OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Kia Telluride

Luksus przygodowy

Do tej pory oferta SUV-ów marki Kia ograniczała się do mniejszych modeli. Teraz, za sprawą Telluride, ma się to zmienić, gdyż producent wszedł do segmentu midsize. Zobaczmy więc jak wygląda koreańskie – i całkowicie nowe – podejście do jakże amerykańskiego tematu SUV-a.

Koreańczycy nie chcieli wyważać otwartych drzwi, więc Telluride zaprojektowali bezpośrednio w USA (biuro projektowe Kia Design Center mieści się w Kalifornii). Ich zadaniem było stworzenie wzorcowego SUV-a, mającego swój indywidualny rys i łączącego twardość* z luksusem.

Telluride jest reklamowane jako rugged luxury, czyli luksus szorstki, twardy, surowy, chropowaty, wyboisty.

Marketingowy przekaz buduje wizerunek pojazdu zdolnego do zapewnienia komfortowej podróży w najtrudniejszych warunkach. Kanciaste nadwozie pasuje do wizerunku twardego SUV-a: mocne proporcje zdecydowanie nakreślone ostrymi liniami i bogato chromowanymi detalami, wielka maska z ogromną atrapą oraz zupełny brak zbędnych krągłości. Wyraziste lampy, zwłaszcza tylne w kształcie odwróconego L, pokazują, że Kia ma swój pomysł na to, jak wyróżnić się z tłumu. Już na pierwszy rzut oka widać, że Telluride ma ambicje, by należeć do amerykańskiego way of life, zwłaszcza że pojazd będzie produkowany w fabryce w West Point.

Pod wielką maską pracuje poprzecznie umieszczone V6 napędzające przednie koła – napęd 4×4 to opcja

Nadwozie

Pudełkowate kształty samonośnej karoserii o pięciometrowej długości kryją bardzo obszerne wnętrze, zdolne przyjąć nawet ośmioro podróżnych. Dostępne kombinacje miejsc obejmują układy od 2-3-3 do 2-2-2, w którym każdy dysponuje indywidualnym fotelem. Dostępna przestrzeń ma pozwolić na wygodną podróż nawet w trzecim rzędzie, za którym pozostanie całkiem przyzwoity bagażnik. W codziennym użytku pomagać mają np. liczne haczyki do mocowania zakupów czy bagaży. Większe potrzeby transportowe zaspokoi możliwość podpięcia na hak Telluride przyczepy o masie 2 268 kg.

W konstrukcji nadwozia użyto prawie 60% stali wysokiej wytrzymałości, dzięki czemu uzyskano mocną i odporną na skręcanie strukturę.

Kia buduje przygodowy wizerunek Telluride przy pomocy wyprawowego wyposażenia

Ambicje producenta wyrażone przez rugged luxury ma podkreślić bogate wyposażenie, ale z kilkoma nawiązaniami do aut terenowych. Z zewnątrz można dostrzec wydatne, ale plastikowe atrapy osłon podwozia z przodu i z tyłu oraz czarne matowe obwiedzenie spodu nadwozia i wnęk błotników. Wewnątrz atrybutem terenowości są ogromne uchwyty znajdujące się po obu stronach konsoli centralnej, które mają być przydatne po zjeździe z ubitego szlaku.

Wnętrze Telluride nie sprawiania wrażenia szorstkości – przeważają raczej komfort i luksus

Znacznie bardziej widoczne są jednak elementy luksusowe, które można dostrzec głównie w bogatym wykończeniu i materiałach. Wymagających klientów ma zachęcić widok i dotyk szczotkowanego aluminium, podwójnie przeszywanej skórzanej tapicerki Nappa i matowego drewna. Bardziej praktyczna będzie w pełni regulowana i grzana kierownica oraz regulowane oparcia trzeciego rzędu, aczkolwiek poskąpiono tam grzania i klimatyzacji, które wraz z wentylowanymi i grzanymi fotelami są dostępne w pierwszym i drugim rzędzie.

Wnętrze Telluride nie sprawiania wrażenia szorstkości – przeważają raczej komfort i luksus

Rozległa przestrzeń pasażerska ma swoje zalety, ale rodzi też pewne problemy, na które Kia znalazła swoje patenty. Duże dystanse między podróżnymi mogą powodować zakłócenia w komunikacji, by temu zapobiec, Telluride wyposażono w zestaw głośnomówiący do wspomagania wokalu kierowcy. Innym rozwiązanym przez akustyków problem jest niekompatybilność gustów muzycznych kierowcy i podróżnych z tyłu – w takiej sytuacji system audio ograniczy nagłośnienie tylko do przedniej części kabiny. Może być to bardzo wskazane, gdyż opcjonalna, 10-głośnikowa instalacja Harmann-Kardon dysponuje mocą 630 W. Dla roztargnionych opiekunów ratunkiem jest specjalny czujnik alarmujący o pozostawieniu dziecka lub pupila w aucie (nie tylko dźwiękowo, ale także na komórkę).
Pełna współpraca z mobilną elektroniką i internetem jest oczywistością w nowych pojazdach – nie inaczej jest w przypadku Telluride. Nowa Kia może być także wyposażona w kompletny pakiet systemów bezpieczeństwa korzystających z licznych kamer, radaru i czujników, a także współpracujący z pokładową elektroniką (Kia Drive Wise).

Napęd

Do napędu Telluride wybrano tylko jeden silnik benzynowy. Nie jest to jednak ani V8, ani hybryda, ale V6 o stosunkowo dużej pojemności skokowej – 3,8 l. Jednostka o oznaczeniu Lambda II GDI, czyli z bezpośrednim wtryskiem, pracuje w cyklu Atkinsona i generuje 291 KM mocy maksymalnej przy 6 000 obr./min oraz zapewnia 355 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy stosunkowo wysokich obrotach (5 200 obr./min). Na szczęście dla leniwych kierowców, wysokoobrotowy silnik łączy się jedynie z 8-stopniowym automatem. Telluride – wbrew swej monumentalnej aparycji – ma stale napędzaną przednią oś. W opcjonalnym układzie AWD tylna oś może być dopędzana poprzez elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. Oprogramowanie sterujące może pracować w sześciu trybach – do wyboru przez kierowcę. Tryby Eco i Smart w celu ograniczania zużycia paliwa angażują jedynie przedni napęd. Comfort i Snow pozwalają na przekazanie 80% siły napędowej na przód i dopędzenie pozostałymi 20% tyłu. Tryb Sport ma zapewnić sportowe doznania przez podział pomiędzy przód i tył w stosunku 65/35. Na sytuacje wymagające równego podziału przeznaczono tryb Lock blokujący sprzęgło wielopłytkowe. W trudnych warunkach można wspomóc się jeszcze systemem kontroli zjazdu oraz asystentem ruszania pod górę.

Takie bezdroża nie zagrożą możliwościom podwozia Telluride

Podwozie

Terenowej dzielności sugerowanej przez producenta lepiej nie traktować zbyt poważnie, mimo że podczas premiery zaprezentowano off-roadowe modyfikacje, które objęły m.in. lift zawieszenia umożliwiający założenie większych emteków, instalację osłon, bagażnika czy nawet snorkela. Jednak Telluride w stanie fabrycznym, przy takich rozmiarach nadwozia i rozstawie osi, ma niezbyt imponujące parametry terenowe. Możliwości podwozia są do nich dostosowane. Zawieszenie wszystkich kół jest niezależne i zestrojone pod kątem komfortowego przemieszczania się po drogach utwardzonych – off-roadowe przeprawy nie zostały uwzględnione. Wprawdzie na tylnej osi odmian EX i SX można opcjonalnie użyć miechów pneumatycznych, ale nie w celu zwiększenia prześwitu, a przede wszystkim by dostosować go do obciążeń, które mogą się zmieniać w bardzo szerokim zakresie – przypominamy o opcji 8-miejscowej.

Kia Telluride

autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: producent

Artykuł archiwalny z numeru 3/2019

...a może to też Cię zainteresuje:

AKADEMIA 4x4 - SKLEP.OFF-ROAD.PL
MAGAZYN OFF-ROAD PL
PRZYGODY