OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Dacia Duster S1

Duster na podium RPPST

Wielu z niedowierzaniem przyglądało się załodze, która stanęła do zawodów z cyklu Rajdowy Puchar Polski Samochodów Terenowych. Auto prawie seryjne, ale zakwalifikowane od startu w klasie S1, budziło sporo emocji, szczególnie kiedy załoga po udanym starcie i pokonaniu odcinków specjalnych dotarła na metę rajdu Baja Drawsko i Baja Carpathia bez strat. W efekcie ekipa Dustera w klasyfikacji generalnej zajęła 12. miejsce, w swojej klasie – 2.

Celem firmy Overlimit było zaprojektowanie budżetowego auta do rajdów cross country. Podejmując decyzję o budowie rajdówki, zawsze na drodze do realizacji naszych fantazji stają koszty i efekt finalny niestety jest zdeterminowany przez budżet. Ale czy musi tak być? Wybór Dacii Duster jako bazy do rajdówki jest wbrew pozorom bardzo rozsądny. W końcu auto rajdowe nie potrzebuje żadnych ekstrasów, które windują cenę zakupu, a które i tak musiałyby być usunięte w trakcie przygotowań. Odległy od luksusu crossover ma w sobie wszystko, co niezbędne, a do tego jest znany ze swych doskonałych właściwości terenowych i jednocześnie tani. Innymi słowy jest doskonałą bazą do sportowych przeróbek.

Bezpieczeństwo

Warunkiem koniecznym dopuszczenia na trasy rajdowej jest spełnienie wymagań regulaminu technicznego grupy S1. Podstawą są wymogi bezpieczeństwa. Z tego względu Duster został wyposażony w obowiązkowy pakiet bezpieczeństwa, którego bazą jest klatka bezpieczeństwa wykonana zgodnie z załącznikiem J. Kierowca i pilot oddzieleni są od chłodnicy i akumulatora samochodu ścianą grodziową. W kabinie znalazły się dwie gaśnice – każda po 2 kg. W środku i na zewnątrz dostępne są główne wyłączniki prądu. Z przodu i z tyłu zamontowano solidne ucha holownicze pomalowane na czerwono i oznaczone strzałkami. Wreszcie pokrywy silnika i bagażnika zabezpieczono dodatkowymi mocowaniami.

Z kabiny wymontowano wszystkie niepotrzebne elementy

Z kabiny wymontowano wszystkie niepotrzebne elementy

Dwuosobowa załoga siedzi w sportowych fotelach kubełkowych mocno osadzonych w strukturze nadwozia – do ich regulacji wymagane są jednak narzędzia. Unieruchomienie w siedziskach gwarantują 6-punktowe pasy bezpieczeństwa. W trakcie sportowej rywalizacji komunikację pomiędzy kierowcą a pilotem zapewnia system interkomów w kaskach. Kierownica jest sportowa, ale pedały, dźwignia zmiany biegów oraz hamulca ręcznego pozostały seryjne. Z wnętrza usunięto zbędne wyposażenie i wygłuszenia w celu obniżenia wagi auta. Poza instalacją klatki bezpieczeństwa, której zadaniem jest dodanie sztywności konstrukcji, cała karoseria została wzmocniona, aby zniosła trudy rajdowych tras.

Wnętrze auta wyposażone jest w klatkę bezpieczeństwa

Sportowe fotele kubełkowe to obowiązkowy element każdej rajdówki

Grupa S1 obejmuje pojazdy terenowe udoskonalone. Podzielona jest ona na: klasę S1-3000 (dla pojazdów o przeliczeniowej pojemności skokowej mniejszej lub równej 3 000 cm3) oraz klasę S1+3000 (dla pojazdów o przeliczeniowej pojemności skokowej większej niż 3000 cm3). W przypadku doładowania nominalna pojemność skokowa jest pomnożona przez współczynnik 1,7 dla silników Diesla, a pojazd musi zostać zaliczony do klasy odpowiadającej przeliczeniowej pojemności wynikającej z tego pomnożenia. Samochód jest traktowany w każdych okolicznościach tak, jakby jego – w ten sposób zwiększona – pojemność skokowa była pojemnością skokową rzeczywistą. Po przemnożeniu pojemności skokowej turbodoładowanego Dustera otrzymujemy odpowiednik 2 516 cm3.

