Wyłącznie z napędem 4×4
Obecny rynek motoryzacyjny trudno jest podzielić na segmenty według ściśle określonych kryteriów. Wynika to z przenikania się poszczególnych typów pojazdów, co najlepiej widać w przypadku crossoverów, czyli dosłownie krzyżówek. Chcąc jednak wyodrębnić samochody wyłącznie z napędem 4×4, sprawa się upraszcza. Przedstawiamy listę dostępnych w Polsce modeli ze wszystkich segmentów, co do których można mieć pewność, że będą napędzane na obie osie.
Używany w Europie literowy podział na segmenty wynika z przeznaczenia lub cech konstrukcyjnych, ale bywa uzupełniany jeszcze o inne kryteria związane z wielkością czy ceną. Bywają też modele, które pasują do dwóch segmentów jednocześnie – na przykład ze względu na dużą wielkość i cenę odpowiednią dla niższej klasy*.
Dla pojazdów łączących cechy dwóch segmentów, np. Skody Superb, tworzy się określenia w rodzaju C/E.
Segment A
Samochody mini/miejskie
Jak można się domyślić, w tej klasie pojazdów ciężko jest oferować wyłącznie czteronapędowe modele, gdyż cena stanowi jeden z ważniejszych czynników przyciągających klientów. W segmencie A można jednak pokusić się o pokazanie „rodzynka” w postaci Fiata Panda 4×4, który na tyle różni się od zwykłej Pandy – i to nie tylko wizualnie – że można go traktować jako osobny model.
Segment C
Samochody kompaktowe
W odróżnieniu od niereprezentowanego w tym zestawieniu segmentu B – małych samomochodów – w C, czyli bardzo licznym segmencie aut kompaktowych, znalazł się producent, który postawił wyłącznie na napęd 4×4. To oczywiście Subaru*, które oferuje modele osobowe, np. Impreza, oraz w crossoverowym stylu, np. XV z systemem Symmetrical AWD.
Subaru ma także wyłącznie tylnonapędowy sportowy model BRZ.
Segment D
Klasa średnia – rodzinne
Nieco naciągając kryteria przynależności do segmentu D, można przywołać doń kolejne Subaru w postaci Forestera lub mniej SUV-owego Levorga. Bardziej odpowiednia ze względu na wielkość jest tutaj obecność Outbacka.
Segment F
Samochody luksusowe
Producenci aut luksusowych nie mogli pozostać obojętni na apetyt klientów na SUV-y. Królem tego segmentu jest obecnie Bentley z majestatyczną Bentaygą, ale już wkrótce jego miejsce zajmie Rolls Royce Cullinan. Na ich tle bardziej przystępne wydaje się Maserati Levante. Mniej prestiżowa, ale kusząca jest oferta japońskich marek: Infiniti QX70 i QX30 oraz Lexusa RX.
Segment G
Samochody sportowe
Szczególną pozycję ma tutaj linia modeli Audi oznaczona symbolem RS. Gdy pułap mocy maksymalnej zaczyna się od 400 KM, nieodzowny staje się napęd quattro. Innym Audi wyłącznie z takim napędem jest czysto sportowe R8. W ofercie marek VAG, poza Porsche Macan i Cayenne, jeszcze bardziej wyczynowe jest dostępne wyłącznie z napędem obu osi Lamborghini Aventador, ale prawdziwie wyjątkowy jest Urus, który mógłby spróbować sił w segmencie ekstremalnych terenówek.
Segment I
Samochody terenowe – uterenowione
Segment aut terenowych jest prawdziwą ostoją napędu 4×4, zwłaszcza w odmianie z reduktorem. Wśród tej niestety bardzo drogiej oferty dominują marki z terenówkami z długą tradycją. Na czele listy jest oczywiście Jeep Wrangler, któremu towarzyszy jedynie Grand Cherokee. Reszta jeepów występuje w prostszych, a więc tańszych wersjach jednonapędowych. Nieco większa wierność tradycji panuje wśród Land i Range Roverów: LR Discovery, RR Velar, RR Sport i „zwykły Rendż” obligatoryjnie mają napęd 4×4. Innym dziedzicem tradycji jest Toyota Land Cruiser. Od dłuższego czasu na następcę czeka Mitsubishi Pajero, które także jest wierne 4×4, zwłaszcza ze swoim świetnym układem Super Select. Na relikt przeszłości pozuje zaś najnowsza generacja Mercedesa G – na szczęście jedynie stylistyką. Pod kanciastymi i płaskimi blachami nadwozia kryje się nowoczesna technika napędowa – zawsze 4×4 – na dodatek z reduktorem i blokadami. Wśród pozostałych Mercedesów z literką G w nazwie znalazły się liczne modele mniej lub bardziej nawiązujące do terenowych skojarzeń: GLC, GLC Coupe, GLE, GLE Coupe. Na szczęście obligatoryjnie dysponują one mercedesowskim napędem 4MATIC. Konkurencja w postaci BMW z literką X w wyłącznym towarzystwie swojego układu napędowego obu osi xDrive ogranicza się do modeli X3, X4, X5 i X6. Koncern VAG ma dla fanów napędu 4×4 Audi Q5 i Q7 – zawsze z napędem quattro – oraz Touarega z 4Motion. Znacznie mniej terenową z założenia propozycją jest Volvo XC90, które oferowane jest zawsze z napędem obu osi, ale nie zawsze pochodzi on z silnika spalinowego – w odmianie hybrydowej tył może mieć napęd elektryczny.
Pickupy
Samochody użytkowe
W przypadku aut użytkowych nie ma większego wyboru – jedynie wśród pickupów można znaleźć modele kojarzone wyłącznie z napędem 4×4, ale nie dotyczy to wszystkich producentów. Wyłącznie czteronapędowe warianty znajdują się w ofercie Volkswagena (Amarok), Isuzu (D-Max), Mitsubishi (L200 z bliźniaczym Fiatem Fullbackiem) oraz Nissana (Navara, która ma nieco wspólnego z klasą X Mercedesa).
autor: Michał Pierewicz, Zdjęcia: producenci