OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Rough Terrain Vehicle

Kubota RTV-XG850 Sidekick

Kubota RTV-XG850 Sidekick

Linia RTV figuruje w ofercie Kuboty już od 2004 roku. Firma nie jest więc nowym graczem w segmencie UTV. Nowością jest jednak model RTV-XG850 Sidekick, który w przeciwieństwie do swoich poprzedników pozwoli nie tylko na efektywną pracę na budowie, ale i rekreacyjną jazdę w terenie w czasie wolnym.

Kubota Corporation to założona w 1890 roku przez Gonshiro Kubota firma specjalizująca się w produkcji ciężkiego sprzętu rolniczego i budowlanego. Jej siedziba znajduje się w Osace, w Japonii. Przedsiębiorstwo zajmuje się głównie produkcją ciągników, ale w jej portfolio można znaleźć także sprzęt rolniczy i wodnokanalizacyjny oraz silniki i urządzenia budowlane.

Kubota RTV-XG850 Sidekick

Marka Kubota jest doskonale znana w branży budowlanej i rolniczej, głównie jako producent ciągników i innego ciężkiego sprzętu wykorzystywanego do pracy. W 2108 roku do jej oferty dołączył czterokołowiec RTV-XG850 Sidekick*. Już sama nazwa pojazdu wskazuje na jego przeznaczenie. Skrót RTV oznacza bowiem Rough Terrain Vehicle, czyli pojazd przeznaczony do poruszania się po ciężkim, wymagającym terenie. Producent podkreśla, że quad powstał z myślą o pracy na obszernych gospodarstwach rolnych, gdzie zróżnicowanie terenu wymusza zastosowanie wystarczająco dzielnego pojazdu.

Model RTV-XG850 Sidekick miał swoją premierę podczas odbywających się w USA targów The National Farm Machinery Show.

RTV-XG850 Sidekick został wyposażony w silnik spalinowy o pojemności 851 cm3, zaprojektowany przez Subaru. Moc maksymalna jednostki to 48 KM. Pozwala ona na osiągnięcie maksymalnej prędkości 64 km/h. W zespole napędowym pracuje również paskowa przekładnia CVT-Plus Kubota. Użyte w niej sprzęgło odśrodkowe przez cały czas utrzymuje napięcie paska, umożliwiając hamowanie silnikiem w szerokim zakresie prędkości.

Kubota RTV-XG850 Sidekick jazda dynamiczna

Układ rozdziału napędu RTV-XG850 Sidekick pozwala na napęd na jedną lub dwie osie. Z przodu zastosowano mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Nie wymaga on żadnej obsługi – w przeciwieństwie do mechanicznej blokady tylnego mechanizmu różnicowego. Do jej włączenia niezbędne jest naciśnięcie specjalnego pedału stopą przy jednoczesnym wciśnięciu przycisku obok siedzenia kierowcy.

Kubota RTV-XG850 Sidekick

Na standardowym wyposażeniu czterokołowca Kuboty znajduje się też elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS). Działa ono adaptacyjne – jego siła jest proporcjonalna do szybkości jazdy. Dodatkową właściwością tego układu jest samocentrowanie kierownicy, które w praktyce polega na tym, że kierownica sama wraca do położenia do jazdy na wprost. Może być to przydatne podczas jazdy terenowej lub z obciążeniem.

Poza możliwościami poruszania się po suchym, Kubota RTV-XG850 Sidekick jest zdolna do pokonywania przeszkód wodnych. Zawdzięcza to odpowiedniemu przygotowaniu dolotu powietrza do silnika i przekładni. Powietrze do jednostki napędowej zasysane jest spod maski, ale ciekawszy jest pobór powietrza chłodzącego przekładnię. Wykorzystuje on gumowe przyłącza do rurowej konstrukcji klatki bezpieczeństwa, by pobierać poprzez nią powietrze ze środka kabiny, gdzie jest ono chłodniejsze i czystsze, z dala od zagrożenia zalania paska.

Uzupełnieniem solidnego systemu napęd i zawieszenia jest funkcjonalność pojazdu. Quad Kuboty ma skrzynię ładunkową o wymiarach: 1 030 x 1 465 x 290 mm, na której można przewieźć 272 kg ładunku, a wynoszący 703 kg uciąg sprawia, że quad sprawdzi się też w roli holownika.

Kubota RTV-XG850 Sidekick

Kubota RTV-XG850 Sidekick – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK

2-cylindrowy,
4-suwowy, 
rozrząd – DOHC, 
pojemność skokowa – 851 cm3, 
chłodzony cieczą, 
moc maksymalna – 48 KM przy 5 750 obr./min.

PRZEKŁADNIA

bezstopniowa przekładnia paskowa CVT,
tryby pracy: H, L, N, R

NAPĘD

2WD/4WD, 
przód – mechanizm różnicowy typu LSD, 
tył – mechanizm różnicowy z blokadą mechaniczną

ZAWIESZENIE

niezależne, 
przód – podwójne wahacze poprzeczne, 
tył – sprężyny

HAMULCE

hydrauliczne, 
hamulce tarczowe wszystkich kół, 
hamulec postojowy

KOŁA

przód – ATV 25x10-12, tył – HDWS 5x10-12

MASY, WYMIARY, OSIĄGI

długość x szerokość x wysokość – 3 093 x 1 605 x 2 020 mm, 
rozstaw osi – 2 045 mm, 
prześwit – 249 mm, 
promień skrętu – 4 m, 
masa własna – 799 kg, 
ładowność – 651 kg, 
uciąg – 703 kg, 
pojemność zbiornika paliwa – 32,7 l, 
wymiary skrzyni ładunkowej (długość x szerokość x wysokość) – 
1 030 x 1 465 x 290 mm, 
ładowność skrzyni – 272 kg, 
pojemność akumulatora – 56 Ah, 
maksymalna prędkość – 64 km/h

...a może to też Cię zainteresuje:

Mercedes 3000/L701

Niemiecka ciężarówka Ciężarówka Mercedes 3000 powstała w 1934 roku i była produkowana do końca 1945. Przeszła wiele modernizacji. Między innymi,

Czytaj dalej >>