SUV-y z napędem na cztery koła są synonimem bezpieczeństwa – napęd 4×4 skutecznie wspiera poruszanie się w trudnych warunkach drogowych. Do jazdy w terenie potrzeba jednak czegoś więcej. Pomimo iż SUV-ów 4×4 jest na rynku całkiem sporo, to jedynie nieliczne modele dysponują również blokadą mechanizmów różnicowych czy reduktorem – a bez tego o jeździe off-roadowej nie ma przecież mowy. Czy w związku z tym, warto kupić opony o chociażby minimalnym potencjale terenowym do SUV-a 4×4?
Opony terenowe do SUV-a 4×4 – czy to ma sens?
Jak wiadomo, opony terenowe można podzielić przede wszystkim na AT, które równoważą swoje możliwości pomiędzy jazdą w terenie i na asfalcie, oraz opony MT, których przeznaczeniem jest głównie off-road, a jazdę na asfalcie ogranicza się do niezbędnego minimum. Od niedawna pojawiają się również modele klasyfikowane jako RT, które są pozycjonowane pomiędzy oponami AT oraz MT. Montowanie takiego ogumienia w SUV-ie 4×4 nie ma najmniejszego sensu – bez reduktora, blokady dyferencjału i pozostałych elementów niezbędnych w autach terenowych nie poradzi on sobie w trudniejszym terenie nawet na najlepszych oponach. Jeżeli natomiast masz rasową terenówkę i szukasz najlepszych opon do niej, to na https://www.sklepopon.com/opony/4×4 znajdziesz szeroki wybór modeli.
SUV-y z napędem 4×4 mogą jednak ułatwić np. wyjazdy w góry, nad jezioro czy też na działkę, jeżeli wiąże się to z koniecznością pokonania odcinków nieasfaltowych – np. dróg gruntowych i żwirowych czy też nawierzchni trawiastych. W przypadku, gdy SUV 4×4 porusza się w takich warunkach stosunkowo często, to sensownym rozwiązaniem mogą być szosowe opony HT, które wykorzystują pewne cechy bieżników terenowych. Zwiększona głębokość rowków, czy nieco inna twardość mieszanki gumowej przekłada się na lepszą przyczepność i kontrolę drogach nieutwardzonych, a oparcie wzoru bieżnika na oponach szosowych zapewnia komfort i wygodę na asfalcie.
Jakie opony HT warto wziąć pod uwagę?
Jednym z najbardziej cenionych modeli tego segmentu jest Yokohama Geolandar H/T G056, który dzięki zmiennej szerokości rowków o różnej głębokości nie generuje nadmiernego hałasu na asfalcie, ale może również dostarczać lepszą kontrolę na drogach nieutwardzonych. Zaawansowany skład mieszanki gumowej zapewnia natomiast wyższą przyczepność na śliskich nawierzchniach.
Inną propozycją jest model Bridgestone Dueler H/P Sport. Wzór bieżnika tego modelu przypomina rzeźbą opony sportowe, dzięki czemu może zapewnić wysoką pewność prowadzenia nawet na drogach szybkiego ruchu i autostradach. Opony wykorzystują również technologię Uni-T, która wspomaga reaktywność opony na ruchy kierownicy i ułatwia jazdę w warunkach obniżonej przyczepności.
Dwa wspomniane modele to opony letnie. Bfgoodrich Urban Terrain T/A to natomiast opony całoroczne, które w 90% są przeznaczone do jazdy na asfalcie, a pozostałe 10% parametrów zarezerwowano do użytku poza szosą. Wzmocniony szkielet zapewnia większą odporność na uszkodzenia – zarówno te spowodowane przez miejskie krawężniki, jak i nierówności na drogach gruntowych. Oznaczenie 3PMSF potwierdza natomiast, że model przeszedł testy w warunkach zimowych.
Jeżeli jeździmy tylko na asfalcie to nie ma co kombinować – klasyczne opony szosowe do SUV-ów 4×4
Jeżeli nasz SUV 4×4 jeździ wyłącznie na asfalcie, to należy postawić na klasyczne opony szosowe. Modele opracowane specjalnie na potrzeby aut typu SUV pozwolą w pełni wykorzystać osiągi samochodu. Poszukując najlepszej wydajności w sezonie letnim, warto wziąć pod uwagę modele takie jak np. Hankook Ventus evo SUV K137A czy Dunlop SP Sport Maxx RT 2 SUV. Wśród najwyższej klasy modeli na zimę można natomiast wyróżnić m.in. opony Nokian Tyres Snowproof 2 SUV i Goodyear UltraGrip Performance+ SUV. Producenci opon przygotowali z myślą o SUV-ach również propozycje całoroczne, takie jak ceniony model Michelin CrossClimate 2 SUV.
Artykuł sponsorowany