TOP 13 – gabaryty nadwozia

Skala metrażu

Rzadko zastanawiamy się, jak dużo przestrzeni zajmują nasze pojazdy. Być może jest to rozważane podczas manewrów lub przymiarek do garażu. Jak się okazuje, tytułowa skala metrażu jest bardzo rozległa, co pokazuje niniejsze porównanie. Przedstawiliśmy w nim przeróżne auta z napędem na wszystkie osie, wraz z podaniem parametrów zajmowanej powierzchni i objętości.

Wybór pojazdów do zestawienie był jak zwykle subiektywny i wynikał z chęci pokazania zarówno aut typowych, jak i mocno nietypowych. Jednak podane wyniki są obiektywne, bo są rezultatem prostych kalkulacji. Powierzchnia zajmowana przez pojazd liczona była jako iloraz szerokości bez lusterek oraz długości, zaś objętość wynikała z pomnożenia jeszcze przez wysokość. Wątpliwości mógł dostarczyć jedynie wybór wartości ze względu na występującą niekiedy mnogość parametrów związanych np. z użytym zawieszeniem zmieniającym wysokość. Wielkości te są jednak wystarczająco dokładne do ustalenia kolejności. Jak widać na podium znaleźli się przedstawiciele klas mało reprezentatywnych w naszym kraju, aczkolwiek Mercedes 6×6 cieszył się w Polsce nadzwyczajną popularnością, biorąc pod uwagę jego cenę. Z kolei najniższe pozycje zestawienia zajmują wcale nie najtańsze auta, co też przekłada się na ich popularność.

1. Ford F-450 SuperDuty Platinum

Powierzchnia: 16,5 m²
objętość: 33,9 m³

Nazwa Super Duty mówi sama za siebie – to jeden z największych i najmocniejszych pickupów dostępnych w USA. Wydaje się, że wszystko w nim jest naj. Jest jednak wyjątek – do skali F-450 zdaje się nie dorastać kabina. Jest ona wprawdzie wystarczająco duża, by pomieścić 6 osób, ale szerokość pojazdu wyznaczają rozległe, tylne nadkola, kryjące koła bliźniaki.

2. Mercedes-Benz G63 AMG 6×6

Powierzchnia: 12,4 m²
objętość: 27,4 m³

Sześć wielkich, 37-calowych kół na portalowych mostach, dających 46 cm prześwitu, napęd pochodzący z V8 o mocy 540 KM, długość wynosząca 5,9 m, szerokość – 2,1 m, a do tego wysokość – 2,2 m oraz kanciaste nadwozie gelendy z rozbudowanym tyłem. Tak właśnie wygląda triumf techniki nad zdrowym rozsądkiem. Ten wariant Mercedesa ma imponujące właściwości terenowe, ale czyni to z taką ostentacją, że aż przytłacza.

3. Chevrolet Suburban

Powierzchnia: 11,7 m²
objętość: 22,0 m³

Klasyczny przedstawiciel amerykańskiego segmentu SUV-ów full size od dziesięcioleci imponuje rozmiarami. Także najnowsza generacja nie ogranicza się przestrzennie, co przekłada się na ilość miejsca w środku – 3 447 litrów! Wewnątrz mieszczą się trzy rzędy siedzeń i wielki bagażnik. Producent chwali się, że 5,3-litrowe V8 jest bardzo oszczędne, osiągając na trasie 10,2 l/100 km.

4. Isuzu D-Max AT35

Powierzchnia: 10,8 m²
objętość: 20,6 m³

Isuzu D-Max jest typowym przedstawicielem pickupów oferowanych w Europie. Jednak w wersji przygotowanej przez Arctic Truck, za sprawą wielkich, 35-calowych kół, nabiera nowego wymiaru. Wielkie i szerokie koła wraz z liftem zawieszenia i nadwozia sprawiają, że AT35 jest szeroki na dwa metry i urasta do 1,9 m. Co istotne, jest to oficjalna, fabryczna przeróbka.

5. Land Rover Discovery

Powierzchnia: 10,3 m²
objętość: 19,0 m³

Poprzednia, kanciasta generacja Discovery dominowała nie tylko optycznie. Najnowsze Disco ma już bardziej opływowe kształty, ale nie wyrzeka się dużych rozmiarów. Nie ma wprawdzie pełnych 5 metrów długości, ale za to nadrabia szerokością i wysokością. Dzięki temu nawet w trzecim rzędzie siedzeń nie powinno zabraknąć miejsca dla dorosłych pasażerów.

