Reinkarnacja. Suzuki Samurai

Suzuki Samurai to niesamowicie dzielny terenowy maluch, lubiany w świecie off-roadowym. Przebudowy i usprawnienia tego auta są bardzo popularne wśród miłośników zabaw w błocie. Jednak to co my zrobiliśmy, jest pójściem jeszcze jeden krok dalej. Na nasz warsztat trafił mocno zaawansowany tuningowo samochód, który w dalszym ciągu przypomniał samuraia. Przebudowa odbywała się pod hasłem – „Żadnych Kompromisów”, i udała się w pełni. Auto dołączy w sezonie 2014 do zespołu Xtreme Off Road Team i będzie startowało w rajdach przeprawowych w klasie [tooltip title=”Adventure” content=”Samochody klasy Adventure muszą spełniać określone wymagania. Jednym z nich jest zamontowana na stałe wyciągarka elektryczna lub hydrauliczna o uciągu właściwym do masy samochodu.” type=”info” ]Adventure[/tooltip].

Materiał do budowy
Samurai dojechał do serwisu Xtreme4x4.pl zaraz po zakończeniu tegorocznego Pucharu Polski OFF-ROAD PL w Nowej Dębie. W poprzednim sezonie już był przebudowywany, ale dotyczyło to jedynie konwersji zawieszenia z resorowego na sprężyny. Jednak standardowe, chociaż wzmocnione zawieszenie, nie spełniało swojego zadania idealnie. Właściciel pojazdu podjął męską decyzję o modyfikacjach, aby to i tak już bardzo dzielne auto stało się perfekcyjnie przygotowaną terenową rajdówką.
Miało być profesjonalnie i kompleksowo – bez żadnych ustępstw technicznych. Cel to zbudować pojazd jak najbardziej niezawodny, lekki, a zarazem wytrzymały. Pierwszym i najważniejszym zadaniem było stworzenie niezawodnego zawieszenia – czyli koniec ze zniszczonymi amortyzatorami po każdym większym rajdzie. Nie można było także pozostawić samemu sobie kwestii bezpieczeństwa, czyli budowa klatki bezpieczeństwa. Tu zgodnie z obowiązującymi trendami w rajdach przeprawowych najlepiej się sprawdzają klatki zintegrowane z ramą. Mieliśmy także do rozwiązania problem wyważenia samochodu – najlepiej, aby rozkład masy zbliżał się do ideału 50/50.

Montujemy coil overy
Bolączką Suzuki Samuraia było zawieszenie i rozstaw osi. Nawet wzmocnione gazowe amortyzatory Iron Mana nie wytrzymywały walki w terenie, a krótki rozstaw osi sprawiał, że auto osiągało na dołkach efekt ping ponga.
Wybór padł na amortyzatory John Red – produkowane na indywidualne zamówienie i tylko dla firmy Xtreme4x4. Sprawdzone już w boju i testach coil overy, pracują rewelacyjnie m.in. w aucie Teamu Xtreme Off Road Team Mariusza Wilka i Marcina Krawczyka. Dwie sprężyny, dwa i pół cala średnicy i 37 centymetrów skoku dają duże możliwości w terenie! Montaż amortyzatorów pociągnął kolejne decyzje konstrukcyjne.

