Z błogosławieństwem Forda
Odbywające się w Las Vegas targi SEMA, czyli Specialty Equipment Market Association, są najważniejszą imprezą branży wyposażenia dodatkowego oraz doskonałą okazją do pokazania wszelkich nowości i pochwalenia się swoimi zdolnościami w zakresie nietypowej modyfikacji pojazdów seryjnych.
Podczas targów SEMA 2017 Ford roztoczył patronat nad wieloma firmami, które stworzyły swoje wizje produktów tej marki. Nie zabrakło wśród nich SUV-ów i pickupów, przygotowanych według przeróżnych recept, niekoniecznie zgodnych z pierwotnym przeznaczeniem. Wszystko odbyło się z pełnym błogosławieństwem koncernu, przypieczętowanym oficjalnym oznaczeniem Ford Licensed Accessories. Dodatkowo, oprócz przejawów triumfu techniki nad zdrowym rozsądkiem, wśród zaprezentowanych aut można było znaleźć przykłady bardzo efektownej, a przy tym rzetelnej działalności inżynierskiej.
F-250 Super Duty XLT Project SD126
Każda misja jest możliwa
Przygotowany przez BDS Suspension
Już w stanie fabrycznym Ford Super Duty XLT jest bardzo dzielny terenowo, jednak wersja SD126 została jeszcze bardziej wzmocniona. Istotą projektu było przede wszystkim skrócenie rozstawu osi do 126 cali, co znalazło odzwierciedlenie w nazwie. Taka długość pozwoliła połączyć pojedynczą kabinę z krótką skrzynią. We wnętrzu wylądowało rajdowe wyposażenie, w tym: fotele kubełkowe, sportowe pasy bezpieczeństwa oraz terenowy GPS. Nadwozie poszerzono, by zmieściły się 42-calowe koła. W podwoziu użyto sprawdzonego zestawu BSD z amortyzatorami FOX.
Pojazd bazowy: 2017 Ford F-250 4x4 Super Duty XLT Regular Cab Napęd: silnik – 6.7 V8 Power Stroke, turbodiesel, skrzynia biegów – automatyczna TorqShift, 6-stopniowa z systemem SelectShift, system poboru zimnego powietrza S&B, komputer pokładowy EZ-LYNK, wydech Diamond Eye Podwozie: rozstaw osi – 126 cali (320 cm), zestaw zawieszenia BDS: przedni czterodrążkowy, tylny z wahaczami wleczonymi, amortyzatory FOX 2.5 DSC coilover z 3-calowymi bypassami, odbojniki FOX 2.0 IFP, drążek stabilizatora, sprężyny Pac Racing, wały napędowe JE Reel, osie F450 Dana 60/M300 10-śrubowe z przełożeniem głównym 4,30 Koła: felgi Stazworks Cheyenne 8, opony BFGoodrich Baja TA KR Nadwozie: poszerzenia błotników i progów McNeil Racing, zderzaki Rogue Racing, wlot powietrza RK Sport, wyciągarka Warn Zeon 12-S z końcówką Factor 55 FlatLink, oświetlenie Rigid Industries LED lighting 40” RDS, stopnie AMP Research, światła Recon, lakierowanie przez Butler Body Shop lakierem PPG orange metallic Wyposażenie: nagłośnienie Kicker i CompRT, klatka 1-3/4”, konsola centralna, fotele PRP Racing, pasy bezpieczeństwa 5.3, GPS Magellan eXplorist TRX7
F-150 Lariat SuperCrew
Szybki jak błyskawica
Przygotowany przez Air Design
Dla tego F-150 oczywistym wzorem była moda z lat 90. na muskularnie wyglądające, nisko zawieszone, sportowe półciężarówki. Współczesne jej wcielenie korzysta z nadwoziowych akcesoriów Air Design, m.in. z dodatkowych wlotów powietrza, które mocno zmieniają wygląd maski, błotników oraz dodatkowych spojlerów. Każdy element został przygotowywany za pomocą metod CAD. W końcu ten egzemplarz forda miał stać się wizytówką możliwości firmy.
Pojazd bazowy: 2018 F-150 4x2 Lariat SuperCrew Napęd: silnik – 3.5 V6 EcoBoost, skrzynia biegów – automatyczna, 10-stopniowa, wydech – Ford Performance cat-back Podwozie: zestaw zawieszenia Maxtrac Suspension 2/4 , amortyzatory – Bilstein, hamulce – Wilwood Big Brake, 6-tłoczkowe zaciski, tarcze (390 mm) Koła: felgi – Forgiato Fratello ECL, opony – Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico Nadwozie: warstwa ochronna Bedrug, zestaw nadwoziowy Air Design Street Series do obniżonego zawieszenia, spojlery, wloty powietrza, progi, maska, pokrywa skrzyni Leer, kamera ostrzegająca o martwym polu Rostra Ford SYNC, lakierowanie – Sherwin Williams, hak Rapid Hitch Wyposażenie: sejf Console Vault, skórzane fotele Recaro, głośniki Focal, odtwarzacz Astell & Kearn Kann
F-150 XLT SuperCrew
Pożyteczna przygoda
Przygotowany przez A.R.E. Accessories
Jaskrawe i kontrastowe barwy przyciągają uwagę – nie inaczej jest w przypadku tej czerwono-czarnej wyprawówki. Ambicją twórców nie była jednak chęć przyciągania uwagi, a stworzenie oszczędnej w formie konstrukcji. I trzeba przyznać, że im się to udało. Modern adventurer, czyli nowoczesny przygodowiec, łączy solidną bazę w postaci F-150 z wyposażeniem gotowym przyjąć trudy najdalszych wypraw. W transporcie i ochronie wyposażenia pomagają mocne bagażniki i zderzaki A.R.E.
Pojazd bazowy: 2018 Ford F-150 4x4 XLT SuperCrew Napęd: silnik – 2.7 V6 EcoBoost, skrzynia biegów – automatyczna, 10-stopniowa, wydech – Ford Performance cat-back, dolot – Corsa Podwozie: zawieszenie – Skyjacker, amortyzatory FOX, miechy powietrzne Air Lift, stabilizator Hellwig ProSeries Koła: felgi – Fuel Stroke, opony – Fuel Gripper M/T Nadwozie: Poszerzenia błotników Lund, powłoka ochronna BedRug, bagażniki A.R.E. Z Revo i A. R. E. Ascend, światła A.R.E. Rival LED, namiot dachowy James Baroud, stopnie i zderzaki N-Fab, lakierowanie Lynch Concepts lakierem Axalta, przyciemnienie okien Tint Works, pokrowiec Duraflex, bateria wyczynowych akumulatorów Reikken, system szuflad TruckVault, chłodziarka K2 Cooler Wyposażenie: nagłośnienie Kicker, tapicerka i dodatki Trent’s Trick, skóra Alea, rejestrator SEON
F-150 Lariat SuperCrew
Gotowy na przygodę gdziekolwiek droga poprowadzi
Przygotowany przez CJ Pony Parts
Wyboiste drogi i bezdroża są naturalnym środowiskiem dla F-150, ale można go do nich jeszcze lepiej przygotować. Tego zadania podjął się CJ Pony Parts. Tuner nie tylko zwiększył moc pojazdu, ale znacznie podniósł jego zawieszenie. Efektom dynamicznym i akustycznym towarzyszy spektakularna oprawa uzyskana kontrastowym malowaniem z matowymi elementami.
