Można to sobie uzmysłowić na przykładzie szlifierki stołowej o dwóch kołach szlifierskich. Koła są połączone wspólnym wałkiem, kręcą się z taką samą prędkością kątową, bez względu na sposób obciążenia kół: szlifujemy zwykle przedmioty tylko na jednym z kół i tylko to koło jest obciążone – przenosi moment obrotowy.
Realizacja blokady
Aby zablokować mechanizm różnicowy, należy stworzyć stan, w którym obydwa koła mostu będę połączone sztywno. Można w tym celu połączyć ze sobą koła koronowe prawej i lewej półosi. Jest to jednak trudne technicznie i praktycznie nie stosowane. Ten sam efekt zablokowania dyfra uzyskuje się przez sztywne połączenie jednej z półosi albo koła koronowego z obudową (koszem) mechanizmu różnicowego.
Pierwsze rozwiązanie jest stosowane najczęściej, gdyż jest najprostsze konstrukcyjnie. Półoś wyposażona jest w wielowypust, na którym znajduje się przesuwna tuleja bądź pierścień. Podczas blokowania, ten ostatni element przesuwany jest w stronę kosza, z którym zazębia się kłowo, łącząc sztywno półoś z obudową dyfra. Tego typu blokada wymaga nowych dedykowanych półosi.
W drugim rozwiązaniu, element blokujący znajduje się wewnątrz obudowy dyfra i łączy koło koronowe z koszem. Umożliwia to minimalny zakres ingerencji w most (wykorzystanie standardowych półosi).
Sterowanie i wykonanie
Najprostszy układ obsługi blokady łączy układ sterujący z wykonawczym i działa czysto mechanicznie. Kierowca ma do dyspozycji dźwigienkę, która poprzez linkę wprawia w ruch przesuwkę. Układ wykonawczy może być oparty o siłownik elektromagnetyczny. W tym wypadku jego sterowanie odbywa się na drodze elektrycznej. Najczęściej jednak stosowane są siłowniki pneumatyczne sterowane elektrozaworami. Siłowniki mogą być podciśnieniowe albo nadciśnieniowe. W pierwszym przypadku podciśnienie „pobierane” jest zazwyczaj z układu wspomagania hamulców, w drugim konieczny jest dodatkowy kompresor. Siłowniki pneumatyczne są praktycznie jedynym rozwiązaniem w przypadku blokad umieszczonych wewnątrz obudowy mechanizmu różnicowego.
Standard, opcja, akcesorium
Pomimo rozwiązań je zastępujących, pełne blokady mostów są wciąż stosowane w samochodach terenowych i SUV-ach. Seryjnie i opcjonalnie, blokady spotkamy m.in. w samochodach terenowych: Mercedes G, Toyota Land Cruiser J7, Nissan Patrol Y60 i Y61, Jeep Wrangler Rubicon, klasycznych SUV-ach: Land Rover Discovery 3 i 4, Toyota Land Cruiser J9, J12, J15, J10 i J20, luksusowych SUV-ach: Range Rover i Range Rover Sport, Mercedes ML, GL, Porsche C