OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Przyczepa Smittybilt Scout

Na złą drogę

Prawdopodobnie niewielu z nas zdecyduje się na zakup przyczepy Smittybilt i sprowadzenie jej do Polski. Takie konstrukcje są bowiem niezbyt często używane w terenie. Pomimo to uznaliśmy, że warto przedstawić to rozwiązanie. Prezentowana przyczepa off-roadowa z pewnością jest doskonale zaprojektowana i przemyślana pod względem konstrukcyjnym.

Przyczepa Smittybilt

Niezaprzeczalną zaletą przyczepy Smittybilt jest to, że gdy chcemy wyjechać w teren, nie musimy za każdym razem pakować samochodu, a później rozpakowywać go, wystarczy, że zapniemy przyczepę i ruszymy w drogę.

Przyczepa Smittybilt

Dedykowana

Przyczepa Smittybilt została opracowana z myślą o amerykańskim rynku, dlatego nie dziwi fakt jej kompatybilności z Jeepem Wranglerem*, o czym świadczą jej rozmiary, rozstaw osi oraz kształt błotników. Spójne jest również ogumienie w rozmiarze 265/70 R17. Warto wspomnieć, że przy zakupie przyczepy otrzymujemy trzy pełnowymiarowe koła na stalowych felgach. Dodatkowo Smittybilt Scout Trailer została zaprojektowana tak, by w przypadku zamontowania w pojeździe większych niż 37-calowe kół, możliwe było użycie takiego samego ogumienia w przyczepie.

Kompatybilność z Jeepem Wranglerem nie oznacza jednak, że przyczepa nie może być podpięta do innych pojazdów.

Przyczepa Smittybilt

Funkcja

Smittbilt Scout jest projektem w pełni przemyślanym. Producent wyznaczył i podzielił całą dostępną przestrzeń na kilka przedziałów, największą powierzchniowo pozostawiając na część główną. Ponadto wygospodarowano miejsce na generator prądu oraz część kuchenną z przesuwną szufladą na kuchenkę. Na dyszlu natomiast ulokowano koło zapasowe oraz kontener na narzędzia. Wszystkie przedziały i pojemniki są zamykane na bezpieczne, patentowe zasuwy.

Przyczepa Smittybilt

Namiot

Nad częścią ładunkową przyczepy znajduje się wykonana ze stalowych kształtek konstrukcja, pozwalającą na montaż namiotu dachowego oraz dodatkowej rolety. Wysokość całej konstrukcji jest regulowana, a dostępu do namiotu strzeże dodatkowa, składana drabinka. Namiot, roleta oraz agregat prądotwórczy o mocy 2 600 są oferowane w opcji – istnieje możliwość odpowiedniej modyfikacji wielkościowej.

Przyczepa Smittybilt

Zawieszenie

Układ prowadzenia zawieszenia kół w przyczepie off-roadowej jest zwykle dużym wyzwaniem. Standardowo w przyczepach towarowych montowana jest sztywna oś o bardzo niewielkim skoku zawieszenia. W Smittybilt Scout zastosowano zawieszenie niezależne z wzdłużnie prowadzonymi, szerokimi, prostokątnymi, ustawionymi poziomo wahaczami. Jako element resorujący zostały użyte sprężyny i amortyzatory teleskopowe. Dodatkowo zastosowano pasowe ograniczniki skoku zawieszenia. Taka konstrukcja pozwala na pokonywanie dużych nierówności terenu, uzyskując przy tym dużą stabilność, bez tendencji do wychylania się.
Jak powszechnie wiadomo, w tego typu przyczepach nie sprawdza się hamulec najazdowy, dlatego też na wyposażeniu Smittybilt Scout Trailer znalazła się jego zmodyfikowana wersja elektryczna. Za podstawę układu odpowiadającego za zatrzymanie przyczepy posłużyły 10-calowe bębny hamulcowe.

Przyczepa Smittybilt

Komfort

Podczas wypadów w teren przyczepa może być komfortowym rozwiązaniem pozwalającym na niezależność „kulinarno-noclegową”. Z drugiej strony, po zatrzymaniu się i odpięciu z haka możemy czuć się w pełni wolni i korzystać z zalet nieobciążonej terenówki.

Przyczepa Smittybilt

Smittybilt Scout Trailer – tabela techniczna

Wymiary: długość – 120 cali, szerokość – 75 cali, wysokość – 54 cale
Wymiary części głównej w obrysie burt zewnętrznych: długość – 65 cali, szerokość – 47 cali, wysokość – 27 cali
Rama: stalowa, wykonana z kształtek, zaczep holowniczy z bezpiecznym, elektrycznym hamulcem, dodatkowe, postojowe stabilizatory
Nadstawka: stalowa, regulowana konstrukcja, opcjonalnie namiot dachowy z drabinkowym wyjściem
Materiał poszycia: stalowe burty, stalowe nadkola
Prześwit: przy oponach 265/70 R17 – 12 cali, na wysokości dyszla – 27 cali
Ładowność: 1 763 funtów
Zawieszenie: niezależne, wzdłużne, szerokie, prostokątne, wahacze wsparte na sprężynach, amortyzatory teleskopowe, pasowe ograniczniki skoku zawieszenia

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: producent

...a może to też Cię zainteresuje: