Nowy Mercedes GLK 2012 to właściwie odświeżenie modelu, który od kilku lat bardzo dobrze się sprzedaje. Kompaktowy Crossover do miasta wyróżniający się na ulicy czy tylko bardzo dobrze prowadzący się pojazd. I właściwie głównie dlatego warto mu poświęcić kilka zdań, aby zastanowić się, dlaczego tak się dzieje.
Zmiany zewnętrzne
Mercedes model GLK należy do grupy Crossoverów trafia tam ponieważ brak mu reduktora jest nisko zawieszony, posiada nadwozie typu kombi. Posiadając długość 4536mm, szerokość 1840mm wysokość 1669mm zalicza się do średniej wielkości pojazdów. Obecna zmiany elementów karoserii to raczej kosmetyka ograniczona do nowych zderzaków. Na froncie pojazdu dostrzeżemy zespół lamp ledowych zastąpiły one okrągłe światła przeciwmgielne, Zmienił się też kształt zderzaka. Obecnie stał się bardziej obły, dzięki temu Mercedes zyskał wizualnie -jest teraz lżejszy. Podobnie przeprojektowano tył pojazdu, tutaj też zaokrąglono kształty zderzaka jednocześnie pozbywając się ostrych krawędzi. W całości uzyskany efekt może się podobać. Tym samym obecny GLK nie odbiega zbyt mocno od pozostałych SUV-ów Mercedesa M-klasy i GL.
Środek
Tutaj również rewolucji nie ma, lekka zmiana miała na celu wygładzenie i „zaokrąglenie” wnętrza. Mercedes GLK model 2012 ma teraz nowy kształt kierownicy zmieniły się wloty powietrza z kwadratowych na okrągłe zmianie uległ lewarek zmiany biegów, wraz z konsolą centralną. Zmieniono też funkcje zegarów. Zaproponowano też klientom przy obecnym liftingu nowe kolory tapicerki i nowe materiały wykończenia. Całość wygląda zdecydowanie lepiej, upodobniła się też do innych modeli koncernu.
Silnik i napędy
W Mercedesie GLK 2012 znalazły się nowe silniki. Na uwagę obecnie zasługuje benzynowy silnik o pojemności 3,5 z kątem rozwarcia cylindrów 90 stopni. Jednostka ta posiada moc 306 KM oraz moment obrotowe 370 Nm co przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym około 8 litrów jest ofertą wartą rozważenia. Z silnikiem tym współpracuje sterowana elektronicznie siedmiobiegowa automatyczna 7G-TRONIC to znane i sprawdzone rozwiązanie z innych modeli.
Zawieszenie
Mercedes GLK posiada rozwiązanie niezależne, na przedniej osi znajdziemy sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowe z selektywnym systemem amortyzacji i po dwa dolne wahacze poprzeczne na stronę. Tył prowadzony jest układem wielołącznikowym posadowionym na sprężynach śrubowych i jednorurowych amortyzatorach gazowych z selektywnym systemem amortyzacji. Rozwiązanie z amplitudowo zależnym tłumieniem sprawdzają się w jeździe poprawiając komfort a przy tym są trwałe.
Jazda
Pierwsze kilka kilometrów Mercedesem GLK w nowej stylizacji i nowym silnikiem sprawiło nam frajdę. Mocna benzyna to, to co lubią chyba wszyscy, bo nikt mnie nie przekona, że klekot diesla jest przyjemniejszy. Silnik benzynowy przyjemniej się wkręca cichy pomruk, wysokie obroty i spore przyśpieszenie, a wizyta na stacji benzynowej jest do zaakceptowania. Połykane kilometry autostradowe to dobre trzymanie się drogi i wysokie prędkości. Po zjeździe na kręte drogi górskie mogliśmy docenić napęd na cztery koła gdzie miejscami dziurawa i mokra nawierzchnia powodowała zrywanie przyczepności. Na drodze kamienistej musieliśmy niestety mocno zwolnić niski prześwit nie pozwolił na szybszą jazdę. Natomiast napęd sprawdził się przy dłuższym podjeździe pod górę kiedy kamienie uciekały z pod kół a auto ustawiało się bokiem.
Suma
Testowany model to wydatek ok 233 tys zł, jednak kilka dodatków czyni z niego ponad 270 tyś. Jak na pojazd typu Crossover to mało nie jest. Jednak wart jest on rozważenia, bo w zamian otrzymujemy doskonały silnik benzynowy, perfekcyjne napędy, dobre materiały wykończenia wnętrza i wiele innych umilaczy jazdy. W świecie prostych toczydełem Mercedes daje jeszcze radość z jazdy, a ta jest bez cenna. Jednak, aby być w zgodzie z sumieniem i mieć jeszcze na dołożenie „parę złotych” to GLK nie do końca spełnia nasze oczekiwania stajemy na stanowisku i nadal go nie zmieniamy M-klasa jest jednak optymalnym zakupem.
Autor: Grzegorz Surowiec Zdjęcia: Mercedes, autor
[table id=13 /]