OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Uterenowiony Focus. Ford Kuga 2013

W hiszpańskiej fabryce Forda, w Walencji, produkcja nowej Kugi ruszyła pełną parą. W USA, ten sam model nosi nazwę Escape, i cieszy się zaskakująco dużą popularnością. W samej Europie, do 2016 roku, Ford chce sprzedać ponad milion egzemplarzy swojego najnowszego crossovera. Czy to realny plan, czy może jednak skrajny optymizm producenta?

Rozpoznanie
Najnowszy Ford Kuga technologicznie bazuje na podzespołach kompaktowego Focusa. Oba auta mają zbliżone wymiary nadwozia, stąd możliwym było wykorzystanie tej samej płyty podłogowej. Nowe wydanie Kugi ma nieco większe wymiary nadwozia, co pozwoliło na wzrost objętości bagażnika o 82 l. Nowy Ford pomieści 492 l bagażu. Chcąc uzyskać 1 615 l pojemności wystarczy wcisnąć jeden przycisk, który składa tylną kanapę.
Podobnie jak poprzednik, crossover ze znaczkiem Forda będzie dostępny zarówno z napędem na przednią oś, jak i 4×4. Wariant 2WD jest przewidziany dla wszystkich wersji silnikowych, z wyłączeniem 2-litrowej, 163-konnej jednostki. W przypadku diesli, w wyposażeniu jako opcja występuje dwusprzęgłowa, 6-stopniowa, automatyczna przekładnia PowerShift.

Silniki
Przyjrzyjmy się bliżej gamie oferowanych silników. Owszem, rewolucyjnych zmian w tym obszarze nie ma, lecz warto zwrócić uwagę na niewielki silniczek benzynowy o pojemności 1.6 l. Ta małolitrażowa seria EcoBoost strojona jest na 150 i 180 KM (tylko 4WD). W pierwszym przypadku producent informuje, że średnie zużycie paliwa będzie kształtowało się na poziomie 6,6 l/100 km. Mocniejsza opcja potrzebuje o 1 litr więcej na każde 100 km.
Wśród turbo diesli pozostaną dobrze nam znane motory TDCi (140 i 160 KM). Mocniejszy wariant jest kompletowany tylko z 4WD. Kierowcy mogą liczyć na średnie spalanie wynoszące około 5,3 l/100 km (wersja 140 KM). Mocniejszy silnik TDCi potrzebuje około pół litra więcej.

Dodatki
Wyposażenie Kugi zostało opatrzone etykietą [tooltip title=”ECOnetic.” content=”Podobnie jak w volkswagenowskim BlueMotion, producent kładzie nacisk na redukcję zużycia paliwa. Elementami, które składają się na ten ekologiczny pakiet są m.in.: zdławiony tryb pracy silnika – EcoMode, wskaźnik obecnie  zapiętego biegu oraz aktywna żaluzja wlotu powietrza do komory silnika (ogranicznik oporu powietrza).” type=”info” ]ECOnetic.[/tooltip]
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje sygnalizację obecności pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy, system kontroli pasa ruchu, funkcję monitorowania koncentracji kierowcy, układ stabilizacji toru jazdy przyczepy (Trailer Sway Control) oraz mechanizm rozpoznawania znaków drogowych. Między innymi te elementy wpłynęły na bardzo dobre wyniki oceny bezpieczeństwa auta przez Instytut Euro NCAP. Ogólna ocena testu wyniosła w pełni zadowalające 88% (czołówka w segmencie SUV).
Przyglądając się dalej liście wyposażenia można dostrzec system SYNC z funkcją automatycznego wzywania pomocy (Emergency Assistance). Po wybuchu choć jednej poduszki powietrznej lub odcięciu dopływu paliwa, układ ten, przy wykorzystaniu modułu GPS oraz telefonu kierowcy (połączonego z SYNC przez Bluetooth), wybiera numer alarmowy i przekazuje współrzędne miejsca wypadku w języku odpowiednim dla danego regionu. Podobne rozwiązanie zapewniają również inni producenci, np. Subaru.
Podczas codziennego użytkowania, kierowca doceni system odległościowego otwierania pokrywy bagażnika poprzez wykonanie odpowiedniego ruchu stopą pod tylnym zderzakiem.
Praktycznym dodatkiem jest znana od dawna z różnych modeli Forda – podgrzewana przednia szyba, która doskonale sprawdza się w zimowych warunkach.
Ceny Forda Kugi kształtują się mniej więcej na poziomie wyznaczonym przez konkurencję. Najtańszy wariant auta 1.6 EcoBoost Trend został wyceniony na 95 900 zł. Wersja TDCi 163 KM Titanium z przekładnią PowerShift to koszt, który przekracza 130 000 zł.
Licznik ruszył. Ford ma 3 lata na dotarcie do milionowego nabywcy Kugi. Czas, start!

Ford Kuga – silniki
1.6 EcoBoost – z zapłonem iskrowym, moc maksymalna – 150 KM (110 kW), maksymalny moment obrotowy – 240 Nm
1.6 EcoBoost – z zapłonem iskrowym, moc maksymalna – 180 KM (132 kW), maksymalny moment obrotowy – 240 Nm
2.0 Duratorq TDCi – z zapłonem samoczynnym, turbosprężarka, moc maksymalna – 140 KM (103 kW), maksymalny moment obrotowy – 320 Nm
2.0 Duratorq TDCi – z zapłonem samoczynnym, turbosprężarka, moc maksymalna – 163 KM (120 kW), maksymalny moment obrotowy – 320 Nm

Autor: Aleksander Goliat, Zdjęcia: Ford

...a może to też Cię zainteresuje: