OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

7-osobowe SUV-y z reduktorem 2016

Gatunek na wymarciu

W tym porównaniu zebraliśmy oferowane (jeszcze) w Polsce 7-osobowe, prawdziwe auta terenowe lub uterenowione, ale za to koniecznie z reduktorem. To właśnie obecność reduktora, obok 3 rzędów siedzeń dla 7 osób na pokładzie, była kryterium wyboru aut. Sprawdźmy, która z propozycji zbierze najwięcej punktów za zdolności przewozowe i potencjał terenowy.

Jako pierwszą oceniliśmy długość, gdyż im większe gabaryty, tym teoretycznie łatwiej wygospodarować miejsce dla pasażerów ostatniego rzędu siedzeń. Istotny jest przy tym rozstaw osi – im dłuższy, tym więcej miejsca dla podróżnych, a przy tym poprawia się komfort jazdy ze względu na lepszą pracę zawieszenia. Niestety odbywa się to kosztem zwrotności.
Masa własna powinna być jak najniższa z powodu ekonomii i dynamiki jazdy. Z kolei użytkownicy chcieliby, by ładowność była jak największa. Doprowadza to jednak do sprzeczności, gdyż inżynierowie muszą pogodzić w zestrojeniu podwozia nastawy dla mocno różniących się ciężarów pojazdu: zarówno z kierowcą, jak i w pełni załadowanego. Dlatego nie powinno się mieć za złe z reguły niewielkiej objętości bagażnika za 3. rzędem siedzeń. Przy 7 dorosłych osobach i tak zostaje mała rezerwa na ciężar bagażu. Sposobem na dostosowanie się do zmienności obciążeń jest użycie zawieszenia pneumatycznego. W zastosowaniach terenowych potrafi ono utrzymywać zadany prześwit, a nawet zwiększyć go w razie potrzeby. Jest to niestety drogie rozwiązanie i bywa, że stosowane jedynie w tylnej osi. Ciekawostką jest zawieszenie Toyoty V8, które – mimo że jest sprężynowe – dysponuje świetnymi, jak na takiego kolosa, właściwościami dynamicznymi, zdolnością samopoziomowania, a przy tym doskonałym wykrzyżowaniem osi. Zawdzięcza to systemowi połączonych siłowników hydraulicznych sterujących pracą stabilizatorów.
Od pojazdów o z reguły dużych gabarytach i masie trudno oczekiwać wysokiej dzielności terenowej, ale jako istotny czynnik do jej oceny uwzględniliśmy minimalną wartość prześwitu poprzecznego.
Ocena jednostek napędowych jest jednoznaczna – im mocniejsze tym lepsze, ale trzeba zauważyć, że nie uwzględniliśmy zużycia paliwa.
Ponownie biorąc pod uwagę zmienność obciążeń, jako zdecydowanie bezpieczniejszy premiowany jest stały napęd obu osi. Taki właśnie, często bardzo rozbudowany, jest standardem w droższych pojazdach, zaś dołączany na sztywno napęd przodu jest oferowany raczej w tańszych samochodach.

Mercedes GLS

[su_dropcap size=”5″]43[/su_dropcap]punkty

Długość 5 130 mm 5 pkt.
Rozstaw osi 3 075 mm 5 pkt.
Masa własna 2 445 kg 2 pkt.
Ładowność 795 – 805 kg 4 pkt.
Pojemność bagażnika 295 l 3 pkt.
Moc 258 – 456 KM 4 pkt.
Moment 620-700 Nm 5 pkt.
Zawieszenie pneumatyczne 5 pkt.
Prześwit 307 mm 5 pkt.
Napęd stały 5 pkt.
Mercedes GLS

Mercedes GLS

Kolos Mercedesa w normalnej specyfikacji nie powinien zapuszczać się w bezdroża, dopiero pakiet off-roadowy uzbraja go w reduktor. Na pewno nie jest to rywal dla klasy G, ale w lżejszym terenie ma zastępować S klasę, z pełnym bogactwem luksusowego wyposażenia dla wszystkich 7 pasażerów z bagażem.

Land Rover Discovery

[su_dropcap size=”5″]29[/su_dropcap]punktów

Długość 4 829 mm 2 pkt.
Rozstaw osi 2 885 mm 2 pkt.
Masa własna 2 622 – 2 565 kg 0 pkt.
Ładowność 658-675 kg 2 pkt.
Pojemność bagażnika 280 l 2 pkt.
Moc 211 – 340 KM 3 pkt.
Moment 450-600 Nm 4 pkt.
Zawieszenie pneumatyczne 4 pkt.
Prześwit 310 mm 5 pkt.
Napęd stały 5
Land Rover Discovery

Land Rover Discovery

Duże i kanciaste nadwozie jest sprawdzonym sposobem na uzyskanie przestronnego wnętrza. Niestety, aktualne Discovery nie ustrzegło się nadwagi, ale przynajmniej siódemka na pokładzie nie cierpi ani na ciasnotę, ani na jakiekolwiek niewygody. Gotowość do ostrej off-roadowej jazdy nie przeszkadza w dalekich podróżach.

Toyota Land Cruiser V8

[su_dropcap size=”5″]28[/su_dropcap]punktów

Długość 4 950 mm 3 pkt.
Rozstaw osi 2 850 mm 2 pkt.
Masa własna 2 510 kg 1 pkt.
Ładowność 840 kg 4 pkt.
Pojemność bagażnika 259 l 2 pkt.
Moc 318 KM 3 pkt.
Moment 460 Nm 2 pkt.
Zawieszenie sprężynowe 3 pkt.
Prześwit 230 mm 3 pkt.
Napęd stały 5 pkt.
Toyota Land Cruiser V8

Toyota Land Cruiser V8

Ofiarą norm ekologicznych stała się wyzywająca Toyota V8 – kwintesencja lądowego krążownika. Ogromne gabaryty, potężny benzynowy silnik 4,6 l V8 oraz solidne podwozie z innowacyjnym zawieszeniem z łatwością przyjmują na komfortowy pokład komplet 7 pasażerów, niezależnie od azymutu podróży.

SsangYong Rodius

[su_dropcap size=”5″]26[/su_dropcap]punktów

Długość 5 130 mm 5 pkt.
Rozstaw osi 3 000 mm 4 pkt.
Masa własna 2 173 kg 5 pkt.
Ładowność 677 kg 2 pkt.
Pojemność bagażnika 875 l 5 pkt.
Moc 155 KM 1 pkt.
Moment 360 Nm 1 pkt.
Zawieszenie sprężynowe 1 pkt.
Prześwit 185 mm 1 pkt.
Napęd dołączany 1 pkt.
SsangYong Rodius

SsangYong Rodius

Poprzedni Rodius miał nad wyraz kontrowersyjną stylizację. Dopiero nowszy model wziął pod uwagę estetyczne potrzeby ewentualnych klientów i na szczęście zachował pozostałe zalety poprzednika: ogromne wnętrze i solidny napęd. To wyjątkowe połączenie nadwozia vana z podwoziem terenówki.

Toyota Land Cruiser 150

[su_dropcap size=”5″]25[/su_dropcap]punktów

Długość 4 780 mm 1 pkt.
Rozstaw osi 2 790 mm 1 pkt.
Masa własna 2 150-2 270 kg 4 pkt.
Ładowność 660-750 kg 3 pkt.
Pojemność bagażnika 104 l 1 pkt.
Moc 170-280 KM 2 pkt.
Moment 420-450 Nm 2 pkt. pkt.
Zawieszenie sprężynowe / pneumatyczne 3 pkt.
Prześwit 220 mm 3 pkt.
Napęd stały 5 pkt.
Toyota Land Cruiser 150

Toyota Land Cruiser 150

Na tle konkurencji linia 150 Land Cruisera, z tylnym sztywnym mostem, wydaje się twardą terenówką, ale to złudzenie, bo jest stworzona do bezpiecznego, wygodnego i spokojnego przemieszczania się na dalekich dystansach. Niestety, do pełni szczęścia przy 3 rzędach siedzeń nieco brakuje pojemności bagażnika.