Moc

Silnik wyposażono w nowy program sterowania wtryskiem. Aby podołać większemu zapotrzebowaniu na czystsze i chłodniejsze niż w komorze jednostce napędowej powietrze, użyto wysoko zasysającego snorkela. W dolocie zastosowano też wydajniejszy filtr powietrza i chłodnicę powietrza dolotowego. Chłodnicę silnika przeniesiono na tył auta, by dać miejsce większemu intercoolerowi, obniżyć ryzyko jej uszkodzeń oraz lepiej rozłożyć masy. W tym celu na tyle auta wygospodarowano także miejsce na żelowy akumulator, zbiornik płynu do spryskiwaczy oraz 2 koła zapasowe.
Szyba przednia i tylna pozostały oryginalne, a szklane szyby w przednich drzwiach zastąpiono poliwęglanowymi. Szkła pozbyto się też w bocznych drzwiach tylnych, a otwory po szybach za słupkiem C służą doprowadzaniu powietrza do chłodnicy. Gorące powietrze z układu chłodzenia uchodzi otworami w dole tylnej klapy. W tym miejscu pojawił się też wydatny spojler, ale – co ciekawe – na dachu pozostawiono seryjne relingi.

Duster Overlimit radzi sobie w każdym terenie

Podwozie

Zawieszenie zostało zmodyfikowane, aby zwiększyć prześwit. Wraz z tą zmianą polepszono kąty natarcia, rampowy i zejścia. Równie istotne było też zwiększenie wytrzymałości. W tym celu zamontowano wzmocnione wahacze oraz sportowe, dedykowane amortyzatory. Zastosowano również większe opony o wysokim profilu, a gumowe chlapacze chronią nadwozie Dustera i jego rywali przed wyrzucanym przez agresywny bieżnik podłożem. W napędzie tylnej osi zastosowano sportowy układ sterowania załączenia oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Spód auta został zabezpieczony płytami aluminiowymi przed możliwymi uszkodzeniami podczas jazdy w terenie. Osłony spodu płynnie zachodzą na przednią osłonę, w której są liczne szczeliny wentylacyjne. Zachowano przy tym korzystny kąt natarcia.
Auto przeszło pozytywnie badania techniczne w PZM i zostało zakwalifikowane do udziału w Pucharze Polski Samochodów Terenowych w klasie S1 do 3 000 cm3 pojemności.

Serwis techniczny podczas rajdu

Off-roadowe Dustery nie tylko do sportu – zobacz spotkania grupy Duster Off Road Team Poland!

Dacia Duster – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK

1,5 DCI z zapłonem samoczynnym, turbodoładowany, chłodnica powietrza doładowującego, układ i liczba cylindrów – R4, wtrysk bezpośredni – common rail, pojemność skokowa – 1 480 cm3, cztery zawory na cylinder, moc maksymalna – 132 KM przy 3 250 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 296 Nm przy 2 500 obr./min

SKRZYNIA BIEGÓW

manualna, 6-biegowa

SKRZYNIA ROZDZIELCZA

jednostopniowa, stały napęd na przednią oś, napęd tylnej osi realizowany za pośrednictwem sprzęgła o sterowaniu elektrycznym, tylny dyferencjał o ograniczonym poślizgu (LSD)

ZAWIESZENIE PRZEDNIE

niezależne, kolumny MacPhersona, wahacze poprzeczne, sprężyny spiralne, amortyzatory teleskopowe, drążek stabilizacyjny

ZAWIESZENIE TYLNE

niezależne, wielowahaczowe, sprężyny spiralne, amortyzatory teleskopowe, drążek stabilizacyjny

UKŁAD HAMULCOWY

dwuobwodowy, przednie hamulce tarczowe (wentylowane), tył – bębny

UKŁAD KIEROWNICZY

mechanizm zębatkowy ze wspomaganiem hydraulicznym

KOŁA

opony typu AT w rozmiarze 205/80R16

WYMIARY

długość x szerokość x wysokość – 4 315 x 1 825 x 1 625 mm, rozstaw osi – 2 673 mm

MASY

dopuszczalna masa całkowita – 1 400 kg

Autor: Marzena Kaczmarek, Michał Pierewicz, zdjęcia: Dorota Zbroszko, Sandra Biegun

Zobacz też: Dacia Duster III 2024 – cena i wersje

 

...a może to też Cię zainteresuje:

GADŻETY NR 184 cz. 1

Termos Thermos Light’n’Compact TESTOWANIE PRZEZ OFF-ROAD Dobrze trzymający ciepło termos w okresie zimowym przydaje się bardzo często. Aby cieszyć się

Czytaj dalej >>
PAJERO T2 PREMIERA

W sobotę 16 maja, w siedzibie firmy rajdy4x4 – największego serwisu i sklepu internetowego o tematyce rajdowo-terenowej odbyła się długo

Czytaj dalej >>