Faza embrionalna
W pierwotnej koncepcji auto wykorzystywane w sezonie 2009 miało być poddane jedynie niezbyt drastycznej przebudowie, jednak po rozebraniu samochodu do „gołej klatki” okazało się, że zdecydowanie mniej pracy będzie przy budowie samochodu od podstaw niż przy przerobieniu już istniejącego.
Założenia konstrukcyjne były znane od samego początku i, co ciekawe – nie zmieniły się aż do samego końca. Zgodnie z nimi pod maskę miała trafić wysokoprężna jednostka z Nissana Patrola o pojemności 2 800 cm3, która potrafi wygenerować 196 KM mocy. W odróżnieniu od popularnych benzynowych V-ósemek japoński motor to prosta i w pełni wodoodporna konstrukcja. Największą zmianą w stosunku do samochodu z poprzedniego sezonu było zawieszenie. Początki całego przedsięwzięcia polegały na gromadzeniu wszystkich niezbędnych elementów, takich jak opony, felgi, mosty, silnik, skrzynia biegów, rama, zawieszenie, wyciągarki oraz wyposażenie wnętrza. Zajęło to miesiąc.
Pracę czas zacząć
Klatka została wykonana z precyzyjnie wykonanych rur o średnicy 50 mm ze ścianką o grubości 2 mm – taki właśnie wymiar jest zalecany przez regulamin. Jednak taka specyfikacja sprawia problemy przy obróbce. Dlatego tym procesem zajęła się zewnętrzna firma, która dysponowała specjalistyczną, sterowaną cyfrowo giętarką trzpieniową. Wygięte elementy klatki zostały połączone z resztkami ramy Nissana Patrola. Efektem tych działań była stosunkowo lekka i sztywna konstrukcja.
Co dalej?
W kolejnym etapie budowy „superauta” głównymi obszarami działania były: układ chłodzenia, instalacja elektryczna, wycieraczki, deska rozdzielcza, instalacja pneumatyczna oraz poszycie zewnętrzne. Konstruktorzy postawili na bardzo wydajny układ chłodzenia, który składał się z czterech rdzeni połączonych w pary – co dało dwie zgrabne chłodnice zamontowane wzdłuż osi samochodu, tuż nad tylnymi błotnikami. Rolę termostatu przejęła dodatkowa elektryczna pompa wody, która jest sterowana za pośrednictwem włącznika termicznego (w razie awarii również ręcznie). Wówczas, gdy jest nieaktywna, obieg wody jest bardzo ograniczony. Po osiągnięciu przez silnik temperatury równej 85ºC włącza się i wymusza obieg pod znacznym ciśnieniem. Jeśli pęd powietrza nie jest w stanie obniżyć temperatury cieczy w chłodnicach, do pracy przystępują niezależnie od siebie dwa wiatraki – każdy o mocy 350 W. Przez cały sezon rajdów nigdy się nie zdarzyło, aby ten mocno zmodyfikowany silnik osiągnął temperaturę przekraczającą 90ºC – co z pewnością można uznać za nie lada osiągnięcie. Wyposażenie kabiny z założenia miało być skromne – niestety, do końca się to nie udało. Liczne wskaźniki, kontrolki, przełączniki, metromierz, nawigacja tworzą klimat podobny do tego panującego w samolocie F16. Kokpit z pewnością może się podobać, a co najważniejsze – pozwala w pełni monitorować pracę silnika, blokad, instalacji pneumatycznej oraz innych podzespołów. Przy projektowaniu kształtu klatki bezpieczeństwa, poza oczywistymi parametrami bezpieczeństwa, zwracano szczególną uwagę na to, by auto się nie klinowało przy pokonywaniu ciasnych i gęsto zarośniętych OS-ów. Stąd mocno pochylone słupki A, klinowaty kształt maski czy wystające tylne błotniki. Wszystkie te elementy pomagają skutecznie „odpychać” się od przeszkód – działają jak odbojniki. Agresywna stylistyka samochodu dopełniła całości. Główna wadą jest jakość powłok lakierniczych – ze względu na bardzo ograniczony czas, który został zarezerwowany na budowę samochodu, zostały one położone w niezbyt profesjonalny sposób.
Efekty
Pierwszym sprawdzianem dla odmienionego Nissana był Rajd Gór Sowich. Wylany w warsztacie pot, łzy i krew nie poszły na marne. Efekt – pierwsze miejsce. Nie dało się lepiej. Stąd też wzięła się oficjalna nazwa samochodu – Natural Born Winner. Dla Macieja Manejkowskiego tegoroczna edycja COVAL Pucharu Polski OFF-ROAD PL także należała do udanych. Po równej i czystej jeździe uplasował się on na niezłym 13. miejscu w klasyfikacji generalnej (Extreme). Jesteśmy przekonani, że, jak na urodzonego zwycięzcę przystało, czeka go jeszcze wiele rajdowych sukcesów.
Nissan Patrol TD6 – dane techniczno-eksploatacyjne
SILNIK
Nissana Patrol TD6, kod silnika – RD28Ti, paliwo – ON, układ i ilość cylindrów – R6, moc maksymalna (tuning) – 196 KM przy 5 200 obr./min., maksymalny moment obrotowy – 358 Nm przy 2 800 obr./min., modyfikacje – tuningowa turbosprężarka Garett, przebudowana pompa wtryskowa, zmienione wtryskiwacze, rajdowa głowica, sportowy wałek rozrządu, metalowa uszczelka pod głowicą, sprzęgło – wzmocniony dwusprężynowy docisk, pięciospiekowa tarcza sprzęgła oraz lekkie, jednomasowe koło zamachowe
SKRZYNIA BIEGÓW
Nissan Patrol, przystosowana do lekkiego koła zamachowego, manualna, 6-biegowa
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
Nissan Patrol, zmienione przełożenie reduktora z 1:2,02 na 1:2,86; skrzynia dwubiegowa bez centralnego mechanizmu różnicowego
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
sztywny most Nissan Patrol, zmienione przełożenie główne z 1:4,68 na 1:5,42; mechanizm różnicowy czterosatelitowy z pneumatyczną 100-procentową blokadą (ARB), pochwa mostu wzmocniona, drążek Panharda z tuleją wahliwą, wahacze pchane – dłuższe o 255 mm, wykonane z wysokogatunkowej stali, amortyzatory sprężynowe FOX 18” (460 mm)
ZAWIESZENIE TYLNE
sztywny most Nissan Patrol, zmienione przełożenie główne z 1:4,68 na 1:5,42; mechanizm różnicowy czterosatelitowy z 100-procentową blokadą (oryginał) – sterowanie przerobione na pneumatyczne, nadciśnieniowe, „sierżant” – konstrukcja własna, wahacze wleczone, dłuższe od oryginalnych o 200 mm wykonane z wysokogatunkowej stali, amortyzatory sprężynowe FOX 18”(460 mm)
UKŁAD KIEROWNICZY
przekładnia kierownicza Nissan Patrol (RHD), z wąsem po wewnętrznej stronie, wzmocnione drążki kierownicze wykonane z wysokogatunkowej stali, końcówki wymienione na uniballe, tylny drążek podniesiony o 40 mm, schowany za pochwą mostu
UKŁAD HAMULCOWY
hydrauliczny, z podciśnieniowym wspomaganiem, hamulce tarczowe Nissan Patrol Y61, klocki EBC4x4
KOŁA JEZDNE
opony – Super Swamper Booger 38,5/15 R15, felgi – 10×15 et-50 + beadlocki
NADWOZIE
klatka bezpieczeństwa wykonana z precyzyjnych rur giętych sterowaną cyfrowo giętarką trzpieniową, zintegrowana ze szczątkową ramą tworzy samonośną konstrukcję, do której jest przykręcone zawieszenie, układ przeniesienia napędu oraz napęd; fotele kubełkowe, pasy szelkowe, kompletne wyposażenie bezpieczeństwa (regulaminowe)
WYMIARY I MASY
rozstaw osi – 2 650 mm, długość x szerokość x wysokość – 3 550 mm x 2 050 mm x 1 870 mm, ciężar własny – 1 820 kg
OSIĄGI
prędkość maksymalna – 135 km/h (ograniczona przełożeniem), średnie zużycie paliwa na asfalcie – 20 l/100 km, w terenie – 40 l/100 km, głębokość brodzenia – 1 600 mm
INNE
wyciągarka przód – mechaniczna BigStar (odchudzona do 67 kg) z liną stalową (Powered by Kopara) o średnicy 10 mm i długości 60 m, wyciągarka tył – SuperWinch ep9 z liną stalową o średnicy 8 mm i długości 30 m, alternator Nissan Patrol – 1 000 A, akumulator – Optima YeloowTop 75 Ah, kompresory – system pneumatyczny Viar Extrem, 2 x kompresor + zbiornik 9,5 l, 10 bar, metromierz RoadMaster 4, GPS Mio, dodatkowe cztery halogeny ksenonowe (drogowe przednie), 2 halogeny ksenonowe (drogowe boczne) oraz dwa standardowe halogeny robocze (tylne), oświetlenie podstawowe – wykonane w technologii LED
autor: Maciej Manejkowski, zdjęcia: Majka Aniszkiewicz-Jęch