OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Australijka – Toyota Land Cruiser VDJ 78

Australijka - Toyota Land Cruiser VDJ 78

Zanim przejdziemy do samego samochodu to głos oddamy jego właścicielowi Mariusowi. Poprosiliśmy go o kilka zdań o sobie, samochodzie i celu do którego zmierza. Przyjechał do nas człowiek, który żyje tak jak wielu by chciało, ale nie mają odwagi…

AUTOR: Sebastian Chaszczewski, ZDJĘCIA: Arkadiusz Jaskuła
Australijka – Toyota Land Cruiser VDJ 78. O projekcie przeczytasz też w Magazynie OFF-ROAD PL nr 9-10 2023 (252)

Dla Mariusa tam gdzie kończy się droga, zaczyna się prawdziwa przygoda. Jest „cyfrowym nomadem”, zapalonym odkrywcą. Zamiast biurka – fotel kierowcy, zamiast współpracowników – ciągle zmieniający się krajobraz. Przemierza świat ze swoim zaufanym towarzyszem – nie psem, nie kotem, ale Toyotą Landcruiser 78 Troop Carrier, pieszczotliwie nazywaną przez Australijczykow uwielbiających tworzyć skrocone, fajnie brzmiące neologizmy – „Troopy”.

Z antypodów do Europy

Dlatego „Troopy” jest uosobieniem ducha przygody, pochodzącym z nasłonecznionych buszów Australii. Niezawodny, solidny i wszechstronny samochód 4×4, stworzony do pokonywania nieuczęszczanych wcześniej ścieżek i dróg. Ten konkretny egzemplarz swoją historię rozpoczął na szlakach czerwonego kontynentu, aby następnie zostać przetransportowanym do Europy, w której kontynuuje podroż przemierzając drogę od czerwonych pustyń do średniowiecznych miast, wybrzeży Morza Śródziemnego i alpejskich krajobrazów. Logistyka transportu pojazdu przez kontynenty mogłaby zniechęcić niejednego ale nie Mariusa. Traktuje to jako kolejną część podroży, dowód na swoją wytrzymałość i zaangażowanie w nomadyczny styl życia. Nie tylko przemierza krajobrazy; on je absorbuje, rozumie, pozwala im kształtować go tak, jak on kształtuje swoją ścieżkę. Życie na „kołach” jest piękną przygodą, lecz pełną wyrzeczeń i ograniczeń wynikających z ograniczonej przecież przestrzeni, która towarzyszy nam co dzień. Świadomość potrzeb wynikających z bogatego podróżniczego doświadczenia oraz chęć rozszerzenia możliwości towarzyszącego w drodze pojazdu uruchomiło ostatecznie proces jego przebudowy.

Zamów prenumeratę Magazynu OFF-ROAD PL!

Przebudowa

Marius przyjechał do nas z pewną wizją docelowej konfiguracji samochodu, którą należało przemyśleć i zaplanować optymalną realizację, biorąc pod uwagę podstawowe czynniki takie jak: pomysł, budżet i czas. Samochód otrzymał wcześniej niezbędne offroadowe. Wyposażenie w postaci stalowych zderzaków, progów bocznych oraz wyciągarki pochodzących od renomowanych producentów. Celem było zapewnienie nie tylko bezawaryjnego transportu, ale i ponadprzeciętnego komfortu biwakowania w warunkach dalekich, długich podroży. Stanęliśmy przed wyzwaniem, jak pomieścić różnorodne funkcje na stosunkowo niewielkiej przestrzeni (porównując np. do kamperów) jaką oferuje Land Cruiser serii 78. Życzeniem klienta była także zmiana koloru samochodu na stalowoszary, która została wykonana z pomocą wyspecjalizowanej w tym zakresie firmy. Toyota Land Cruiser 78 – auto wyprawowe, które przejechało dotąd 90 tysięcy kilometrów. Przeszło dwukrotnie okrążenie ziemi wymaga, rzecz jasna kompleksowego przeglądu elementów eksploatacyjnych pojazdu, kluczowych dla bezpieczeństwa
oraz ciągłości pracy podzespołów. Nawet w Toyotach. Na początku skupiliśmy się na weryfikacji pracy mostów, skrzyni biegów oraz reduktora. Wykryliśmy niewielkie zużycie w łożyskach piast, które natychmiast wymieniliśmy. Sprawdziliśmy także osprzęt silnika, odświeżając i wymieniając niezbędne (zużyte) elementy. Przy okazji prac, które i tak wymagały demontażu wielu elementów, postaraliśmy się również o gruntowną konserwację ramy oraz ochronę profili zamkniętych. Niektóre z tych elementów przeszły proces śrutowania i malowania, tak aby przywrócić im pierwotną wytrzymałość i wygląd. Nadrzędnym celem jest zawsze potrzeba osiągania niezawodności w jak najdłuższym przedziale czasowym. Chcemy, aby każde auto opuszczające naszą firmę było gotowe na kolejne tysiące kilometrów, bez względu na panujące warunki pogodowe i terenowe.

