Zmiany – Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR Overland

DSC_5390

Już w połowie lipca do salonów w Polsce trafi zmodernizowany Jeep Grand Cherokee. Po trzech latach od premiery przyszła pora na zmiany. A tu pełne zaskoczenie, bo choć właściwie mówi się tylko o liftingu, to modyfikacje, jakie zaszły w nowym Grandzie, są znaczące i jest ich sporo. Zapewne inni producenci w takim przypadku odtrąbiliby sukces konstruktorski i ogłosili nowy model samochodu, a Jeep po prostu wjeżdża do salonu.

odczas prezentacji mieliśmy okazję przyjrzeć się nowemu Jeepowi Grand Cherokee. W Europie, a zapewne i w Polsce, najczęściej wybierany jest model z silnikiem diesla w wyższej konfiguracji wyposażenia. Dlatego też taki model wybraliśmy do krótkiej przejażdżki.

Nadwozie
Jeep Grand Cherokee 2014 otrzymał całkowicie nowy front. Atrapa chłodnicy jest teraz niższa, a obrys świateł głównych został wydłużony. Standardem obecnie są reflektory biksenonowe wraz z zespolonymi światłami LED do jazdy dziennej. Zmienił się też kształt przedniego zderzaka, na mocnych przetłoczeniach uwypuklono reflektory przeciwmgielne. Jeszcze większe zmiany dotyczą tyłu pojazdu. Obecnie pojawiła się całkowicie nowa klapa, zwiększyła się tylna szyba, da się zauważyć nowy kształt zderzaka, zniknęła ozdobna srebrna tylna listwa klapy. Wydłużone zostały tylne reflektory, które wykonane są w technologii LED. We wszystkich modelach pojawiły się nowe kształty felg, przy czym w wersji Overland pozostawiono w standardzie rozmiar 20 cali.

[tooltip title=”Wnętrze” content=”Dla naszego Granda Overland standard wykończenia tapicerki obejmuje pokrycie skórą tablicy przyrządów i siedzeń oraz akcenty wykonane z drewna.” type=”info” ]Wnętrze[/tooltip]
Środek pojazdu to całkowicie nowe rozwiązanie, nowe kształty i stylizacje wprowadzone po to, aby nie było złudzeń, że to klasa premium. Po pierwsze, uwagę zwraca centralnie zamontowany 8,4-calowy ekran dotykowy systemu Uconnect, umożliwiający obsługę audio, nawigacji, funkcji kontrolnych foteli i wielu innych. Po drugie, na nowo zaprojektowano konsolę podłogową z  selektorem przekładni automatycznej. Przed oczami kierowcy pojawiła się tablica wskaźników z dużym ekranem, którego wskazania można modyfikować na ponad sto różnych sposobów, począwszy od zmian kolorów wskaźników po rodzaj informacji. Zmiany ustawień dokonywane są za pomocą klawiszy umieszczonych na kierownicy. Zmieniły się też materiały wykończenia tapicerki.

Silnik
Silniki, które mają się pojawić, to rozwiązania znane z poprzednich modeli Jeepa. W Polsce, jak i w Europie, najczęściej wybieranym silnikiem jest turbodiesel pracujący w układzie V-6 o pojemności skokowej 3,0 litrów. Jego moc 250 KM dostępna jest przy 4 000 obr./min, a wysoki moment obrotowy 570 Nm już przy 2 000 obr./min. To znakomite rozwiązanie dla tego pojazdu, łączące dobre osiągi, jak i akceptowalne zużycie paliwa – deklarowane przez producenta 7,5 l/100 km. Silnik ten jest też dostępny w wersji Low-Output o parametrach odpowiednio 190 KM i 440 Nm. Pod nazwą handlową Multijet II kryje się technologia specjalnie zestrojonych zaworów elektromagnetycznych, kadłub o kącie rozwarcia cylindrów równym 60 stopni, wykonany ze stopu żelazowo-grafitowego, aluminiowe głowice z czterema zaworami na każdy cylinder oraz podwójne wałki rozrządu z napędem łańcuchowym.

Nowa ośmiobiegowa skrzynia
Długo oczekiwaną nowością jest ośmiobiegowa skrzynia automatyczna ZF. Zarówno 3,0-litrowy turbodiesel V-6, jak i każdy z trzech silników benzynowych nowego Granda Cherokee będzie współpracował z nową, 8-biegową automatyczną skrzynią przekładniową, która pozwoli na szybszą i płynniejszą zmianę biegów, poprawiając kulturę pracy jednostki napędowej. To w konsekwencji przyczyni się do obniżenia zużycia paliwa przy zauważalnej poprawie dynamiki jazdy. Zawarta w nowej skrzyni elektronika potrafi zmieniać mapę przełożeń w trakcie jazdy, a manualny wybór przełożeń odbywać się może przy pomocy łopatek pod kołem kierownicy. Budowa skrzyni oparta jest na czterech zestawach kół zębatych i pięciu wielopłytkowych zespołach sprzęgłowo-hamulcowych, z których tylko dwa działają jednocześnie, co przekłada się na zmniejszenie wewnętrznych strat ciernych.