Mitsubishi Pajero

[su_dropcap size=”5″]24[/su_dropcap]punkty

Długość 4 900 mm 3 pkt.
Rozstaw osi 2 780 mm 1 pkt.
Masa własna 2 310 kg 3 pkt.
Ładowność 720 kg 3 pkt.
Pojemność bagażnika 215 l 2 pkt.
Moc 190 KM 1 pkt.
Moment 441 Nm 2 pkt.
Zawieszenie sprężynowe 2 pkt.
Prześwit 205 mm 2 pkt.
Napęd stały 5 pkt.
Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero

Nieco już opatrzona sylwetka samonośnego nadwozia Pajero od lat oferuje sprytnie chowany 3. rząd siedzeń. Można tam nawet w miarę wygodnie podróżować, ale nie z tego powodu kupuje się Pajero. Atutem pojazdu jest rozbudowany układ napędowy i legenda związana z uczestnictwem w dakarowych zmaganiach.

Land Rover Station Wagon 110

[su_dropcap size=”5″]23[/su_dropcap]punkty

Długość 4 785 mm 1 pkt.
Rozstaw osi 2 794 mm 1 pkt.
Masa własna 2 125 mm 5 pkt.
Ładowność 925 kg 5 pkt.
Pojemność bagażnika 160 l 1 pkt.
Moc 122 KM 1 pkt.
Moment 360 Nm 1 pkt.
Zawieszenie sprężynowe 1 pkt.
Prześwit 250 mm 4 pkt.
Napęd stały 3 pkt.
Land Rover Station Wagon

Land Rover Station Wagon

Produkcję tej prawdziwie bezkompromisowej terenówki zakończono w styczniu 2016 roku. W odmianie Station Wagon, ze 110-calowym rozstawem osi, 7 osób zajedzie w terenie zdecydowanie najdalej spośród wszystkich aut z zestawienia, ale o komforcie jazdy, nawet na drodze, trzeba zapomnieć.

SsangYong Rexton W

[su_dropcap size=”5″]21[/su_dropcap]punktów

Długość 4 755 mm 4 pkt.
Rozstaw osi 2 835 mm 2 pkt.
Masa własna 2 035 – 2 128 kg 5 pkt.
Ładowność 582-675 kg 2 pkt.
Pojemność bagażnika 248 l 2 pkt.
Moc 155 KM 1 pkt.
Moment 360 Nm 1 pkt.
Zawieszenie sprężynowe 1 pkt.
Prześwit 216 mm 2 pkt.
Napęd dołączany 1 pkt.

SsangYong Rexton W

Rexton z literką W to facelift wcześniejszego Rextona – estetycznie zdecydowanie udany, aczkolwiek jego konkurencja już dawno uległa technicznemu postępowi. Nowy Rexton nadal oparty jest o ramowe podwozie, które – co ciekawe – ma w pełni niezależne zawieszenie w wersji z automatem, a manual posiada tylny sztywny most.

Podsumowanie

Konstrukcja terenówek z wysokim, rozbudowanym podwoziem utrudnia skonstruowanie wnętrza wygodnego dla 7 osób. W efekcie takie auta są bardzo duże i ciężkie. Skoro są ciężkie, muszą mieć mocne silniki i układy napędowe, najlepiej ze stałym napędem obu osi. Pójście na kompromis w rozmiarach oznacza mały bagażnik przy pełnej obsadzie, często przy niesatysfakcjonującej ładowności. Przy dużych wahaniach obciążenia sensowne wydaje się użycie zawieszenia pneumatycznego – co znów podnosi koszty. Innymi słowy – 7-miejscowa, wygodna i prawdziwa terenówka tania nigdy nie będzie. Na dodatek okazuje się, że takich pojazdów jest coraz mniej. Ciągle odpadają kolejne, zasłużone modele, pozostałe będą natomiast rzadkością – bardzo drogą. Zapewne reduktor, tak jak w Mercedesie GLS, będzie elementem jedynie na specjalne żądanie – za odpowiednią dopłatą.

Autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: producenci

...a może to też Cię zainteresuje: