OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Coupé na sterydach. BMW X6 E71 (od 2008 r.)

Stare zastępuje nowe. BMW X6 doczekało się kolejnej generacji. Jest to właściwy moment na przyjrzenie się sytuacji na rynku wtórnym. Stara X-szóstka po kilku latach wyraźnie traci na wartości, co zachęca do kupna „używki”.

X6 to przykład SUV-a o zacięciu sportowym. To bezkompromisowy pojazd, który jest definicją szpanerstwa. Jest pretensjonalny, ale takie założenie przyświecało pracom nad tym projektem. Samochód bazuje na platformie bardziej spokojnego pod względem stylizacji BMW X5. Agresywna linia nadwozia może się podobać. Charakterowi auta odpowiadają mocne jednostki napędowe. Paleta jest szeroka. Można wybierać wśród turbodiesli (245 – 381 KM) oraz benzynowców (306 – 555 KM). Bawarczycy proponują także X6 z napędem hybrydowym.

Wnętrze

Zasiadając za kierownicą BMW czujemy się jak w luksusowym, nowoczesnym pojeździe. Wszystko tutaj zostało zaprojektowane bardzo starannie, choć są pewne niedociągnięcia (plastikowe, źle zmontowane elementy przy siedziskach). Funkcjonalnie i intuicyjnie rozmieszczone zostały przełączniki sterowania, wygospodarowano wiele miejsca dla kierowcy i pasażera. Natomiast zdecydowanym minusem jest możliwość podróżowania tylko w cztery osoby. Tylna kanapa rozdzielona jest miejscem na kubki i drobiazgi, dlatego nikt nie może tam [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”W 2011 roku za dopłatą można było otrzymać trzyosobową kanapę. Taka możliwość nie dotyczyła wersji hybrydowej.” class=”dymek”]zasiąść*[/su_tooltip]. Dosyć spora jest w X6 pojemność przestrzeni bagażowej, gdyż wynosi aż 570 l, a po złożeniu oparć tylnych foteli rośnie do 1 450 l. Zaprojektowano przy tym liczne schowki i przegródki. Pomyślano też o mocowaniach bagażu, projektując zaczepy i pasy. W niektórych egzemplarzach, patrząc na przednią szybę, zauważamy wyświetlane na niej informacje (HUD). Wyświetlacz zmienia intensywność projekcji zależnie od zmieniających się warunków pogodowych i czasowych. Inny element rzucający się w oczy to duży czytelny ekran, na którym pokazywane są dane z systemu iDrive. Jego sterownikiem jest centralnie umieszczone pokrętło znajdujące się obok lewarka zmiany biegów. iDrive odpowiada za pracę odtwarzacza CD, systemu nawigacyjnego i telefonu, a wszystko wyświetlane jest na centralnym monitorze. To tylko niektóre elementy z długiej listy wyposażeniowej, które możemy znaleźć w X6. Samochód w bogato wyposażonym wariancie powinien zaspokoić potrzeby niemal każdego. Jeśli tak się nie stanie, zainteresowany powinien zaczekać, aż na rynek wtórny trafi Bentley Bentayga.

Zawieszenie

W BMW X6 znajdziemy wiele elementów rodem z X5. Z przodu na osi mamy podwójne wahacze. Zawieszenie tylne to dosyć rozbudowany układ wielowahaczowy. Występują tu górne i dolne przestrzenne drążki i wahacze, sprężyny pneumatyczne z urządzeniem samopoziomującym (opcja) i amortyzatory teleskopowe. X6 fabrycznie posadzone jest na oponach typu Runflat. Nawet po ich przebiciu można przejechać jeszcze długą drogę. Nie ma dzięki temu konieczności wożenia ze sobą opony zapasowej, co pozwoliło na obniżenie masy pojazdu i zwiększenie ilości wolnej przestrzeni bagażowej.

Eksploatacja

Nie oszukujmy się – BMW X6 nie jest przykładem racjonalnego zakupu. To sportowa fanaberia, która potrafi cieszyć, ale praktyczna i tania w eksploatacji z pewnością nie jest. Składa się na to wiele czynników. Zacznijmy od ceny zakupu. Nawet używane egzemplarze są relatywnie drogie. „Świeże” roczniki przez rynek zostały wycenione na minimum 170-200 tys. zł. Mając budżet wynoszący około 100 tys. zł również coś znajdziemy, ale będzie się to wiązało z większym ryzykiem. Pocieszające jest fakt, że wybór jest duży (jak na tę klasę pojazdów). Do tego dochodzą wysokie koszty ubezpieczenia, części zamiennych, spore zapotrzebowanie na paliwo… ale świadomy nabywca zwykle się na to godzi.

Poziom wyposażenia X-szóstek jest bardzo zróżnicowany. Można spotkać „golasy” bez automatycznej klimatyzacji. Ale są też sowicie doposażone egzemplarze (Head Up Display, pneumatycznie sterowane zawieszenie itp.).

Serwis

Warto zwrócić uwagę na koszty obsługi serwisowej. Autoryzowane stacje obsługi wymagają zasobności portfela. Za wymianę kompletu klocków i tarcz hamulcowych można zapłacić kilka tysięcy złotych. Co ciekawe, te elementy bardzo szybko się zużywają. Czasami wystarczy 30 tys. km. Owszem, taki scenariusz kojarzony jest z dynamiczną jazdą, ale przecież do tego został stworzony model X6.

Należy zwracać uwagę na łańcuchowe układy rozrządu (6-cylindrowe jednostki). Ich awaria często prowadzi do ASO – koszt naprawy może sięgnąć kilkunastu tysięcy złotych. W benzynowych jednostkach (35i) czasami zawodzi pompa paliwa.

Nie dziwi fakt, że silniki wysokoprężne potrzebują dodatkowej uwagi. Turbosprężarki prędzej czy później ulegną zużyciu, a BMW potrafi dołączyć ich do silnika aż trzy sztuki na raz (M50d)! Wysokociśnieniowe wtryskiwacze również mają ograniczoną żywotność.
Sama wymiana opon w takim rozmiarze może finansowo zaskoczyć. Jedna sztuka to koszt sięgający 1 tys. zł.

Historia samochodu jest łatwa do sprawdzenia. Czynności serwisowe są zapisywane w kluczyku samochodu.

Elektronika

Naszpikowane wszelkimi dobrodziejstwami współczesnej technologii BMW X6 od czasu do czasu lubi pogrymasić. Elektronika płata figle, ale na szczęście nie jest to nagminne zjawisko. Przyszli właściciele muszą brać pod uwagę takie defekty jak: szwankująca pamięć ustawienia foteli, lusterek i kierownicy; blokujący się centralny zamek, awaryjny czujnik temperatury płynu chłodniczego, kłopoty z prawidłowym działaniem klimatyzacji, awaria niezależnego układu ogrzewającego („webasto”), usterki kamer cofania, systemu nawigacji i czytników DVD (początkowy okres produkcji).

Warto?

Jasne, że tak. X6 to wspaniały i bezkompromisowy pojazd, który sprawia, że gra jest warta świeczki. Jazda tym autem wynagradza jego wszystkie bolączki. Warto zwrócić uwagę na europejskie egzemplarze – X-szóstki pochodzenia amerykańskiego są bardziej ryzykowne w zakupie (europejskie stacje ASO mogą nie uznać gwarancyjnego pakietu zakupionego za Oceanem).

BMW X6 E71 – orientacyjne ceny części zamiennych

  • filtr DPF poza ASO (turbodiesel) – 1 500 zł
  • klocki hamulcowe poza ASO (przód) – 400 zł
  • tylna piasta z łożyskiem poza ASO – 200 zł
  • pompa wody poza ASO (35i) – 1 300 zł
  • poduszka (miech) zawieszenia poza ASO – 900 zł
  • przepływomierz poza ASO (30d) – 800 zł

BMW X6 E71 – silniki

xDrive35i (N54B30) – z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów – R6, pojemność skokowa – 2 979 cm3, moc maksymalna – 306 KM przy 5 800 – 6 250 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 400 Nm przy 1 300 – 5 000 obr./min

xDrive35i (N55B30) – z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów – R6, pojemność skokowa – 2 979 cm3, moc maksymalna – 306 KM przy 5 800 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 400 Nm przy 1 200 – 5 000 obr./min

xDrive50i (N63B44) – z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów – V8, pojemność skokowa – 4 395 cm3, moc maksymalna – 407 KM przy 5 500 – 6 400 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 600 Nm przy 1 750 – 4 500 obr./min

X6 M (S63B44) – z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów – V8, pojemność skokowa – 4 395 cm3, moc maksymalna – 555 KM przy 6 000 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 680 Nm przy 1 500 – 5 650 obr./min

xDrive30d (M57D30OL) – z zapłonem samoczynnym, układ i liczba cylindrów – R6, pojemność skokowa – 2 993 cm3, moc maksymalna – 245 KM przy 4 000 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 540 Nm przy 1 750 – 3 000 obr./min

xDrive30d (M57D30TU2) – z zapłonem samoczynnym, układ i liczba cylindrów – R6, pojemność skokowa – 2 993 cm3, moc maksymalna – 232 KM przy 4 000 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 520 Nm przy 2 000 – 2 750 obr./min

xDrive35d (M57D30TU2) – z zapłonem samoczynnym, układ i liczba cylindrów – R6, pojemność skokowa – 2 993 cm3, moc maksymalna – 286 KM przy 4 400 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 580 Nm przy 1 750 – 2 250 obr./min

xDrive40d (M57D30TOP) – z zapłonem samoczynnym, układ i liczba cylindrów – R6, pojemność skokowa – 2 993 cm3, moc maksymalna – 306 KM przy 4 400 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 600 Nm przy 1 500 – 2 500 obr./min

M50d (N57S) – z zapłonem samoczynnym, układ i liczba cylindrów – R6, pojemność skokowa – 2 993 cm3, moc maksymalna – 381 KM przy 4 400 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 740 Nm przy 2 000 – 3 000 obr./min

BMW X6 E71 – zalety i wady

+ nietuzinkowy wygląd
+ bogate wyposażenie
+ doskonałe zawieszenie
+ doskonałe przeniesienie napędu
+ dobry silnik

– brak zacięcia terenowego
– wysoka cena zakupu
– wysokie ceny części w ASO

BMW X6 E71 – chronologia zmian modelu

2003 r. – początek prac nad modelem X6
2007 r. – premiera (Frankfurt Motor Show)
2009 r. – prezentacja wersji X6 M oraz E72
2011 r. – modernizacja modelu (nowy silnik wysokoprężny N57S)
2013 r. – nowy wariant M Design Edition

autor: Aleksander Goliat, zdjęcia: producent

...a może to też Cię zainteresuje: