W dniach 25-27 maja 2016 w Madrycie odbyła się konferencja prasowa i prezentacja Nowego SsangYong XLV. Na premierę zaproszeni zostali dziennikarze ze wszystkich, najważniejszych europejskich mediów motoryzacyjnych.
Najważniejszym elementem prezentacji były jazdy testowe Nowym SsangYong XLV. Pozwoliły one szerokiemu gremium dziennikarskiemu zapoznać się osobiście z zaletami najnowszego produktu marki celującego w segment C klasy SUV.
Światowa nowość od SsangYonga model XLV wyróżnia się zostawaniem najnowszych zdobyczy technologii oraz ponadprzeciętnymi zaletami dotąd niedostępnymi na rynku SUV.
XLV, czyli eXciting Lifestyle Vehicle, należy do segmentu C kompaktowych SUV-ów. Oparty jest na tej samej konstrukcji co Tivoli i posiada ten sam rozstaw osi, czyli 2.600 mm. Odróżnia się wydłużonym o 238 mm nadwoziem za słupkiem C, dzięki czemu przestrzeń bagażowa została zwiększona do robiących wrażenie 720 litrów. Jednocześnie udało się zachować wyróżniające Tivoli elementy wzornicze, m.in. harmonijny projekt nadwozia, sportowy wygląd coupé i płynną linię dachu. Celem nowego projektu było stworzenie modelu wielofunkcyjnego i wielozadaniowego dla jak najszerszej rzeszy klientów, dlatego wszechstronność XLV zaspokoi potrzeby stawiane przez szerokie i różnorodne grupy użytkowników.
Szczególny nacisk podczas projektowania Nowego XLV położono na bezpieczeństwo pasażerów. Samochód wyposażono w siedem poduszek powietrznych (poduszki kierowcy i pasażera, boczne, kurtyny powietrzne oraz poduszka chroniąca kolana kierowcy), wielofunkcyjny elektroniczny program stabilności (ESP), jak również systemy aktywnej ochrony przed dachowaniem, asystenta hamowania, ruszania na podjeździe oraz awaryjne światła stopu (ESS), system monitorowania ciśnienia w oponach, czujnik zapięcia pasów dla wszystkich pięciu foteli i wiele innych.
Dla potrzeb dziennikarzy reprezentujących największe europejskie media motoryzacyjne przygotowano, aż 60 egzemplarzy modelu XLV we wszystkich możliwych wersjach i wariantach wyposażenia, tak aby każda wersja w każdym wariancie wyposażenia mogła zostać sprawdzona, przetestowana i oceniona.
Uwagę dziennikarzy w szczególności przykuły nowoczesne i ekonomiczne jednostki napędowe, doskonale wykończone i ergonomiczne wnętrze oraz ogromna przestrzeń bagażowa.
XLV wyposażony może być w jeden z dwóch 1,6-litrowych silników: spełniający normę Euro 6, 128-konny silnik benzynowy e-XGi160, który zapewnia optymalną wydajność jazdy lub 115-konny silnik Diesla e-XDi160 celujący w zapewnienie doskonałej wydajności przy zwiększonej
oszczędności zużycia paliwa.
Silnik benzynowy e-XGi160, o zupełnie nowej konstrukcji (opracowany przez SsangYonga specjalnie dla modeli Tivoli i XLV), posiada moc maksymalną 128 KM przy 6.000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 160 Nm/4600 obr./min. Silnik ten oferuje doskonałą wydajność zarówno przy jeździe miejskiej, jak i autostradą oraz wyśmienitą charakterystykę NVH (redukcja hałasu, wibracji i uciążliwości).
Silnik diesla e-XDIi160 osiąga moc maksymalną 115 KM przy 3400 obr./min., a jego maks. moment obrotowy wynosi 300 Nm/1500-2500 obr./min. Silnik zapewnia płynną i dynamiczną jazdę. Piąta generacja turbosprężarek typu E-VGT maksymalizuje wydajność silnika szczególnie w zakresie niskich i średnich prędkości, dzięki czemu nowy XLV prowadzi się przyjemnie i dynamicznie.
Oba silniki, benzynowy i diesel, w zestawie z ręczną skrzynią zmiany biegów wyposażone zostały w technologię ISG (regulator biegu jałowego), znacząco redukującą emisję CO2. Wysokoprężny silnik osiąga emisję CO2 na poziomie zaledwie 117 g/km, zaś dla silnika benzynowego emisja wynosi 159 g/km. Obydwa silniki również charakteryzuje niskie zużycie paliwa. Niezależnie czy samochód będzie wyposażony w skrzynie automatyczną czy manualną XLV posiada szereg rozwiązań ograniczających spalanie.
Nie umknęło uwadze dziennikarzy doskonale zaprojektowane i wykończone na najwyższym poziomie wnętrze Nowego XLV. Projekt zrealizowano w sposób maksymalizujący ergonomię obsługi
przy zachowaniu nowoczesnej i atrakcyjnej linii używając do tego celu materiałów najwyższej jakości.
Przednie fotele wielokrotnie nagradzane za ergonomię charakteryzują się doskonałym komfortem i poczuciem stabilności nawet przy szybkim pokonywaniu ostrych zakrętów.
Oparcia tylnej kanapy odchylają się o 32,5 stopnia, a praktycznie płaska podłoga zapewnia nawet trzem dorosłym pasażerom komfort także podczas długich podróży. Fotele te oferują również zróżnicowane kombinacje składania w proporcji 60:40.
Największe wrażenie na testujących zrobiła niebagatelnych rozmiarów przestrzeń ładunkowa. Bagażnik Nowego XLV oprócz nieprzeciętnej pojemności 720 litrów (bez półki) charakteryzuje zwiększona ładowność.
Zaplanowana trasa jazd testowych wiodła przez malownicze okolice na północ od Madrytu. Słoneczna pogoda, górskie pejzaże i połyskujące w dolinach tafle jezior sprzyjały dobrej atmosferze i dziennikarze z chęcią zatrzymywali swoje XLV-y w uroczych zakątkach z zaciekawieniem oglądając i fotografując samochody.
Kulminacyjnym momentem jazd był pokaz pod zamkiem Manzanares el Real, gdzie biały egzemplarz XLV fotografowany był niczym najpopularniejszy celebryta.
Wrażenia.
Do testów wybrałem egzemplarz XLV wyposażony w silnik wysokoprężny z napędem na przednią oś i manualną skrzynią biegów. Jest duże prawdopodobieństwo, że tak właśnie wyposażone modele XLV mogą stać się najbardziej popularne. Rzeczą oczywistą jest, że potencjalny nabywca zwraca przede wszystkim uwagę na stosunek ceny do produktu jaki za nią otrzymuje. Przy wyborze napędu 4X4 koszt znacznie wzrasta, podobnie wygląda wybór automatycznej skrzyni biegów. Znając już Tivoli ciekawość zmusiła mnie aby jako pierwszy obejrzeć bagażnik samochodu. Rzeczywiście jego przestronność jest obiecująca. Regularne kształty i płaska podłoga po złożeniu oparcia tylnej kanapy gwarantują łatwość załadunku i ustawność powierzchni. Nie znalazłem pod ręką tylu walizek aby udało mi się zapełnić przestrzeń od klapy bagażnika do oparć przednich foteli.
Zacząłem od bagażnika, dość nietypowo ale sam XLV jest nietypowy i właśnie bagażnik jest przyczyną jego indywidualnego charakteru. Szczerze mówiąc mam kłopoty z klasyfikacją tego samochodu w odpowiednim segmencie. Producent przedstawia go jako SUV-a klasy C, ja raczej zaryzykował bym tezę, że jest to crossover kombi w segmencie B. A jeżeli tak to SsangYong stworzył nowy produkt, bo byłby to pierwszy crossover kombi dostępny na rynku. Zresztą nie jest to tylko moje zdanie. Podobne wnioski przewijały się podczas rozmów, stawiane przez dziennikarzy z Niemiec, Szwajcarii czy Węgier. Myślę, że czas sam zweryfikuje miejsce XLV-a w konkretnym przedziale.
Silniki umieszczone pod maską były mi już znane z modelu Tivoli. Zdążyłem się dotychczas już przekonać o ich wysokiej kulturze pracy i o ich możliwościach. Podobnie wnętrze XLV – wykonane i wykończone na wysokim poziomie jest bliźniacze dla Tivoli. Zaletą jego jest przestronność, dobra ergonomia foteli i ciekawy designe.
Najciekawszym przeżyciem jak zawsze była jazda. Z zaskoczeniem odkryłem, że XLV pomimo iż jest dłuższy od Tivoli o 24 cm nadal doskonale trzyma się drogi. Poprzez dodanie tych centymetrów i tym samym kilkudziesięciu kilogramów jego środek ciężkości przesunął się do tyłu. Sprawiło to wrażenie lepszej proporcji rozkładu masy na przednią i tylną oś. Komfortowe zawieszenie świetnie sprawiło się na polnych drogach na które postanowiłem uciec z zaplanowanej trasy przejazdu. Dobrze, że wybrałem egzemplarz z kołami 16 cali. Dzięki temu profil opony był wyższy a tym samym większy komfort jazdy. Silnik o mocy 115 Km nie dostawał zadyszki nawet podczas dość stromej wspinaczki. Jedynie musiałem często redukować biegi ale to standard podczas jazdy w terenie górzystym. Po przejechaniu blisko 200 km po Madrycie i okolicznych wzgórzach spalanie wykazane przez komputer wyniosło 5.7 litra/100 km. W takim terenie to naprawdę bardzo przyzwoity wynik. Brawa dla SsangYonga, dobrze odrobił lekcję.
[dg ids=”24272″]