Pojazd bazowy: 2018 Ford F-150 4x4 Lariat SuperCrew Napęd: silnik – 3.5 V6 EcoBoost, skrzynia biegów – automatyczna, 10-stopniowa, wydech – Ford Performance cat-back, chiptuning SCT, dolot zimnego powietrza aFe Momentum GT Stage 2 z filtrem Pro 5R Podwozie: 7-calowy zestaw liftujący ReadyLIFT, amortyzatory SST3000, lakierowanie proszkowe elementów zawieszenia przez PA Powder Works, hamulce Wilwood Koła: felgi – dwuczęściowe, kute Fuel Hostage, opony – BFG Mud-Terrain T/A KM2 Nadwozie: błotniki Lund, osłona tylnej przekładni głównej Ford Performance, lakierowanie i grafiki nadwozia, elementy Addictive Desert Designs: zderzak przedni Stealth Fighter, zderzak tylny HoneyBadger, stopnie Rock Slider, osłona Race Series, zawiesie koła zapasowego HoneyBadger, reflektory Custom Bullseye Retro, dodatkowe oświetlenie: Diode Dynamics Demon Eyes, Rigid Radiance LED, oświetlenie podwozia Oracle Lighting Bluetooth ColorSHIFT LED, grill Custom T-Rex Wyposażenie: sejf Console Vault, kierownica Ford Performance Raptor, nakładki progów Ford Performance, wyszywane zagłówki
F-150 XLT SuperCab
Rezolutność inspirowana wyścigami
Przygotowany przez RK Sport
Moda na czerwono-czarne lakierowanie nie ominęła F-150. Oprócz kontrastowych kolorów uwagę przyciąga obniżone zawieszenie i wydatne spojlery sugerujące chęć wykorzystania efektu przyziemnego – wyścigowe nawiązania są oczywiste. Na masce umieszczono wydatny i na dodatek w pełni funkcjonalny wlot powietrza dolotowego. W trosce o osiągi nie tylko wzmocniono silnik lepszym dolotem i chiptuningiem, ale i zastosowano lekkie elementy z włókna węglowego.
Pojazd bazowy: 2018 Ford F-150 4x2 XLT SuperCab Napęd: silnik – 2.7 V6 EcoBoost, skrzynia biegów – automatyczna, 10-stopniowa, wydech – Ford Performance cat-back, dolot zimnego powietrza K&N, strojenie przez Cunningham Motors Podwozie: zestaw obniżający McGaughy’s, sprężyny Atlas Spring Koła: felgi – Forgiato Tecnica, opony – Toyo Proxes ST III Nadwozie: elementy z włókna węglowego RK Sport: wlot powietrza, przedni splitter, ramka grilla, osłony progów, tylny spojler, próg skrzyni, barwione projektory reflektorów, diodowe kierunkowskazy, światła przeciwmgielne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej Diode Dynamics, ceramiczne przyciemnienie szyb DUB IR Tint Nano Wyposażenie: sejf Console Vault, skórzana tapicerka Katzkin
F-150 Lariat
Więcej mocy i muskułów – więcej zabawy
Przygotowany przez RTR Vehicles
Przygotowany przez RTR F-150 nie ukrywa swego przeznaczenia – w końcu nosi nazwę Muscle Truck. Wizualne prężenie muskułów jest możliwe dzięki instalacji licznych nadwoziowych dodatków, a w zabawach na asfalcie i poza nim pomóc ma istotnie ulepszone podwozie. RTR zainstalowało w nim przedłużone amortyzatory oraz dłuższe wahacze powiększające rozstaw kół i zwiększające ich skok. Również mocy nie powinno zabraknąć – jej źródłem jest 5-litrowe V8. Ewentualnemu nadmiarowi sprosta wzmocniony, tylny most.
Pojazd bazowy: 2018 Ford F-150 4x4 Lariat SuperCrew Napęd: silnik – 5.0 V8, skrzynia biegów – automatyczna, 10-stopniowa, wydech – sportowy Magna Flow Podwozie: zestaw RTR: amortyzatory o zwiększonym skoku, przedłużone przednie wahacze poprzeczne, oś tylna heavy duty z odciążonymi półosiami Currie Enterprises, pióra pomocnicze i wzmocnione sprężyny, Koła: felgi – RTR Tech 6, opony – Nitto Ridge Grappler Nadwozie: zestaw RTR: gril, błotniki, nakładka na skrzynię, tylna klapa, ramka tablicy i jej oświetlenie, osłony podwozia i zderzaka Wyposażenie: dodatki RTR i Katzkin, plakietka podpisana przez Vaughn Gittin Jr. – uznanego driftera, którego kariera jest mocno związana z Fordem
F-150 XLT SuperCrew
Tradycja podtrzymana
Przygotowany przez Tjin Edition
Trzeba przyznać, że ten pickup potrafi przyciągnąć uwagę, mimo niezbyt istotnych zmian nadwozia i spokojnego lakierowania. Głównym powodem jest możliwość regulacji prześwitu za pomocą pneumatycznego zawieszenia. Najbardziej spektakularnym pokazem jego zakresu jest „gleba”. Z tym nurtem tuningu współgra reszta wyposażenia, głównie wielkie, 24-calowe koła, które zachęciły do instalacji odpowiednio wielkich tarcz i zacisków hamulcowych.
Pojazd bazowy: 2018 Ford F-150 4x2 XLT SuperCrew Napęd: silnik – 5.0 V8, skrzynia biegów – automatyczna, 10-stopniowa, wydech – Ford Performance cat-back, akumulator Optima Podwozie: zawieszenie Air Lift tuningowane przez Unique Fabrication, hamulce – zestaw Baer Grizzly z powiększonymi tarczami 6-tłoczkowe zaciski Koła: felgi – Rotiform, opony – Falken ZIEX S/TZ05 Nadwozie: lakierowane przez Custom Axalta, osłona skrzyni Retrax Pro MX Wyposażenie: nagłośnienie Kicker, sejf Console Vault, zestaw skórzanej tapicerki Katzkin
Super Duty F-350 Lariat
Odbajerowany na maksa
Przygotowany przez Hellwig Suspension Products
Ten ciężki pickup dosłownie wznosi się na wyższy poziom technicznego rozwoju, jedynie lekko ocierając się o szaleństwo. Oprócz tego, że sam w sobie jest bardzo ciekawą terenówką z mocnym silnikiem i dzielnym podwoziem, to jego obszerna skrzynia pełni funkcję nośnika dla kolejnego pojazdu – lekkiego side-by-side. W ten sposób można swobodnie dojechać naprawdę daleko, a w razie czego wyposażenie Forda obejmuje wszelkie niezbędne off-roadowe pomoce.
Pojazd bazowy: 2017 Ford F-350 4x4 Lariat Crew Cab Napęd: silnik – turbodiesel 6.7 V8 power stroke, skrzynia biegów – automatyczna, 6-stopniowa TorqShift z systemem SelectShift, wydech – sportowy MagnaFlow Pro DPF Podwozie: zestaw Icon Vehicle Dynamics Stage 5 z 4,5-calowym liftem, zestaw Hellwig – przedni i tylny stabilizator, miechy pneumatyczne Koła: felgi – Method Race 305 NV HD, opony – Falken Wild Peak M/T Off-Road Nadwozie: błotniki Lund, stopnie AMP Research PowerStep, lakierowanie lakierem BASF przez LGE-CTS, mocowanie haka Bolt Receiver, zderzaki Fab Fours Vengeance, podnośnik hi-lift, kanistry Daystar, łopata Krazy Beaver Tools, system uchwytów mocujących ładunek Macs, osłony przekładni głównych i miski olejowej Mag-Hytech, akumulatory Optima Batteries, grill T-Rex Grilles X-Metal, oświetlenie Rigid Industries, kompresor i zbiornik sprężonego powietrza Viair, wyciągarka Warn 16.5TI-S, sprzęgiełka Warn 05SD, listwa LED-owa Whelen, rurowa tylna burta Wilco, platforma dla UTV Sherptek, 2017 Arctic Cat Wildcat X LTD Wyposażenie: sejf Console Vault, fotele tapicerowane 5.11 Tactical przez Rogelio’s Upholstery, system mocowania taktycznego Molly, wzmocnione radio
Expedition Limited Max
Elegancki atletyzm
Przygotowany przez CGS Performance Products
Na tle innych propozycji ten Ford ma wyróżniać się elegancją. I nawet mając zastrzeżenia do amerykańskiego pojmowania elegancji, musimy przyznać temu rację. Stonowane malowanie współgra z dużymi, ale nie ostentacyjnymi kołami. Jednak bardziej niż zewnętrznym wyglądem produkt CGS ma przekonywać do siebie zaletami wnętrza, napędu i podwozia. W środku, za przyciemnianymi szybami, znajduje się poprawiona tapicerka i system audio-video. Oprócz tego wzmocniono silnik i hamulce.