Przebudowa
Samurai po zeszłym sezonie był bardzo mocno zmodyfikowany i doinwestowany – silnik 1,6 z Vitary, wzmocnione wszystkie elementy przeniesienia napędu – półosie Trail Gear, elementy reduktora Calmini, blokady ARB, zmienione przełożenia w mostach.
Prace rozpoczęliśmy od podjęcia decyzji o pozostawieniu tego co dobre – układu przeniesienia napędu wraz z silnikiem. Pozostała także duża część ramy, która jak się okazało była względnie zdrowa i niezniszczona, i można było ją wykorzystać jako podstawę pod budowę klatki. Do ponownego montażu pozostawiliśmy jeszcze tylko fotele, kierownicę i niezniszczalną wyciągarkę Warna 8274 z dwusilnikową przystawką Gigglepina.
Pozostałe elementy zostały zdemontowane i pojechały w ostatnią drogę na złom. Pierwszą rzeczą, którą należało zrobić było oczyszczenie ramy i mostów z wszelkich niepotrzebnych zaczepów i uchwytów. Po tym zabiegu przyszedł czas na wzmocnienie i skrócenie ramy, rozsuniecie osi i montaż nowych elementów mocowań. Czyszczenie nie było łatwe i szybkie – ktoś kiedyś bardzo się postarał, zabezpieczając elementy podwozia. Ilość czegoś przypominającego smołę i bitgumę była zaskakująco duża, jednak właśnie to uratowało metal przed korozją. Skrupulatnie i bez zbędnych narzekań praca posuwała się do przodu i już wkrótce można było przystąpić do spawania.
Mozolnie powstawała klatkorama, każda wspawana rurka w takiej konstrukcji nierzadko spełnia kilka funkcji – jest elementem bezpieczeństwa, uchwytem amortyzatora, bump stopa, silnika czy chłodnicy. Ponadto klatka musiała być budowana w oparciu o regulamin bezpieczeństwa, czyli zgodnie z załącznikiem”J” FIA oraz sugestiami właściciela pojazdu. Trzeba pamiętać, że amortyzatory coil over John Red mają swoje słuszne rozmiary, przez to zamontowanie ich w sposób zgodny z przeznaczeniem, a zarazem estetyczny jest nie lada wyzwaniem.
Ze względu na rozkład masy pojazdu zdecydowaliśmy, że wyciągarka wyląduje z tyłu auta, tuż obok chłodnicy i zbiornika paliwa.

Montaż samochodu
Po zakończeniu budowy klatki, a przed jej pomalowaniem nastąpił tzw. montaż suchy, czyli wykonywanie podłóg, ścian (grodziowej i tylnej), tunelu i elementów karoserii – wszystko z kompozytów bądź aluminium. Gdy już wszystko pasowało, a my byliśmy pewni, że każdy uchwyt i uchwycik jest na swoim miejscu, auto ponownie zostało rozebrane i elementy pojechały do malowania.
Następnie zaczęła się najprzyjemniejsza część budowy samochodu – ostateczny montaż. Z każdą przykręconą częścią zbliżaliśmy się do finału, chociaż jak zwykle elementy instalacji elektrycznej, którą trzeba było wykonać od początku, zabrały najwięcej czasu i nie były tak efektowne jak np. przykręcanie przedniego grilla.

Efekt
Powstało auto z ogromnym potencjałem – dopracowany został każdy element zarówno pod względem wizualnym jak i technicznym. O to właśnie chodziło nam przy tworzeniu Samuraia – żadnych kompromisów, żadnego pójścia na skróty. Efekt? Zawieszenie jest niezawodne – amortyzatory można uszkodzić tyko mechanicznie, a ich skok i praca pozwala nie zdejmować nogi z gazu nawet przy dużych nierównościach. Układ przeniesienia napędu pochodzi z najwyższej dostępnej półki tuningowej, czyli ryzyko uszkodzenia ograniczyliśmy do możliwego minimum. Klatka bezpieczeństwa wykonana jest nawet bardziej rygorystycznie niż wymagają tego przepisy. Pierwsze testy pokazały słuszność naszego kierunku budowy, a właściciela zaskoczyły możliwości trakcyjne auta. Mechanicy zespołu Xtreme Off Road Team pokazali po raz kolejny, że doświadczenie jakie zdobyli podczas rajdów i serwisów rajdowych jest niezwykle ważne w konstruowaniu i budowaniu aut, które nie tylko mają być niezawodne, ale mają także cieszyć oczy fanów off-roadu.

Plany startowe
Czekamy na kalendarze rajdów na nowy 2014 rok. Mamy nadzieję, że nie powtórzy się pechowa sytuacja sezonu 2013, kiedy to dziwne i niedorzeczne decyzje naszych politycznych decydentów spowodowały chaos i serię odwołanych imprez, przez co wiele teamów rajdowych musiało reorganizować i zmieniać grafiki startowe w ostatniej chwili. Spowodowało to ogromny dyskomfort zarówno zawodników, jak i sponsorów, nie wspominając o organizatorach zawodów.
Jako Xtreme Off Road Team – już w składzie dwóch aut, planujemy starty w najważniejszych rajdach przeprawowych w Polsce. Zarówno w klasie Extreme – naszym Sam-em Xtreme w składzie Mariusz Wilk, Marcin Krawczyk, jak i w klasie Adventure – opisanym powyżej SAM-uraiem Xtreme (z załogą Janusz Łopacki i Marcin Kmiecik). Liczymy na Puchar Polski OFF-ROAD PL, Rajd Poland Trophy czy kultowy MAGAM TROPHY. Nie ukrywamy, że sukcesy w cyklu cross-country RMF Maxxx Kager Rally 2013 każą nam zainteresować się także tego typu rajdami, to tu przecież jest Drezno-Wrocław, MT Rally czy TransGothica.

[symple_tabgroup]
[symple_tab title=”Silnik”]
1.6 16v (Suzuki Vitara), 4-cylindrowy, rzędowy, rodzaj paliwa –gaz, moc maksymalna – 97 KM przy 5700 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 132 Nm przy 4000 obr./min
[/symple_tab]
[symple_tab title=”Skrzynia biegów”]
manualna
[/symple_tab]
[symple_tab title=”Skrzynia rozdzielcza”]
dwubiegowa, sposób rozdziału napędu 2×4, 4×4,
[/symple_tab]
[symple_tab title=”Zawieszenie przednie”]
zależne – wahacze wleczone, panhard, most Samurai, mechanizm różnicowy ze 100% blokadą ciśnieniową ARB, amortyzatory 2.5′ John Red Coil Over, sprężyny John Red, skok 14″
[/symple_tab]
[symple_tab title=”Zawieszenie tylne”]
zależne – A wahacz, most Samurai, mechanizm różnicowy ze 100% blokadą ciśnieniową ARB, amortyzatory amortyzatory 2.5′ John Red Coil Over sprężyny John Red , skok 14”
[/symple_tab]
[symple_tab title=”Układ hamulcowy”]
hydrauliczny układ hamulcowy z podciśnieniowym wspomaganiem, hamulce tarczowe
[/symple_tab]
[symple_tab title=”Układ kierowniczy”]
przekładnia Toyota Land Cruiser
[/symple_tab]
[symple_tab title=”Koła”]
opony – Simex 33×10,5×15, felgi – stalowe JONH RED 15”
[/symple_tab]
[symple_tab title=”Nadwozie”]
klatka bezpieczeństwa zintegrowana z ramą, karoseria – elementy laminatowe i aluminium, fotele kubełkowe, kierownica Sparco, sportowe 5-punktowe pasy, 3-calowe pasy TAKATA
[/symple_tab]
[symple_tab title=”Wyposażenie”]
wyciągarka główna WARN 8274 Gigglepin z liną syntetyczną – 10 mm – 50 m, wyciągarka pomocnicza – Xtreme z liną syntetyczną Dynemaa – 10 mm – 40 m, akumulatory – Optima, metromierz, GPS Garmin, oświetlenie Xenonowe, LED bar John Red, dwa światła robocze LED tylne
[/symple_tab]
[symple_tab title=”Wymiary i masy”]
b.d.
[/symple_tab]
[symple_tab title=”Osiągi”]
b.d.
[/symple_tab]
[/symple_tabgroup]

Autor: Mariusz Wilk, Zdjęcia: Xtreme Off Road Team

...a może to też Cię zainteresuje:

Brazylijska motoryzacja

Czego możemy zazdrościć Brazylijczykom? Brazylia jest ogromnym i bardzo ludnym krajem. Z powierzchnią ponad 8,5 miliona km² zajmuje 5. miejsce

Czytaj dalej >>