Dyfer z blokadą – opcja na ciężki teren

ayenne, Volkswagen Touareg, w większości pick-upów i w niektórych uterenowionych samochodach użytkowych (np. VW T4 i T5 4Motion). Tylko w nielicznych (Jeep, Mercedes), w standardzie są blokady obydwu mostów. Zwykle dostępna jest tylko blokada tyłu, opcja przedniej dotyczy nielicznych (LC J7, VW 4Motion). W niektórych modelach (np. Land Rover/Range Rover) blokada obsługiwana jest zintegrowanym systemem i kierowca nie włącza jej bezpośrednio. Pełna blokada może występować standardowo z LSD (np. Wrangler Rubicon).

Pełne blokady dostępne są dla większości aut terenowych i SUV-ów jako akcesoria. Różnią się nie tylko sposobem zabudowy w moście i działaniem układu blokującego, ale i jakością czy opcjami rozbudowy/wzmocnienia układu napędowego. Najprostsze rozwiązania obejmują kosz, satelity, sworznie, koła koronowe, blokadę, układ załączający ze sterowaniem (np. ARB). Ten zestaw może być rozbudowany np. o wzmocnione półosie, opcjonalne przekładnie główne, czy kompletną, wymienną główkę mostu zawierającą dyferencjał z blokadą, układ wykonawczy i sterowanie (np. McNamara). Jeszcze inni producenci proponują zestawy LSD z pełnymi blokadami (np. KAM, Tractech). Pamiętajmy, że są auta, które wymagają minimalnych nakładów (blokada ze sterowaniem), i są takie, którym wraz z blokadą należy zaaplikować wymianę półosi, przegubów, zabieraków, przekładni głównych, a nawet wałów napędowych.

Które rozwiązanie wybrać i który produkt jest najlepszy? Na ten temat spierają się użytkownicy i specjaliści. Wiele zależy od modelu samochodu i sposobu jego wykorzystania, zasobności portfela, czy nawet dostępności części. Doświadczenie środowiska jest tu niezastąpione.

Zalety i wady:

+optymalna trakcja w trudnych warunkach terenowych (blokada załączona)

+optymalna trakcja w warunkach drogowych (blokada rozłączona)

+użycie blokady zgodnie z decyzją kierowcy (na życzenie)

+niezależność od układu hamulcowego (nie wpływa na żywotność hamulców)

+możliwość długotrwałego użytkowania (nie przegrzeje się jak TCS)

+wzmocnienie zespołu koła koronowe-satelity-sworznie

-zwykle ingerencja w pochwę mostu/korpus mechanizmu różnicowego

-zwiększony promień skrętu (blokada załączona)

-reakcje układu kierowniczego

-pogorszenie skuteczności hamulców (w szczególności ABS)

-zwiększone obciążenia układu napędowego (większe ryzyko awarii)

-bezpieczne działanie tylko przy niskich prędkościach

-koszty instalacji/zakupu (nie dotyczy urządzeń seryjnych)

Autor: Tomasz Konik, Zdjęcia: ARB, archiwum

...a może to też Cię zainteresuje: