OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD – twarda sztuka

Jeep Grand Cherokee to projekt powstały jeszcze za czasów Mercedesa, obecnie wprowadzony do sprzedaży przez Fiata. Notabene, ciekawa jest pod tym względem historia marki Jeep, która nie istniała nigdy, jako samodzielny producent. Najpierw właścicielem był Willis, potem Kaiser, AMC, a w czasie ponad 70-letniej historii było obecne ze swoim kapitałem też Renault, potem Chrysler itd. Jeep przez lata przechodził z rąk do rąk, był różnie traktowany, ale przy tym trzeba przyznać, że posiadał i posiada wierny, twardy elektorat.

 

Nic nie brakuje

Grand jest pojazdem, który jako jeden z nielicznych obecnie oferowanych na rynku, może być zaliczony do grupy luksusowo wyposażonych pojazdów terenowych. Tak właściwie było od początku tej linii modelowej, kiedy to w 1962 roku pojawił się pierwszy Wagoneer – czyli pierwszy SUV na świecie. Stanowi on rozwinięcie pojazdu terenowego, użytkowego, gdzie przy zachowaniu parametrów terenowych, został doposażony w elementy ponadstandardowego wyposażenia klasy premium. Ten kierunek rozwoju na przestrzeni ostatnich lat jest utrzymywany tylko przez nielicznych producentów. Większość z nich produkuje już tylko duże, bogate crossovery bez właściwości terenowych.

Zawieszenie

Obecnie, w nowoczesnych pojazdach terenowych zawieszenie musi być zaprojektowane wszechstronnie. Oczekuje się, by samochód poruszał się z dużą prędkością stabilnie na utwardzonej nawierzchni, a więc preferowany jest wtedy niski skok zawieszenia. Równocześnie, wymagamy przy tym dużego skoku zawieszenia oraz jak największego wykrzyżu osi potrzebnego podczas manewrów w terenie. Trudno jest połączyć tak sprzeczne rozwiązania. Z pomocą obecnie przychodzi rozbudowany, niezależny układ wahaczy i drążków oraz pneumatyka zawieszenia. Nie wdając się w szczegóły, rozwiązanie takie pozwala zwiększyć prześwit samochodu, a więc podnieść go do góry, gdy poruszamy się w terenie lub obniżyć podczas szybkiej podróży autostradą. Dodatkowo, co ważne, możemy utwardzić zawieszenie, gdy staje się to konieczne i przydatne przy szybkiej jeździe zarówno w terenie, jak i na asfalcie lub zmiękczyć i poruszać się bardziej komfortowo i dostojnie w drodze do teatru. Tak jest też w Grandzie, jednak ze względu na wysokie koszty, tylko kilku producentów decyduje się na takie rozwiązanie. Tutaj Jeep jest górą.

Wydajna trakcja

To co określa pojazd i warunkuje, czy jest on terenowy, to w dużej mierze zasługa obecności reduktora, a więc skrzyni rozdzielczo-redukującej, za pomocą której przekazywany jest napęd na przednią i tylną oś. Zredukowanie biegów pozwala na zwiększenie wydajności trakcji. Pojazd porusza się wolniej, nie tracąc przyczepności w trudnej sytuacji lub szybciej, gdy pokonuje lepszej jakości drogę. Takie rozwiązanie bezdyskusyjnie konieczne jest w terenie, ale przyda się też przy ciągnięciu ciężkiej przyczepy. W przypadku Jeepa Granda producent zastosował rozwiązanie Quadra-Drive II, oparte właśnie o solidny reduktor, model NV245, o przełożeniu 1:2,72 i blokadę tylnego dyferencjału.

Motor od Mercedesa – bez zarzutu

Zdawałoby się, że po silniku Mercedesa montowanym w poprzednim modelu, nic lepszego nie znajdzie się dla Jeepa. Ale aktualnie jest to silnik o dokładnie takiej samej pojemności 2 987 cm³i układzie pracy, co widlasta szóstka. Bywa że jest często mylony z poprzednikiem, jednak obecnie jest to silnik włoskiego producenta VM Motorii o kodzie A630 DOHC. Dysponuje on zwiększonym momentem obrotowym w stosunku do poprzedniego diesla oraz większą mocą i, co ciekawe, zadowala się mniejszą ilością paliwa. W skrócie – mocny i ekonomiczny. Taki właśnie jest standard naszych czasów dla pojazdów terenowych.

Napęd

Sterowanie napędami znajduje się tuż obok lewarka zmiany biegów. Przed jazdą należy się z nim zapoznać. Właściwie działa intuicyjnie, ale dla niewprawionego kierowcy może być powodem kłopotów. Za pomocą kilku przycisków i pokrętła możemy sterować zespołem zawieszenia i układem napędowym. Po kilku jazdach i nabraniu doświadczenia, nie jest to skomplikowane. Pojazd możemy „regulować” według naszego pomiaru, w skrajnych położeniach w zakresie 8 cm, a więc całkiem sporo. Do wyboru mamy różne tryby pracy. Właśnie dzięki nim, po utwardzeniu zawieszenia samochód prowadzi się precyzyjnie, a po podniesieniu możemy wjechać w teren. Szybka jazda szutrową drogą nie robi wrażenia na Grandzie. Ciężki, ważący znacznie ponad dwie tony, idzie jak pocisk i jest bardzo stabilny.

Summa summarum

Jeep Grand Cherokee zbiera wiele nagród za Oceanem. Jest pojazdem wszechstronnym, nowocześnie zaprojektowanym, posiada tradycyjnie rozwiązany napęd na cztery koła. Dysponuje solidnym silnikiem dieslowskim zapewniającym mu bardzo dobrą dynamikę. Rozbudowany, oparty na pneumatyce, układ zawieszenia, pozwala cieszyć się jazdą zarówno w terenie, jak i na asfalcie.

...a może to też Cię zainteresuje: