ayenne, Volkswagen Touareg, w większości pick-upów i w niektórych uterenowionych samochodach użytkowych (np. VW T4 i T5 4Motion). Tylko w nielicznych (Jeep, Mercedes), w standardzie są blokady obydwu mostów. Zwykle dostępna jest tylko blokada tyłu, opcja przedniej dotyczy nielicznych (LC J7, VW 4Motion). W niektórych modelach (np. Land Rover/Range Rover) blokada obsługiwana jest zintegrowanym systemem i kierowca nie włącza jej bezpośrednio. Pełna blokada może występować standardowo z LSD (np. Wrangler Rubicon).
Pełne blokady dostępne są dla większości aut terenowych i SUV-ów jako akcesoria. Różnią się nie tylko sposobem zabudowy w moście i działaniem układu blokującego, ale i jakością czy opcjami rozbudowy/wzmocnienia układu napędowego. Najprostsze rozwiązania obejmują kosz, satelity, sworznie, koła koronowe, blokadę, układ załączający ze sterowaniem (np. ARB). Ten zestaw może być rozbudowany np. o wzmocnione półosie, opcjonalne przekładnie główne, czy kompletną, wymienną główkę mostu zawierającą dyferencjał z blokadą, układ wykonawczy i sterowanie (np. McNamara). Jeszcze inni producenci proponują zestawy LSD z pełnymi blokadami (np. KAM, Tractech). Pamiętajmy, że są auta, które wymagają minimalnych nakładów (blokada ze sterowaniem), i są takie, którym wraz z blokadą należy zaaplikować wymianę półosi, przegubów, zabieraków, przekładni głównych, a nawet wałów napędowych.
Które rozwiązanie wybrać i który produkt jest najlepszy? Na ten temat spierają się użytkownicy i specjaliści. Wiele zależy od modelu samochodu i sposobu jego wykorzystania, zasobności portfela, czy nawet dostępności części. Doświadczenie środowiska jest tu niezastąpione.
Zalety i wady:
+optymalna trakcja w trudnych warunkach terenowych (blokada załączona)
+optymalna trakcja w warunkach drogowych (blokada rozłączona)
+użycie blokady zgodnie z decyzją kierowcy (na życzenie)
+niezależność od układu hamulcowego (nie wpływa na żywotność hamulców)
+możliwość długotrwałego użytkowania (nie przegrzeje się jak TCS)
+wzmocnienie zespołu koła koronowe-satelity-sworznie
-zwykle ingerencja w pochwę mostu/korpus mechanizmu różnicowego
-zwiększony promień skrętu (blokada załączona)
-reakcje układu kierowniczego
-pogorszenie skuteczności hamulców (w szczególności ABS)
-zwiększone obciążenia układu napędowego (większe ryzyko awarii)
-bezpieczne działanie tylko przy niskich prędkościach
-koszty instalacji/zakupu (nie dotyczy urządzeń seryjnych)
Autor: Tomasz Konik, Zdjęcia: ARB, archiwum