OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Co sześć, to nie cztery. Can-Am Outlander 6×6

Can-Am Outlander 6×6 to pojazd, który już chyba niewiele ma wspólnego z małym rekreacyjnym quadem, a bardziej z pełnowartościowym pojazdem użytkowym z bardzo skutecznym trzyosiowym napędem.

Na ten rok amerykański Can-Am uaktualnił swoją ofertę. Uwagę zwraca model Outlander 6×6, która nijak ma się do standardowych niewielkich czterokołowych quasi rywali. Ceny sześciokołowca zaczynają się od 15 549 dolarów.

Potencjał
Możliwości Outlandera są niemałe. Powinny zadowolić nawet tych najbardziej wymagających. Nasz terenowy pojazd jest w stanie uciągnąć przyczepę o masie maksymalnej 750 kg. Ładowność samego Outlandera wynosi 363 kg. Amerykański „wynalazek” ma spore możliwości przewozowe, jednak jeśli chodzi o przewóz ludzi, to nie poszalejemy – na pokład wejdzie tylko kierowca.
Źródłem napędu jest jednostka o pojemności 1 000 cm3 i mocy 82 KM. Takie parametry zapewniają tak dobre wyniki dot. holowania i ładowności. Z silnikiem połączono bezstopniową skrzynię biegów CVT, co jest rozwiązaniem typowym dla tego typu pojazdów.
Skrzynia rozdzielcza może działać w jednym z trzech trybów napędu: przełożenie standardowe i zredukowane oraz „extra-zredukowane” (wykorzystywane np. do holowania).

Konstrukcja
Can-Am Outlander 6×6 występuje w siedmiu wersjach: 1000 XT, 1000 XT T3, 1000 XT Forestry, 1000 XT Farmer, 1000 XT Side Walls, 1000 XT Cargo oraz 1000 XT Winter. Wszystkie różnią się typem zabudowy – np. wariant Forestry został dostosowany do przewozu drewna itp.
Terenowe wojaże umożliwia znajdująca się w wyposażeniu standardowym wyciągarka Warn.
Outlander bazuje na 12-calowych obręczach ze stopów lekkich oraz 26-calowych oponach Carlisle ACT. Jazdę po zmroku wspomaga czołowe 230-watowe oświetlenie.

Wyposażenie
W wyposażeniu standardowym przewidziano prędkościomierz, obrotomierz, dystansomierz, czasomierz, wskaźnik temperatury silnika, wskaźnik poziomu paliwa oraz automatyczny wyłącznik silnika (działający po 15 minutach bezczynności)*.[su_label type=”success”]W standardowym pakiecie nabywca otrzymuje również system antykradzieżowy.[/su_label]

W razie potrzeby można sięgnąć po wyposażenie dodatkowe. W tym zakresie dostaniemy ogranicznik prędkości (do 40 km/h), dodatkowe oświetlenie, zamek przy wlewie paliwa, lusterka, dodatkowe mini-siedzisko. Jeśli chodzi o zawieszenie, w wyposażeniu standardowym został przewidziany mechanizm rozpinania tylnego stabilizatora, co pozytywnie przekłada się na jazdę w terenie (zwiększenie wykrzyżu osi).

Na koniec
Rynek pojazdów UTV/ATV stale się rozwija – jest to kwestia bezsprzeczna. Ta teza nie dotyczy tylko USA, ale również innych zakątków świata, w tym Europy. Za około 15 tys. dolarów otrzymujemy alternatywę dla auta terenowego, która w wielu sytuacjach będzie się lepiej spisywać, niż typowy samochód 4×4. Jeśli komuś Outlander 6×6 nie trafił w gust lub potrzeby, może zainteresować się modelami Outlander 800R X mr lub Maverick 1000R X mr. W Polsce segment niewielkich pojazdów użytkowych nie odnosi spektakularnych sukcesów. Mimo to, amerykańscy producenci – tacy jak Can-Am, Polaris czy John Deere – mogą liczyć na pozytywne zmiany. I właśnie dlatego każdy z głównych graczy tego segmentu ma dystrybucję w naszym kraju.

[su_box title=”Can-Am Outlander 6×6 – dane techniczno-eksploatacyjne” style=”soft”]SILNIK
Rotax V-twin, pojemność skokowa – 1 000 cm3, moc maksymalna – 82 KM, wtrysk paliwa – Siemens, elektryczny starter
PRZEKŁADNIA
bezstopniowa przekładnia pasowa, tryby napędu: high, low (extra low L-gear), park, neutral & reverse
RAMA
stalowa
ZAWIESZENIE
przednie – niezależne, podwójne wahacze (skok zawieszenia – 229 mm); tylne – drążek skrętny (skok zawieszenia – 236 mm)
OPONY
Carlisle Act (przód – 660 x 203 x 305 mm; tył – 660 x 254 x 305 mm)
HAMULCE
przód – tarcze wentylowane 214 mm, dwutłoczkowe zaciski; tył – tarcze wentylowane 214 mm, dwutłoczkowe zaciski
MASY, WYMIARY, OBJĘTOŚCI
długość x szerokość x wysokość – 3 030 x 1 220 x 1 118 mm, rozstaw osi – 2 081 mm, wysokość siedziska – 877 mm, prześwit – 305 mm, masa własna – 515 kg, ładowność – 363 kg, maksymalna masa przyczepy – 750 kg, pojemność bagażnika – 70 l, pojemność zbiornika paliwa 20,5 l[/su_box]

Autor: Aleksander Goliat, Zdjęcia: Can-Am

 

 

...a może to też Cię zainteresuje: