Wycieczki rowerowe stają się coraz popularniejszą formą spędzania wolnego czasu. Nierzadko aktywni sportowo użytkownicy pojazdów 4×4 montują bagażniki przeznaczone do przewozu rowerów. Na rynku akcesoryjnym znajdziemy wiele rozwiązań ułatwiających transport dwóch kółek.
Rodzaje bagażników
Ze względu na miejsce montażu bagażniki możemy podzielić na trzy kategorie: dachowe, montowane na tylnej klapie oraz przytwierdzane na haku holowniczym. Akcesoria ułatwiające transport dwóch kółek możemy również pogrupować ze względu na ilość przewożonych rowerów. Zwykle na belkach dachowych znajdują się rynienki, na których mogą stanąć rowery. Ich ilość uzależniona jest tylko od szerokości dachu pojazdu lub precyzyjniej od długości belek poprzecznych. W przypadku rozwiązań montowanych nad pojazdem zwykle skazani jesteśmy na zakup bagażnika ze ściśle określoną ilością mocowań dla rowerów, choć i tutaj zdarzają się rozwiązania modułowe. Ostatni podział, jaki możemy wyróżnić to propozycje solidne i mniej solidne.
Tanie czy drogie?
Rower zwykle waży kilkanaście kilogramów i jest niegabarytowy i trudny w przewozie, gdyż powoduje duże opory powietrza, a to przekłada się na wymagania w stosunku do konstrukcji bagażnika. Trzeba zaznaczyć, że dotyczy to wszystkich rozwiązań. Tanie konstrukcje nie koniecznie muszą być kiepskie i odwrotnie – te drogie nie zawsze zapewniają zadowalającą jakość. Przed zakupem powinniśmy postawić sobie pytanie – konstrukcje solidne czy niekoniecznie?
Te pierwsze zwykle będą służyły nam przez wiele lat, gdyż są to produkty posiadające patentowe zamknięcia. Często stosowne są przy nich zabezpieczenia w postaci zamka na kluczyk. W przypadku bagażników mniej solidnych możemy spodziewać się, że podpórki montażowe będą łatwo się gięły i odkształcały. Rynienki najazdowe zwykle mogą uginać się pod ciężarem rowerów, a gumy mocujące być kiepskiej jakości.
Decydując się na konkretne rozwiązanie musimy odpowiedzieć sobie na istotne pytanie – czy będziemy jedynie sporadycznie przewozić nasze rowery na trasie kilku kilometrów, czy może z dwoma kółkami będziemy musieli pokonać dużo dłuższe trasy. Zwykle uznane firmy oferują nam kilka typów rozwiązań, począwszy od tanich, prostych konstrukcji, jakie znajdziemy w sklepach sieciowych aż po solidne akcesoria z wyspecjalizowanych sklepów. Wybór należy tylko do nas.
Na dach
Najbardziej rozpowszechnione są bagażniki umożliwiające przewóz rowerów na dachu pojazdu. Ich zamontowanie nie stwarza większych problemów. Zwykle do relingów dachowych montujemy poprzeczne belki, a do nich przytwierdzamy szyny oraz rynienki. Jednak – jak to zwykle bywa – wszystko opiera się na szczegółach. W pierwszej kolejności uchwyt (stopę) montujemy do rynienki lub w przypadku nowszych pojazdów do relingu albo do punktu mocującego znajdującego się na łączeniu połaci dachu. Inne rozwiązanie to stopy mocowane na otworach drzwi i okien. Kolejne to uchwyty na przyssawkach lub uchwyty magnetyczne, które sprawdzają się jedynie przy przewozie lekkich bagaży. Dlatego też nie zaleca się ich do transportu rowerów. W przypadku rynienek z doborem odpowiednich uchwytów raczej nie ma kłopotów. Drobne problemy mogą pojawić się przy wyborze uchwytów dedykowanych. W takiej sytuacji trzeba zdecydować się na oryginalne, akcesoryjne rozwiązania. Możemy również zastanowić się nad zakupem stopy z zamkiem zabezpieczającym.
Sama stopa jest blaszana i wykonana jako element wytłoczka. Może posiadać plastikowe elementy maskujące, które poprawiają opływ powietrza. Spotykamy również elementy ze stopu metali lekkich. Drugą ważną częścią jest belka łącząca parę uchwytów lub relingi. Odpowiada ona za właściwe podparcie, na którym mocowane są szyny podtrzymujące rower. Belki są najczęściej profilami stalowymi, zamkniętymi, malowanymi lub powlekanymi tworzywem sztucznym. W nowszych rozwiązaniach belka wykonana jest z plastiku, a w jej wnętrzu znajduje się „zbrojenie” metalowe. Spotykamy również elementy z metali lekkich. Szyny, na których stawiamy rower najczęściej wykonane są ze stopu aluminium, a uchwyt stabilizujący rower to najczęściej profil stalowy bądź stop aluminiowy.
