Prezentacja nowego modelu Yokohama Geolandar A/T G015 odbyła się w ubiegłym roku w Moab, światowej stolicy off-roadu. Model ten dosyć szybko trafił do sprzedaży w Europie i nasza redakcja, dzięki uprzejmości firmy Yokohama, otrzymała jeden komplet do testów. Możemy więc podzielić się z Wami naszymi spostrzeżeniami.
Nowy Geolandar A/T G015 – jak podano wiosną ubiegłego roku podczas oficjalnej prezentacji – ma zastąpić model Geolandar A/T-S G012. Cytując Boba Abrama, kierownika planowania produktu Yokohama: dzisiaj konsument oczekuje opony dobrze sprawującej się na mokrej i pokrytej śniegiem nawierzchni, cechującej się większą wytrzymałością i przebiegiem, która przy tym ma mieć korzystny wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa i hałasu drogowego. Jak sama nazwa mówi, jest to opona All Terrain, czyli o przeznaczeniu uniwersalnym.
Opony Yokohama Geolandar A/T G015 zostały zaprojektowane z myślą o pojazdach użytkowych, pickupach i SUV-ach eksploatowanych podczas codziennej jazdy, a także w nietrudnym terenie. Ich główne cechy to trwałość i deklarowany przez producenta przebieg określony na 60 000 mil. Rozmiarówka
Rozmiarówka Yokohama Geolandar A/T G015
Geolandar A/T G015 wygląda obiecująco. Zgodnie ze wcześniejszymi deklaracjami producenta w ofercie do końca 2016 roku znalazło się 60 rozmiarów opon do pickupów LT oraz SUV-ów, dla średnic osadzenia od 15’ do 20’. Podobnie stało się w Polsce. Według informacji zawartych na stronie internetowej dystrybutora dostępnych jest 56 modeli. Poszczególne opony – co jest dosyć ważne – mogą się dublować rozmiarowo. Dla tych samych rozmiarów oferowane są bowiem różne parametry nośności i prędkości.
My otrzymaliśmy opony w rozmiarze 285/70 R17 117T – ogumienie zostało dobrane do naszego redakcyjnego Jeepa Wranglera, dysponującego konwersją zawieszenia +3 cale liftu.Ta decyzja był podyktowany również tym, że wcześniejsze ogumienie było w tym samym rozmiarze. Po głębszej analizie kształtu bieżnika stwierdzam jednak, że lepiej sprawdziłby się rozmiar LT 285/75 121S. Różnica w indeksie prędkości jest niewielka, ale ta w nośności już ma znaczenie.
Budowa wewnętrzna
Producent zdecydował, że Yokohama Geolandar G015, w zależności od parametrów nośności i rozmiarów, będzie posiadała różną budowę wewnętrzną. Może to być konstrukcja osnowy dwuwarstwowa, dwuwarstwowa z nylonu, wzmocniona trójwarstwowa lub z dodatkowym wzmocnieniem ścianek bocznych. W otrzymanym do testów zestawie osnowa została wykonana z dwóch warstw poliestrowych. Na opasanie składają się: dwie warstwy poliestrowe, dwie stalowe i jedna nylonowa. Mieszanka gumy, z jakiej wykonano oponę, została wzbogacona o olejek pomarańczowy i krzemionkę, w celu poprawy hamowania i lepszej przyczepności w warunkach zimowych.
Yokohama Geolandar A/T G015 – bieżnik
Wzór bieżnika Yokohamy Geolandar G015 to układ pięciorzędowy, jednak zewnętrzne rzędy są szersze, opona jest symetryczna, a sam bieżnik nie jest kierunkowy. Bieżnik – jak przystało na oponę o zacięciu terenowym – posiada blokowy układ zachodzący na boczne ścianki opony oraz jest wyposażony w rowki EdgeTec (o zmiennym układzie i głębokości) i adaptacyjne lamele 3D. Takie rozwiązanie ma zapewnić dodatkową przyczepność podczas jazdy w zimowych warunkach. Otwarte przestrzenie rzeźby mają natomiast zagwarantować lepsze właściwości w terenie. „Płytki” wzór bieżnik o zaokrąglonych krawędziach czoła wskazuje na oponę raczej szosową niż terenową.
Jazda
Teoretycznie inżynierowie Yokohamy zaprojektowali bardzo uniwersalne opony, które dobrze sprawują się podczas jazdy po autostradzie oraz w warunkach zimowych, a także które mogą sprawdzić się na rajdach długodystansowych, takich jak Baja 1000. Naszym zdaniem zaprojektowano dwie opony o podobnym wzorze bieżnika: wzmocnioną o wyższym indeksie nośności i autostradową o wyższym indeksie prędkości. Nam trafiła się ta druga i nie ma w tym nic złego. Warto jednak pamiętać o tym fakcie podczas zakupu.
Geolandar A/T G015 w stosunku do poprzednika oraz do tradycyjnej opony A/T jest znacznie cichszy, co korzystnie wpływa na komfort przelotów autostradowych. Po wjechaniu na niezbyt grząski teren lub szuter i kamienie trzymanie się pojazdu w zadanym torze jazdy przebiega bez zastrzeżeń. Oponę można również śmiało polecić do podłoża piaszczystego, jednak – jak nie trudno się domyśleć – jazda po mokrej trawie, błocie czy glinie stanowi problem. Rowki bieżnika szybko się zaklejają, a opona traci przyczepność, powodując uślizg pojazdu.
Trwałość
Testowany Geolandar A/T G015 spełnia amerykańskie wymogi FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards). Opatrzony jest też symbolem płatka śniegu wpisanego w górę, co oznacza, że opona zapewnia należytą przyczepność również w zimie. Według Yokohamy, wprowadzenie do gumowej mieszanki, olejku pomarańczowego oraz krzemionki, a także dobranie właściwego wzoru bieżnika ma zapewnić długą żywotność i odpowiednią trwałość opony. Według klasyfikacji UTQG (Uniform Tire Quality Grading – Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon) opona posiada bardzo wysoki wskaźnik odporności na zużycie, określany indeksem TREADWEAR 600, co przekłada się na żywotność równą 60 000 w przypadku bieżnika „osobowego” oraz 50 000 mil w przypadku opon LT.
Podsumowanie
Yokohama Geolandar A/T G015 stanowi dobrą alternatywę jako uniwersalne ogumienie całoroczne. Wysoka trwałość pozwoli na wydłużony okres eksploatacji opony, a szeroki wachlarz rozmiarów pokryje zapotrzebowania klientów. Plusem jest także ciągła dostępność w serwisach, która sprawia, że nie musimy martwić się o awarie. Ξ
Yokohama Geolandar A/T G015 285/70R17 117T – ocena i opinie
nawierzchnia:
asfaltowa dobrej jakości ++
utwardzona gorszej jakości ++++
szutrowa ++++
gruntowa +++
piasek ++++
błoto ++
trawa +++
skała +++
mikst ++
śnieg +++
koszt zakupu +++
dostępność ++++
Ocena:
+++++ – celująca
++++ – bardzo dobra
+++ – dobra
++ – zadowalająca
+ – akceptowalna
– negatywna
Yokohama Geolandar A/T G015 285/70R17 117T – dane techniczno-eksploatacyjne
Przeznaczenie
uniwersalna opona o zastosowaniu całorocznym z homologacją zimową,
przeznaczenie: bezproblemowa jazda na nawierzchniach twardych, asfaltowych
z możliwością poruszania się po drogach gruntowych i złej jakości
Zastosowanie
samochody klasy średniej i wyższej (standardowa i ponadwymiarowa),
osobowe i użytkowe
Konstrukcja
bezdętkowa, osnowa radialna: dwie warstwy poliestrowe, opasanie: dwie
warstwy poliestrowe, dwie warstwy stalowe, jedna warstwa nylonowa
Rodzaj bieżnika
typ AT symetryczny, pięciorzędowy, pojedyncze lamele
Wymiary
-
Szerokość opony 285 mm
- Szerokość bieżnika ok. 265 mm
-
Średnica zewnętrzna w stanie wolnym 820 mm
-
Promień statyczny bd
-
Obwód toczny bd
-
Zalecane felgi 8’1/2″, 9’
-
Nośność, prędkość maksymalna, ciśnienia 121/118 Q
-
Indeks nośności 117 1285 kg
-
Indeks prędkości T 190km/h
-
Nośność na koło 1285 kg dla 3,5 bar
-
Ciśnienie (standard) 2,75 bar
-
Cena (z VAT) 680-850 zł