Rozwiązania napędu i zawieszenie
Wyposażeniem standardowym wersji Grand Cherokee Overland jest zawieszenie pneumatyczne, niezależne Quadra-Lift, umożliwiające pięciostopniową regulację wysokości prześwitu. Kierowca ma do wyboru: wysokość normalną NRH o prześwicie 220 mm, Off-road 1 (prześwit 254 mm), Off-road 2 o prześwicie 280 mm oraz Park Mode (prześwit obniżony do180 mm na postoju) i Aero Mode o prześwicie 205 mm do szybkiej jazdy autostradowej.

[nice_info] Dla kierowcy zaproponowano pięć programów jazdy Selec-Terrain: Sand, Mud, Auto, Snow, Rock. Po wybraniu programu system zmieni ustawienia dwunastu układów, począwszy od pracy silnika, skrzyni, napędów do układu zawieszenia. [/nice_info]

W wersji, jaka wpadła w nasze ręce, znalazło się rozwiązanie przekazywania napędu najbardziej zaawansowane – Quadra-Drive II z mechanizmem różnicowym w tylnej osi, z elektronicznie sterowaną blokadą LSD oraz system zawieszenia pneumatycznego Quadra-Lift pozwalający regulować wysokość prześwitu do 280 mm. Quadra-Drive II oparty jest na reduktorze oraz sterowanym elektronicznie rozdziale momentu obrotowego, jaki jest przekazywany na osie pojazdu. Standardowo 48 procent dostępnego momentu obrotowego jest na oś przednią, a 52 procent – na tylną. W skrajnych sytuacjach drogowych układy pozwalają zwiększać trakcję każdego z czterech kół. Reduktor posiada przełożenie 2,72:1.

Jazda
Wszystkie zmiany wprowadzone w roku modelowym 2014 mają sprawić, że nowy Jeep Grand Cherokee będzie jeszcze bardziej przyjazny w użytkowaniu. Po krótkiej jeździe mogliśmy się o tym przekonać. Jest nieźle, pojazd sprawnie przyśpiesza, praca nowej skrzyni jest właściwie niezauważalna. Systemy napędów działają z nią bez zastrzeżeń, a to właściwe najważniejsze. Zawartość elektroniki obecnie trochę przytłacza. Z jednej strony, zasiadając za kierownicą, mamy odczucie, że jest przyjemnie, z drugiej strony, boimy się pomyśleć, co będzie dalej.
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD – dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik:
3,0 Diesel – DOHC, V6, wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność skokowa – 2 998 cm3, moc DIN 250 KM (184 kW) przy 3 600 obr./min, maksymalny moment obrotowy 570 Nm przy 2 000 obr./min

Skrzynia biegów:
ZF AUTOMATIC – 8-biegowa, automatyczna, o przełożeniach: I-4,714, II-3,143, III-2,106, IV-1,667, V-1,285, VI-1,000, VII-0,839, VIII-0,667

Skrzynia rozdzielcza
MP 3022 – dwubiegowa, elektroniczne sterowanie, przełożenia I-1,00, II-2,72

Zawieszenie przednie:
niezależne, wahacze poprzeczne trapezowe, amortyzatory, miechy powietrzne, stabilizator, przełożenie przekładni 3,45

Zawieszenie tylne:
niezależne, wielowahaczowe, miechy powietrzne, amortyzatory, aluminiowy dolny drążek reakcyjny, górne drążki stabilizujące, stabilizator przechyłów poprzecznych, przełożenie przekładni 3,45

Układ hamulcowy:
dwuobwodowy, tarcze wentylowane z przodu (328 mm) i lite z tyłu (320 mm), wspomaganie podciśnieniowe
Układ kierowniczy:
wspomagany hydraulicznie, przekładnia listwowa

Koła:
235/50 R18, felgi ze stopów lekkich 7,5Jx18

Wymiary:
rozstaw osi – 2 915 mm, rozstaw kół – przód 1 623 mm, tył – 1 627 mm, długość x szerokość x wysokość – 4 822×1 943×1 761 mm, pojemność bagażnika – b.d., prześwit poprzeczny po maksymalnym podniesieniu – 270 mm, pojemność zbiornika paliwa – b.d., kąt natarcia – 35,8º, kąt rampowy – 23,5º, kąt zejścia – 29,6º

Masy:
masa własna – 2 446 kg, dopuszczalna masa całkowita – 3 084 kg, maksymalna masa przyczepy (z hamulcem) – 3 300 kg

Osiągi:
prędkość maksymalna – 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km – 10,2 s, średnie zużycie paliwa –7,5 l/100 km

Autor: Grzegorz Surowiec, Zdjęcia: autor

...a może to też Cię zainteresuje: