Dusterowa Zmota Roku to konkurs organizowany przez grupę Duster Off-Road Team Poland.
Drugą edycję konkursu oraz tytuł zmoty 2023, zdobył Duster Maćka i Edyty. Lista modyfikacji
tego samochodu jest tak pokaźna, że z nieskrywaną przyjemnością udaliśmy się w okolice Bielska, na spotkanie z Maciejem.
Film i wywiad z właścicielem znajdują się na końcu artykułu.
TEKST I ZDJĘCIA: Damian Szabla
Dusterowa Zmota 2023 – Dacia Duster na Sterydach. O projekcie przeczytasz też w Magazynie OFF-ROAD PL nr 1-2 2024 (254)
Samochód jest w rękach Maćka od ponad 10 lat. Od roku Duster przechodzi metamorfozę i zmienia się w terenową zabawkę. Celem właściciela jest objeżdżać w zawodach off-roadowych większe, powszechnie uważane za bardziej terenowe samochody. Większość modyfikacji swojego Dustera Maciek wykonał samodzielnie. Samochód jest pokryty zielonym Raptorem oraz ma zamontowane, dodające charakteru, odciągi. Dołożone zostało dodatkowe ledowe oświetlenie robocze w przednim i tylnym zderzaku oraz na dachu. Orurowanie, jak sam właściciel przyznaje, zmniejsza trochę prześwit, ale ma za zadanie dobrze wyglądać.
Zamów prenumeratę Magazynu OFF-ROAD PL!
Silnik
Samochód napędza wysokoprężny silnik 1.5l. Turbo zostało wymienione na większe, montowane w silnikach 2.0l. Głowica została maksymalnie splanowana przy okazji wymiany bloku (który nie wytrzymał wcześniejszych modyfikacji). Dodatkowo zamontowany został chip i obecnie silnik generuje ponad 300Nm momentu obrotowego. Standardowy filtr powietrza został zastąpiony stożkiem, a w razie potrzeb podłącza się układ dolotowy do zamontowanego snorkela.
Układ napędowy
Zamontowany w przednim dyferencjale torsen rozleciał się podczas użytkowania, dlatego obecnie jest tam fabryczny mechanizm. Tył posiada blokadę 100% osiągniętą popularną metodą spawalniczą. Napęd do tylnego układu przenosi klasyczny haldex. Z tą różnicą, że w tej Dusterowej zmocie mechanizm działa na sucho z nadzieją, że pod obciążeniem uda się stopić ze sobą płytki na stałe. Maciek planuje, że jeśli to się nie uda, to pójdzie w kierunku przedłużenia wału i pominięcia sprzęgła wielopłytkowego w układzie napędowym, tak aby uzyskać stały napęd 4×4.
Zobacz najlepszą OFF-ROAD’ową odzież w naszym sklepie!
Zawieszenie i koła
Auto stoi na 16-calowych alufelgach z Wranglera, o szerokości 8 cali i ujemnym ET, co wraz z nadkolami wizualnie poszerza samochód. Poszerzenie jest wykonane z dociętego gumowego pasa transportowego. Właściciel testowo wrzucił na felgi opony Technic z bardzo wyrazistą kostką, na co dzień auto jeździ z nie mniej terenową oponą M/T Equipe. Zamontowane zawieszenie to kompletny zestaw sprężyn i amortyzatorów Ironman. Tłoczyska amortyzatorów zostały dodatkowo przedłużone i zamontowano grube podkładki pod poduszki amortyzatora. W sumie wyszło około 8 centymetrów liftu.
Start do wielkiej przygody: AKADEMIA 4×4 – zamów teraz!
Zewnętrzne modyfikacje
Grill został zmieniony na taki w stylu Jeepa, a tylne lampy pochodzą z Dusterów brandowanych logo Renault. Mocowania zderzaków są wzmocnione dodatkowymi śrubami i wkrętami. Fabryczne mocowania dodatkowych progów nie wytrzymały terenowych przygód, dlatego progi zostały na stałe przyspawane do płyty podłogowej. Układ wydechowy został skrócony i zmodyfikowany. Obecnie wydech kończy się wraz z krawędzią progów, a końcówka została wkomponowana w wykończenie listwy progowej. Samo podwozie osłania autorska płyta będąca zarazem podstawą wyciągarki.
Winda
Zamontowana wyciągarka to Escape o uciągu 5,5 tony (12000 lbs). Gruba 15-metrowa lina syntetyczna gwarantuje podobny uciąg. Wydaje się, że to spory zapas w stosunku do masy Dustera, jednak udało się już jedną taką linę podczas wklejki zerwać. Montaż tak dużej (jak na Dustera) windy wymagał drobnych modyfikacji w przednim pasie. Między innymi trzeba było wyżej podnieść intercooler. Hebel wyciągarki został z kolei na stałe wmontowany na zewnątrz samochodu, w nadkolu. Na tył jest przewidziana wyciągarka mobilna, podpinana do haka, w razie potrzeby.
Zamów prenumeratę Magazynu OFF-ROAD PL!
Wnętrze po zmianach
Duster od Maćka został wyposażony w system multimedialny z Mercedesa oraz system kamer 360 stopni. Te zostały zamontowane pod lusterkami oraz przy obu tablicach. Na desce pojawił się też przechyłomierz oraz cały zestaw dodatkowych wskaźników informujących o ciśnieniu czy temperaturze oleju (wszystko oczywiście podłączone i działające). Fabryczną kierownicę zastąpiła sportowa Momo. Ciekawostką jest dodatkowy panel pod sufitem, ktory służy do odpalania samochodu przyciskiem. Dodane zostały dodatkowe panele, takie jak sterowanie systemem kamer czy zewnętrznym oświetleniem. System audio jest oparty o zestaw głośników JBL wraz z aktywnym subwoofer-em zamontowanym pod siedzeniem.
Terenowa zabawka
Jak sam Maciek przyznaje, samochód służy głownie do zabawy. Jest trwającym projektem, który już na tym etapie robi ogromne wrażenie. Lista planów na przyszłość jest równie okazała, jak ta już wykonanych modyfikacji. Pojawi się jeszcze mocniejsze oświetlenie robocze, autorski design przodu, nowe fotele z opcją rozkładania do spania, webasto i wiele, wiele więcej. Celem właściciela jest stworzenie małego potwora typowo pod zawody terenowe. Wygląda całkiem dobrze i jeździ jeszcze lepiej, więc trzymamy kciuki za dalszy rozwój projektu. Film z prezentacji samochodu można obejrzeć poniżej i na kanale YT grupy Duster Off-Road Team Poland, a na samej grupie zobaczyć więcej Dusterów zgłoszonych do konkursu Dusterowa Zmota Roku.