Pojazd bazowy: 2018 Ford Expedition 4x2 Limited Max Napęd: silnik – 3.5 V6 EcoBoost, skrzynia biegów – automatyczna, 10-stopniowa, wydech ze stali nierdzewnej CGS Performance, zestaw Whipple – intercooler i pobór zimnego powietrza, chiptuning JET Performance, wyczynowe płyny eksploatacyjne AMSOIL Podwozie: zawieszenie McGaughy’s, hamulce Sparta, 6-tłoczkowe zaciski i 15-calowe tarcze Koła: felgi – kute, Savini SV66 Duoblock, pokryte warstwą ceramiczną Cerakote, opony – General Nadwozie: lakierowanie przez Andy’ego Meeh z Flying Iron Designs lakierem Axalta Super Jet Black, przyciemniane szyby przez Tint Work’s Wyposażenie: system DVD Ford Play VOXX, sejf Console Vault, tapicerka skórzana Alea, system dywaników Eagle Klaw
Expedition XLT
Wszelkie wygody poza głównymi drogami
Przygotowany przez LGE-CTS Motorsports
Nurt West Coast był główną inspiracją dla przeróbek tego luksusowego SUV-a o zachęcającej nazwie Expedition. Powstał więc rzeczywiście ekspedycyjny pojazd – zdolny do przewozu nawet 7-osobowej rodziny i to w pełnym komforcie oraz z możliwością biwakowania i noclegu. Jazda po nie najlepszej jakości drogach nie będzie wyzwaniem, a to za sprawą wzmocnionego i podwyższonego zawieszenia, 35-calowych emteków oraz pakietu osłon podwozia. Projektanci znają jednak możliwości pojazdu i brakiem wyciągarki sugerują, że nie jest on przeprawówką.
Pojazd bazowy: 2018 Ford Expedition 4x2 XLT Napęd: silnik – 3.5 V6 EcoBoost, skrzynia biegów – automatyczna, 10-stopniowa, wydech – Borla cat-back Podwozie: zawieszenie ICON Vehicle Dynamics z amortyzatorami 2” coil over, stabilizatory Hellwig, układ hamulcowy Sparta Evolution Koła: felgi Method Race MR309 Grid, opony BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM2 Nadwozie: lakierowanie i grafiki LGE-CTS Motorsports, lakier PPG Industries Envirobase, zderzaki i bagażnik dachowy LGE-CTS Motorsports Baja Forged, namiot dachowy z aneksem ARB USA Simpson IIII, oświetlenie KC HiLites LED Wyposażenie: system audio-video Ford Play VOXX, system audio Kicker z mocniejszym wzmacniaczem i głośnikami, sejf Console Vault, wodoodporne maty podłogowe, tapicerka i przeszycie Rogelio’s Upholstery, chłodziarka ARB USA, krzesła i akcesoria biwakowe ARB USA
EcoSport Titanium
Nie imponuje wielkością, ale nadrabia ambicją
Przygotowany przez Vaccar
Wybór Forda EcoSporta na bazę dla pojazdu wystawowego nie jest najszczęśliwszy, szczególnie w amerykańskich realiach, ale firma Vaccar całkiem nieźle poradziła sobie z tym tuningowym zadaniem i nie tylko uatrakcyjniła wygląd pojazdu, ale i doposażyła środek w elektronikę. Bardziej istotne dla dzielności terenowej są jednak zmiany mechaniczne – wzmocniono dwulitrowy silnik i przeprowadzono gruntowną optymalizacją układu napędowego, który na szczęście jest na obie osie. W wykorzystaniu potencjału napędu powinny też pomóc ateki.
Pojazd bazowy: 2018 Ford EcoSport 4WD Titanium Napęd: silnik – 2.0 I-4 , skrzynia biegów – automatyczna, 6-stopniowa, zestaw dolotu K&N Vaccar, podwójny wydech Flowmaster Vaccar, chiptuning JMS Chip & Performance PedalMAX, olej synetyczny AMSOIL Signature Series Podwozie: kute, stalowe nakrętki mocujące VMS Racing Koła: felgi – Konig Runlite, opony – Continental TerrainContact A/T Nadwozie: poprzeczki bagażnika dachowego Ford Accessories, lakierowanie BASF R-M, przeróbki Vaccar’s Master Garage, oświetlenie Diode Dynamics Stage Series Wyposażenie: nagłośnienie Kicker z 10-calowym subwooferem CompRT wzmacniacz CX Series 600.1, sejf The Club, monitor SCT GTX WD
autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: Ford