Już niebawem na rynku pojawi się trzecia generacja Mercedesa klasy M. Do tej pory M-ce udało się zyskać dużą popularność na europejskim rynku. Nie tylko europejskim. Auto można spotkać na wielu kontynentach. SUV od Mercedesa to również częsty widok na amerykańskich drogach. „M klasa” drugiej generacji jest produkowana już od ponad pięciu lat. Przyszedł czas na zmiany.
Model ML 250 BlueTEC 4Matic zużywa zaledwie 6,0 litrów ON/100 km (cykl NEDC) i potrafi pokonać na jednym baku nawet 1500 kilometrów.
„Klasa M to ucieleśnienie naszych 125-letnich doświadczeń w konstruowaniu samochodów. Nowy model stanowi milowy krok w zakresie wydajności, bezpieczeństwa, przyjemności z jazdy i designu – mówi Thomas Weber, członek zarząd Daimler AG odpowiedzialny za rozwój samochodów Mercedes-Benz.
Design nie do pomylenia
Pełne siły rysy nowej Klasy M ze znanym z poprzedników kształtem słupków C od pierwszej chwili nie pozostawiają złudzeń, z jakim modelem mamy do czynienia. Z przodu dominują charakterystyczne dla mercedesów elementy – w tym szeroki, elegancki wlot powietrza z umieszczoną centralnie gwiazdą oraz zintegrowane ze zderzakiem oświetlenie LED do jazdy dziennej. Profil Klasy M ujawnia cechy typowe dla modeli mocno związanych z asfaltem – krótkie zwisy, długi rozstaw osi, łagodnie opadającą linię dachu oraz duże obręcze o średnicy od 17 do 20 cali. Sportowy wyraz podkreślają opcjonalne, 21-calowe felgi AMG.
Najbardziej aerodynamiczny SUV w klasie
Ze współczynnikiem oporu powietrza Cd równym 0,32 (ML 250 BlueTec) nowa Klasa M podnosi klasową poprzeczkę w dziedzinie aerodynamiki. Intensywne symulacje, przeprowadzane na wirtualnych modelach, zakończyły się badaniami prototypów w tunelu aerodynamicznym. Stylizacja przedniego zderzaka ze zintegrowanym spojlerem, zasłona sterująca dopływem powietrza, uszczelnienia wokół przednich lamp, kształt obudów lusterek, spojler dachowy, panele podłogowe i zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki obręcze – to wszystko zapewnia perfekcyjny przepływ powietrza wokół samochodu.
Dobre samopoczucie w wyposażeniu
We wnętrzu Klasy M wszechstronność SUV-a spotyka się z atmosferą, jaką zapewniają limuzyny marki Mercedes-Benz. Wystarczy rzut oka na przejrzyste, wyrafinowane w formie zegary, szeroką konsolę środkową z wyświetlaczem systemu Comand oraz ekskluzywne detale, by odkryć, że to idealne miejsce na dalekie wyprawy. Zależnie od upodobań klienta, kokpit może zostać wykończony okładzinami z jednego z czterech gatunków drewna lub aluminium.
Przestronne wnętrze oferuje teraz jeszcze więcej miejsca od poprzednika: szerokość na wysokości łokci wzrosła o 34 mm z przodu i o 25 mm z tyłu auta. Z fotelem regulowanym wzdłużnie w zakresie 350 mm i na wysokość w zakresie 90 mm, każdy kierowca Klasy M znajdzie dla siebie właściwą pozycję. Tylna kanapa posiada oparcie o regulowanym kącie pochylenia oraz rękaw do przewożenia nart, a po jej złożeniu pojemność bagażnika rośnie do 2010 litrów (do linii dachu).
Wysoka efektywność procentuje dalekim zasięgiem
Nowa Klasa M wjeżdża na rynek w trzech wersjach silnikowych. Oszczędny turbodiesel ML 250 BlueTEC 4Matic generuje moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy równy 500 Nm. Przyspieszenie od 0-100 km/h zajmuje mu 9 s, prędkość maksymalna wynosi 210 km/h, a średnie zużycie paliwa to zaledwie 6 l ON/100 km (cykl NEDC).
Szybszy, ale niekoniecznie bardziej paliwożerny model ML 350 BlueTec 4Matic zużywa średnio 6,8 l ON/100 km. Jego 3-litrowy turbodiesel V6 legitymuje się mocą 258 KM i maksymalnym momentem obrotowym 620 Nm. Osiągnięcie prędkości 100 km/h trwa 7,4 s, a wskazówka prędkościomierza kończy swój bieg na 224 km/h.
Obydwa diesle trafią na rynek jedynie jako wersje BlueTec – uzbrojone w system selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Mniejszy, 4-cylindrowy wariant ML 250 BlueTec (z motorem zastosowanym już w Klasie S) zastąpi 3-litrowy silnik V6, montowany w poprzedniku.