Jak kupować części samochodowe? Na co zwrócić uwagę?

Wnętrze

Nasza przygoda z projektowaniem wyposażenia pojazdu wyprawowego to proces, w którym wykorzystaliśmy naszą wiedzę i doświadczenie, aby stworzyć funkcjonalne i komfortowe wnętrze, które zaspokoi potrzeby wymagających podróżników. Dzięki technologii 3D mogliśmy wizualizować nasze koncepcje i dostosowywać je do potrzeb użytkownika, tworząc pojazd, który spełni wszystkie oczekiwania klienta. Zabudowa – słowo klucz dla większości podróżujących samochodem terenowym. Najczęściej termin ten związany jest z formą szuflad usytuowanych w przestrzeni bagażowej pojazdu. Jednakże pojęcie to ma znacznie szersze znaczenie dla ogólnie rozumianej architektury wnętrza pojazdu przekładającej się na oferowaną przezeń funkcjonalność. W opisywanym przypadku mówiąc o zabudowie rozpatrywać będziemy całe wnętrze samochodu, które zostało w znacznym stopniu zmodyfikowane, aby spełnić oczekiwania klienta. Flagową modyfikacją prezentowanego samochodu jest podnoszony dach oferujący możliwość swobodnego przebywania w aucie w pozycji stojącej, co do tej pory zarezerwowane było dla samochodów z dopiskiem „camper”. Dzięki rozwiązaniom oferowanym przez Alu-Cab zyskujemy szereg korzyści niedostępnych dotąd w tej klasie pojazdów. Możliwość ugotowania posiłku, wykonywania pracy zdalnej, swobodnego przebywania i odpoczywania wewnątrz pojazdu w obliczu niesprzyjających warunków pogodowych. Wybierając się podroż zwykle potrzebujemy sporo miejsca na szereg potrzebnych rzeczy. Rzeczy do codziennego funkcjonowania w ramach wyprawy jak i tych, które mogą nam uratować przysłowiową skórę Co prawda podróżując samochodem nie stajemy w obliczu tak radykalnych wyborów jak turysta korzystający z plecaka, tym niemniej przestrzeń do wykorzystania w samochodzie również podlega ograniczeniom. Gdy do tego wszystkiego dodamy jeszcze potrzebę upchnięcia stosownych systemów odpowiadających za ogrzewanie postojowe, obieg ciepłej i zimnej wody oraz zapewnienie niezbędnej energii elektrycznej dla szeregu znajdujących się w samochodzie dodatkowych odbiorników to stajemy w obliczu sporego wyzwania w kontekście utrzymania odpowiedniego balansu pomiędzy przestrzenią do przechowywania, a aspektem funkcjonalnym, rozumianym w kontekście aktywności wewnątrz pojazdu. Dobrze zaprojektowana zabudowa pomaga w organizacji i zwiększeniu możliwości przewożenia niezbędnych rzeczy w sposób przemyślany i uporządkowany.

Zobacz najlepszą OFF-ROAD’ową odzież w naszym sklepie!

Korzystając z doświadczenia zdobytego we wcześniejszych projektach, przystąpiliśmy do tworzenia kolejnego projektu wnętrza. Wykorzystanie technologii 3D otworzyło przed nami nowe możliwości planowania i wizualizacji potencjalnych efektów pracy bez ponoszenia kosztów w postaci ograniczonego do realizacji projektu czasu. Planowanie rozpoczęliśmy oczywiście od wysłuchania potrzeb klienta, zweryfikowania listy urządzeń i podzespołów mających składać się na gotowy projekt. Następnym etapem był proces wymiarowania, projektowania z wykorzystaniem modelu 3D i co za tym idzie optymalizacji całości pod kątem dostępnej przestrzeni. Oczywiście, nie obyło się bez kompromisów, które w obliczu 4,5 m2 powierzchni są po prostu nieuniknione. Korzyści ze zminimalizowania przestrzeni „oddanej” na wszelkiego rodzaju instalacje (obiegu wody, prądu oraz ciepłego powietrza) są nie do przecenienia. Przygotowanie wszystkich rysunków, oznaczenie odpowiednich powierzchni do frezowania, cięcia, nacinania to proces niezmiernie czasochłonny i ważny ponieważ to dzięki dokładności technologii CNC i jakości maszyn otrzymamy produkt, który będzie charakteryzował się zwartą i przełoży się na jej trwałość. Wytrzymałość obok funkcjonalności to dla absolutnie kluczowa sprawa i dlatego wszystkie połączenia na zamki, wpusty stanowią duże wzmocnienie konstrukcji.

Start do wielkiej przygody: AKADEMIA 4×4 – zamów teraz!

Zmiany

Zgodnie z wymaganiami klienta, w tym przypadku samochód został wyposażony w dwie lodówki kompresorowe. Pierwszą zamontowaliśmy w przedniej części tuż za fotelem kierowcy, tak, aby ułatwić korzystanie z niej także podczas jazdy oraz przygotowywania posiłków wewnątrz pojazdu. Drugą natomiast umieściliśmy skrajnie na końcu auta z domyślnym wykorzystywaniem jej podczas biwakowania, tak aby w łatwy sposób mieć dostęp do jej schłodzonych zasobów bez konieczności wchodzenia do samochodu. Obracany fotel pasażera – sprawdzone rozwiązanie iście rodem z kampera, zostało wykorzystane także tutaj. Zastosowanie obracanego fotela (przód pasażer) pozwoliło na zaaranżowanie wnętrza w jeszcze bardziej funkcjonalny sposób tworząc także dodatkową przestrzeń do wykorzystania podczas postoju. Tuż obok, „domownicy” dysponują stolikiem, który mogą ustawiać w każdym kierunku z możliwością regulacji wysokości. Idealnie sprawdzi się podczas codziennej rutyny związanej z przygotowaniem posiłków, przestrzeni do pracy czy też chwili relaksu w towarzystwie lampki wina. Zdarzają się sytuacje, w których chcemy nocować dyskretnej, lub nie potrzebujemy do odpoczynku pełnego komfortu oferowanego przez rozkładany dach. Dlatego zabudowa meblowa posiada możliwość szybkiego przekonfigurowania i stworzenia w razie potrzeby dodatkowego miejsca do spania, które posłużyć może także jako awaryjne posłanie dla niespodziewanego gościa.

Land Cruiser HDJ80 – Na Dakar Classic 2024

Dach

Podstawową modyfikacją samochodu, która w zasadzie nadaje ton i kierunek pozostałych zmian jest oczywiście otwierany dach. Chcąc zagwarantować najlepsze udogodnienia użytkownikowi, postanowiliśmy zacząć od zwiększenia dostępnej przestrzeni. Aby to osiągnąć zdecydowaliśmy się na zastosowanie produktu Alu-Cab o nazwie Hercules. Jego konstrukcja, wykonana z lekkiego aluminium, nie tylko minimalizuje wpływ na środek ciężkości pojazdu, ale także umożliwia swobodne poruszanie się na stojąco po otwarciu. Otwierany dach Alu-Cab to kluczowy element konstrukcyjny, który znacząco redefiniuje przestrzeń oraz możliwości bytowania w samochodzie Prócz funkcji związanej z odpoczynkiem stanowi także solidną platformę dla rożnych akcesoriów, które znacząco poszerzają możliwości przewożenia niezbędnego ekwipunku. Jednym z elementów przygotowania samochodu do podroży jest właśnie zarządzanie jego ograniczoną przestrzenią do przechowywania zasobów, bagażu czy akcesoryjnego wyposażenia. Dach będący akcesoryjną dominantą oferuje sporo również w tym zakresie. Dzięki sztywnej, wykonanej z aluminium konstrukcji oraz wyposażeniu standardowym w postaci szyn montażowych jesteśmy w stanie skorzystać z wielu opcji montażu akcesoriów dostępnych na rynku. Zdecydowaliśmy się na bagażnik, aby zmaksymalizować funkcjonalność oraz zwiększyć ilość punktów montażowych dla ciężkich i dużych elementów wyposażenia, które gdyby były przechowywane wewnątrz zabierałby mnóstwo cennego przecież miejsca (np. trapy, podnośnik typu Hi-lift itp.) Zastosowany bagażnik Slimline II wyprodukowany przez Front Runnera to także aluminiowa konstrukcja będąca sercem dla bezinwazyjnego (bez wierteł) systemu montażu wszelakich akcesoriów. Montując go na dachu pojazdu w prosty sposób zwiększamy możliwości konfiguracyjne samochodu, które możemy spersonalizować pod wymagania klienta. Idealnym zobrazowaniem powyższych słów jest montaż przez nas aluminiowego stolika turystycznego za pomocą stosownego, dedykowanego uchwytu pozwalającego ukryć całą jego powierzchnię pod bagażnikiem wykorzystując idealnie przestrzeń między nim a dachem.

Rdza jest lżejsza od carbonu

Prąd

Kolejnym kluczowym elementem wyposażenia samochodu wyprawowego stającego się dziś niejako standardem jest niezależność energetyczna. Dlatego montaż elastycznych paneli słonecznych na dachu Alu-Cab staje się niezwykle istotny. W połączeniu z systemem akumulatorów Lipefo oraz zaawansowanym systemem zarządzania energią Redarc Redvision, podróżujący mogą cieszyć się z niewyczerpalnych pokładów energii pochodzącej z najbliższej nam gwiazdy, a przetworzonej w małych, „sprytnych” urządzeniach zamontowanych wewnątrz samochodu. Urządzeń, które odpowiadają za właściwe jej przyjęcie, magazynowanie, ładowanie i rozdysponowanie. Tu znów daje o sobie znać niewątpliwa zaleta dachu, który oprócz tego, że oferuje niezbędną przestrzeń do montażu paneli to pozwala także (dzięki ruchomej powierzchni) lepiej ustawiać się względem słońca, szczególnie w szerokościach geograficznych i porach roku, w których słońce wędruje nisko nad horyzontem. Posiadając w zasadzie niewyczerpalne źródło energii elektrycznej możemy przystąpić do wyposażenia auta w szereg wyposażenia będącego jej odbiornikiem. Lodówka kompresorowa, podgrzewacz wody, kompresor powietrza, a także ogrzewanie postojowe, które zapewni nam ciepło w chłodne dni.

Woda

Posiadanie zbiornika na wodę w aucie terenowym to także już
standardowa praktyka zapewniająca stosowny zapas wody użytkowej (przygotowanie posiłków, mycie naczyń czy korzystanie z prysznica). Nasz zbiornik wody o pojemności 76 litrów został wykonany z materiałów spełniających surowe standardy sanitarno-higieniczne, gwarantując odpowiednią jakość wody spożywczej. Instalacja wodna w połączeniu z rozkładaną kabiną prysznicową zamontowaną po prawej stronie auta zapewnia odświeżenie nawet na drugim krańcu świata. Zbiornik posiada czujnik poziomu, który współpracuje z systemem Redarc dzięki czemu bez problemu kontrolujemy ilość dostępnej wody. Do montażu zbiornika wykorzystaliśmy wolne przestrzenie w podwoziu samochodu, co także wpisuje się w naszą filozofię, maksymalizacji dostępnej przestrzeni w aucie.

Yokohama Geolandar A/T G015 – uniwersalna opona

Multimedia

Na koniec zajęliśmy się komunikacją i drobną korektą oświetlenia. Globalny internet dzięki technologii Starlink stał się dziś powszechny. Jest doskonałym uzupełnieniem konfiguracji samochodu podróżnika chcącego pracować bądź publikować materiały z podroży nawet z najdalszych zakątków globu. Starlink w aucie wyprawowym umożliwia dostęp do wysokiej jakości szerokopasmowego internetu nawet w odległych i słabo skomunikowanych obszarach. Na przednim zderzaku zamontowaliśmy wysokiej jakości dalekosiężne lampy led marki Stedi, aby dać możliwość doświetlenia kierowcy przestrzeni przed pojazdem w trakcie pokonywania trudnego i słabo oświetlonego terenu.

Na koniec

W środku „Troopy”, Marius ma wszystko, czego potrzebuje. Pojazd służy jako dom i biuro, wyposażone w niezbędności i wygody dla jego życia w drodze. Jak prawdziwy cyfrowy nomad, pracuje na pełny etat z Land Cruisera, bezproblemowo balansując między konferencjami, mailami i niesamowitymi zachodami słońca w ustronnych zakątkach świata. Podczas gdy Marius kontynuuje swoją europejską trasę, już ma na oku kolejny cel: Amerykę. Od pustyni Południowego Zachodu do majestatycznych Gór Skalistych, możliwości są nieskończone i ekscytujące. W końcu, czym jest „Troopy”, jeśli nie naczyniem do odkrywania i eksploracji? Podroże Mariusa to nie tylko wycieczka; to życie w ruchu. To połączenie pracy i pasji, adaptacji i akceptacji nieprzewidywalności. To lekcja dla nas wszystkich: z niezawodnym 4×4 i duchem przygody, nie ma granic zbyt dalekich do przekroczenia. Świat jest naprawdę twoim biurem, jeśli tylko tego chcesz. Bądźcie z nami, kiedy Marius i jego „Troopy” kontynuują łamanie konwencji i przecieranie szlaków na całym świecie. Dalej, Marius! Otwarta droga czeka.

Zamów prenumeratę Magazynu OFF-ROAD PL!

...a może to też Cię zainteresuje:

WOŚP na Dakarze

Dzięki inwencji Darka Żyły, członka ekipy serwisowej Neoraid Team, WOŚP zagrała również na campie w Copiapo. Wszystko odbyło się zgodnie

Czytaj dalej >>