OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Bądź gotowy do drogi.Trzy sposoby na bagażnik dachowy do Wranglera

Czy może być coś przyjemniejszego od załadowania Wranglera dobytkiem i ucieczki w stronę horyzontu? Turystyka off-roadowa staje się coraz bardziej popularna również w Polsce. Warto zastanowić się nad solidnym bagażnikiem dachowym. Poniżej przedstawiamy trzy sposoby na jego realizację.

Dzielność terenowa Jeepa Wranglera to część jego legendy, nic więc dziwnego, że wiele osób upatruje w nim idealnego kompana do wypadów w teren. Jeśli wyjazd przeradza się w wielodniową wyprawę, warto rozważyć montaż bagażnika dachowego, który pomieści sprzęt i akcesoria campingowe, a także kanistry z benzyną, czy wodą. Niestety każdy kto zetknął się z tematem bagażnika dachowego do Wranglera, szybko zrozumie, że to właśnie dach jest achillesową piętą modelu.

Samonośne nadwozie typowego samochodu jest zamkniętą całością. W przypadku Jeepa Wranglera sytuacja wygląda inaczej – otóż dach i tylna część zostały wykonane z plastiku. Pozwala to na dostosowanie charakteru karoserii do aktualnych potrzeb. Po demontażu lekkiego „hardtopu” Wrangler przekształca się w kabriolet, który daje możliwość nieograniczonego kontaktu z naturą. Niestety elementy z tworzywa sztucznego mogłyby załamać się lub odkształcić pod ciężarem wypełnionego po brzegi bagażnika dachowego. Dlatego specjaliści z Autotrapera przygotowali rozwiązania, które pozwalają pokonać ten problem. Kilkanaście lat praktyki w obsłudze i doposażaniu Wranglerów doprowadziło firmowych mechaników do kilku wniosków. Ich efektem są trzy różne wersje zabudowy dachu, uwzględniające zastosowanie i obciążenie.

Na weekend w Bieszczadach
Krótki urlop w górach nie wymaga zabierania połowy domu. Do przewozu lekkiego namiotu i sportowego kajaka nie trzeba montować „pancernego” stelażu. Najlżejsza i najprostsza konstrukcja przewiduje oparcie bagażnika na sześciu szerokich podporach, które pozwalają równomiernie rozłożyć nacisk na elementy plastikowe. Dodatkowo konstrukcję stabilizują uchwyty mocowane do przednich słupków i przy zawiasach drzwi tylnych. Całość jest estetycznie wykończona i odpowiednio spasowana. Tego typu rozwiązanie polecane jest osobom, które nie zamierzają obciążać bagażnika masą powyżej 100 kg. Należy się jednak liczyć z tym, iż bagażnik uniemożliwi zdjęcie plastikowych paneli w trakcie wyjazdu.

Bagażnik na poważnie
Kolejna tajemnica konstrukcji Wranglera otwiera drogę do montażu bagażnika, który jest w stanie utrzymać nawet 250 kg. Nadwozie Jeepa zostało oparte na wytrzymałej ramie, a odpowiednia konstrukcja pozwala przenieść na nią ciężar bagażnika. W tym celu sugerujemy instalację wytrzymałych bocznych progów z zamkniętych profili stalowych, a także modernizację i wzmocnienie tylnego zderzaka. Wszystkie elementy są pokrywane dwiema lub trzema warstwami farby proszkowej, a następnie przytwierdzane do ramy. Tak przygotowane progi i zderzak tylny są gotowe do montażu czterech podpór bagażnika dachowego. Gondola bagażnika nie styka się z nadwoziem Wranglera i nie przenosi na nie obciążeń.

Jeśli lubisz mieć wybór
Bagażnik montowany na stałe ma jedną wadę – uniemożliwia modyfikację nadwozia Wranglera w terenie. Zdjęcie plastikowych osłon jest utrudnione lub wręcz niemożliwie. Dlatego trzecia propozycja ma charakter hybrydowy – bagażnik z przodu opiera się na słupkach przednich (tak jak w przypadku najprostszego bagażnika), a z tyłu na zmodernizowanym i wzmocnionym zderzaku. Podpory powyżej zderzaka posiadają zawias, który na postoju pozwala odchylać całą konstrukcję do tyłu. Rozwiązanie to otwiera więc drogę do szybkiej przemiany nadwozia – wystarczy rozpakować bagażnik, rozpiąć przednie podpory, odchylić całą konstrukcję do tyłu i zdemontować „hardtop”. Następnie bagażnik ponownie „zapiąć” na przednich słupkach. Proste i praktyczne rozwiązanie dla osób, które lubią mieć wybór. Bagażnik jest w stanie dźwigać ok. 200 kg.

Akcesoria
Bagażnik dachowy to doskonałe miejsce do montażu części akcesoriów. Przedni pas z powodzeniem posłuży za podporę dla dodatkowego kompletu oświetlenia. Lampy można też instalować dookoła samochodu, co pozwala oświetlić obozowisko lub też okolicę wokół auta (jeśli zajdzie taka potrzeba przy manewrowaniu w trudnym terenie). Jednym z opcjonalnych rozwiązań jest instalacja bocznej drabinki, która zwiększa funkcjonalność bagażnika. Wzmocnienie zderzaka pod podpory bagażnika, otwiera drogę do montażu innych elementów, opartych właśnie na tylnym zderzaku. Popularną opcją jest uchwyt na kanister lub koło zapasowe. Fani biwaków zwrócą zapewne uwagę na namioty montowane na bagażnikach. Niektóre z nich posiadają plastikowe dachy, które po złożeniu przypominają boxy transportowe typu „trumna”. Tak zapakowany Wrangler staje się prawdziwym mobilnym domem na kołach.

W stronę horyzontu
Właściwie przygotowany i zamontowany bagażnik zwiększa możliwości transportowe Jeepa Wranglera. Umieszczenie na dachu ciężkiego sprzętu campingowego i akcesoriów podnosi bezpieczeństwo podróżujących, a także pozwala na zabranie większej ilości bagażu. Na końcu wystarczy przekręcić kluczyk i ruszyć w stronę horyzontu. Szerokiej drogi!

Autor: Autotraper, Zdjęcia: Marek Holka

...a może to też Cię zainteresuje:

Skoda Yeti po liftingu
Yeti z Czech

Skoda Yeti (2009-2017) Na tle dzisiejszych nudnych crossoverów Skoda Yeti wydaje się bardzo odważna, mimo że od jej premiery minęło

Czytaj dalej >>