Mocniejszy turbo diesel ML 350 BlueTec korzysta ze zmodyfikowanej, bardziej wydajnej jednostki V6 o pojemności 3 litrów. Niższy apetyt na paliwo umożliwia m.in. zastosowanie opracowanej przez inżynierów AMG technologii TWAS. Specjalna powłoka na ściankach cylindrów służy optymalizacji tarcia, a rezygnacja z żeliwnych tulei pozwoliła zaoszczędzić względem poprzednika 4,3 kilograma. Tylko ten zabieg ograniczył zużycie paliwa o 3 procent.
Benzynowy ML 350 4MATIC BlueEfficiency osiąga moc 306 KM i maksymalny moment obrotowy 370 Nm. Może pochwalić się przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 7,6 s i prędkością maksymalną 235 km/h oraz średnim zużyciem paliwa 8,5 l/100 km (cykl NEDC). Model korzysta z nowej generacji silnika benzynowego BlueDirect z bezpośrednim wtryskiem paliwa i piezoelektrycznymi wtryskiwaczami (ciśnienie wtrysku 200 bar).
Szczególnie imponuje zasięg nowej Klasy M. Ze średnim zużyciem paliwa 6 l ON/100 km (cykl NEDC), ML 250 BlueTec 4Matic potrafi na 70-litrowym baku pokonać około 1170 kilometrów. Wariant wyposażony w większy zbiornik o pojemności 93 litrów po zatankowaniu do pełna przejedzie aż 1500 kilometrów.
Każdy detal pomaga oszczędzać
Stworzone w duchu downsizingu silniki wysokoprężne BlueTec i nowa generacja motorów benzynowych BlueDirect, najniższy w klasie współczynnik oporu powietrza (Cd = 0,32), pakiet BlueEfficiency z seryjną funkcją ECO start/stop oraz elektryczne wspomaganie układu kierowniczego zapewniają Klasie M doskonałą wydajność.
Także konstrukcja nowej, 7-stopniowej przekładnia automatyczna 7G-Tronic Plus została zoptymalizowana pod względem ograniczenia zapotrzebowania na paliwo. Inteligentny system zarządzania energią pozwala korzystać z urządzeń zasilających – w tym pompy oleju, cieczy chłodzącej oraz paliwa – tylko wtedy, gdy jest to konieczne. To samo dotyczy klimatyzacji Thermatic i Thermotronic. W silnikach wysokoprężnych ważną rolę pełni ponadto system selektywnej redukcji katalitycznej SCR, zastosowany w układzie wydechowym.
Umiejętne zastosowanie lekkich materiałów pozwoliło inżynierom uniknąć niepotrzebnego zwiększenia masy auta. Przykład? Maskę i błotniki wykonano z aluminium, a ukrytą za deską rozdzielczą belkę wzmacniającą – z magnezu. Konstrukcja nowej Klasy M wyznacza szlak, jakim podążą przyszłe modele Mercedesa. Po raz pierwszy w projekcie zastosowano koncepcję „przejrzystości energetycznej”, która bada i optymalizuje każdy najmniejszy szczegół, odpowiadający za przepływ energii – od zbiornika paliwa aż po łożyska kół.
Komfort, dynamika jazdy i własności terenowe
Po raz pierwszy stalowe zawieszenie Klasy M zostało wyposażone w funkcję selektywnego tłumienia. Podczas codziennej jazdy lub w warunkach terenowych łagodnie wybiera nierówności i rozpieszcza komfortem, zaś w trakcie nagłych lub szybkich manewrów usztywnia amortyzację, zapewniając niezachwianą stabilność na drodze. Po dotarciu do celu nieodzowna okaże się zwrotność Klasy M – średnica zawracania równa 11,8 m to najlepszy wynik w klasie.
Dla tych, którzy zechcą zjechać z utwardzonych szlaków, modele ML 350 BlueTec 4Matic i ML 350 4MATIC BlueEfficiency oferują seryjny pakiet off-roadowy z napędem na cztery koła 4MATIC i elektroniczną kontrolą trakcji ETS oraz aktywowanym przyciskiem, terenowym trybem pracy skrzyni biegów. Po jego uruchomieniu przekładnia później załącza kolejne przełożenia, pedał gazu staje się bardziej wrażliwy na nacisk, a zestrojenie systemu ABS zapewnia optymalne hamowanie na miękkiej nawierzchni.
Kolejne pomocne funkcje – Start-off Assist, Hold oraz Downhill Speed Regulation (DSR) – pomagają kierowcy w ruszaniu i kontrolowaniu prędkości podczas jazdy po zboczach. Z myślą o terenowych wyzwaniach można dodatkowo uzbroić Klasę M w opcjonalny pakiet On&Offroad z sześcioma trybami pracy układu napędowego i zawieszenia Airmatic:
– Automatic (służy do jazdy w normalnych warunkach)
– Offroad 1 (lekki teren, drogi gruntowe)
– Offroad 2 (trudny teren, strome zbocza)
– Winter (warunki zimowe, śliskie i zaśnieżone drogi)
– Sport (dynamiczna podróż krętymi drogami)
– Trailer (wspomaga ruszanie, manewrowanie i hamowanie podczas jazdy z przyczepą)
Do wyboru każdego z nich służy pokrętło na desce rozdzielczej. Bez względu na tryb jazdy, ustawienia przekładni, systemu DSR czy samopoziomującego zawieszenia Airmatic mogą być modyfikowane niezależnie. Pakiet On&Offroad zawiera osłony podwozia, skrzynię z przełożeniem redukcyjnym, wzdłużną blokadę mechanizmu różnicowego oraz układ Airmatic. Maksymalny prześwit wynosi 285 mm, a głębokość brodzenia – 600 mm.
Król zakrętów: żadnych przechyłów
Nowa Klasa M może zostać również wyposażona w system aktywnej kontroli przechyłów Active Curve System. Zależnie od przyspieszeń bocznych, prędkości jazdy i ustawień układu Airmatic, Active Curve System niweluje przechyły nadwozia, wykorzystując stabilizatory przedniej i tylnej osi.
Relaksującemu i bezpiecznemu podróżowaniu sprzyja sztywna konstrukcja nadwozia, jeszcze skuteczniejsza izolacja komory silnikowej i kabiny, rozbudowane systemy kontroli układu jezdnego oraz zoptymalizowane pod względem wibracji zespoły napędowe z silnikami wysokoprężnymi.
Ochrona pasażerów i innych uczestników ruchu
Nowa Klasa M czerpie z doświadczeń starszych braci (Klasy E oraz S) i oferuje szereg innowacyjnych systemów bezpieczeństwa, pomocnych zarówno na asfalcie, jak i poza nim. Wśród nich znajdują się m.in. układ czuwający nad zmęczeniem kierowcy Attention Assist, poprawiający widoczność nocą system Night View Assist Plus z funkcją rozpoznawania pieszych, Blind Spot Assist, monitorujący tzw. martwą strefę pojazdu, czy ułatwiający parkowanie Active Park Assist z kamerą cofania.
Rozrywka i informacja
Seryjne wyposażenie nowej Klasy M obejmuje system Audio 20 CD z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 14,7 cm, odtwarzaczem CD/MP3, interfejsem Bluetooth, portem USB i gniazdem Aux-In. Na liście opcji dostępna jest również 6-płytowa zmieniarka CD, nagłośnienie Logic7, opracowane przez specjalistów z firmy harman/kardon czy nawigacja Becker Map Pilot z mapami Europy 2D/3D, wyświetlanymi na ekranie głównym oraz na panelu zegarów.
System Comand Online z 17,8-centymetrowym wyświetlaczem TFT o wysokiej rozdzielczości po raz pierwszy w Klasie M oferuje dostęp do internetu. Podczas postoju pasażerowie mogą surfować po sieci lub korzystać z lekkiej i łatwej aplikacji Mercedes-Benz (dostępnej również w czasie jazdy). Serwis oferuje dostęp do map Google, portalu Facebook (od listopada 2011 r.) oraz aktualnej prognozy pogody. Comand online zawiera ponadto układ Speed Limit Assist, rozpoznający znaki drogowe oraz ograniczenia prędkości. Informacje o nich wyświetlane są na panelu zegarów.
Limitowana seria Edition 1
Cenioną przez klientów tradycją stały się już limitowane serie Edition 1, przygotowywane z okazji premiery nowych modeli. Nowa Klasa M Edition 1 wyróżnia się pakietem ospojlerowania zderzaków i progów AMG Exterior Sports, 20-calowymi, polerowanymi obręczami kół z oponami 265/45 R20 oraz wzmocnionym układem hamulcowym z polakierowanymi zaciskami hamulcowymi.
Sportowa nuta towarzyszy specjalnej edycji również w kabinie. Na fotelach, desce rozdzielczej, panelach drzwi i konsoli środkowej zagościła tapicerka designo, a nad głowami pasażerów – czarna podsufitka designo. Lista ekskluzywnych dodatków obejmuje również skórzano-drewnianą kierownicę, wykończenie z drewna jesionowego lub topoli, a także welurowe dywaniki z sygnaturą „designo”, pamięć ustawień i podgrzewanie foteli czy boczne poduszki powietrzne dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń.
Klasa M Edition 1 dostępna jest w każdej wersji silnikowej.
Informacja opracowana na podstawie materiału prasowego od Samar.pl