Za autem
W przypadku bagażników montowanych za autem mamy do czynienia z dwiema konstrukcjami. Pierwsza z nich to lekkie rozwiązanie instalowane na klapie pojazdu i zwykle dedykowane samochodom z nadwoziem typu kombi. Sporadycznie takie konstrukcje przytwierdza się również na haku. Drugim typem rozwiązań są bagażniki instalowane na haku holowniczym platformy.
Konstrukcje montowane na klapie składają się z uchwytów przymocowanych na krawędziach klapy, pasków stabilizujących bagażnik, konstrukcji nośnej oraz miejsca posadowienia rowerów. Podobnie jak i w przypadku rozwiązań dachowych poszczególne elementy mogą być wykonywane z wytłoczek blaszanych oraz profili zamkniętych metalowych. Droższe rozwiązania zwykle wykonywane są ze stopów metali lekkich.
Druga propozycja to montaż bagażnika-platformy na haku. Ta opcja zwykle przeznaczona jest do przewozu cięższych rowerów (np. ze wspomaganiem elektrycznym), których waga wynosi ok. 30 kg. Bagażniki tego typu bywają powszechnie nazywane platformami, głównie ze względu na wystającą poza obrys pojazdu konstrukcję, która składa się z ustawionych poprzecznie do samochodu dwóch, trzech lub czterech szyn. Montaż rowerów odbywa się podobnie jak w przypadku rozwiązań dachowych. Przytwierdzenie konstrukcji na haku wygląda nieco inaczej i odbywa się za pomocą śruby montażowej lub uchwytu, który nakładany jest na gałkę haka holowniczego, a następnie zaciskany za pomocą dźwigni, która zostaje zablokowana. Decydując się na zakup tego typu bagażnika musimy posiadać hak, co stanowi pewne ograniczenie. Zaletą rozwiązania jest stabilna konstrukcja.
Regulacje
Gdy bagażnik rowerowy zasłania tablicę rejestracyjną mamy spory kłopot. Regulacje prawne dosyć dokładnie określają nam miejsce, w którym może znaleźć się tablica rejestracyjna. Według przepisów nie ma możliwości zmiany miejsca jej montażu, pomimo tego, że większość bagażników ma przygotowane odpowiednie miejsce. Nie ma też możliwości wydania „trzeciej” tablicy, ani stworzenia dodatkowych zamienników czy naklejek. Obecnie trwają pracę nad zmianą regulacji prawnej w tej kwestii.
Nie należy się za to martwić wystającym poza auto bagażem. Tutaj przepisy są łaskawsze – element przewożony może wystawać do 2 m poza obrys pojazdu.
Jazda z rowerem
Przed wyborem rodzaju bagażnika powinniśmy zastanowić się zarówno nad miejscem parkowania naszego pojazdu, jak i nad warunkami, w jakich będziemy użytkować auto. Warto pamiętać, że samochód z rowerami na dachu nie zmieści się w garażu. Należy też uważać na wystające gałęzie. Podczas poruszania się z prędkością autostradową, rowery umieszczone na dachu naszego pojazdu będą stawiał duży opór. Ponadto w przypadku wysokiego auta terenowego utrudniony będzie też załadunek rowerów po przejażdżce. Rozwiązaniem jest montaż dwóch kółek z tyłu auta na haku lub na klapie. W przypadku wyboru takiego rozwiązania musimy jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach – pojazd staje się „dłuższy”, a co za tym idzie trudniej jest nim manewrować. Pamiętajmy również, że schowany za samochodem rower powoduje zawirowania powietrza i wszystkie z tym związane konsekwencje.
Regulacje prawne dotyczące umieszczenia i rozmieszczenia tablic na pojeździe określają nam:
[su_quote cite=”Rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dz.U.2002.133.1123 z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów. § 25.”]1.Właściciel pojazdu umieszcza na pojeździe tablice z przodu i z tyłu w miejscach konstrukcyjnie do tego przeznaczonych […]. Ponad to dosyć szczegółowo te kwestie określa później wydane Rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dz.U.2003.32.262 z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, a w tym Załącznik nr 5 ściśle regulujący miejsce tylnej tablicy rejestracyjnej. [/su_quote]