6. Bentley Bentayga

Powierzchnia: 10,3 m²
objętość: 17,9 m³

Pierwszy, luksusowy SUV Bentleya wyraźnie przewyższa gabarytami inne auta koncernu VAG. Prawie trzymetrowy rozstaw osi jest zbliżony do tego oferuje Audi Q7. Sporą część długości (514 cm) zajmuje maska, która kryje sześciolitrowe V12 o mocy 608 KM. Jak na takie parametry, masa własna Bentaygi wydaje się być bardzo umiarkowana – jedynie 2,4 t.

7. Tesla X

Powierzchnia: 10,1 m²
objętość: 16,9 m³

W Tesli X trudno dopatrzyć się cech terenówki, ale na pewno jest i Sport, i Utility. Wprawdzie obie napędzane osie przydadzą się jedynie na drodze, ale wielkie, szerokie na 207 cm, siedmiomiejscowe nadwozie z dwoma bagażnikami jest praktyczne, a otwierane do góry drzwi Falcon Wings budzą podziw, podobnie jak przyspieszenie 0-60 mph w około trzy sekundy!

8. Mercedes GLS

Powierzchnia: 9,9 m²
objętość: 18,4 m³

Miało to być niekonwencjonalne połączenie tego, czego spodziewamy się od klasy G z luksusem klasy S. Od strony technicznej wymagało to ogromnego wysiłku inżynierów, ale efekt budzi podziw. Także rozmiarami. Dzięki temu, niezależnie od warunków drogowych, wszelkimi wygodami może się rozkoszować nawet siedmioro pasażerów tego wyjątkowego SUV-a.

9. Audi Q7

Powierzchnia: 9,9 m²
objętość: 17,3 m³

Od chwili premiery Q7 budziło mieszane uczucia swoimi gabarytami. W najnowszym wydaniu tego modelu zmalały one nieco, a przy tym stylistyka nie jest już tak przytłaczająca. Wciąż jest to jednak okręt flagowy Audi, mieszczący na swym pokładzie do 7 osób. Mimo kuracji odchudzającej, zawieszenia pneumatycznego i sprawnego napędu quatrro lepiej nie próbować go w terenie.

10. Volkswagen Multivan 4Motion

Powierzchnia: 9,3 m²
objętość: 18,4 m³

Volkswagen Multivan jest synonimem efektywnego wykorzystania przestrzeni dla potrzeb turystycznych. Pudełkowate nadwozie i trzymetrowy rozstaw osi sprawiają, że można łatwo zaaranżować dostępne miejsce stosownie do potrzeb jazdy, kempingu czy nawet noclegu. Dodając do tego napęd 4Motion, uzyskuje się wszechstronny pojazd podróżny na każdą okazję.

11. Jeep Wrangler Unlimited

Powierzchnia: 8,9 m²
objętość: 16,6 m³

Jeep od 1941 roku dba o wizerunek producenta prawdziwych, twardych terenówek, które niestety są obecnie gatunkiem na wymarciu. Trzeba zauważyć, że Wrangler – w porównaniu do pierwszego Willysa – jest znacznie większy, szczególnie w odmianie Unlimited. Dzięki większemu rozstawowi osi może zaoferować drugi rząd siedzeń zdatnych do jazdy, a także wyższy komfort.

12. Fiat Panda 4×4

Powierzchnia: 6,2 m²
objętość: 9,9 m³

Najnowsza Panda 4×4 stara się kontynuować dziedzictwo pierwszej generacji. W terenie pomaga sprawny napęd obu osi oraz małe rozmiary i lekkość, pozwalające albo przejechać górą, albo zwyczajnie ominąć przeszkody. Do wyboru jest też off-roadowo stylizowana i wyposażona wersja Cross. Funkcjonalne 4-drzwiowe nadwozie nie rozpieszcza jednak przestrzenią.

13. Suzuki Jimny

Powierzchnia: 5,9 m²
objętość: 10,1 m³

To najmniejsza, prawdziwa terenówka: na ramie, z reduktorem i sztywnymi mostami. Dzięki temu jest nie tylko dzielny, ale i bardzo zwinny: w terenie i w mieście. W Europie gabarytami konkuruje z samochodami miejskimi, ale w swej ojczyźnie może być jeszcze mniejszy. Spełnia wtedy wymagania klasy samochodów kei, oczywiście z odpowiednio małym silnikiem.

autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: producenci

...a może to też Cię zainteresuje: