopiero teraz ofertę uzupełnia wersja hybrydowa.
Technika
W nowym modelu KONA Hybrid zastosowano czterocylindrowy silnik 1.6 GDI Kappa z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jednostka napędowa zapewnia maksymalną moc 105 KM i moment obrotowy 147 Nm. Silnik elektryczny z magnesami trwałymi dostarcza 43,5 KM (32 kW) oraz maksymalny moment obrotowy w wysokości 170 Nm. Polimerowa bateria litowo-jonowa o pojemności 1,56 kWh zapewnia wyjątkową wydajność ładowania i rozładowania, optymalizując moc wyjściową akumulatora wysokiego napięcia i umożliwiając szybką regenerację. W połączeniu z układem napędowym o mocy 141 KM (104 kW) i 265 Nm momentu obrotowego całkowicie nowa KONA Hybrid zapewnia dynamiczne wrażenia z jazdy.
Nowa KONA Hybrid została wyposażona w system wspomagania oszczędnej jazdy (Eco DAS), który pomaga zmniejszyć zużycie paliwa oraz zminimalizować zużycie hamulców. Tryb żeglowania analizuje informacje drogowe z systemu nawigacji, aby poinformować kierowcę o zbliżającej się konieczności hamowania (np. zmiana kierunku, skrzyżowanie, zjazd z autostrady) i może być aktywowany w zakresie prędkości od 40 do 160 km/h.
Eco DAS posiada dodatkowo funkcję inteligentnego zarządzania energią podczas podjazdów i zjazdów. Gdy przed przewidywanym podjazdem bateria jest pusta, KONA Hybrid zwiększa pracę silnika spalinowego w celu ładowania akumulatora. Natomiast kiedy osiągnięty jest dostateczny poziom naładowania baterii podczas jazdy w dół, interweniuje silnik elektryczny, aby zminimalizować zużycie paliwa, a energia jest odzyskiwana przy jednoczesnym hamowaniu regeneracyjnym. W trybie eco istnieje możliwość hamowania odzyskowego za pomocą łopatek znajdujących się przy kierownicy. Po przełączeniu w tryb sport łopatki umożliwiają ręczną zmianę biegów spośród 6 biegów dwusprzęgłowa skrzyni. Dzięki niżej zamontowanemu akumulatorowi samochód ma również niżej położony środek ciężkości, co sprawia, że przyjemność z prowadzenia jest jeszcze większa.
Ceny i wersje wyposażenia
Nowa KONA Hybrid dostępna będzie w trzech wersjach wyposażenie: Comfort, Style oraz Premium. Do wersji z napędem hybrydowym będzie można zamówić pakiety znane już z wersji spalinowych.
Ceny modelu w wersjach bazowej odpowiednio Comfort, Style i Premium to 99 900 zł, 105 900 zł i 123 900 zł.