OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

UAZ 31514 Northern Lights

Wojskowy genotyp

Nazwa UAZ to skrót od – Ульяновский автомобильный завод – Ulianowskij Automobilnyj Zawod. Po wojnie miejscowość Ulianowsk stała się przemysłowym ośrodkiem, gdzie oprócz UAZ-ów podjęto produkcję samolotów i czołgów. Prosta konstrukcja samochodów została doceniona, i to nie tylko w wojsku.

Był rok 2009. Do warsztatu wjechał UAZ – „zmięte” auto, z uszkodzonym silnikiem i podwoziem. Nadwozie nie było w tragicznym stanie, ale przywrócenie UAZ-a do życia było – mimo wszystko – wyzwaniem. Minęło kilka lat. Jak widać, wysiłek opłacił się.

UAZ 31514 Northern Lights – stan wyjściowy

Praca

Odrestaurowywanie auta musiało trochę zaczekać. Zakup części zamiennych, lakierów, wszelakiej chemii oraz przygotowanie teoretyczne trwało prawie dwa lata.
W pierwszym etapie prac zwrócono uwagę na zawieszenie. Przeguby, łożyska piast, tarcze hamulcowe, przewody hamulcowe, pompa układu hamulcowego i wiele innych elementów należało od razu wymienić. Opony również nie nadawały się do użytku. W tej kwestii wybór padł na BFGoodrich Mud Terrain T/A 33/12,50 R15 LT.
Nadwozie poddano gruntownemu „odświeżeniu”. Na pierwszy rzut oka nadwozie UAZ-a (okna i drzwi) wygląda jak jeden element. Tak naprawdę składa się ono z dwóch części – drzwi głównych oraz nadstawki z szybami. A te były niezbędne przy wykorzystywaniu pojazdów w zimowych warunkach bojowych (mowa o militarnych UAZ-ach). Z kolei w ciepłych warunkach klimatycznych szybko można było je zdemontować, odkręcając jedynie śruby mocujące.
Właściciel UAZ-a zdecydował się na nową jednostkę napędową, również wytworzoną przez tego samego producenta. Jest to motor ZMZ-40905 (montowany w modelu Hunter). Silnik generuje 128 KM mocy i 210 Nm momentu. Samochód nie jest lekki, dlatego większa moc jak najbardziej się przydaje. Jednostka może być zasilana 92-oktanową benzyną. Z racji dość wysokiego spalania, samochód korzysta z dużego, 100-litrowego zbiornika paliwa. W osprzęcie silnika znajdziemy nowy, pochodzący od BMW termostat. Silnikowi zafundowano montaż snorkela.
Jednostkę napędową sparowano z nową przekładnią. Starą czterobiegową skrzynkę zamieniono na bardziej nowoczesną, pięciostopniową przekładnię ręczną.

UAZ 31514 Northern Lights

Wszechstronność

Przed realizacją projektu założono, że samochód ma sprawdzać się zarówno podczas weekendowych, terenowych wycieczek i off-roadowych imprez, jak i na co dzień – w warunkach drogowych. O ile w poza asfaltem samochód spisuje się znakomicie, o tyle na szosie można mieć do niego pewne zastrzeżenia. Zawieszenie pojazdu bazuje na komplecie (przód i tył) potrójnych resorów piórowych. Takie rozwiązanie – mimo że solidne – jest zaprzeczeniem poczucia jakiegokolwiek komfortu. No cóż – wszystko zależy od wymagań kierowcy.

Zawieszenie UAZ-a podniesiono. W warsztacie skupiono się na zapewnieniu dobrego skoku zawieszenia. Odpowiednie resorowanie wspomagają amortyzatory teleskopowe. Ich brak byłby już lekką przesadą. Pierwsze UAZ-y posiadały amortyzatory ramieniowe, które dopiero po kilku latach zastąpiono teleskopowymi.

Jazda w nocy to pestka dla prezentowanego UAZ-a. Przedni pas nadwozia wspomożono wydajnymi ksenonami 5000K. Na dachu zainstalowano dodatkowe oświetlenie.
Nadwozie otrzymało dwa dość duże, plastikowe elementy, które z estetyką nie mają dużo wspólnego, ale są praktyczne. Jeden z nich umieszczono nad przednią szybą. Drugim wyłożono wewnętrzną część tylnej klapy kufra transportowego. Resztę powierzchni bagażnika wyłożono gumowym „dywanem”*.

Niewielką objętość bagażnika rekompensuje dachowy rurkowy stelaż o wymiarach 2 000 x 1 400 x 150 mm.

UAZ 31514 Northern Lights

Było warto

Patrząc na wynik prac nad UAZ-em, widać, że było warto. Efekt jest estetyczny i użytkowy zarazem. Nie brakuje smaczków takich jak łańcuszki podtrzymujące tylne chlapacze.

Diabeł tkwi w szczegółach – nawet zadbano o chlapacze, które otrzymały łańcuszki. Czy to niezbędny element? Z pewnością nie, ale dobrze się prezentuje i skutecznie wpływa na całokształt

Samochód dobrze spisuje się podczas off-roadowych imprez. Nadmierną wygodą nie grzeszy, ale z pewnością ma swoje atuty. I tak od wiosny 2009 roku udało się sporo zrobić. Wówczas w garażu stał samochód ze spalonym sprzęgłem, bez sprawnego układu hamulcowego, z łysymi oponami… lista mankamentów była długa. Na szczęście UAZ otrzymał drugie życie. Samochód po modernizacji miał rzucać się w oczy. I tak też się stało. Brawo!

UAZ 31514 Northern Lights – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK

ZMZ-409040: z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 2 693 cm3, moc maksymalna – 128 KM (94 kW) przy 4 600 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 210 Nm przy 2 500 obr./min

SKRZYNIA BIEGÓW

5-stopniowa, ręczna

SKRZYNIA ROZDZIELCZA

dwustopniowa, napęd kół tylnych, koła przednie dołączane na sztywno, przełożenie drogowe i zredukowane

ZAWIESZENIE PRZEDNIE

zależne, resory piórowe, amortyzatory teleskopowe

ZAWIESZENIE TYLNE

zależne, resory piórowe, amortyzatory teleskopowe

UKŁAD HAMULCOWY

przód – tarcze wentylowane, tył – hamulce bębnowe

KOŁA

opony BFGoodrich Mud-Terrain, obręcze ze stopów metali lekkich

WYMIARY, OBJĘTOŚCI

długość nadwozia – 4100 mm, rozstaw osi – 2 380 mm, rozstaw kół przód/tył – 1 445/1 445 mm, prześwit poprzeczny – 210 mm, objętość zbiornika paliwa – 78 l

MASY

masa własna – około 1 900 kg, dopuszczalna masa całkowita – 2 500 kg

OSIĄGI

prędkość maksymalna – 130 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – b.d., średnie spalanie w trybie pozamiejskim (średnia prędkość 90 km/h) – około 14 l/100 km

Autor: Dima Kowaliow, zdjęcia: Roman Nagradow

...a może to też Cię zainteresuje: